وضعیت منابع آبی کشور نگران کننده است


وضعیت منابع آبی کشور نگران کننده است

خبرگزاری تسنیم: معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در مورد وضعیت نامطلوب منابع آب های سطحی و زیرزمینی در کشور هشدار داد و گفت این وضعیت نگران کننده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بجنورد ، به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی، رحیم میدانی در نشست مشترک با استاندار خراسان شمالی اظهارکرد: پیامدهای ناگوار برداشت‌ بی‌رویه و کسری منابع آب های زیرزمینی کشور در بخش آب سطحی، در حال تکرار است.

وی تاکید کرد: اگر در بخش آب های سطحی کشور انضباط لازم را برقرار نکنیم، در مقابل بحران کم آبی هیچ کس در امان نخواهد بود.

میدانی ایجاد انضباط برای مدیریت آب های زیرزمینی و سطحی را لازمه برقراری حکمرانی خوب در بخش منابع آب کشور دانست و گفت: با حکمرانی خوب می‌توان منابع آبی ملی را در شرایط کنونی به صورت مطلوب مدیریت و برای نسل آینده نیز حفظ کرد.

وی براساس سیاست های کلی ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری، ارتقای بهره‌وری در بخش آب کشاورزی را ضرورت امروز کشور بیان کرد و افزود: ارزش افزوده استفاده از هر متر مکعب آب در بخش کشاورزی بسیار پایین است.

او با اشاره به اینکه هنوز آگاهی چندانی از وضعیت آب های زیرزمینی کشور وجود ندارد، اظهارکرد: توسعه کشاورزی در این شرایط هیچ توجیهی ندارد و از منابع آب موجود باید به صورت بهینه استفاده شود.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا تاکید کرد: استانداران می‌توانند در این زمینه نقش ارزشمندی داشته باشند و با ایفای مطلوب نقش‌های حاکمیتی، بهره‌وری مناسب از منابع آبی استان خود را تحقق بخشند.

میدانی تسهیم آب بین مناطق و استان هایی که حوضه آبریز مشترک دارند را یکی از سخت‌ترین کارهای وزارت نیرو دانست و گفت: وزارت نیرو همواره سعی کرده است که با استدلال قوی و براساس مبانی علمی این وظیفه را به خوبی انجام دهد.

استاندار خراسان شمالی نیز در این نشست اظهارکرد: توسعه کشاورزی با منابع آب موجود امکان پذیر نیست و استانداری با طرح های کشاورزی که نیازمند توسعه کمیتی استفاده از منابع آب است موافقت نمی‌کند.

سیدعلی‌اکبر پرویزی گفت: در شرایط کنونی بخش عمده‌ای از منابع آب در اختیار بخش کشاورزی است و باید از این منابع به صورت کیفی و بهینه استفاده شود.

وی همچنین خواستار توجه بیشتر وزارت نیرو به تکمیل طرح ها و پروژه‌های نیمه تمام در خراسان شمالی شد و افزود: تکمیل پروژه‌هایی که پیشرفت فیزیکی بالای 75  درصد داشته اند، در دستور کار این استانداری قرار دارد که تکمیل این پروژه ها تخصیص اعتبارات از منابع ملی را می‌طلبد.

استاندار خراسان شمالی اجرای سد قردانلو را از ضروریات مدیریت آب این استان بیان کرد و خاطرنشان کرد: تحقق سرمایه‌گذاری 30 هزار میلیارد ریالی در این استان به اجرای این سد گره خورده است.

پرویزی افزود: با اجرای این سد سالانه 35 میلیون متر مکعب آب مورد نیاز صنعت پتروشیمی و شهرک صنعتی و محیط زیست خراسان شمالی تامین می شود.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon