ائتلاف لیبرالهای عراق؛ از افتخار به دوستی با اسرائیل تا هجمه به ایران

ائتلاف لیبرالهای عراق؛ از افتخار به دوستی با اسرائیل تا هجمه به ایران

خبرگزاری تسنیم: لیبرالهای عراق که جاسوس سابق رژیم صهیونیستی را در خود جای داده اند که پس از سرنگونی صدام هم چند بار به تل آویو رفت؛ با شعارهای لیبرالی در قالب ائتلاف مدنی دموکراتیک پا به کارزار انتخاباتی گذاشته اند تا اهداف خود را محقق کنند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، در ادامه معرفی ائتلافهای سیاسی مهم شرکت کننده در سومین انتخابات پارلمانی پس از سرنگونی رژیم صدام معدوم به معرفی ائتلاف موسوم به العراق می پردازیم.

نام ائتلاف : التحالف المدنی الدیمقراطی  به رهبری علی کاظم عزیز  الرفیعی

 

 

کد انتخاباتی ائتلاف : 232

شعار انتخاباتی : اصلاح و تغییر و انتقال به دولت مدنی دموکراتیک و ما جایگزین هستیم، مهمترین شعار این ائتلاف است.

ائتلاف العراق از التیار الدیمقراطی به رهبری احمد علی ابراهیم حسن، حزب الشعب(حزب مردم)به رهبری فائق دعبول عبدالله الشیخ علی، الحزب الشیوعی(حزب کمونیست) العراقی به رهبری حمید مجید موسی البیاتی و کتله ابناء الحضارات(فراکسیون فرزندان تمدنها) به رهبری ایمن احمد محمد حسین و حزب الامه العراقیه(حزب امت عراق) به رهبری مثال الآلوسی

ائتلاف المدنی الدیمقراطی یک ائتلاف لیبرالی فراگیر اعلام شده است . علی الرفیعی رئیس ائتلاف ملی دموکراتیک گفته است این ائتلاف، طایفه گری، تعصب قومی و عشائری را پشت سر گذاشته است.

برنامه انتخاباتی ائتلاف مدنی دموکراتیک

ائتلاف مدنی دموکراتیک، برنامه انتخاباتی خود را که به بررسی اوضاع پیچیده سیاسی، اقتصادی و اقتصادی و راهکارهای این ائتلاف پرداخته، در چند محور خلاصه کرده است.

در این برنامه آمده است : ائتلاف در برنامه خود به آنچه قانون اساسی تصریح کرده پایبند است مبنی بر اینکه عراق یک کشور فدرال مستقل  دارای حاکمیت کامل و نظام حکومتی آن هم جمهوری پارلمانی دموکراتیک است.

این ائتلاف هدف خود را اصلاح و تغییر و انتقال به دولت مدنی دموکراتیک دانسته است.

برنامه این ائتلاف شامل محورهای زیر است :

     محور سیاسی

که در این محور درباره سیاست خارجی مد نظر ائتلاف آمده است : برقراری روابط مثبت و دوستانه با تمام کشورهای جهان بر اساس منافع مشترک و  احترام به معاهدات و قوانین بین المللی و ادغام عراق در جامعه بین المللی و حل مشکلات موجود( شامل مرزها، آبها و بدهی ها) از طریق گفتگو و تقویت طرحهای همکاری اقتصادی عربی و بین  المللی و تلاش برای رهایی منطقه خاورمیانه از سلاحهای کشتار جمعی

محور قانونگذاری

ائتلاف مدنی دموکراتیک بر فعال سازی نقش نظارتی و قانونگذاری پارلمان و نهادهای قانونگذار دیگر و تقویت نقش نهادهای نظارتی دولتی و مردمی و رسانه ای تاکید کرده است.

تلاش برای تعدیل قانون اساسی به گونه ای که ارزشهای دموکراتیک و احترام به حقوق بشر و محافظت از کرامتش را محقق کند، از اهداف این ائتلاف اعلام شده است.

تسریع در تدوین قانون نفت و گاز و قانون منابع مالی و شرکت ملی نفت مد نظر این ائتلاف است.

محور اقتصادی

 - توزیع عادلانه درآمدها میان اقلیم کردستان و استانها بر  اساس قانون اساسی

- جذب و  تشویق سرمایه گذاری اقتصادی در عراق

- تلاش برای کاهش حقوق و بازنشستگی کارکنان ارشد دولت و مقامات خاص و اعضای پارلمان

- محور اجتماعی و سندیکاها و اتحادیه های حرفه ای و سازمانهای جامعه مدنی

محور خدمات و زیرساختها

محور بهداشت، آموزش و محیط زیست

محور فرهنگ

این ائتلاف، 123 نامزد در بغداد معرفی کرده است که اسامی برخی از نامزدهای مطرح آن به این شرح است : علی الرفیعی رئیس ائتلاف، جاسم الحلفی، مثال الالوسی، شروق العبایجی، عبدجاسم کاظم الساعدی، فائق الشیخ علی، همسه عدنان عباس خزان، زیده ابراهیم جواد، ضرغام الخفاف، کامل کاظم علی محمد و حیدر الحریری.

نامزدی با سابقه جاسوسی برای رژیم صهیونیستی در ائتلاف مدنی  دموکراتیک

مطرح ترین و در عین حال جنجالی ترین نامزد این ائتلاف شخصی نیست جز مثال الآلوسی 

مثال الوسی که از سوی کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق به همراه ایاد الجبوری رصد صلاحیت شده بود، با تصمیم دستگاه قضایی به کارزار انتخابات بازگشت.

کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق در 16 فوریه 2014، صلاحیت مثال الوسی رئیس حزب الأمة العراقیة را به سبب نداشتن شروط لازم برای نامزدی رد کرده بود.

انتخابات پارلمانی بزرگترین رخداد در عراق به شمار می رود، زیرا این رویداد، فراکسیونی را مشخص می کند که نامزد نخست وزیری را معرفی می کند و مناصب عالی حکومت را در اختیار می گیرد.

مثال جمال حسین احمد الآلوسی، سیاستمدار عراقی موسس حزب الامه العراقیه است و شعار خود را تشکیل دولت مدنی مبتنی بر قانون اساسی با اعتقاد به جدایی دین از سیاست قرار داده است

وی به ضدیت با احزاب اسلامی مشهور است. این شخصیت جنجالی متولد 23 می 1953 میلادی در استان الانبار است، وی با هدف تحصیل به قاهره رفت و آنجا با انشراح موسی یک دختر مصری آشنا شد که به همراه ولفانگ لوتز جاسوس معروف آلمانی برای رژیم صهیونیستی جاسوسی می کرد و مثال هم در بیشتر اوقات آنها را همراهی می کرد.

اطلاعات مربوط به دیدارهای آلوسی با انشراح موسی به حزب بعث صدامی رسید تا جایی که آلوسی در حالی که در قاهره سرگرم درس خواندن بود، به اتهام خیانت بزرگ در سال 1976 به اعدام غیابی محکوم شد، آلوسی در آن زمان عضو حزب بعث بود، وی در  ادامه به اروپا رفت و در آلمان تابعیت این کشور را هم با کمک لوتز جاسوس آلمانی اسرائیل دریافت کرد.

آلوسی سالهای طولانی با لوتز بازنشسته تا پایان دهه هشتاد و پس از آن همکاری کرد، وی در سال 2002 در عملیات آتش زدن سفارت عراق در برلین و سرقت پرونده های سری از آن مشارکت کرد. وی پس از آن به حزب کنگره ملی به رهبری احمد چلبی پیوست. دادگاهی در آلمان، وی را به سه سال زندان محکوم کرد، اما طولی نکشید که آزاد شد و به بهانه اینکه در اقامت اجباری(حبس خانگی) قرار دارد، از نگاهها پنهان شد.

نکته تاریک دیگر در پرونده مثال آلوسی سفرهای پیاپی به تل آویو و دیدار با مقامات رژیم صهیونیستی است تا جایی که مقامات آلمانی وی را به شدت کنترل می کردند که این امر سبب قطع ارتباطش از اسرائیل از سال 1993 و پس از مرگ لوتز تا هنگام سقوط رژیم بعثی صدام و بازگشت به بغداد با یک هواپیمای اختصاصی شد.

اتفاق عجیب در سال 2003 افتاد که وی به عنوان رئیس هیئت بعثی زدایی انتخاب شد، در سال 2004 یک سفر محرمانه به فلسطین اشغالی داشت، اما گفته می شود در آنجا با دیدن مسعود بارزانی و برخی شخصیتهای معروف دیگر غافلگیر می شود تا جایی که مجبور به آشکار کردن سفر خود می شود و حتی به این سفر افتخار می کند. در پی این سفر بود که از مقام خود در پارلمان عراق و شورای بعثی زدایی برکنار می شود و حزب کنگره ملی به رهبری چلبی هم وی را اخراج می کند.

آلوسی در پی این اتفاقات، حزب الامه العراقیه را تاسیس می کند که نظامنامه داخلی خود را از تل آویو آورد و در انتخابات پارلمانی ژانویه 2005 در عراق شرکت می کند، اما حزب متبوع وی به اندازه ای که وی را وارد پارلمان کند، رای جمع نکرد تا شکست سختی به وی تحمیل شود.

افتخار کردن به سفر به فلسطین اشغالی و دیدار با مقامات رژیمی که آنها را رهبران صلح معرفی می کند، آلوسی را به شخصیتی منفور در میان اکثر عراقیها تبدیل کرده است.

آلوسی در سال 2008 هم بار دیگر به تل آویو سفر کرد و این بار بهانه اش برای این سفر جنجالی، شرکت در کنفرانسی مربوط به تروریسم بود!

این سفر موجی از نارضایتی و خشم را در محافل پارلمانی عراق به وجود آورد و اسلامگرایان شیعه و سنی هم به شدت از وی انتقاد کردند.

در 14 سپتامبر 2008 میلادی، پارلمان عراق با لغو مصونیت پارلمانی آلوسی، وی را از سفر و حضور در جلسات پارلمان منع کرد و از دستگاه قضایی عراق هم خواست علیه وی به سبب سفر به تل آویو اقامه دعوا کند، حتی برخی خواستار صدور حکم اعدام علیه وی به اتهام خیانت بزرگ شدند، اما مطابق معمول، حکم وی نقض شد و آلوسی بار دیگر به پارلمان بازگشت.

آلوسی در گفتگو با روزنامه سعودی الشرق الاوسط به ماجرای پنج سفر خود به تل آویو و دیدار با مقامات اسرائیلی پرداخته و در توجیه این سفرها ادعا کرده است با تصمیم اعضای کنگره ملی عراق به این سفر رفته است.

این ادعا در حالی است که پس از بازگشت وی از این سفر، از کنگره ملی عراق رهبری احمد چلبی اخراج می شود.

نکته جالب اینکه آلوسی ادعا می کند به خاطر دفاع از منافع کشورش به تل آویو سفر کرده است!

 

 

آلوسی طی دو دوره نخست وزیری نوری المالکی نخست وزیر منتخب عراق بارها به موضعگیری منفی و خصمانه علیه وی پرداخت.

به گزارش تسنیم، وی در گفتگو با روزنامه سعودی الحیات مدعی شده بود روند سیاسی عراق به سبب آنکه نهادهایش استقلال خود را به نفع نوری المالکی از دست داده، شکست خورده است.

وی ادعا کرده است که مالکی و نگران از دست دادن قدرت خود به سبب شکست تجربه و تجربه حضور احزاب اسلامی در حکومت است و همانند صدام محاکمه خواهد شد.

نوری المالکی هم از دادگاه خواسته بود حکم دستگیری مثال آلوسی را به سبب اخلال وارد کردن به امنیت ملی و تحریک به خشونت و هرج و مرج طایفه ای صادر کند .

آلوسی در اظهارات تحریک آمیزی مدعی شده بود هرگاه یک شخصیت سنی  مذهب از مالکی انتقاد کند، گویی هدیه ای به مالکی داده شده و آن را طایفه ای قلمداد می کند، همچنین هرگاه یک مسئول سنی از یک جریان شیعی انتقاد کند، علیه این مسئول هجمه می آورند.

آلوسی با بیان اینکه همه از انتخابات می ترسند، ادعا کرده است مشکل مالکی این است که از شکست هشت ساله در سطح اقتصادی و امنیتی احساس خطر می کند و انتخابات آتی آنگونه که وی دوست دارد، نخواهد بود.

وی مدعی شده است دنبال مال حرام نیست و قربانی داده است از جمله ترور فرزندان و انفجار منزلش . وی ادعا کرد هر کس از مالکی انتقاد کند، به دادگاه کشانده خواهد شد، مالکی می ترسد که قدرت را از دست دهد، در زمینه مالی پولهایی به سرقت رفته است که معادل بودجه چهار کشور عربی است!

اتهام زنی به ایران برای کسب رای به یک حربه ای برای سیاستمداران فاقد مقبولیت مردمی در عراق همچون مثال آلوسی تبدیل شده است.

آلوسی ادعا کرده است که دومین دوره نخست وزیری نوری المالکی تحت فشارهای گسترده ایران و همچنین آمریکا صورت گرفت که بر احزاب و فراکسیونهای سیاسی وارد شد.

آلوسی که مورد توجه گسترده رسانه های عربی مخالف روندسیاسی عراق پس از صدام از جمله رسانه های سعودی قرار دارد، در اظهارات توهین آمیز علیه احزاب اسلامی ادعا می کند این احزاب عقب مانده اختلاف چندانی با حزب بعث ندارند.

شانس بالای ائتلاف مدنی دموکراتیک برای پیروزی در انتخابات ادعایی است که آلوسی مطرح می کند و البته در توجیه این ادعا می کند این همه فشار و رصد صلاحیتها نشان دهنده شانس بالای ما برای پیروزی است!

وی در حالی که از حمایتهای گسترده رسانه های مخالف روند سیاسی و اکثریت ملت عراق از جمله رسانه های سعودی قرار دارد، ادعا کرده است به سبب نبود رسانه های آزاد فرصت معرفی خود را نداشته ایم و بیشتر رسانه ها در اختیار مالکی است.

آلوسی که فرمان بازداشتش صادر شده است می گوید صدور این فرمان مانع ارتباط وی با مردم و انجام تبلیغات انتخاباتی برای ائتلاف مدنی یا برای خود شده است .

رئیس حزب الامه العراقیه با خوش بینی درباره انتخابات آتی می گوید عراقیها مردمی زیرک هستند و کسانی را انتخاب خواهند کرد که نماینده منافع ملی و قومی آنها باشند.

ائتلاف مدنی دموکراتیک که آلوسی یکی از مهمترین  اعضایش به شمار می رود، بر مساله تغییر تاکید می کند و می گوید تغییر به معنای اکثریت سیاسی در مفهومی که گروههای سهم خواه طایفه ای می خواهند، نیست. تغییر یعنی ایجاد دولت مدنی و پایان داستان سهم خواهی که مصایبی را برای عراق به دنبال داشته است.

انتهای پیام/ر

پربیننده‌ترین اخبار ویژه نامه‌ها
اخبار روز ویژه نامه‌ها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی