موضع سخت آمریکا در قبال روسیه، چالشی دشوار برای اتحادیه اروپا

موضع سخت آمریکا در قبال روسیه، چالشی دشوار برای اتحادیه اروپا

خبرگزاری تسنیم: یک هفته نامه آلمانی موضع سخت آمریکا در قبال روسیه در جریان بحران اوکراین را برای اتحادیه اروپا که خواهان تداوم مناسبات و گفتگوها با روسیه در عین هماهنگی با آمریکا است چالشی بزرگ ارزیابی کرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، هفته نامه آلمانی "اشپیگل" در تحلیلی نوشت: سخت‌گیری‌های اخیر اوباما در قبال روسیه در جریان بحران اوکراین اتحادیه اروپا را گرفتار چالش دشواری کرده است.

این نشریه آلمانی در ادامه نوشت: زمانی که وزیر امور خارجه آمریکا با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار می کنند هر دو مانند یک زوج هماهنگ به نظر می رسند و این مسئله همچنین در نشست بحران اوکراین که چند روز پیش در ژنو برگزار شده و توافقاتی برای کاهش خشونت ها در این کشور انجام شد نیز دیده شد. این در حالی است که وزیر امور خارجه روسیه بعد از این نشست تنها و با بد اخلاقی در برابر مطبوعات حاضر شد.

اشپیگل در ادامه نوشت: البته در پشت صحنه، خیلی از هماهنگی بین اروپا و آمریکا درباره بحران اوکراین خبری نیست. اروپاییان با نگرانی نقشه راه جدید در آمریکا را مورد ارزیابی قرار می دهند. این نقشه راه جدید عبارت است از خاموش کردن مناسبات با مسکو.

اشپیگل در ادامه نوشت: در ژنو می شد از نماینده آمریکایی حاضر در این نشست این مسئله را شنید که شک نسبت به مسکو بعضا بسیار بالا است و تلاش برای احیای دوباره مناسبات با روسیه قطعا به گذشته مربوط می شود.

نماینده آمریکا در ژنو اظهار داشت که ما دیگر در این مسیر به پوتین اعتماد نداریم.

این هفته نامه آلمانی در بخش دیگری ازاین مطلب نوشت: حالا تندروهای آمریکایی می خواهند مدلی مانند دوران قبل از جنگ سرد را در پیش گرفته و پوتین را منزوی کرده و آشکارا با روسیه رو در رو شوند و این سیاست جدید آمریکا با معرفی سفیر جدید ایالات متحده در مسکو که قبلا در اوکراین مستقر بوده است آغاز شده است.

آمریکا اعلام کرده است که اگر مسکو بر خلاف توافق نامه ژنو عمل کند که البته واشنگتن در حال حاضر مدارک مورد اختلافی را در این راستا ارائه کرده است، تشدید تحریم های آمریکا علیه این کشور در نظر گرفته می شود.

"فیونا هیل"، از کارشناسان مسائل روسیه در انستیتو "بروکینگز" در واشنگتن در این باره گفته است که در آینده موضع آمریکا در این راستا بسیار سخت تر می شود.

اشپیگل در ادامه نوشت: به این ترتیب واشنگتن خود را در برابر موضع اروپا که همچنان بر تداوم گفتگوها با مسکو تاکید دارد قرار داده است.  "کاترین اشتون" مسئول سیاست خارجی آمریکا در نشست بحران اوکراین در ژنو، کم تر درباره امید به یک راه حل دیپلماتیک با روسیه برای حل بحران اوکراین ابراز شک کرد. از طرفی بخصوص برخی کشورهای اروپایی از تحریم های گسترده علیه روسیه و جبهه گیری آشکار با این کشور هراس دارند.

این هفته نامه آلمانی در ادامه نوشت: در آلمان نیز نگرانی هایی درباره موضع سختگیرانه واشنگتن در قبال مسکو وجود دارد.

"نیلز آنن" از سیاستمداران حزب سوسیال دموکرات آلمان در این باره اظهار داشته است:" من رویکرد سخت جدید آمریکا را با نگرانی زیادی می بینم، بنابراین در طولانی مدت بدون مناسبات عاقلانه با روسیه هیچ پایداری وجود نخواهد داشت."

وی افزود: ما باید مراقب باشیم در طولانی مدت سیاستی را تدوین نکنیم که در آخر به همه آسیب برساند. برخی اعضای ناتو به نظر می رسد خودشان به توافق ژنو برای حل بحران اوکراین پایبند نیستند.

"الکساندر گراف لامبسدورف"، از نمایندگان بلند پایه حزب دموکرات آزاد آلمان نیز بر پیشبرد گفتگوها با روسیه تاکید کرده و اظهار داشت که" ما باید بیشتر با روسیه گفتگو کنیم نه کمتر".

به نوشته "اشپیگل" از محافل کمیسیون بروکسل هم به گوش می رسد که البته پوتین خودش مقصر انزوای بین المللی خود است؛ چرا که شریک قابل اعتمادی نیست. اما آمریکایی ها در مسئله قطعنامه ها علیه مسکو خیلی راحت سخن می گویند، آمریکا از نظر اقتصادی خیلی کمتر به روسیه وابسته است تا اروپا و یک موضع سختگیرانه در برابر این کشور کمتر برای آمریکایی ها گران تمام می شود. مشابه این اظهار نظرها از روسای کشورهای اروپایی هم شنیده می شود.

 این هفته نامه آلمانی در ادامه نوشت: البته این تغییر موضع اوباما در قبال روسیه نیز بسیار افراطی بوده، چرا که سیاست خارجی آمریکا اخیرا بار دیگر بسیار بر مبنای سیاست داخلی آن شکل می گیرد. جمهوریخواهان به دولت خود درباره درک زیاد روسیه انتقاد وارد می کنند.

هیلاری کلینتون نیز که نامزدی در انتخابات دور بعدی ریاست جمهوری آمریکا را مد نظر دارد سعی می کند با سخت گیری در حوزه سیاست خارجی سود ببرد. وی مداخله پوتین در کریمه را با سیاست هیتلر مقایسه کرده است.

یکی از صاحب نظران واشنگتن در این باره اظهار داشته است که هیلاری دقیقا می داند که با سیاست درک کردن روسیه نمی توان در انتخابات بعدی ریاست جمهوری آمریکا موفقیت به دست آورد.

انتهای پیام/پ

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان