آماده‌سازی نمایشگاه کتاب از قطارهای چرخ‌ پلاستیکی تا نقشه‌‌های موبایلی برای بازدیددکنندگان


آماده‌سازی نمایشگاه کتاب از قطارهای چرخ‌ پلاستیکی تا نقشه‌‌های موبایلی برای بازدیددکنندگان

خبرگزاری تسنیم: کمیته رفاهی و خدمات‌رسانی نمایشگاه کتاب تهران امکانات جدید و جذاب رفاهی از جمله قطارهای چرخ پلاستیکی‌، چرخ‌های دستی و ... را برای نمایشگاه تدارک دیده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ نمایشگاه کتاب تهران را شاید بتوان بزرگترین رویداد فرهنگی سال به شمار آورد که همه ساله جمعیتی چند میلیونی را به سوی خود فرا می‌خواند،‌ نخستین دورهٔ نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سال 1366 در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد. نمایشگاه تا سال 1385 در همین مکان برگزار می‌شد، پس از آن به دلایل متعدد از جمله ترافیک شدید آن منطقه از سال 1386 نمایشگاه کتاب در مصلای امام خمینی (ره) تهران  برگزار می‌شود.

بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران دهم اردیبهشت ماه کلید خواهد خورد و بزرگترین رویداد فرهنگی سال به مدت 10 روز جنب و جوشی چند میلیونی را  به راه می‌اندازد. حضور سالانه بیش از 2 هزار و 500  ناشر داخلی و 1700 ناشر خارجی و بازدید بیش از 4 میلیون نفر از این نمایشگاه، نشان از ضرورت توجه به ظرفیت‌های پنهان این رویداد فرهنگی دارد.

چند ماهی است،‌ مقدمات برگزاری نمایشگاه کتاب تهران،‌ توسط مجری برگزار کننده آغاز شده است و اینک 10 روز مانده به برگزاری، غرفه‌ها آماده تحویل به ناشران شده است،‌ خبرنگاران و اصحاب رسانه صبح امروز،‌ با حضور در مصلی تهران،‌ از بخش‌های مختلف بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بازدید کردند.

محمد اللهیاری فومنی معاون اجرایی و فرهنگی نمایشگاه کتاب تهران،‌ حسین صفری مدیر کمیته اجرایی،‌ نیکنام حسین‌پور مدیر کمیته رفاهی و خدمات و سید مهدی جعفری مدیر کمیته روابط عمومی و اطلاع‌رسانی نمایشگاه کتاب تهران خبرنگاران را در این بازدید همراهی می‌‌کردند.

طراحی 5 سازه با موضوع کتاب و اندیشه برای نصب در مصلی و نقاط مختلف تهران

حرکت خبرنگاران از بخش ناشران انگلیسی‌زبان که در ضلع جنوب شرقی مصلی تهران درون سازه‌های موقت جانمایی شده‌اند،‌ آغاز شد،‌ در ابتدای این بخش سازه‌ای عظیم قرار داشت که بنا به گفته اللهیاری یکی از 5 سازه حجمی سازمان زیباسازی شهرداری تهران است،‌ که قرار است در مصلی تهران و در میان نمایشگاه کتاب نصب شود. 2 سازه از این 5 سازه به موضوع کتاب و کتابخوانی اختصاص دارد و 3 سازه نیز به موضوع اندیشه که پس از پایان نمایشگاه کتاب تهران در مناطق مختلف تهران نصب خواهند شد.

اللهیاری با اشاره به سالن چاپ گفت:‌ امسال نیز  به مانند سالن در بخش فعالیت‌های جنبی سالن چاپ را خواتهیم داشت که که مراحل انتشار کتاب را را به نمایش می‌گذارند،‌ هم‌چنین دستگاه‌های چاپ سربی و دیجیتال نیز به نمایش گذاشته می‌شوند.

دستورالعمل ویژه غرفه‌های خودساز

سالن ناشران انگلیسی زبان در متراژ 9 هزار متر مربع فضای غیر مفید نمایشگاهی و 2000 تا 2500 متر مربع فضای مفید نمایشگاهی طراحی شده است،‌ در این سالن بیش از 500 غرفه مسقر است. بنا به گفته صفری مدیر کمیته اجرایی امسال برای غرفه‌های خودساز دستورالعمل ویژه‌ای در نظر گرفته شده است که نوع متریال،‌ ارتفاع و نوع طراحی را مشخص کرده است،‌ در بخش دانشگاهی‌، آموزشی و بین‌الملل بیشترین غرفه خودساز وجود دارد،‌ به گونه‌ای که در بخش بین‌الملل تنها 20 غرفه خودساز قرار دارد.

سالن ناشران الکترونیک نیز در این دوره در کنار ناشران انگلیسی‌زبان قرار دارد،‌ و به نوعی طراحی شده است که سالن انگلیسی ‌زبان،‌  فعالیت‌های جنبی و نشر الکترونیک در یک راستا در مصلی تهران قرار گرفته‌اند،‌ در نقشه مصلی تهران این بخش‌‌ها به رنگ قرمز به نمایش گذاشته می‌شوند.

ارسال نقشه نمایشگاه به صورت اپلیکیشن موبایل

بنا به گفته الهیاری در این دوره نقشه جانمایی نمایشگاه کتاب تهران علاوه بر شکل کاغذی‌، از طریق اپلیکیشن موبایل نیز در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد،‌ هم‌چنین خیابان اصلی (از مترو شهید بهشتی تا شبستان) به صورت دو لاین موازی طراحی شده است که لاین سمت چپ مختص به  حرکت مینی‌بوس‌ها و ون‌هاست و لاین سمت راست مختص به حرکت عابران پیاده.

در انتهای بازدید از بخش ناشران شرقی مصلی تهران،‌ صفری با اشاره به تهویه سازه‌های موقت گفت:‌ سازه‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بتوانیم گردش هوا داشته باشیم و از طریق برخی قسمت‌های باز سقف هوا را به داخل بیاوریم،‌ اما در مورد شبستان نیز در تلاش برای تأمین سوخت گازوئیل سیستم تهویه شبستان هستیم. هم‌چنین تمامی ناشران موظف شده‌اند،‌ برای غرفه‌های خود پالت تهیه کرده و کف‌سازی موقت داشته باشند.

افزایش استراحتگاه‌ها و نمازخانه‌ها در سطح نمایشگاه کتاب تهران

شمال غربی مصلی تهران،‌ درب بزرگراه مدرس دومین نقطه بازدید خبرنگاران بود. نیکنام حسین‌پور مدیر کمیته رفاهی و خدمات رسانی نمایشگاه کتاب تهران در این بخش با اشاره به استراحتگاه‌های در نظر گرفته شده برای بازدیدکنندگان گفت:‌ امسال تعداد استراحتگاه‌ها افزایش پیدا کرده است،‌ با توجه به تأکیدات ریاست نمایشگاه کتاب تهران،‌ مبنی بر خدمات متفاوت امسال،‌ تلاش کردیم تا در نمایشگاه کتاب تهران محیطی متفاوت ایجاد کنیم،‌ توزیع استراحتگاه‌ها در بخش‌های مختلف مصلی،‌ از جمله این اقدامات است. هم‌چنین تعداد 1500 چرخ دستی کوچک تعبیه شده تا در اختیار متقاضیان قرار گیرد.

قطارهای چرخ پلاستیکی به نمایشگاه کتاب می‌آیند

وی ادامه داد: طبق همکاری‌های انجام شده با شهرداری تهران از قطارهای چرخ پلاستیکی استفاده خواهیم کرد تا از در خیابان شهید بهشتی تا مصلی تهران مراجعه‌کنندگان را منتقل کنند. این قطارها به تعداد 2 نفر در هر ردیف ظرفیت داشته و هر یک نیز 40 مسافر حمل می‌کنند.هم‌چنین 18 نمازخانه به صورت پراکنده در نقاط مختلف تعبیه شده است. علاوه بر همه این‌ها شهروندان منطقه 7 که در طی این مدت به لحاظ ترافیکی مشکلاتی خواهند داشت مد نظر ما قرار گرفته‌اند و با ارسال پیامک از آن‌ها عذرخواهی خواهیم کرد،‌ هم‌چنین دعوت‌نامه‌هایی برای حضور در نمایشگاه کتاب تهران برای آن‌ها ارسال می‌شود و کتابخانه‌های منطقه 7 نیز تجهیز خواهند شد.

تور بازدید جمعی ایثارگران و جانبازان از نمایشگاه کتاب

حسین‌پور از هماهنگی با بهزیستی جهت ارائه خدمات به معلولان و جانبازان خبر داد و گفت:‌ امکانات ویژه برای این افراد از قبیل چرخ،‌ ویلچر،‌عصای سفید و ... فراهم شده است. هم‌چنین برای نخستین‌بار ایستگاه سالمندان ایجاد شده است.

وی هم‌چنین از تور بازدید جمعی جانبازارن و ایثارگران به نمایشگاه کتاب تهران خبر داد.

در منتهی الیه شمال غربی نمایشگاه کتاب تهران،‌ ناشران کمک‌آموزشی قرار گرفته‌اند،‌ این ناشران در 7 هزار متر مربع و در 150 غرفه مستقر شده‌اند‌. بام شبستان مصلی نیز دو استراحتگاه ویژه بانوان و آقایان را در خود جای داده است و بنا به گفته صفری قرار است ورودی‌های نیم طبقه شبستان نیز از روی بام باز شده و مراجعه‌کنندگان به سالن‌های ناشران کودک و نوجوان و آموزشی از مسیر کوتاه‌تری به شبستان مصلی رفت و آمد کنند.

آخرین نقطه بازدید خبرنگاران نیز شبستان مصلی و محل استقرار ناشران عمومی بود،‌ بنا به گفته اللهیاری ناشران طبق سنت هر ساله به شیوه الفبایی جانمایی می‌شوند و امسال ابتدای سالن شبستان ناشران حروف «الف» و انتهای آن ناشران حروف «ی» قرار دارند. هم‌چنین در انتهای شبستان نیز توسط مجمع ناشران انقلاب کتاب‌ها به شیوه موضوعی چینش شده‌اند. در نیمه طبقه دوم شبستان نیز ناشرانی که آثارشان به حد نصاب نرسیده است،‌ قرار دارند، پس از آن بازار جهانی کتاب،‌ سالن ویژه خلیج فارس،‌ سالن تولید علم، سالن ترجمه،‌ سرای اهل قلم و پاویون بخش بین‌الملل قرار دارد.

اللهیاری هم‌چنین از برگزاری مراسم افتتاحیه و اختتامیه درضلع جنوبی خیابان شهید بهشتی محل سال گذشته بخش بین‌الملل خبر داد. در پایان این بازدید حسین‌پور از بیمه مسئولیت مدنی‌، بیمه آتش‌سوزی و ... برای بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خبر داد.

به نظر می‌رسد‌، بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با برنامه‌ریزی بهتری در حال آغاز است،‌ استفاده بیشتر از ظرفیت‌های موجود در نمایشگاه به نفع فرهنگ،‌ نکته‌ای است که حداقل در این دوره بیشتر به آن توجه شده است،‌ تدارک چرخ‌دستی‌ها نیز اقدامی به جا بود که سال گذشته برخی از نویسندگان در گفت‌وگو با تسنیم در خلال برپایی نمایشگاه سال گذشته به آن اشاره کرده بودند.

در بیست و هفتمین دوره نمایشگاه کتاب تهران 2507 ناشر در بخش داخلی ثبت نام کرده‌اند،‌ که شامل ناشران عمومی،‌ کودک و نوجوان،‌‌آموزشی‌ و دانشگاهی است. بر اساس قوانین، ناشران کودک و نوجوان باید در سه سال گذشته 40 عنوان کتاب منتشر کرده باشند که 15 عنوان از این آثار باید چاپ اول باشد. ناشران بزرگسال نیز باید 35 عنوان کتاب داشته باشند که 15 عنوان از آن ها چاپ اولی باشد تا اجازه حضور در نمایشگاه را پیدا کنند.

هر چند ناشران داخلی در کلیه بخش‌های عمومی‌، کودک و نوجوان،‌آموزشی و دانشگاهی به لحاظ اقتصادی بر فروش ویژه‌ای که در نمایشگاه کتاب تهران دارند،‌  حساب ویژه باز می‌کنند و می‌توان گفت که این نمایشگاه کتاب است که به نوعی حرکت چرخه اقتصادی نشر را به مدت 10 روز تند می‌کند،‌ اما این نکته به نوبه خود موجب شده تا نمایشگاه کتاب تهران از استانداردهای بین‌المللی دور مانده و تبدیل به فروشگاه بزرگ نشر شود.

طی سال‌های اخیر هر یک از مسئولان و کارشناسان نشر بر این نکته اذعان داشته و راهکارهایی برای برون رفت از آن ارائه کرده‌اند،‌ اما تاکنون اجرایی نشده و به نظر می‌رسد در وضعیت فعلی نیز با توجه به وضعیت اقتصادی نشر اجرایی شدن آن حداقل برای چند سال آینده غیر ممکن باشد. اما این همه مشکل نیست،‌ مشکل اصلی نمایشگاه کتاب تهران نبود مکانی ویژه برای برگزاری است. مصلی تهران که از سال 1386 به عنوان محلی برای نمایشگاه کتاب تهران در نظر گرفته شده است،‌ اساساً‌ مکانی نامناسب به شمار می‌رود که موجب تحمیل هزینه‌های سنگین برای آماده سازی جهت برگزاری نمایشگاه نیز شده است. برای نمونه در این دوره  بیش از70  کیلومتر کابل کشی مخابراتی برای دایر شدن  3300دستگاه کارتخوان و 7 کیلومتر کابل کشی فشار قوی انجام شده است.

مکان‌های مختلفی برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران پیشنهاد شده است،‌ که بهترین آن باغ کتاب عنوان شده است که البته آن نیز معایبی دارد که از جمله آن دور از دسترس بودن وسایل نقلیه و ... است. با این وجود به نظر می‌رسد که نمایشگاه کتاب تهران اینک پس از 26 دوره برگزاری تبدیل به یک ظرفیت عظیم شده است که باید از آن استفاده‌های فراوان‌تری کرد. اینکه وجه فروشگاهی نمایشگاه کماکان حفظ شود،‌ نباید موجب شود تا از وجه نمایشگاهی آن غفلت کرد. نمایشگاه کتاب تهران در مدت برگزاری همه روزه شاهد ورود مخاطبان بسیاری در سنین مختلف است که با اندکی مدیریت می‌توان به لحاظ فرهنگی از این ظرفیت استفاده کرد،‌ تا حداقل به بخشی از مطالبات رهبری در زمینه فرهنگ دست یافت.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران