فینالی که با دو توپ متفاوت برگزار شد + تصاویر


فینالی که با دو توپ متفاوت برگزار شد + تصاویر

خبرگزاری تسنیم: جام جهانی فیفا به عنوان بزرگترین تورنمنت ورزشی جهان پس از رقابتهای المپیک برای رسیدن به شکوه فعلی خود، فراز و نشیب بسیاری را تجربه کرد و روزهای سیاه و سفید زیادی را در دفترچه خاطراتش به ثبت رساند.

به گزارش گروه "رسانه‌های دیگر" خبرگزاری تسنیم، مشرق نوشت؛ بسیاری بر این باورند که تولد جام جهانی فوتبال با توجه به همزمانی آن با روزهای سیاه جنگ جهانی در قاره سبز و خفقان و جنایت در گوشه گوشه جهان، متقارن است با تولد اولین بارقه های امید برای زندگی بهتر در کره زمین و رویت تازه و شگفت انگیز جوانه های شادی در کنار اتحاد جهانی که هر چند هرگز به وقوع نپیوست اما نگارگران آینده بشر را به ترسیم افسانه ای به نام دهکده کوچک جهانی امیدوار کرد.

این مسابقات از سال 1930 بطور مرتب و هر 4 سال یکبار برگزار می‌شود و تنها در سال‌های 1942 و 1946 و به علت جنگ جهانی دوم برگزار نشده‌ است. قهرمان فعلی این مسابقات، کشور اسپانیاست که در مسابقات سال 2010 قهرمان شد، کشوری که حکامش سالهای سال تلاش کردند اتحاد ملی را در رگ مردم این کشور تزریق کنند اما این مهم به دست جادویی فوتبال صورت گرفت.

تیم‌ها برای ورود به مرحله نهایی جام، در طی 3 سال قبل از آغاز آن، تلاش کرده و در نهایت به همراه کشور(های) میزبان در این مسابقات حضور پیدا می‌کنند. تاکنون 19 جام جهانی برگزار شده‌ است و تنها 8 کشور از دو قاره موفق به فتح این مسابقات شدند که کشور برزیل با 5 قهرمانی، پرافتخارترین تیم این رقابت‌هاست. همچنین برزیلی‌ها تنها تیم در دنیا هستند که در تمام 19 دوره رقابت‌ها حضور داشته‌اند. ایتالیا با 4 قهرمانی، دومین تیم پرافتخار دنیاست و آلمان با 3، اوروگوئه و آرژانتین با 2 قهرمانی و کشورهای انگلستان، فرانسه و اسپانیا 6 کشور دیگری هستند که تجربهٔ کسب عنوان قهرمانی را دارند.

فینالی با دو توپ متفاوت + فیلم و تصاویر
اروگوئه؛ تیم قهرمان اولین دوره جام جهانی

در سال 1872، نخستین مسابقه بین‌المللی فوتبال بین دو تیم انگلیس و اسکاتلند و در گلاسگو انجام شد که با نتیجه مساوی بدون گل به پایان رسید. نخستین جام برگزار شده نیز در سال 1894 و با نام مسابقات قهرمانی بریتانیا برگزار شد.

در المپیک سال 1908 بود که فوتبال برای نخستین بار، به عنوان یک ورزش رسمی در المپیک مورد استفاده قرار گرفت و فیفا مسئولیت برگزاری آن را به عهده داشت. البته در آن زمان تنها تیم ملی انگلیس یک تیم حرفه‌ای بود و سایر تیم‌ها دارای بازیکنان آماتور بودند که به همین دلیل در طی 2 دوره بعدی المپیک، انگلیس مدال طلا را کسب کرد.

در سال 1909 و در کنار مسابقات المپیک که برای تیم‌های آماتور برگزار می‌شد، سر توماس لیپتون، جام توماس لیپتون را در شهر تورین برگزار کرد. البته در این رقابت‌ها، تیم‌های ملی شرکت نداشتند بلکه از هر کشور، یک تیم باشگاهی و به عنوان نماینده در این مسابقات حضور پیدا می‌کرد.

جام‌ جهانی  1930

با توجه به موفقیت در برگزاری مسابقات المپیک، فیفا و رئیس وقت آن زمانش؛ ژول ریمه، مجدداً تلاش خود را برای برگزاری یک جام رسمی بین‌المللی آغاز کردند تا بتوانند مسابقات مربوط به خود را برگزار کنند. در می سال 1928 بود که فیفا در شهر آمستردام تصمیمش را برای برگزاری مسابقات رسمی خود، اعلام کرد. آنها کشور اروگوئه را که در 2 دوره قبلی جام جهانی حضور داشت و در آستانه‌ جشن 100 سالگی استقلالش بود، به عنوان میزبان رقابت‌ها، انتخاب کردند.
 

آشنایی با جام جهانی 1930


کمیته‌ای برای دعوت تیم‌های ملی برای حضور در این رقابت‌ها تشکیل شد اما انتخاب اروگوئه به عنوان میزبان رقابت‌ها، به منزله‌ی افزایش هزینه‌ها و سخت شدن آمدن تیم‌ها به رقابت‌ها بود که همین مسئله باعث شد که تا قبل از 2 ماه مانده به آغاز رقابت‌ها، هیچ تیم اروپایی، اعلام آمادگی نکرده باشد. هر چند در نهایت بلژیک، فرانسه، رومانی و یوگوسلاوی از اروپا در این رقابت‌ها حضور پیدا کردند. 7 تیم از آمریکای جنوبی، 2 تیم از آمریکای شمالی به همراه 4 تیم اروپایی، 13 تیم حاضر در نخستین دوره رقابت‌های جام جهانی فوتبال بودند.

دو بازی اول در تاریخ رقابت‌های جام جهانی، در 13 ژوئیه (July) سال 1930 برگزار شد، جائی که فرانسه موفق شد با نتیجه 4-1 تیم مکزیک را شکست دهد و آمریکا نیز با 3 گل بر بلژیک فائق شد.

فینالی با دو توپ متفاوت + فیلم و تصاویر
 لوسین لورنت فرانسوی، زننده نخستین گل تاریخ رقابت‌های جام جهانی لقب گرفت
 
در بازی فینال نیز اروگوئه میزبان توانست در حضور 93 هزار تماشاگر، با نتیجه 4-2 آرژانتین را شکست داده و به عنوان نخستین قهرمان جام جهانی فوتبال شناخته شود. جامی که با نام جام ژول ریمه نیز از آن یاد می‌شود.
 
آشنایی با جام جهانی 1930

آمار و ارقام:

رتبه نهایی تیم ها: 1- اروگوئه، 2- آرژانتین، 3- آمریکا، 4- یوگوسلاوی

آقای گل: گیلرمو استابیله از آرژانتین 8 گل زده

گروه بندی مسابقات:
گروه یک: آرژانتین، شیلی، فرانسه، مکزیک
گروه دو: یوگوسلاوی، برزیل، بولیوی
گروه سه: اروگوئه، رومانی، پرو
گروه چهار: آمریکا، پاراگونه، بلژیک
*(کشورهای ایتالیا، اسپانیا، هلند و سوئد، رقبای اروگوئه برای کسب امتیاز میزبانی بودند)
*رقابتها در 3 استادیوم کونتاریو، گران پارک سنترال و پوکیتوس برگزار شد.
*در مجموع 70 گل زده شد و 590549 تماشاگر این مسابقات را از نزدیک دیدند.

یک اتفاق جالب در فینال
به گزارش مشرق، هر کدام از تیمهای آرژانتین و اروگوئه ادعا می کردند توپ فوتبال خودشان استاندارد است و کوتاه نمی آمدند، سرانجام تصمیم گرفته شد تا در نیمه اول با توپ آرژانتین بازی شود در نیمه دوم با توپ اروگوئه.

توپ فوتبال مورد علاقه آرژانتین

بازیکنان تیم ملی اروگوئه در میان دو نیمه نسبت به استفاده از توپ آرژانتینی ها معترض بودند و در نهایت تصمیم گرفته شد تا در نیمه دوم با توپ آنها بازی شود.

توپ مورد علاقه اروگوئه


بدترین بازیکن
هر چند که لوئیس مونتی یکی از بازیکنان تاثیرگذار تیم ملی آرژانتین، به ویژه پس از به ثمر رساندن گلهای فراوان بود ولی تکلی که برروی پای لوسین لارن ، بازیکن تیم ملی فرانسه رفت، باعث مصدومیت جدی او شد و در دیدار مقابل شیلی نیز آرتورو تورس، بازیکن این تیم را مصدوم نمود.

آندرس ماسالی، بازیکن اروگوئه نیز گرچه بازیکن خوبی برای تیم میزبان بود ولی جدایی اش از اردوی تیم برای دیدار با همسرش باعث شد که سران تیم نام او را از لیست تیم خط بزنند.

انتهای پیام/
خبرگزاری تسنیم: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود.

پربیننده‌ترین اخبار رسانه ها
اخبار روز رسانه ها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon