سفر نواز شریف به تهران با دستورکار جریمه خط لوله گاز و واردات برق

سفر نواز شریف به تهران با دستورکار جریمه خط لوله گاز و واردات برق

خبرگزاری تسنیم: یک روزنامه پاکستانی از سفر نخست وزیر این کشور به ایران در روزهای ۲۱ و ۲۲ اردیبهشت خبر داد و اعلام کرد نواز شریف در این سفر از ایران خواهد خواست جریمه تاخیر در تکمیل خط لوله انتقال گاز به پاکستان را دریافت نکند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، پایگاه اینترنتی تریبیون پاکستان طی گزارشی نوشت: پس از آنکه پاکستان نتوانست خط لوله انتقال گاز ایران را از تحریم های آمریکا معاف سازد، نواز شریف، نخست وزیر این کشور قرار است در جریان سفر آینده خود به تهران، از ایران بخواهد که از دریافت جریمه تاخیر در تکمیل این پروژه صرف نظر نماید.
به گفته منابع آگاه پاکستانی، در صورت عدم توافق طرفین، دو کشور باید موضوع را در نزد یک دادگاه داوری بین المللی پیگیری نمایند.
به علاوه، در جریان سفر نواز شریف به تهران که قرار است در روزهای 11 و 12 ماه می برگزار شود، ایران و پاکستان یک قرارداد صادرات برق 3000 مگاواتی به امضا خواهند رساند.
پاکستان هم اکنون برای تامین نیاز منطقه گوادر، 73 مگاوات برق از ایران وارد می کند، اما پاکستان مدتهاست پول برق وارداتی از ایران را نپرداخته است. پاکستان مدعی است که تحریم های وضع شده از سوی آمریکا علیه ایران مانع پرداخت پول برق شده است، اما ایران این موضوع را رد می کند.
آمریکا قبلا از معاف ساختن خط لوله انتقال گاز به پاکستان از تحریم ها خودداری کرده و آینده این پروژه را با ابهام مواجه ساخته بود.
هرچند ایران توافقی موقت را با کشورهای غربی در مورد برنامه هسته ای خود به امضا رسانده است، اما واشنگتن تاکید می کند که موضع خود را در قبال خط لوله گاز تغییر نداده است.
مقامات پاکستانی در نشستی در حاشیه گفت و گوهای استراتژیک دوجانبه در واشنگتن در نوامبر 2013، موضوع خط لوله را مطرح کردند. اما آمریکا حاضر به اطمینان دادن به اسلام آباد در مورد عدم وضع تحریم ها در صورت تکمیل خط لوله نشد.
وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان در 9 دسامبر سال گذشته با سفر به تهران به مقامات ایرانی گفت که تا زمان لغو تحریم ها، پاکستان نمی تواند کار بر روی این خط لوله را آغاز کند.
به گفته مقامات پاکستانی، این بار نخست وزیر این کشور تلاش خواهد کرد تا مقامات ارشد دولت ایران را متقاعد سازد که محدودیت های اعمال شده از سوی آمریکا مانع اصلی تکمیل این پروژه است و تهران باید نرمش به خرج دهد و از جریمه در نظر گرفته شده برای پاکستان صرف نظر نماید. نخست وزیر پاکستان همچنین از ایران خواهد خواست تا مهلت تعیین شده برای تکمیل این پروژه را تمدید نماید.
انتهای پیام/ 118

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه