نماینده سازمان ملل به راهیان نور جنوب رفت +عکس

نماینده سازمان ملل به راهیان نور جنوب رفت +عکس

خبرگزاری تسنیم: به همت جانبازان شیمیایی موزه صلح تهران،‌گری لوییس نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران به همراه همسر و دو دخترش به مدت دوروز از جبهه‌های نبرد آبادان و خرمشهر بازدید کردند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، به همت جانبازان شیمیایی موزه صلح تهران،‌گری لوییس نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران به همراه همسر و دو دخترش به مدت دوروز از جبهه‌های نبرد آبادان و خرمشهر بازدید کردند.

در این مسافرت و در اولین روز سفر، آقای‌گری لوییس و خانواده ابتدا از موزه جنگ خرمشهر بازدید کرده و ازچگونگی نبرد قهرمانانه 45 روزه خونین شهر مطلع شده و سپس به مسجد جامع خرمشهر و یادمان شهدای شلمچه عزیمت کردند. انها از نزدیک با عملیات بیرون راندن بعثی‌ها از خاک کشور ایران آشنایی پیدا کردند. آنها با حضور در شرکت صنایع دریایی خرمشهر، مراحل ساخت سکوهای نفتی دریایی برای فازهای مختلف عسلویه و پارس جنوبی توسط متخصصان ایرانی را مشاهده نمودند.

دربعداز ظهر‌‌ همان روز این هیأت به منزل ساده ملاصالح قاری از آزادگان نستوه رفته و پرسشهایی چند درباره ماجرای عجیب و حماسی «بیست و سه و آن یک نفر» که فیلم مستند آن را قبل از سفر مشاهده نموده بودند، مطرح کردند.

بازدید ازجبهه‌های آبادان در زمان محاصره با روایتگری مکی یازع نویسنده کتاب «بچه‌های کفیشه» و مترجمی دکتر شهریار خاطری «ریاست انجمن دفاع از قربانیان سلاحهای شیمیایی»، درمحل کوی ذوالفقاری، جبهه‌های اروندرود و میدان مجسمه دریاقلی از برنامه‌های بعدی این گروه بود.

آنها در ادامه در گلزار شهدا آبادان به جمیع شهدا این واقعه ادای احترام کرده و با خانواده شهید موسوی فرمانده اسبق سپاه خرمشهر به گفتگو پرداختند. بازدید از کارگاه ساخت درهای حرمین عسکریین (ع) برنامه انتهایی اولین روز از سفر به این منطقه بود.

در روز دوم سفر هیأت با حضور در منطقه اروند کنار از چگونگی تاثیرجنگ در ایجاد فاجعه زیست محیطی و شوری آب و نابودی نخلستان‌ها مطلع شده و در ادامه در یادمان شهدا والفجر 8 در روبروی منطقه فاو عراق حضور پیدا کرده و با چگونگی این نبرد آشنا شدند.

در بازدید از پالایشگاه آبادان نیز روند بازسازی این مجموعه و نقش بیادماندنی نیروهای ان در پشتیبانی همه جانبه از دفاع مردمی در اوایل جنگ توسط مهندس (مسلم رحیمی) ریاست پالایشگاه به اطلاع انان رسید. دیدار از تالاب شادگان و پروژه‌های مشترک سازمان ملل و دولت ایران برای احیا این تالاب از آخرین برنامه‌های بازدیدی این هیات به شمار می‌رفت.

گری لوییس و خانواده با حضور در صدا و سیمای آبادان، از تجربیات عجیب، شیرین و بیادماندنی خود در این سفر با مخاطبین ایرانی صحبت کردند که بزودی از شبکه خوزستان و شبکه سراسری (شما) پخش می‌شود.

اسم عکاس:نادر البوعلی

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران