۱۰۰۰ تن زیتون در لرستان تولید شد


1000 تن زیتون در لرستان تولید شد

خبرگزاری تسنیم: مدیر باغبانی جهاد کشاورزی لرستان گفت: در لرستان حدود ۲ هزار هکتار باغ زیتون وجود دارد که بیشتر در شهرهای مستعدتر مانند شهرهای خرم آباد، دوره چگنی، کوهدشت و پلدختر کشت می شود و تولید آن در سال گذشته بیش از ۱۰۰۰ تن بوده است.

بهروز بهاروند در گفت و گو با خبرنگار تسنیم در خرم آباد، اظهار کرد: عملیات کاشت محصول زیتون در باغات لرستان از سال 1372 شروع شده  که به طور رسمی در سال های 76 و 77 ساز و کار توسعه این محصول در استان با راه اندازی سامانه تولید نهال آن  فراهم شد.

وی افزود: هم اکنون در سطح استان حدود دو هزار هکتار باغ زیتون وجود دارد، که بیشتر در شهرهای مستعدتر مانند شهرهای خرم آباد، دوره چگنی، کوهدشت و پلدختر کشت می شود و تولید آن در سال گذشته در استان1100 تن بوده است.

بهاروند تصریح کرد: محصول زیتون در استان لرستان  بیشتر از نوع زرد و روغنی است که هدف دولت هم در این زمینه کاشت ارقام روغنی در مناطق مستعد کشور است.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی لرستان  بیان کرد: با توجه به اینکه زیتون هم خانواده با محصولات گرمسیری مانند انگور، انجیر و انار است که در سایر باغات استان کشت می شود اما این محصول  هنوز به خوبی نتوانسته به رقابت با این سه رقیب خود بپردازد.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه محصول زیتون و برداشت و عمل آوری آن در استان نیازمند صنایع بالا دستی پیشرفته ای است و از طرفی هم  این محصول درختی است که بعد از 7 سال به عمل می آید و به نوعی دیر بازده وکم محصول 1100 تن در هکتار بارآوری محصول است می توان اقدام به کاشت محصولات دیگری به عنوان جایگزین این محصول اشاره کرد.

بهاروند افزود: در استان لرستان با توجه به مستعد بودن آب و هوا و حاصلخیز بودن خاک آن، محصولات دیگری از قبیل زعفران که حدود 3 تا 4 سال است که کاشت می شود و پسته  که با توجه به شرایط مناسب کاشت آن در استان به خصوص در شهرستان کوهدشت آینده روشنی در باغبانی استان لرستان دارد به کاشت این محصولات در لرستان پرداخته‌ایم.
 
انتهای پیام/ ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon