بحران اوکراین، غرب را برای توافق هسته‌ای با ایران مصمم‌تر کرده است

بحران اوکراین، غرب را برای توافق هسته‌ای با ایران مصمم‌تر کرده است

خبرگزاری تسنیم: یک مجله کانادایی با اشاره به بروز بحران در روابط غرب با روسیه بر سر اوکراین نوشت: غرب از قبل دلایل کافی برای تلاش جهت موفقیت مذاکرات هسته ای با ایران داشته است و اکنون رویارویی با روسیه می تواند یک لیل دیگر جهت توافق با ایران باشد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مجله کانادایی نشنال اینترست، طی گزارشی نوشت: مشورت ها در خصوص تحمیل هزینه هایی بر روسیه بابت رفتار نامطلوب این کشور در اوکراین به سرعت با موانع مختلفی موجه شده است. یکی از این موانع آن است که هرگونه تحریم روسیه علاوه بر لطمه زدن به مسکو، به کشورهای تحریم کننده نیز آسیب خواهد زد.

تحریم های احتمالی که به ذهن متبادر می شوند تحریم هایی در زمینه انرژی هستند. درآمد حاصل از صادرات نفت و گاز حدود دو سوم درآمد صادراتی و حدود نیمی از کل درآمدهای دولت روسیه را به خود اختصاص می دهد. اما ایجاد اختلال در صادرات انرژی روسیه، همچنین به عرضه انرژی مورد نیاز اتحادیه اروپا نیز که حدود یک سوم نفت و گاز خود را از مسکو خریداری می کنند، آسیب خواهد زد. آمریکا، صرف نظر از هر میزان نفت و گاز شیلی که تولید می کند، نمی تواند کمک چندان زیادی به اروپا بنماید.

این گزارش افزود: یک بازیگر مهم مطرح در تمام مباحث مربوط به عرضه نفت و گاز، ایران است. ایران چهارمین ذخایر نفتی و دومین ذخایر گازی جهان را پس از روسیه در اختیار دارد. اما ایران تحت تحریم های غرب قرار دارد و جهان دسترسی کامل و آسانی به نفت و گاز ایران ندارد، وگرنه دولت ایران خوشحال خواهد شد که انرژی بیشتری به بازارهای جهانی صادر کند.

مسلما به دلیل نحوه استقرار شبکه های توزیع گاز و تنظیمات اعمال شده بر پالایشگاه های نفت، هرگونه جایگزینی در عرضه کنندگان انرژی اروپا هیچگاه نمی تواند به آسانی و با فوریت انجام گیرد. اما آزاد کردن منابع هیدروکربنی ایران از قید و بند تحریم ها، یکی از بهترین گزینه های میان مدت برای تنوع بخشی به منابع تامین انرژی اروپاست. یک خط لوله از پیش موجود برای انتقال گاز ایران به ترکیه می تواند گام نخست در توزیع بیشتر گاز این کشور در نقاط دیگر اروپا باشد.

چنین ترتیباتی، علاوه بر هرگونه واردات ال ان جی از ایران، گزینه های پیش روی اروپا را افزایش خواهد داد و میزان ریسک پذیری غرب در صورت تحریم  یا تهدید به تحریم روسیه را پایین خواهد آورد. حتی بدون اعمال هرگونه تحریمی، افزایش صادرات نفت ایران که یک کالای مثلی با قیمتی جهانی است، به دلیل افزایش عرضه و کاهش قیمت ها، درامدهای نفتی روسیه را کاهش خواهد داد.

رژیم تحریم ها علیه ایران بدون توجه مقتضی به آسیبی که تحریم ها بر منافع کشورهای غربی وارد می کند، اعمال شده است. اکنون با در گرفتن بحران اوکراین و رویارویی غرب با روسیه، نوع دیگری از این آسیب ها باید مورد توجه قرار گیرد: تحریم ها علیه ایران اهرم فشار غرب در برابر ولادیمیر پوتین را تضعیف می کند.

این گزارش در ادامه نوشت: با توجه به نزدیکی دو موضوع ایران و روسیه به یکدیگر، این نگرانی وجود دارد که هرگونه تضعیف تحریم های ایران از سوی روسیه موضع غرب در حل و فصل موضوع هسته ای ایران را تضعیف خواهد کرد. کشورهای غربی باید از یک جهت دیگر در این زمینه نگران باشند: روسیه ممکن است، به منظور حفظ درآمدهای نفتی خود و تداوم قیمت بالای نفت، مذاکرات را به شکست بکشاند تا تحریم ها پابرجا باقی بمانند و ایران از حضور کامل در بازارهای نفت و گاز همچنین محروم باقی بماند. خوشبختانه، تاکنون روسیه در راستای چنین هدفی حرکت نکرده است و ظاهرا بر این عقیده است حل موضوع هسته ای ایران به سود منافع بزرگتر این کشور است.

آمریکا و شرکای غربی اش از قبل دلایل کافی برای تلاش جهت موفق بودن مذاکرات داشته اند، به خصوص از این جهت که یک توافق دیپلماتیک با ایران، بهترین تضمین برای این مسئله است که برنامه هسته ای ایران صلح آمیز باقی خواهد ماند. اکنون رویارویی با روسیه بر سر اوکراین، می تواند یک دلیل دیگر برای غرب جهت توافق با ایران باشد.

به راه انداختن یک جنگ اقتصادی علیه دو کشور متخاصم در یک زمان کار دشواری است. آمریکا باید این درس را زمانی که توماس جفرسون تحریمی را در سال 1807 علیه انگلیس و فرانسه، به اجرا گذاشته، آموخته باشد. این دو تحریم همزمان با شکستی ناگوار همراه شد و موجب ورود لطمه ای قابل توجه به اقتصاد آمریکا گردید. این در حالی بود که تحریم های مذکور تاثیر چندانی بر رفتار انگلیس و فرانسه نگذاشت. بعضی چیزها هیچگاه تغییر نمی کنند، حتی پس از قدرتمند تر شدن یک ابرقدرت و تبدیل شدن کشورهای اروپایی به متحدان وفادار.

انتهای پیام/ 130

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه