همنشینی عشایر با طلای سیاه + تصاویر

همنشینی عشایر با طلای سیاه + تصاویر

خبرگزاری تسنیم: دام عشایر دریلا در استان کهگیلویه و بویراحمد از آب سرازیر شده دره منطقه استفاده می کردند که متاسفانه به دلیل ترکیدگی لوله شرکت نفت و گاز گچساران و آلوده شدن آب این دره این دام‌ها تشنه کام شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یاسوج، مدنیت امروزه، نظام های تحول یافته ای هستند که به تدریج در طول تاریخ و به سرعت در قرن اخیر از زندگی کوچروی به سمت روستا و شهر نشینی تغییر معیشت داده اند.

استان کهگیلویه و بویراحمد از مناطقی است که به دلیل مساعدت شرایط اقلیمی و عوارض سطحی زمین فرهنگ کوچ نشینی از خصایص عمده آن می باشد، اگر چه در حال حاضر به دلیل تحول سریع صنعتی و تاثیرات متقابل آن بر زندگی جوامع و گروه های انسانی، جمعیت عشایری درصد کمتری نسبت به شهرها و روستاهای استان را شامل می شود.

به دلیل وابستگی زیاد و طولانی مردم این استان به ساختار عشیره ای و کوچ نشینی، فرهنگ آن در نوع و سطح روابط اجتماعی، آداب و سنن و معاشرت روزمره مردم مناطق شهری نیز نمود آشکاری دارد.

با این شرایط توجه به عشایر و زندگی و فرهنگ عشایری در کهگیلویه و بویراحمد نیاز لازم مدیران و برنامه ریزانی است که در سطح استان به امر تصمیم سازی و پیگیری امور برای خدمت به اقشار مختلف جامعه اسلامی در این منطقه تلاش می کنند.

 

استان کهگیلویه و بویراحمد قلمرو زیست 6 ایل بومی بویراحمد، طیبی، بهمئی، دشمن زیاری، چرام و باشت و بابویی در قالب 16 تیره، هزار و 816 تش، و بخشی از طوایف دره شوری و کشکولی از ایل قشقایی است.

این استان بر اساس سرشماری اجتماعی، اقتصادی عشایر کوچنده در تیرماه سال 87 ، محل ییلاقی 11 هزار و 120 خانوار با 70 هزار و 765 نفر و محل استقرار قشلاقی 10 هزار و 88 خانوار با 63 هزار و 255 نفر جمعیت عشایری است.

دامداری زمینه اصلی فعالیت در جامعه عشایری کهگیلویه و بویراحمد است  که در بیشتر خانوارها با فعالیت زراعت و باغداری و صنایع دستی همراه می باشد به طوری که عشایر استان دارای یک میلیون و 179 هزار و 6 راس دام هستند.

این قشر زحمت کش و کم توقع که بنا به فرموده امام (ره) ذخایر انقلابند هر چند که شاید منظور حضرت امام آداب، سنت ها و رسوم آنها ذخایر باشد، در فصل سرما و گرما باید سختی های فراوانی را تحمل کنند تا بلکه بتوانند برخی از نیازهای جامعه از جمله گوشت و تولیدات لبنی را تامین کنند.

میزان تولید گوشت قرمز استان کهگیلویه و بویراحمد بیش از 13 هزار تن و شیر تولیدی بیش از 71 هزار تن است که جامعه عشایری به ترتیب 60 و 39 درصد آن را تولید می کند.

در شهرستان گچساران که بام نفتی ایران لقب گرفته است یک هزار و 530 خانوار عشایری کوچرو وجود دارد که دارای بیش از 650 هزار راس دام سبک و سنگین هستند و در  منطقه دریلا، کوه دین، دشت گز، باباکلان و لیشتر ساکن هستند.

اما عشایر دریلا همنشین با چاه ها و لوله ها شرکت نفت و گاز گچساران هستند و هر روز شاهد بلند شدن دود در حوالی سیاه چادرهای خود هستند و اما همچنان با کمبود خدمات مختلفی از جمله نداشتن آب شرب مواجه هستند.

هر چند اداره امور عشایر با تانکر به صورت سیار آب شرب عشایر این منطقه را تامین می کند ولی برخی روها بنا به دلایل مختلف از جمله دیر رسیدن تانکر آبرسانی سیار باید با تشنگی بسوزند و بسازند هر چند بنا به گفته برخی از اهالی این منطقه دیگر کنار آمدن با مشکلات برایشان عادی شده است.

دام عشایر دریلا از آب سرازیر شده از دره ای در نزدیکی منطقه استفاده می کردند که متاسفانه به دلیل ترکیدگی لوله شرکت نفت و گاز گچساران و آلوده شدن آب این دره این دام‌ها تشنه کام شده‌اند.

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد با تایید این خبر به تسنیم می گوید: آب مورد نیاز دام عشایر دریلا به دلیل ترکیدگی لوله شرکت نفت گچساران آلوده شده و این یک خطر برای عشایر است.

مجید علیپور می گوید: بیش از یک هفته از وقوع این مشکل می گذرد اما کماکان شرکت نفت به رفع مشکل بی توجهی می کند.

وی افزود: برای تامین آب شرب مردم عشایر نشین دریلا و آب مورد نیاز دام هایشان تانگر اجاره کنیم تا بلکه به صورت سیار کار آبرسانی را انجام دهیم.

اما روابط عمومی شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران می گوید: با وجود نصب تابلوهای هشداردهنده در جاده های اختصاصی شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران تردد خودروهای سنگین با بی احتیاطی همراه است که علاوه بر ایجاد ترافیک ناامن برای خودروهای عبوری در چندین مورد با انحراف از مسیر و خروج از جاده سبب برخورد با خطوط لوله جریانی مختلف در منطقه شده که با بروز صدماتی همراه بوده و عامل نشت نفت در یکی از نقاط شده است.

وی تصریح می کند: بلافاصله تمام اقدامات کنترلی و ترمیمی انجام شده و این موضوع در دو هفته اخیر در محل خط لوله مورد نظر روی داده که به دلیل در دست تعمیر بودن و خارج بودن آن از مدار عملیات مشکل خاصی ایجاد نشده است.

انتهای پیام / ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon