"اشتاین مایر" و "فابیوس" بر لزوم هماهنگی به جای رویارویی با مسکو تاکید کردند


"اشتاین مایر" و "فابیوس" بر لزوم هماهنگی به جای رویارویی با مسکو تاکید کردند

خبرگزاری تسنیم: وزرای خارجه آلمان و فرانسه در سفر مشترک خود به کشورهای مولداوی و گرجستان بر راهکار دیپلماسی برای حل بحران اوکراین تاکید کرده و همچنین خواستار در پیش گرفتن سیاست هماهنگی به جای رویارویی با مسکو شدند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از هفته نامه "اشپیگل"، وزرای امور خارجه آلمان و فرانسه که روز گذشته سفر مشترکی را به کشورهای "مولداوی"، "گرجستان" و تونس آغاز کردند در دیدار از این دو کشور عضو شوری سابق که در سایه بحران اوکراین ترس زیادی از وقوع سناریویی مشابه در کشورشان را دارند، بر لزوم گفتگو برای حل بحران اوکراین تاکید کرده و خواستار هماهنگی اتحادیه اروپا با این کشورها شده و در عین حال عضویت آن ها در اتحادیه اروپا و ناتو را رد کردند.

"اشتاین مایر"، وزیر امور خارجه آلمان در این سفر همچنین درباره شرایط بحرانی در اوکراین ابراز نگرانی کرد.

وزیر امور خارجه گرجستان در حضور خبرنگاران لیستی از اقدامات تنش زای روسیه در گرجستان را به وزرای خارجه فرانسه و آلمان معرفی کرده و اظهار داشت که بخشی از کشورش که شامل حدود بیست درصد آن می شود، از جنگ سال 2008 توسط نیروهای روسی اشغال شده که مناطق جدایی طلب آبخازیا و اوستیای جنوبی توسط مسکو به رسمیت شناخته شده اند.

"اشتاین مایر" در عین حال بر هماهنگی به جای جبهه گیری و رویارویی با روسیه تاکید کرده و "فابیوس" وزیر خارجه فرانسه نیز بر ثابت قدمی و راهکار گفتگو تصریح کرد.

فابیوس درباره واکنش غرب به بحران اوکراین این گونه اظهار نظر کرد که چه باید کرد؟ آیا ما یک درگیری نظامی را می خواهیم، نه ما آن را نمی خواهیم.

وزرای خارجه این دو کشور اروپایی در سفر مشترک خود به کشورهای مولداوی، گرجستان و تونس می خواهند در یک اقدام سمبولیک هماهنگی سیاست خارجی اروپا را نشان دهند.

کشورهای مولداوی و گرجستان می خواهند در ماه ژوئن یک قرارداد تجارت مشترک را با اروپا امضا کنند و کشور تونس هم یکی از کشورهای مهم حاشیه مدیترانه ای برای بخصوص فرانسه است.

اشتاین مایر و فابیوس بسیار محتاطانه درباره عضویت گرجستان در ناتو اظهار نظر کرده و وزیر خارجه آلمان در این باره گفت که ما می توانیم درباره گسترش مناسبات بین گرجستان و ناتو سخن بگوییم و به دنبال ابزارهای دیگری (غیر از عضویت) در این راستا باشیم.

فابیوس همچنین در پایتخت این دو کشور عضو شوروی سابق تصریح کرد که قرارداد تجارت مشترک با اتحادیه ارپا که دو کشور مولداوی و گرجستان برای آن تلاش می کنند، نباید به جدایی و شکاف منجر شود. نزدیک تر شدن به اتحادیه اروپا منافاتی با تداوم مناسبات خوب با روسیه ندارد.

"اشتاین مایر" هم تصریح کرد که ما به یک بازی ژئوپلیتیک بین غرب و شرق وارد نمی شویم.

این دو وزیر اروپایی همچنین درباره عضویت مولداوی و گرجستان در اتحادیه اروپا هم هیچ تعهدی ندادند و اشتاین مایر در این باره در پایتخت مولداوی اظهار داشت که همه، مسیر طولانی را که هنوز جمهوری مولداوی در پیش رو دارد را می شناسند.

وی افزود: اتحادیه اروپا یک سیستم بسته نیست و نه در بروکسل، پاریس یا برلین درباره عضویت کشورها در اتحادیه اروپا تصمیم گیری نمی شود، بلکه این حق خود کشورهاست که درباره آینده تصمیم بگیرند. اشتاین مایر همچنین تصریح کرد که مسئله عضویت مولداوی در اتحادیه اروپا در حال حاضر برای من جای بحث ندارد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان