مشکل زمین‌خواری با اجرای کامل طرح کاداستر حل می‌شود

مشکل زمین‌خواری با اجرای کامل طرح کاداستر حل می‌شود

خبرگزاری تسنیم: رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: با اجرای کامل طرح کاداستر مشکل زمین‌خواری حل می‌شود.

به گزارش گروه پارلمانی خبرگزاری تسنیم، احمد تویسرکانی معاون قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور چهارشنبه (3 اردیبهشت ماه) با حضور در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با کاظم جلالی رئیس این مرکز دیدار و گفت‌وگو کرد.

کاظم جلالی در این نشست با اشاره به عملکرد مرکز پژوهش‌های مجلس، گفت: یکی از کارکردهای این مرکز پایش لحظه‌ای مسائل کشور در حوزه‌های مختلف است.

وی تصریح کرد: معتقدم هرچقدر بتوانیم تعامل مرکز پژوهش‌ها با دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌های قوه قضاییه را افزایش دهیم، فعالیت‌های کشور با کیفیت بهتری انجام خواهد شد و در وقت و هزینه نیز صرفه‌جویی می‌شود.

رئیس مرکز پژوهش‌ها ادامه داد: فضای همکاری و همگرایی که در کشور به وجود آمده می‌تواند در رفع مشکلات کشور مؤثر باشد و مبارزه با فساد و زمین‌خواری را به‌دنبال داشته باشد.

جلالی افزود: خوشبختانه اقدامات ثبتی در کشور به‌سمت شفافیت رفته است و باید سعی کنیم با گسترش فعالیت‌های الکترونیک در حوزه ثبت، کارهای غیرقانونی کم و حذف شود.

وی با بیان اینکه باید در حوزه اجرای طرح کاداستر اهتمامی جدی صورت گیرد، تصریح کرد: اگر اقدامات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با همکاری سایر دستگاه‌های کشور به‌خوبی پیش رود، جلوی تعرضات به زمین‌های کشور گرفته می‌شود و با اجرای طرح کاداستر مستندسازی در مالکیت‌های خصوصی و عمومی با صدور اسناد رسمی انجام می‌گیرد که این امر از زمین‌خواری جلوگیری می‌کند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در سال‌های اخیر روند مثبتی داشته است، تأکید کرد: امیدوارم که این روند همچنان ادامه داشته باشد چراکه تأثیرات خوبی در حوزه مالکیت کشور به جای خواهد گذاشت.

احمد تویسرکانی در این نشست با تبیین جایگاه مرکز پژوهش‌های مجلس در تهیه گزارش‌های کارشناسی و پژوهشی، گفت: هرچقدر این مرکز در تهیه گزارش‌ها قوی‌‌تر عمل کند، مشکلات تقنینی و اجرایی کمتری پدید خواهد آمد.

وی با بیان اینکه سازمان ثبت اسناد و املاک دارای رویه کاری سنتی بود، تصریح کرد: در سال‌های اخیر بازخوانی در مجموعه خدمات ارائه شده از سوی این سازمان انجام شد و ساده‌سازی در این حوزه صورت گرفت تا بتوان به‌خوبی پاسخگوی نیازهای مردم باشیم.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در خصوص اقدامات انجام شده در بخش اسناد و املاک کشور، اضافه کرد: یکی از کارهای خوبی که در حوزه فعالیت‌های سازمان ثبت اسناد و املاک کشور انجام گرفت، موضوع کاداستر بود که از سال 73 در کشور اجرایی شد و بر اساس برنامه‌ای که برای شهرها درنظر گرفته شد مقرر بود تا 1 میلیون و 100 هزار هکتار از زمین‌های شهری تحت پوشش این طرح قرار بگیرد که تا سال 88، 400 هزار هکتار کاداستر شد و در سال‌های اخیر این میزان به بالای یک میلیون هکتار رسید که باعث شد تا برای تبدیل اسناد مالکیت اقداماتی صورت بگیرد.

معاون قوه قضاییه گفت: براساس رویکرد جدید سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بانک جامع املاک نیز ساماندهی شد و به‌دنبال این هستیم تا عقبه بیش از 60ساله کار ثبتی کشور جمع‌آوری شود.

تویسرکانی با بیان "حدود 7 هزار دفتر اسناد رسمی در کشور داریم" تصریح کرد: سالانه حدود 90 میلیون برگ اوراق تحت عنوان نیم‌برگی، یک‌برگی و خلاصه معاملات در کشور چاپ می‌شد که تصمیم گرفته شد تا همه اینها از طریق سیستم انجام شود که باعث شد تا عقود معین و عقود تنظیم شده در دفاتر اسناد رسمی ثبت الکترونیکی شود.

وی با بیان اینکه با اقدامات انجام شده شفاف‌سازی مطلوبی در حوزه اسناد و املاک کشور ایجاد شد، یادآور شد: در طول سا‌ل‌های اخیر با کارهای انجام شده تمام سردفتران به امضای الکترونیکی مجهز شدند و مجموعه معاملات و آمارها در این زمینه رصد می‌شود.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور درباره اقدامات انجام شده در ثبت شرکت‌ها و مؤسسات، گفت: امروز براساس سیستم‌های پیاده شده اوراق بهادار در این بخش حذف شده و پذیرش حضوری در این زمینه حذف شد و افراد از طریق سیستم درخواست خود را ارائه می‌دهند و بررسی‌ها نیز از همین طریق انجام می‌گیرد.

تویسرکانی افزود: در حوزه ثبت اختراعات و علائم تجاری نیز اقداماتی فراهم شد تا مردم از طریق پورتال ثبت اختراعات و علائم تجاری در پیشخوان‌های دولت این کار را انجام دهند و شیوه کاری منظمی در این زمینه ایجاد شده است.

معاون قوه قضاییه تصریح کرد: همکاری‌ای که سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با مرکز پژوهش‌های مجلس در حوزه کاداستر جامع انجام داد، کار بسیار مفیدی است که ادامه این روند مثبت و کارا خواهد بود.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon