تولید محصولات آرایشی مرگبار در برخی از شهرک‌های صنعتی کرج


تولید محصولات آرایشی مرگبار در برخی از شهرک‌های صنعتی کرج

خبرگزاری تسنیم: برخی شهرک‌های صنعتی اطراف کرج جای امنی برای تولید محصولات آرایشی و بهداشتی با نام و نشان "خارجی" است! محصولاتی که مصرف‌کننده‌اش را تا آستانه مرگ همراهی می‌کنند!

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج، داروخانه‌های استان البرز و البته بسیاری از داروخانه‌های سراسر کشور محل فروش محصولاتی است که هرچند نام "خارجی" را یدک می‌کشند اما محل تولید آنها در شهرک‌های صنعتی اطراف کرج است؛ این محصولات آرایشی و بهداشتی با مبلغی بین 10  تا 200 هزار تومان به مردم البرز و دیگر استان‌های کشور فروخته می‌شود.

در بازدید نامحسوس خبرنگار تسنیم از برخی ساختمان‌ها و انبارهای واقع در شهرک صنعتی اشتهارد، مشخص شد که بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی که توسط تعدادی شرکت ایرانی، از خارج وارد کشور شده است هفته‌ها و ماه‌ها در شرایط نامناسب و مقابل نور مستقیم خورشید نگهداری می‌شود.

از سوی دیگر به گفته چند کارگر شاغل در کارگاه‌ها و شرکت‌های شهرک صنعتی اشتهارد، برخی شرکت‌ها در حال تولید محصولات خارجی (!) در این شهرک هستند و پس از پر کردن بسته‌ها و قوطی‌ها، روی آنها برچسب و نشان خارجی نصب کرده و وارد بازار می‌کنند.

به گفته این کارگران، برخی شامپوهای گران‌قیمت به اصطلاح خارجی که در داروخانه‌ها فروخته می‌شود، تولیدشده در همین شهرک است و از طریق گالن‌های بزرگ، به قوطی‌هایی که از قبل برچسب و نشان خارجی روی آنها نصب شده تزریق می‌شود.

این گونه شهرک‌های اطراف کرج محل حضور پررنگ مافیایی است که در عرصه تولید، توزیع و واردات محصولات آرایشی و بهداشتی فعالیت دارند؛ البته ناگفته نماند که بسیاری از شرکت‌های زحمتکش ایرانی نیز با حسن نیت و با رعایت اصول حرفه‌ای، اخلاقی و بهداشتی و بدون هیچ تخلف و کلاهبرداری مشغول فعالیت هستند و حساب آنها از سوءاستفاده‌کنندگان جدا است.

فعالیت مافیایی تولید و توزیع کنندگان محصولات آرایشی و بهداشتی

حتی این شرکت‌ها نیازمند حمایت بیشتر دولت هستند تا بتوانند به تولید محصولات مرغوب و باکیفیت ادامه دهند.

پیمانیان که سال‌ها در حوزه تولید و واردات محصولات بهداشتی فعالیت دارد در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: 30 درصد محصولاتی که در ماهواره‌ها و شبکه‌های خارج از کشور تبلیغ و با قیمت حتی 200 هزار تومان فروخته می‌شود در همین شهرک‌های اطراف کرج تولید شده است و البته این تولید در شرایط بسیار نامطلوب و غیربهداشتی انجام می‌شود.

وی درباره 70 درصد باقیمانده نیز اظهار می‌دارد: 70 درصد دیگر تبلیغات ماهواره‌ای نیز دروغ محض است و بر اساس مطالعات و پیگیری‌های من و همکارانم حتی یک مورد محصول اصل و مرغوب در این شبکه‌ها تبلیغ نمی‌شود؛ 100 درصد آنها دروغ و تقلبی است.

پیمانیان درباره مشاهدات خود نیز می‌گوید: متاسفانه افرادی که به عنوان همکار ما در زمینه تولید و فروش محصولات آرایشی و بهداشتی فعال هستند، کرم‌های تولید شده در انباری‌ها و اتاق‌های کثیف و غیربهداشتی را با قیمت‌های چندده و حتی چندصد هزار تومانی و البته با نام مارک خارجی به مردم می‌فروشند.

تولید محصول بی‌کیفیت و فروش چندصد هزار تومانی

به طور مثال کرم‌هایی که برای مصرف "دور چشم" توسط اینگونه افراد تولید می‌شود در مواردی سبب کوری افراد شده است.

تعداد زیادی از مصرف کنندگان این کرم‌ها نیز خیلی زود گرفتار کاهش نور چشم شده‌اند و اکنون در مطب‌های چشم‌پزشکان مشغول درمان خود هستند و چند برابر هزینه‌ای که برای این کرم‌ها پرداخت کرده‌اند را باید صرف مداوا و بهبود خود کنند.

این فعال حوزه تولید و واردات محصولات آرایشی و بهداشتی می‌افزاید: متاسفانه این محصولات تقلبی و غیربهداشتی در اطراف کرج تولید می‌شود و سال‌هاست که به رغم هشدارهای کارشناسان، هیچ نظارتی وجود ندارد و برخوردی با متخلفان و کلاهبرداران نمی‌شود.

وی یک پیشنهاد برای وزارت بهداشت و دیگر نهادهای متولی و ناظر دارد: پیشنهاد می‌کنم نمایندگانی از سوی این نهادها، محصولات تبلیغ شده در ماهواره‌ها را رهگیری کنند تا محل تولید و توزیع آنها را بیابند.

همچنین می‌توانند این محصولات را برای مشخص شدن میران مرغوبیت به آزمایشگاه‌های استاندارد ارسال کنند، به طور قطع ردیابی بسیاری از این محصولات به استان البرز می‌رسد و نتیجه آزمایش‌ها نیز گویای واقعیت‌های تلخی خواهد بود.

ناظران وزارت بهداشت تبلیغات ماهواره ها را در داخل کشور پیگیری کنند

یک فرد شاغل در داروخانه‌ای در مرکز کرج نیز به خبرنگار ما می‌گوید: من هم شنیده‌ام که بخش قابل توجهی از دو نوع شامپو که با مارک و برند خارجی در بازار ایران مشتری زیادی دارد، در اطراف کرج ، تهران و ساوه تولید می‌شود؛ اتفاقا این شامپوها خریداران زیادی دارد که فقط به خاطر اسم این شامپوها، آنها را مصرف می‌کنند.

وی می‌افزاید: اگر دقت کنید متوجه می‌شوید که یک مارک شامپو، در یک داروخانه با قوطی و جعبه خاص فروخته می‌شود و در یک داروخانه دیگر با بسته‌بندی متفاوت است.

متاسفانه یکی از این بسته‌بندی‌ها تقلبی است و در ایران تولید می‌شود و بسته‌بندی دیگر اما اصل است. با این حال بسیاری از این محصولات اصل نیز "کالای قاچاق" هستند که به صورت غیرقانونی وارد کشور شده‌اند.

او درباره کرم‌های دور چشم نیز می‌گوید: شخصا با مصرف دو مارک از این کرم‌ها متوجه شدم که سیاهی دور چشمم و لک‌های اطراف آن بسیار زیاد و پررنگ شده است و بلافاصله مصرف کرم‌ها را قطع کردم.

به گزارش تسنیم، وزارت بهداشت و دیگر متولیان باید کارگاه‌های تولید این گونه محصولات تقلبی را شناسایی و جمع‌آوری کنند.

شناسایی این کارگاه‌ها نیز کار بسیار سخت و پیچیده‌ای نیست، به راحتی می‌توان به صورت بازدید‌های نامحسوس یا به عنوان خریدار با این شرکت‌ها و کارگاه‌ها ارتباط برقرار کرد.

همچنین می‌توان با سفارش اینگونه محصولات که از ماهواره تبلیغ می‌شود، آدرس پستی توزیع‌کنندگان را به دست‌ آورد و برای برخورد با آنها اقدام کرد.

ارسال این محصولات به آزمایشگاه‌های مورد اعتماد وزارت بهداشت نیز راهکار دیگری است که می‌تواند میزان مرغوبیت محصولات را برای مدیران و مردم آشکار کند.

گزارش از مهدی ضرغامی

انتهای پیام / ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon