صادرات گندم قزاقستان به ایران ۳.۵ برابر می‌شود

صادرات گندم قزاقستان به ایران 3.5 برابر می‌شود

خبرگزاری تسنیم: شرکت تجارت غلات قزاقستان اعلام کرد صادرات گندم این کشور به ایران در سال مالی منتهی به جولای ۲۰۱۴ با افزایش حدود ۳.۵ برابری نسبت به سال قبل به ۱.۲ میلیون تن خواهد رسید.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، شرکت تجارت غلات قزاقستان اعلام کرد، قزاقستان با هدف تنوع بخشی به بازار صدور غلات خود و کاهش وابستگی اش به بنادر روسیه و اوکراین، صادرات غلات به ایران و چین را در سال جاری افزایش خواهد داد.
قزاقستان، بزرگترین تولید کننده غلات در آسیای میانه، بخش قابل توجهی از غلات خود که عمدتا شامل گندم و آرد گندم می شود را از طریق خطوط ریلی صادر می کند. تنها بندر این کشور در ساحل دریای خزر می تواند کمتر از 6 درصد صادرات سالانه غلات این کشور را انجام دهد.
نوربک داییربکوف، رئیس شرکت تجارت غلات قزاقستان گفت، حجم غلات ارسالی به روسیه و اوکراین که از آنجا از طریق بنادر این کشورها به دریای سیاه و دریای آزوف صادر می شود، امسال در حال کاهش یافتن است.
داییربکوف، به خبرنگاران گفت: «قزاقستان در حال یافتن سوله های جدید و تنوع بخشی به جریان تجارت غلات خود می باشد...به این علت است که ما شاهد کاهش در صادرات به کشورهای عضو اتحادیه اروپا و ترکیه هستیم.»
وی افزود، قزاقستان صادرات گندم خود به ایران را در سال مالی جاری(تا پایان 30 ژوئن) به 1.2 میلیون تن افزایش خواهد داد. قزاقستان در سال گذشته مالی تنها 346 هزار و 600 تن گندم به ایران صادر کرده بود.
بندر آکتائو در ساحل دریای خزر و در غرب قزاقستان می تواند سالانه 500 تا 600 هزار تن غلات صادر کند که بخش عمده ای از آن به ایران ارسال می شود.
وی همچنین اضافه کرد، انتظار می رود صادرات غلات قزاقستان به چین امسال بیش از دو برابر شود و به 370 هزار تن برسد. داییربکوف ابراز امیدواری کرد که در آینده قزاقستان بتواند غلات خود را از طریق چین به سایر کشورها در جنوب شرق آسیا صادر کند.
انتهای پیام/ 137

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه