اوباما: روسیه از توافقنامه ژنو درباره اوکراین تبعیت نمی‌کند

اوباما: روسیه از توافقنامه ژنو درباره اوکراین تبعیت نمی‌کند

خبرگزاری تسنیم: رئیس‌جمهور آمریکا امروز پنج‌شنبه در توکیو گفت: روسیه از توافقنامه ژنو مبنی بر تنش‌زدایی از بحران اوکراین تبعیت نکرده و باید منتظر تبعات منفی آن باشد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری فرانسه، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا که به توکیو سفر کرده است در نخستین اظهاراتش پس از امضای توافقنامه ژنو تأکید کرد: این احتمال وجود داشت که روسیه پس از نشست ژنو اقدامات و رویکرد هوشمندانه‌تری اتخاذ کند. تاکنون حداقل ما هیچ نشانه‌ای از تبعیت روسیه از مفاد توافقنامه ژنو مشاهده نکرده‌ایم.

اوباما افزود: به‌عوض ما همچنان می‌بینیم که مردان مسلح کنترل ساختمان‌های دولتی را در اختیار دارند و به کسانی که با آنها مخالفت می‌کنند حمله و یورش می‌برند، منطقه را بی‌ثبات می‌کنند و ما هیچ نشانه‌ای از تلاش روسیه برای جلوگیری از ادامه این اقدامات نمی‌بینیم.

وی در ادامه گفت: از سوی دیگر دولت کی‌یف اقدامات قاطع و مشخصی را برای تنش‌زدایی انجام داده است. دولت اوکراین قانون عفو عمومی را اعلام و پیشنهاداتی را برای اصلاح قانون اساسی مطرح کرده است که این مسئله مطابق با مواردی است که در نشست ژنو مورد بحث و مذاکره قرار گرفته است.

رئیس جمهور آمریکا تصریح کرد: ما پیش از این تحریم‌هایی را اعمال کرده‌ایم که تأثیراتی را بر اقتصاد روسیه داشته است. ما به این رویکرد ادامه می‌دهیم تا این مسئله را از طریق سیاسی و دیپلماتیک حل و فصل کنیم. ما خیلی روشن و واضح این واقعیت را اعلام کرده‌ایم که به‌دنبال راهکار نظامی در اوکراین نیستیم ولی به روسیه هشدار می‌دهیم که اگر به تعهدات خود عمل نکند با تبعات منفی تحریم‌های بیشتر روبه‌رو خواهد شد.

مسکو نیز خواستار عقب‌نشینی نیروهای امنیتی و نظامی اوکراین از مناطق شرقی این کشور شده است.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه روز گذشته هشدار داد: اگر منافع ما در اوکراین مورد حمله قرار بگیرد بی‌شک با پاسخی قاطع روبه‌رو خواهد شد.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
triboon
طبیعت