مسئله توقف فعالیت سانتریفیوژهای نسل اول و دوم در توافقنامه ژنو مطرح نیست

مسئله توقف فعالیت سانتریفیوژهای نسل اول و دوم در توافقنامه ژنو مطرح نیست

خبرگزاری تسنیم: سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به برخی از مسائل مطرح‌شده در مذاکرات ۱+۵ گفت: هنوز چیزی به‌عنوان داشتن یا نداشتن سانتریفیوژ نسل یک یا دو در توافقات مشترک نیامده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، بهروز کمالوندی سخنگو و معاون راهبردی سازمان انرژی اتمی صبح امروز در نشست "توافق ژنو به کدام سو" که به همت بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی در این دانشگاه برگزار شد، با اشاره به اینکه کشور ما در شرایط ویژه‌ای و موقعیت خوبی توأم با تهدید دارد، گفت: ما در این مسیر در کنار فرصت‌ها با تهدیدهایی مواجه هستیم که از نوع چالش‌های اقتدار است. کشور ما در سطح جهانی کشور قدرتمند و تأثیرگذاری است و به دلیل همین تأثیرات، برخی نیز تلاش می‌کنند مانع آن شوند و در این مسیرچالش ایجاد می‌کنند.

وی به منابع قدرت ایران اشاره کرد و گفت: ایدئولوژی و قدرت نرم تأثیرگذاری در قدرت نرم به واسط آرمان ملت ایران و دیگری قدرت‌های مادی و منابع و موقعیت ژئوپلوتیک ایران از جمله مسائلی است که تأثیرگزاری ایران در جهان می‌شود.

کمالوندی قدرت علمی و تکنولوژیکی را از دیگر مسائلی دانست که باعث قدرت ایران می‌شود و گفت: مسئله هسته‌ای نیز در این زمینه فهم می‌شود. خیل عظیم دانشجویان که نزدیک به 5 میلیون نفر هستند و متوسط سن دانشمندان که بین 25 تا 30 سال است، نشان می‌دهد که سرمایه گذاری در این بخش در دوران پس از انقلاب بوده است و به همین دلیل وارد چالش هسته‌ای شده‌ایم.

وی افزود: ما به همین دلایل دچار مسائل و بحران‌هایی شدیم و خواهیم شد که غلبه کردن بر آن‌ها با استفاده از دو اصل راسخ و مقاوم بود نو استفاده از تمام ظرفیت خرد امکان پذیر است زیرا ایستادگی بدون استفاده از روش‌های عقلی جوابگو نیست. و من خواهشم از دانشجویان این است که در گذشته نمانند و به آینده فکر کنند و از گذشته به عنوان پلی برای آینده استفاده کنند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه خوشبختانه امروز از نظر سانترفیوژ تا 24 سال تولید پیش بینی می‌شود، گفت: یعنی چیزی 20 برابر سانترفیوژهای قبلی با ظرفیت جداسازی و دیگر طبیعتا دشمنان نمی‌خواهند ما پیشروی کنیم و در گذشته هم نمی‌خواستند، اما ما به سمت جلو رفتیم.

وی با بیان اینکه در مسائل کلان کشور از نظر اقتصادی، سیاسی و... به جایگاهی رسیده‌ایم که باید از این ظرفیت‌ها برای بالفعل شدن ظرفیت‌های خود استفاده نماییم، گفت: ما در حال حاضر جزو 16 کشور اقتصادی جهان هستیم و اگر بخواهیم در جایگاهی که شایسته ایران هست قرار گیریم، باید حصار و طنابی که به افراد ما بسته شده است، بیرون بزنیم و با دنیا ارتباط برقرار کنیم که در همین راستا به تعامل و مذاکره نیازمندیم.

کمالوند در ادامه این برنامه به سوالات دانشجویان پاسخ داد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه براساس توافقنامه ژنو سانترفیوژهای نسل اول برای تحقیقات به کار می‌روند و سانترفیوژهای نسل دو و سه نیز به شکل محدود و برای فعالیت‌های تحقیقاتی مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما سازمان انرژی اتمی اعلام کرده است که تولید نسل دو و سه را متوقف نکرده و آقای صالحی نیز چنین ادعایی را در زمینه تولید این سانترفیوژ‌ها در یکی از برنامه‌های تلویزیونی مطرح کرده است، گفت: آن‌چیزی که درحال حاضر مطرح است توافقنامه نیست. اسم این برنامه اقدام مشترک است. این‌ها از نظر حقوقی با یکدیگر فرق دارند. طبق این برنامه طرف ما اقداماتی را انجام می‌دهد که ما براساس آن نیز اقداماتی را صورت می‌دهیم، چون برنامه است. هرجا کاری که آن‌ها انجام نمی‌دهند، بهانه ایست که ما نیز کاری را انجام ندهیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه ما در این بین مطالبی را پذیرفته‌ایم و آن‌ها نیز پذیرفته‌اند، یادآور شد: هنوز چیزی بعنوان اینکه سانترفیوژهای نسل یک یا دو داشته باشیم در کاغذ نوشته نشده است. بنده متن انگلیسی و فارسی این مسئله را به همراه دارم که چنین چیزی در آن قید نشده است. مسائلی است که در مذاکرات قرار است پیگیری شود.

وی در ادامه در پاسخ به سوال این دانشجو که بخشی از پاورقی توافقنامه ژنو را قرائت کرد، گفت: این توافق‌ها مربوط به شش ماه است و بعد از شش ماه اشکالی ندارد و بعد از مدت 6 ماه نیز باید دوباره مذاکره کرد در طول این 6 ماه این اقدام را انجام نمی‌دهند. یعنی اینکه سانترفیوژ نسل جدید نمی‌آورند. ما اگر امروز بخواهیم این سانترفیوژ‌ها را نصب کنیم و برای نصب آن تصمیم بگیریم، باید اولین اقدام خود را پس از 8 یا 6 ماه دیگر انجام دهیم. چون نمی‌توانیم از بین آبشار‌ها یک سانترفیوژ نسل اول یا دوم را برداریم و سانترفیوژهای سه یا چهار را بگذاریم. این‌ها با هم هستند و به شکل سری باید باشند.

کمالوند افزود: بنابراین وقتی که ما در افق 6 ماه خود می‌بینیم که قرار نیست چنین مسئله‌ای را در این 6 ماه داشته باشیم امتیازی را می‌دهیم که آن‌ها فکر می‌کنند چیزی را گرفته‌اند که در واقع نگرفته‌اند.

وی در پاسخ به این سوال این دانشجو که یعنی آن‌ها هم این مسئله را نمی‌دانند؟ گفت: آن‌ها نیز این مطلب را می‌دانند اما برای موضوع داخلی خود آن را می‌فروشند و می‌گویند که ما برنامه‌شان را در این همین جا متوقف کنند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در ادامه گفت: در بخش دیگر اینکه ما در روند چند سال گذشته نیز سانترفیوژهایی را داشتیم که به آن‌ها گاز تزریق نشده است. یعنی 20 هزار سانترفیوژ بود که تنها به 9 هزار تای آن‌ها گاز تزریق شده است. در آن زمان نیز این مسئله یک تصمیم سیاسی بود و برای اینکه تحریک ایجاد نکند تزریقی صورت نمی‌گرفت.

چیزی را که به سختی به دست آورده‌ایم، یک شبه از دست نمی‌دهیم

وی افزود: ما 6 ماه زمان برای این فرآیند نیاز داریم. در گذشته نیز این روند وجود داشته است. بنابراین در حال حاضر نیز‌‌‌ همان روند گذشته را ادامه می‌دهند که در گذشته دلیل آن سیاسی بوده است، ولی در حال حاضر دلیل آن فنی است. بنابراین درباره هرکاری که انجام می‌شود، دنبال یک اشتباه و ایراد نگردیم. اگر اصل را بر برائت بگذارید، مشکل حل می‌شود. بنده به عنوان آدمی حقوقی که در جلسات بوده‌ام و در روند مذاکرات قرار گرفته‌ام و دلمان هم کمتر از شما نمی‌سوزد، می‌گویم. بالاخره ما از قبل از اینکه شما متولد بشوید، دنبال انقلاب بوده‌ایم. نمی‌شود چیزی را که به سختی به دست آورده‌ایم، یک شبه از دست بدهیم. از این بابت خیالتان راحت باشد.

کمالوند در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی براینکه راه اندازی یک کارخانه غنی سازی چه میزان طول می‌کشد و آیا ما می‌توانیم به راحتی به 6 ماه قبل برگردیم و آیا صنعت هسته‌ای ایران از بین نرفته است و آیا اسم این اقدامات نرمش قهرمانانه است یا شکست ذلیلانه؟ گفت: اگر می‌خواهید با صغری کبرا کردن به این مسئله برسید، می‌شود. اما این کار منطقی نیست. اگر به دنبال سوال منطقی هستید، باید بپرسید که آیا این اقدامی که صورت گرفته است به صرفه است یا نه. باید بگویم تولید سانترفیوژهای نه تنها نسل یک، بلکه نسل دو و سه نیز به صرفه نیست، چه برسد به آنکه جایگزین شود. یعنی چاره‌ای نداریم تا زمانی که آبشارهای 144 تایی و 164 تایی نسل اول را در اختیار داریم و دو تا از آن‌ها کرش می‌کنند نسل دوم را جایگزین این کنیم.

وی ادامه داد: وقتی صرف نمی‌کند حتی 100 یا 200 تای آن‌ها را تولید کنیم، وقتی چیزی را داریم که 20 برابر آن است و مصرف آن کمتر است، باید از آن استفاده کرد. برنامه بلند مدت سازمان انرژی اتمی این است که به این سمت و سو برویم. شما زیاد نگران نباشید. ممکن است در شش ماه اول سانترفیوژهای نسل اول با همین تعداد تولید شود که مربوط به کرش شده‌ها باشد و جایگزین آن‌ها شود، اما سانترفیوژ نسل دو که دو برابر آن‌ها قدرت دارد سه سال است نصب شده‌اند، اما گاز به آن‌ها تزریق نشده است. چرا این موضع گیری و سوالات را آنجا مطرح نکردید که اگر هم مطرح می‌کردید، جواب داشت.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: به دلایل سیاسی که اشکالی هم نداشت، این مسئله صورت گرفت به شرطی که شما اگر از یک طرف توقف می‌کنید، از یک طرف دیگر به سمت جلو حرکت کنید. نه اینکه در این سه سال متوقف باشید و یک تغییر و شیبی پیدا کرده است.

تزریق گاز به سانتریفیوژهای نسل دوم "دلیل فنی" دارد؛ توضیح بیشتر نخواهید

وی افزود: البته اگر بخواهیم فنی هم بگوییم، به لحاظ فنی هم تزریق گاز به آن‌ها درست نبود. اینکه می‌گویید پاسخ را باز کنیم، شاید به نفع ما نیست که باز کنیم. بالاخره اخبار به بیرون می‌رود. قبول کنید در این آن زمان دلایل سیاسی داشت که در این اواخر دلایل فنی هم پیدا کرده است.

کمالوند در ادامه گفت: برنامه اتمی ما در مورد غنی سازی اگر یک تغییرات اساسی پیدا نکند، با این روندی که داشت به جایی نمی‌رسد. خیلی جالب نیست که این مسائل را در مطبوعات مطرح کنیم، ولی برنامه باید یک تغییرات اساسی می‌کرد و باید حتما در برنامه سازمان و مسئولان کشور باشد. یک زمان هست که ما به طرف می‌گوییم ما آنچه را که می‌خواهیم انجام می‌دهیم، باز هم تولید می‌کنیم و ایجاب می‌کند ولی از نظر راندمان هم باید ببینیم نتیجه می‌گیریم یا نه. منطق آن زمان سیاسی بود، ولی منطق در این زمان سیاسی و فنی است. بنابراین طبق این منطق باید تغییراتی در مسئله غنی سازی ایجاد شود. این نیاز به تغییر نگرش اساسی دارد که بتواند جوابگوی نیازهای شما در حوزه‌های مختلف باشد و در بحث سیاسی هم تحرکی ایجاد نکند.

وی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان مبنی براینکه برای راه اندازی بوشهر چه میزان سانتریفیوژ لازم داریم، گفت: چیزی نزدیک به 190 سو که حدود 190 هزار سانترفیوژ می‌شود برای راه اندازی سایت بوشهر نیاز داریم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چرا تاکنون نقشه راه عملی برای فناوری هسته‌ای تعریف نشده است درحالی که صنعت هسته‌ای از اولویت‌های اصلی کشور است و آیا با اخراج تیم 4 نفره این امر مسکوت مانده است، گفت: سندهای مختلفی وجود دارد، ولی سند جامع نبوده است. در آن زمان نگاه به این سمت بوده است که یکی دو کار اصلی را بگیرند و انجام دهند. مثلا در حوزه رآکتور تهران یا در زمینه سوخت برنامه‌هایی در خصوص روند 20 درصدی گذاشته شده بود که برنامه‌های کوچکی بود، برای تهیه برنامه جامع و مناسب باید طور عمل کنیم که همه اجزا به هم بخورد و اینگونه نیست که ما در همه صنایع برنامه جامع داشته باشیم و فقط انرژی اتمی نداشته باشد.

وی با اشاره به اینکه سند جامع مستلزم هماهنگی‌های زیادی با سازمان‌های مختلف است، گفت: باید با همکاری سازمان‌های مختلفی مانند وزارت نیرو در این زمینه تعاملاتی را داشت که معمولا تهیه چنین برنامه‌ای یک سال و بیشتر وقت لازم دارد، اما ما به دلیل مشکلاتی که در این زمینه‌ها داشته‌ایم، زمینه این مسئله را مناسب ندیده‌ایم. ولی شروع به انجام برنامه‌هایی کردیم که انشالله این سند جامع را ظرف شش یا هفت ماه آینده اجرایی کنیم.

کمالوند در پاسخ به سوال دیگر مجری مبنی براینکه آقای آقازاده و صالحی نزدیک به 14 سال در این سازمان بوده‌اند و آیا وقت کافی برای تهیه این برنامه نبوده است، گفت: اینگونه نبوده است که آن‌ها بدون برنامه باشند. آقای آقازاده برنامه‌های 5 ساله‌ای را در نظر داشته است و برای جذب اعتبارات براساس برنامه عمل کرده است. خیلی ازبرنامه‌ها را برای تربیت مهندسین ایشان نوشتند. ولی اگر می‌خواهید بگویید سند برنامه‌های استراتژی بلند مدت وجود داشته است، نه نبوده است. البته سند بلند مدت برای زمانی است که روند‌ها قابل پیش بینی باشند، اما الآن در شرایط حاضر تنها رشد جمعیت در جهان قابل پیش بینی است.

وی در پاسخ به این سوال که با این وجود چرا صنعت هسته‌ای ما برنامه جامع دارد، گفت: صنعت هسته‌ای هم برنامه‌ای که دارد کپی برداری از قوانین خارجی است. هسته‌ای که آمد خود را پیدا کند انقلاب و جنگ شد و فضای کشور نیز مدام در حال تغییر است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اخراج چند نفر از سازمان انرژی اتمی، گفت: این سوال که برای چندمین بار از من می‌شود. اگر کسی اعتراضی دارد کشور ما دارای مراجع نظارتی است که می‌تواند در آن اعتراضات خود را پیگیری کند. اما وقتی این مباحث به رسانه‌ها و یا کمیسیون مجلس برده می‌شود و به این شکل مطرح می‌شود، بحث دیگری پیدا می‌کند. خوشبختانه شما از لفظ دانشمند استفاده نکردید و گفتید تیم دانشمند هسته‌ای. این تعاریفی دارد و کسی که لیسانس شیمی و کامپیو‌تر است پس از دو سال در سازمان انرژی اتمی تبدیل به دانشمند هسته‌ای نمی‌شود.

وی گفت: از سوی دیگر مدیری که نتواند از بین 15 هزار نیرویی که در سازمانش مشغول به کار هستند چند نفر را جابجا کند را باید بازخواست کرد که او توانایی اجرایی ندارد.

حزب‌اللهی تر از صالحی در میان دانشمندان هسته‌ای نداریم

کمالوند با اشاره به این مسئله گفت: کاری که در این بین صورت گرفت و رخ داد این بود که به خاطر مسائل سیاسی بزرگترین شخصیت و دانشمند هسته‌ای کشور ما که آقای صالحی بود، ترور شخصیتی شد و متهم به اخراج بچه‌های حزب اللهی شد در حالی که از نظر من حزب اللهی‌تر از او وجود ندارد.

وی گفت: این‌ها چند نفر بودند که یکی از آن‌ها نمی‌خواست با مدیرکل خود همکاری کند. آقای صالحی در ابتدا خواهش کرد و شفا‌ها به آن‌ها اعلام کرد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوال دانشجویی که پرسید" با اشاره به صحبت‌هایی که کردید کمیسیون اصل 90 قانع نشد و بنابراین دلایلتان قانع کننده نبود" گفت: نگویید مجلس؛ تنها چند نفر از نمایندگان بودند و دیگر اینکه وقتی کسی نخواهد قانع شود، هر اندازه هم که بگوییم قانع نمی‌شود که به نظر من این کار هم کار اشتباهی بود.

"کمیسیون 90 آیا برای پرداختن به موضوعات جزئی و به این شکلی است؟  نه در شأن این کمیسیون است وارد بحث‌هایی برای جابجایی دو نفر شود و باید مسائل کلان‌تر کشور را نظارت کند و نه اینکه به صرف اینکه برادر یا برادرزاده‌ام جایی است، یک تشکیلات و سازمان را زیر سوال ببرند."

وی افزود: براساس اطلاعات دقیقی که من دارم و اگر می‌پذیرید که به عنوان یک مسلمان برادر مسلمانتان درست می‌گوید، براساس اطلاعاتی که من از داخل دارم ظلمی به این افراد نشده است و با برداشته شدن آن‌ها بخشی از سازمان ریخته نشده است.

کمالوند گفت: قبل از حضور آقای صالحی گزارش‌ها و پرونده‌هایی را در این زمینه آورده بودم. حتی آقای صالحی آمدند و برخلاف آن حرکت کردند. این مسائل را نمی‌توان عنوان کرد بهتر است وارد این موضوع نشویم که چه کسی پرونده ندارد. حق مدیر قانونا، شرعا، منطقا و عقلا این است که بتواند نیرو‌هایش را انتخاب کند و نباید این مسائل را سیاسی کرد. چرا از این افراد برای استفاده سیاسی دانشمند سیاسی می‌سازید. من فکر می‌کنم برخی می‌خواهند در این بین برای چند نفر رأی درست کنند. و نباید وارد این مسائل شد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این سوال که این افراد در حال حاضر کجا مشغول هستند، گفت: آن‌ها نیروی رسمی سازمان نبودند که اخراج شوند. قراردادی بودند و امروز قراردادشان عوض شده است و یکی از آن‌ها مشاور آقای صالحی است و مشاورت‌هایی را به ایشان می‌دهد

وی افزود: این افراد برای پست‌هایی که داشتند مناسب نبودند. حتی یکی از آن‌ها زمانی که مقام بالا‌تر جلسه تشکیل می‌دهد، از دیگران می‌خواهد که در این جلسه شرکت نکند. این رفتار درست نیست. اگر از نظر شما درست است و ما اشتباه می‌کنیم، بگویید تا در رفتارمان تجدیدنظر کنیم. این کشور پرچم اسلام را در دست گرفته است و باید مسلمانی را در عمل نشان دهد.

کمالوند در ادامه در پاسخ به سوال دیگر دانشجویی مبنی بر اینکه آیا روال دولت این است که مسئله هسته‌ای پیشرفت نکند و قرار است دیگر این زمینه حرکت و پیشرفت دیده نشود، گفت: بهتر است جلو‌تر از مقام عظمای ولایت حرکت نکنیم. اگر نگران جان این افراد هستیم، چرا آن‌ها را مدام در رسانه‌ها مطرح می‌کنیم و اگر این مسیر حقوقی دارد، ما بنا نداریم که بگوییم چه کسی درست می‌گوید و چه کسی غلط و با شلوغ کاری هم نمی‌شود کار را به پیش برد.

مسیری که در آن حرکت می‌کنیم شایسته فضای مخالفی که درست شده، نیست

"به مجرد اینکه دیدیم رهبری دستور دیگری بدهند سریعا مسیر عوض می‌شود به عنوان کسی که در این مذاکرات و جلسه‌ها و شورا‌ها حضور دارد و شاید چند برابر نمایندگان از مسائل اطلاع داشته باشد می‌گویم که مسیری که در آن حرکت می‌کنیم، شایسته فضای مخالفی که درست شده، نیست. ممکن است ایرادهایی داشته باشد ولی هجمه‌ای که ایجاد شده است درست نیست."

وی گفت: ما سال‌ها آقای عراقچی را می‌شناسیم. من می‌دانم که ایشان اعتقاد راسخی به رهبری دارند، اما می‌بینیم کسانی از ایشان در این زمینه‌ها ایراد می‌گیرند که این فرد به دیده  خادم و به دیده خائن دیده می‌شود. کار مذاکرات سیاسی پیچیده است. شما جوان و کم تجربه هستید و شور زیادی دارید. می‌توانید ایراد بگیرید اما در گذر زمان متوجه می‌شوید که این‌ها درست نبوده است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: اما ایراد من به برخی است که اهداف خاص خود را در این مسیر دنبال می‌کنند و هدف خودشان را دارند و مسائلی را مطرح می‌کنند.

وی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چرا ما همزمان اقدام به ساخت چند نیروگاه نکرده‌ایم و با توجه به اینکه نیاز کشورمان غنی سازی 5 درصدی است، چرا این امر را در پی نگرفتیم، گفت: این گونه نیست که کاری انجام نشده باشد. برنامه مشخصی در این زمینه وجود دارد. در مورد نیروگاه‌ها با کشورهای مختلف در حال مذاکره هستیم. با برخی دیگر از کشورهای اروپایی هم مذاکره کرده‌ایم.

کمالوند گفت: من با همتای خود در روسیه مذاکراتی را انجام دادم. درباره مسئله سوخت هم برنامه‌های داریم که به مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری اعلام شده است. برنامه ریزی‌هایی صورت دادیم که در مذاکرات هم درمورد آن بحث می‌شود. مذاکرات کار بسیار سختی است. طبیعی است 6 کشور قدرتمند آن طرف و کشور ما نیز در طرف دیگر در چارچوبی حرکت می‌کنند.

وی ادامه داد: درباره 20 درصد نیز ما چند سال سوخت داریم و این تعلیق برای 6 ماه است. اگر بنا باشد برنامه جامعی وجود داشته باشد در آن برنامه اگر نیاز داشته باشیم و نتوانیم بخریم، تولید می‌کنیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: در حال حاضر که کارخانه در اختیار داریم، تولید 20 درصد به صرفه است. ولی اگر 20 درصد را به ما می‌فروختند، نیازی به این کار‌ها نبود.

وی گفت: اگر روزی به 60 درصد برای زیردریایی نیاز داشته باشیم، اگر بتوانیم و بخریم بهتر است و با چند ده و یا چند صدهزار دلار بخریم تا اینکه صد‌ها میلیارد دلار برای تولید هزینه کنیم. باید با ایجاد تعامل و یک رابطه منطقی با دنیا هزینه‌ها را پایین آورد که این هنر اصلی در کشور است. البته می‌توان با هزینه‌های بالا ایستاد و جنگید و طبق این برنامه جلو رفت که این برنامه هم از نظر فنی به بازنگری نیاز دارد.

7 تن اورانیوم در اختیار داریم

کمالوند افزود: مصرف نهایی اورانیوم که اکنون 7 تن آن را در اختیار داریم در نیروگاه‌های اتمی اورانیوم 5 درصد باید تبدیل به پودر شوند که‌‌ همان اکسید اورانیوم است و بعد از آن به شکل قرص در میله‌های سوختی بکار می‌رود که برای استفاده از نیروگاه هاست. از سوی دیگر اورانیوم 5 درصدی گاز است و خورندگی دارد و نمی‌توان بیشتر از دو تا سه سال آن را نگهداری کرد و باید به سمت اکسید شدن برود.

وی با اشاره به اینکه گفته می‌شود با اکسید کردن اورانیوم ذخایرمان را از دست می‌دهیم، گفت: مصرف نهایی اورانیوم 5 درصدی برای تولید سوخت نیروگاه هاست.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره بحث به رسمیت شناختن حق غنی سازی ایران در این توافق صورت گرفته و اینکه چنین موضوعی به صراحت در این بند‌ها نیامده است، گفت: در مورد حق باید بگوییم که یک سری از حقوق دادنی و سلب شدنی نیست، مثل حق حیات. وقتی ما عضو ان پی تی شدیم خود به خود از حق هسته‌ای بهره‌مند می‌شویم. وقتی می‌خواهیم یک نیروگاه اتمی ایجاد کنیم خود به خود از ابتدا تا پایان می‌توانید در اختیار داشته باشید.

وی گفت: اینکه چرا اصرار می‌کنید که ما می‌خواهیم حق غنی سازی را بگیریم، درست نیست در گذشته هم اشتباه کردند که روی این حرف اصرار می‌کردند ما نباید می‌پذیرفتیم باید می‌گفتیم که شما چه کسی هستید که حق ما را به رسمیت بشناسید یا نه مثل اینکه حق حیات ما را بشناسند یا نه.

کمالوند گفت: ما اساسا این حق را داریم و نباید وارد چنین بحث‌هایی می‌شدیم. آن‌ها اگر بتوانند همه حق ما را می‌گیرند و تمام پیچ و مهره‌های صنعت هسته‌ای ما را از هم باز می‌کنند، اما نمی‌توانند و خودشان هم به این مسئله اعتراف کردند. در عین حال اینکه به دنبال شناسایی حق غنی سازی از سوی دیگران باشیم، اشتباه بزرگی است و آن‌ها هم که این را می‌گویند حتما اشتباه می‌گویند.

وی گفت: وقتی عضو ان پی تی می‌شوید، خود به خود از حق صلح آمیز انرژی هسته‌ای بهره‌مند هستیم. وقتی گفته می‌شود که 20 درصد تبدیل به 5 درصد شود یعنی این حق به رسمیت شناخته شده است.

مسیری که می‌رویم غیرقابل بازگشت نیست؛ سه ماهه به وضعیت قبلی برمی‌گردیم

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این سوال که اگر توافق صورت نگیرد و آن‌ها زیر قول خود بزنند، گفت: اگر آن‌ها به قول و قرارشان عمل نکردند، ما برنامه خودمان را پیش می‌بریم. ما حتی می‌توانیم اورانیوم‌هایی را که اکسید کردیم، بازگردانیم. می‌توانیم در طول سه ماه همه چیز را به وضعیت قبل برگردانیم. مسیری که می‌رویم غیرقابل بازگشت نیست. مطمئن باشید ما به لحاظ سیاسی، فنی و حقوقی طوری عمل می‌کنیم و جلو می‌رویم که چیزی را از دست ندهیم.

وی در خصوص ذخایر اورانیوم 20 درصد نیز گفت: می‌توانیم در عرض دو هفته اورنیوم 5 درصدی را در صورت نیاز به 5 درصد ویا 20 درصد تبدیل کنیم.

کمالوند در پایان گفت: دشمن اصلی ما امریکا بوده و هست. یا ما باید عوض شویم یا آمریکا. ما که عوض نخواهیم شد. آمریکا نیز تلاش می‌کند در این مسیر شیوه‌های مختلفی را ادامه دهد و در این مسیر تسلیم و سازش وجود ندارد. نباید نگران مذاکره و دیپلمات‌ها بود. آن‌ها مثل شما برای این انقلاب تلاش می‌کنند. نگرانی ما نباید مانند مادری باشد که به دلیل شدت علاقه به فرزندش بخواهد او را در منزل مبحوس کند و در را به روی او می‌بندد. نباید نگران دیپلمات‌ها و مذاکره کننده‌ها باشیم. آن‌ها نیز به دنبال حقوق حقه ما هستند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
triboon