۴۷ پرونده اماکن تاریخی ایران در نوبت ثبت جهانی یونسکو


47 پرونده اماکن تاریخی ایران در نوبت ثبت جهانی یونسکو

خبرگزاری تسنیم: معاون رئیس‌جمهور درباره ثبت جهانی اماکن تاریخی کشور گفت: با توجه به محدودیت‌های موجود در یونسکو ما نیز ۴۷ پرونده در این سازمان داریم، امید است با توجه به رضایت سازمان یونسکو از ایران، اماکن تاریخی یکی پس از دیگری ثبت جهانی شوند.

مسعود سلطانی فر در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در شیراز، اظهار کرد: استان فارس با داشتن جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی، گردشگری و مذهبی بیشترین زمینه توسعه را داشته و حفظ هویت میراث فرهنگی و ریشه‌های کشور از اولویت‌های توسعه گردشگری است.

وی با بیان این‌که در سال‌های اخیر در زمینه توسعه گردشگری با رکود مواجه بوده‌ایم، افزود: احیاء، مرمت، بازسازی و کاوش در چند سال گذشته به کندی یا انجام شده و طرح‌های گردشگری به گونه‌ای نیست که بتوان زمان دقیق برای اتمام آن درنظر گرفت و بسیاری از اماکن تاریخی استان فارس به زمان طولانی نیاز دارد.

معاون رئیس جمهور و رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور خاطرنشان کرد: احیاء، مرمت و بازسازی بسیاری از اماکن تاریخی و گردشگری استان فارس از جمله تخت جمشید و پاسارگاد به تلاش باستان شناسان و کاوشگران در درازمدت نیاز داشته و با تشکیل کارگاه‌های مربوط به باستان شناسان از علم و تجربیات آنان استفاده شود.

سلطانی فر با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری استان فارس تصریح کرد: گرچه استان فارس در زمینه صنعت و کشاورزی دارای ظرفیت‌های قابل ملاحظه‌ای است اما اگر با دقت در این استان بررسی شود مقوله استفاده از ظرفیت‌های گردشگری استان و توسعه صنعت گردشگری از محورهای مهم توسعه اقتصادی استان فارس است.

وی با تأکید بر لزوم جذب سرمایه در استان اظهار کرد: اگر محور اصلی توسعه کار و اقتصاد استان فارس صنعت توریسم و گردشگری قرار گیرد و زمینه سرمایه‌گذاری در استان فراهم شود، رشد اقتصادی استان تسریع می‌شود.

معاون رئیس جمهور و رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان این‌که باید از این جاذبه‌های بی‌نظیر گردشگری استان بیشترین بهره را گرفت، افزود: با توجه به تدبیر دولت تکمیل پروژه‌ها و طرح‌های ناتمام استان در رأس برنامه‌ها قرار دارد.

سلطانی فر با اشاره به تلطیف فضای جامعه و کشورمان در تعامل با کشورهای دیگر گفت: استقبال گردشگران خارجی برای بازدید از اماکن تاریخی و گردشگری ایران زیاد شده و در شیراز در فصول مختلف سال هتل‌های این شهر از قبل رزرو شده‌اند و این طلیعه امیدی برای فعالان بخش گردشگری است.

وی با تأکید بر لزوم ساخت هتل در شیراز و تکمیل پروژه‌های نیمه تمام، افزود: در زمینه ساخت هتل و توسعه گردشگری در استان فارس هم تسهیلات ریالی و هم ارزی از محل صندوق ذخیره ارزی به سرمایه گذاران پرداخت می شود.

معاون رئیس جمهور و رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درباره ثبت جهانی اماکن تاریخی کشور خاطرنشان کرد: با توجه به محدودیت های موجود در سازمان یونسکو ما نیز 47 پرونده در این سازمان داریم و امید است با توجه به رضایت سازمان یونسکو از ایران یکی پس از دیگری اماکن تاریخی ما ثبت جهانی شوند.

سلطانی فر با بیان اینکه هماهنگی های لازم برای صدور مجوز از طرف شهرداری برای افزایش تعداد طبقات هتلی در محدوده ارگ کریم خان تصریح کرد: با پیگیری های لازم دوطبقه از طبقات این هتل کاسته شده و مانعی برای ثبت این اثر تاریخی در لیست جهانی وجود ندارد.

انتهای پیام/  آ

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon