ایران: سازمان ملل خواهان صدور ویزا برای ابوطالبی شود

ایران: سازمان ملل خواهان صدور ویزا برای ابوطالبی شود

خبرگزاری تسنیم: سرپرست نمایندگی ایران در سازمان ملل از شورای حقوقی دبیرکل خواست اطمینان حاصل کند که آمریکا به تعهدات و وظایف خود بر اساس توافقنامه مقر اصلی عمل و برای نماینده پیشنهادی ایران ویزا صادر کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز؛ ایران روز گذشته (سه‌شنبه) از سازمان ملل خواست از آمریکا بخواهد تا برای حمید ابوطالبی، نماینده پیشنهادی ایران ویزا صادر کند.

کمیته روابط با کشور میزبان، که به مسائل کشورهای فعال در سازمان ملل چون مهاجرت، امنیت و بانک‌داری می‌پردازد، روز سه‌شنبه به‌درخواست ایران تشکیل جلسه داد.

حسین دهقانی، سرپرست نمایندگی ایران در سازمان ملل، در این نشست گفت: "ما قویاً معتقد هستیم که این مسأله بسیار جدی بوده کمیته باید به‌صورت جدی و فوری به این مسأله واکنش نشان دهد".

وی در ادامه افزود که اجتناب آمریکا از اعطای ویزا به ابوطالبی "به‌صورت کاملاً آشکاری" نقض "توافقنامه مقر مرکزی" سال 1974 بین آمریکا و سازمان ملل است و "کمیته باید به‌صورت فوق‌العاده به این مسأله بپردازد".

دهقانی گفت: "ما معتقد هستیم که دبیرکل سازمان ملل، که یکی از طرف‌های معاهده توافقنامه مقر اصلی است، مسئولیت دارد اطمینان حاصل کند مفاد و قیود این توافقنامه به‌صورت کاملاً دقیق اجرا می‌شوند".

ایران همچنین از شورای حقوقی دبیرکل خواست تا اقدامات مقتضی را برای اطمینان از اینکه آمریکا مطابق توافقنامه مقر اصلی رفتار می‌کند به عمل آورد.

آمریکا حدود دو هفته پیش اعلام کرد برای حمید ابوطالبی به‌خاطر نقشی که در ماجرای گروگان‌گیری سفارت آمریکا بین سال‌های 1358 تا 1360 داشته روادید صادر نخواهد کرد. در آن زمان دانشجویان ایرانی سفارت آمریکا را تصرف کرده 52 نفر را برای 444 روز گروگان گرفتند.

نیکلاس امیلو، دبیر قبرسی این کمیته متشکل از 19 کشور عضو گفت: "ایران و آمریکا دیدگاه‌های‌شان را بیان کردند. با هفت هیئت دیگر بحث و تبادل نظر شد و سازمان ملل تصمیم گرفت این موضوع را در دستور کار قرار دهد".

دیپلمات‌های حاضر در این نشست گفته‌اند کشورهای بلاروس، کوبا، کره شمالی و اکوادور نطق خود را در حمایت از شکایت ایران ایراد کرده‌اند.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان