استقبال اتحادیه عرب، مصر و قطر از آشتی فتح و حماس

استقبال اتحادیه عرب، مصر و قطر از آشتی فتح و حماس

خبرگزاری تسنیم: اتحادیه عرب، مصر و قطر ضمن استقبال از آشتی جنبش‌های فتح و حماس، پایان دودستگی‌های در صحنه داخلی فلسطین را تبریک گفتند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری سما، «نبیل العربی» دبیر کل اتحادیه عرب با «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تماس تلفنی برقرار و طی آن دستیابی فتح و حماس به توافق برای آشتی را تبریک گفت.

العربی در این تماس تلفنی ضمن استقبال از توافق امضا شده در نوار غزه برای پایان دادن به دودستگی‌های فلسطینی، بر حمایت اتحادیه عرب از این توافق جهت برقراری اتحاد بین فلسطینیان تاکید کرد.

در همین رابطه «نبیل فهمی» وزیر خارجه مصر نیز از توافقنامه آشتی فلسطینیان که روز گذشته بین جنبش‌های فتح و حماس و گروه‌های سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) امضا شد، استقبال نمود.

وی ابراز امیدواری کرد که این توافقنامه در پایان دادن به دودستگی فلسطینیان سهیم بوده و تاثیر مثبتی در حمایت از موضع فلسطینیان در مذاکرات سازش برای دستیابی به حقوق مشروع ملت فلسطین از جمله حق تعیین سرنوشت خود و تشکیل دولت مستقل فلسطین در مرزهای سال 1967 به پایتختی قدس شرقی داشته باشد.

فهمی همچنین استمرار ایفای نقش تاریخی و ملی در کمک به ملت فلسطین را مورد تاکید قرار داد و از تلاش‌های صورت گرفته طی سال‌های گذشته برای اتمام روند آشتی بین گروه‌های مختلف فلسطینی از جمله امضای توافقنامه قاهره در ماه می سال 2011، قدردانی نمود.

بر پایه این گزارش، فهمی روز گذشته نیز در گفت‌وگوی تلفنی با «جان کری» همتای آمریکایی خود تحولات فلسطین را مورد بررسی قرار داد.

از سوی دیگر خبرگزاری رسمی قطر(قنا) گزارش داد که دولت قطر از توافق بین جنبش‌های فتح و حماس استقبال کرده و آن را یک دستاورد مهم ملی و گزینه راهبردی می‌داند.

بر اساس این گزارش، قطر دائما برای کمک جهت اجرایی شدن تمامی مفاد توافقنامه آشتی اعلام آمادگی کرده و بر حمایت از تمامی تلاش‌ها جهت پایان دادن به دودستگی‌ها و ایجاد وحدت بین فرزندان ملت فلسطین به گونه‌ای که منافع و خواسته‌های سیاسی آنها در خصوص آزادسازی و تشکیل دولت فلسطین به پایتختی قدس شرقی را محقق سازد، تاکید دارد.

این در حالی است که «خلیل الحیه» از اعضای جنبش حماس طی مصاحبه‌ای در کانال ماهواره‌ای الاقصی گفت که هیأت‌های آشتی فتح و حماس به اجرای توافقنامه آشتی به صورت واحد ادامه خواهند داد اما این موضوع بدان معنا نیست که اجرای پرونده‌ها در یک لحظه واحد اتفاق خواهد افتاد بلکه منظور این است که تاخیر در اجرای پرونده‌ها در کار نخواهد بود.

وی تصریح کرد که «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان ریاست دولت وحدت ملی را بر عهده خواهد داشت و وزرای آن به صورت توافقی انتخاب خواهند شد و همچنین مانعی وجود ندارد که عباس فردی غیر از خود را به صورت توافقی برای ریاست دولت انتخاب نماید.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان