ندادن روادید به ابوطالبی بدعتی خطرناک در جهان دیپلماسی است

ندادن روادید به ابوطالبی بدعتی خطرناک در جهان دیپلماسی است

خبرگزاری تسنیم: وزیر خارجه اسبق تایلند با تأکید بر اینکه هیچ کشوری نمی‌تواند با قوانین داخلی خود قوانین بین‌المللی را نقض کند، هشدار داد اقدام دولت آمریکا در عدم صدور روادید برای گزینه نمایندگی ایران در سازمان ملل بدعت خطرناکی در جهان دیپلماسی است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، وزیر خارجه اسبق تایلند که سابقه نمایندگی دائم کشورش در سازمان ملل را نیز در کارنامه دیپلماتیک خود دارد در یادداشتی در یکی از روزنامه‌های انگلیسی‌زبان هنگ‌کنگ از اقدام آمریکا در عدم صدور ویزا برای حمید ابوطالبی؛ نماینده پیشنهادی ایران در سازمان ملل انتقاد کرد و نسبت به این بدعت آمریکا ابراز نگرانی کرد.

کانتاتی سوفامونگ خونگ، وزیر خارجه اسبق تایلند و استاد فعلی دانشگاه کالیفرنیا در این یادداشت هشدار داد اقدام دولت آمریکا در عدم صدور روادید برای گزینه نمایندگی ایران در سازمان ملل بدعت خطرناکی در جهان دیپلماسی است.

به‌نوشته این سفیر اسبق در سازمان ملل آمریکا با این تصمیم می‌تواند متهم به نقض قوانین بین المللی شود، در حالی که ایران این افتخار را پیدا می‌کند که در طرف قانون قرار دارد.

این استاد دانشگاه در ادامه می‌نویسد: آمریکا به‌عنوان کشور میزبان سازمان ملل، تعهدات قانونی صریحی بر اساس «توافقنامه مقر» بین آمریکا و سازمان ملل به‌عهده دارد. در بخش 13 این توافقنامه آمریکا می‌پذیرد که قوانین و آیین‌نامه‌های داخلی این کشور درباره ورود اتباع خارجی نمی‌تواند برای  اشخاصی که از سوی دیگر کشورها برای نمایندگی سازمان ملل منصوب می‌شوند اجرا شود. بر اساس این توافقنامه «زمانی که ویزای این افراد درخواست می‌شود، بایستی بدون هزینه و در اسرع وقت فراهم شود.» تهران اعلام کرده است عدم صدور ویزای ابوطالبی را از طریق سازوکارهای قانونی پیگیری می‌کند.

وزیر خارجه اسبق تایلند ادامه می‌دهد: هیچ کشوری نمی‌تواند از قوانین داخلی خود برای نقض قوانین بین المللی توجیه آورد. این استدلال که حضور ابوطالبی در آمریکا تهدیدی برای امنیت این کشور است بی‌پایه است؛ چرا که وی پیش از این به‌عنوان سفیر ایران در بلژیک، اتحادیه اروپا، ایتالیا و استرالیا حضور داشته است. وی همچنین پیش از این به کشور آمریکا سفر کرده است.

این استاد روابط بین الملل در انتها پیشنهاد کرده است: آمریکا می‌توانست با حضور وی در نیویورک موافقت کرده به مصونیت‌های وی در محدوده مشخص شده احترام گزارد، اما رفت و آمدهای ابوطالبی را با دقت و شدت بیشتری رصد کند و به‌محض اینکه وی از این محدوده خارج می‌شد این مصونیت‌ها لغو می‌شد. البته نظارت شدید بر ابوطالبی و اعمال این محدودیت‌ها جاذبه‌ای برای حضور وی در نیویورک ایجاد نمی‌کرد و از سوی دیگر آمریکا را به نقض قوانین بین المللی متهم نمی‌کرد.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان