از توصیه‌های هاشمی‌ به همفکرانش تا انتقاد اصلاح‌طلبان به استراتژی اقتصادی دولت

از توصیه‌های هاشمی‌ به همفکرانش تا انتقاد اصلاح‌طلبان به استراتژی اقتصادی دولت

خبرگزاری تسنیم: در هفته جاری احزاب اصلاح‌طلب و اصول‌گرا و هاشمی رفسنجانی در عرصه سیاسی حضوری پررنگ داشتند.

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری تسنیم، در هفته جاری احزاب اصلاح‌طلب و اصول‌گرا با اعلام مواضع خود حضوری فعال در عرصه سیاسی کشور داشتند، اما با این حال خبر مهمی از سوی جریان اعتدال که این روزها به عنوان نیروهای همسو با دولت شناخته می‌شود اعلام نشد و به عبارتی جریان اعتدال غایب این هفته جغرافیای تشکیلاتی بود.

حجت‌الاسلام رسول منتجب‌نیا قائم‌مقام حزب اعتماد ملی عصر روز شنبه در دیدار اعضای شورای هماهنگی جوانان احزاب اصلاح‌طلب از پیشنهاد خود به برخی از چهره‌های اصلاح‌طلب مبنی بر تشکیل جبهه اصلاحات خبر داد و گفت: بنده در این زمینه با آقایان خاتمی و عارف صحبت کردم و همه آنها روی این موضوع پافشاری کردند.

منتجب‌نیا ادامه داد: برای این جبهه ما نیاز به هسته‌ای فراتر از احزاب داریم و امیدوارم این هسته شکل بگیرد تا نظارت بر کل احزاب اصلاح‌طلب را داشته باشد.

وی با بیان "بنده در این پیشنهاد خود گفتم سمینارهای مختلفی تشکیل شود تا نظرخواهی صورت گیرد"، اظهار داشت: اگر به‌ صورت جبهه وارد شویم پیروز میدان خواهیم شد. در غیر این صورت اگر جداگانه وارد شویم نیاز به رقیب و ردصلاحیت نداریم و خودمان، خودمان را ردصلاحیت می‌کنیم.

* اعلام آمادگی جبهه اصلاح‌طلبان برای تشکیل جبهه واحد اصلاح‌طلبی

پس از پیشنهاد و درخواست قائم‌مقام حزب اعتماد ملی مبنی بر تشکیل جبهه واحد اصلاح‌طلبی، سخنگوی جبهه اصلاح‌طلبان آمادگی جبهه متبوعش برای تشکیل جبهه اصلاح‌طلبی را اعلام کرد.

مجید محتشمی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری تسنیم، با اعلام اینکه به‌ عنوان سخنگوی این جبهه با قائم‌مقام حزب اعتماد ملی دیدار کردم، گفت: در این دیدار آمادگی جبهه متبوعش را برای تشکیل جبهه واحد اصلاح‌طلبی اعلام کردم.

وی گفت: در این دیدار در خصوص تشکیل جبهه اصلاح‌طلبی در استان‌ها و شهرستان‌ها هم بحث و بررسی کردیم.

*دیدار اعضای حزب اسلامی کار با هاشمی‌رفسنجانی

در این هفته اعضای شورای سیاسی حزب اسلامی کار به مجمع تشخیص مصلحت رفتند و با آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی دیدار و گفت‌وگو کردند.

محمد نیشابوری سخنگوی این حزب اصلاح‌طلب در خصوص جزئیات این دیدار به خبرگزاری تسنیم، گفت: هاشمی گفت نگرانی‌های شما پیرامون اجرای فاز دوم یارانه ها شایسته توجه است، اما در عین حال باید راهکارهایی برای حل این مشکلات ارائه دهید، چرا که بدون راهکار به جایی نخواهید رسید و در نهایت مقرر شد ظرف 10 روز آینده درباره طرح هدفمندی یارانه‌ها توسط حزب اسلامی کار راهکارهایی مدون شود و در اختیار وی قرار گیرد تا هم مجمع تشخیص مصلحت نظام و هم هئیت دولت از آن استفاده کنند.

سخنگوی حزب اسلامی کار، گفت: مقرر شد ظرف یک ماه آینده هم در مورد اصلاح ساختار اقتصادی طرحی آماده شود تا آن را در اختیار هاشمی‌رفسنجانی قرار دهیم و از این طریق هم به دولت و هم به مجمع تشخیص مصلحت نظام کمک کنیم.

*استراتژی اقتصادی دولت مشخص نیست

در هفته جاری شورای مرکزی حزب اسلامی کار هم تشکیل جلسه داد و در آن جلسه از روند اجرای فاز دوم یارانه ها توسط دولت تدبیر و امید انتقاد کردند.

سخنگوی حزب کار ضمن تشریح مباحث مطرح شده در جلسه شورای مرکزی حزب متبوعش، به انتقاد از استراتژی اقتصادی دولت یازدهم پرداخت و تاکید کرد: دولت تز و استراتژی اقتصادی مشخصی ندارد و با این حال وارد فاز هدفمندی یارانه‌ها شده و ناچار شده راهی را که گذشتگان رفتند ادامه دهد و این راه هم به ناکجا خواهد بود و به تولید و اشتغال کمک نخواهد کرد.

وی افزود: معاونت اجرایی، مشاور ارشد رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد هر یک چیزی می‌گویند و اگر صحبت‌های گذشته آنها را کنار هم بگذاریم متوجه خواهیم شد که هیچ استراتژی اقتصادی در بحث هدفمندی یارانه‌ها وجود ندارد و این موضوع ما را نگران می‌کند. به همین جهت نگرانی خود را دوباره اعلام می‌کنیم.

*دیدار کارگزاران با پدر معنوی‌شان

در این هفته هاشمی‌رفسنجانی احزاب همسو و نزدیک به خود را به حضور پذیرفت.

علاوه بر حزب اسلامی کار، حزب کارگزاران سازندگی هم به خیابان جامی رفتند تا با پدر معنوی خود، رئیس دولت سازندگی و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام دیدار و نظرات او را در خصوص مسائل روز جویا شوند.

هاشمی‌رفسنجانی ضمن تمجید از مدیریت اعضای اولیه شورای مرکزی حزب کارگزاران و نقش آنان در دولت سازندگی، اظهار داشت:کشور ایران را با ویرانه‌های پنج استان جنگ‌زده و عقب‌افتادگی‌های هشت سال دفاع مقدس و عقب‌ماندگی‌های تاریخی در اوج دشمنی‌های غرب تحویل گرفتیم و با سیاست تعدیل که شاخص‌های متعددی در سیاست داخلی و خارجی داشت به سوی بازسازی و ساخت زیربناها بردیم.

وی با تشبیه اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها به یک جراحی مهم، افزود: اهمیت این کار موقعی بیشتر می‌شود که بر پیکر نحیف و مریض اقتصادی انجام می‌شود که در مرحله اول خونریزی داشت و دستگاه‌های تنفس آن نیز قطع شده است. وقتی شرافت انسانی حفظ شود، هیچ‌کس دوست ندارد یارانه بگیرد.

در ابتدای این دیدار، غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی، گزارشی از فعالیت‌ها، اوضاع و برنامه‌های حزب در گذشته، حال و آینده ارائه کرد و سپس محمد هاشمی، رضا امراللهی، حسین مرعشی و فائزه هاشمی به بیان دیدگاه‌های خویش درباره مذاکرات هسته‌ای، تحریم‌ها، هدفمندی یارانه‌ها و اهمیت استفاده از بانوان در  مدیریت‌ها پرداختند.

پیش از این غلامحسین کرباسچی از پوست‌اندازی و تغییر اعضای شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی خبر داده بود.

*موتلفه اصول‌گرایان را به وحدت و همدلی در انتخابات دعوت کرد

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی که در هفته جاری در جمع دبیران استان‌ها و معاونان مطالعات و برنامه‌ریزی این حزب در سراسر کشور سخن می‌گفت، با بیان اینکه اگر چتر بزرگان بر سر اصول‌گرایان باشد می‌توانیم از ظرفیت عمده اصول‌گرایی استفاده کنیم،‌ اظهار داشت: متاسفانه در انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته تعدد نامزدهای اصول‌گرایی باعث شکست آنان شد و اگر اصول‌گرایان با تعدد و تفرقه وارد انتخابات مجلس آینده نیز شوند شکست می‌خورند.

وی افزود: سال آینده انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود و اگر از امروز ما و تمام اصول‌گرایان با تمام ظرفیت وارد صحنه نشوند مجلس را به رقبا واگذار خواهیم کرد و باید از همه ظرفیت اصول‌گرایی برای وحدت استفاده کرد.

*تشکیل خانه احزاب جداگانه از سوی اصلاح‌طلبان "ضد تحزب" است

پس از درخواست وزیر کشور از احزاب و تشکل‌های سیاسی برای برگزاری مجمع عمومی خانه احزاب، تعدادی از احزاب پیشنهادی مبنی بر تشکیل باشگاه و یا خانه احزاب به صورت جداگانه از سوی جریان اصلاح‌طلب مطرح کردند، اما میرزابابا مطهری‌نژاد عضو شورای مرکزی حزب اصلاح‌طلب مردم‌سالاری به انتقاد از این پیشنهاد همفکران خود پرداخت و به خبرگزاری تسنیم، گفت: این را اصلا به صلاح کشور نمی‌دانم و ضد تحزب است، چرا که مسئله خانه احزاب باید با تفاهم طرفین حل شود، نه اینکه یک جریان به فکر راه‌اندازی و تشکیل این خانه بیفتد.

*جزئیات مراسم هفته کارگر/ رئیس‌جمهور سخنران ویژه

حسن صادقی معاون دبیرکل خانه کارگر در این هفته در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری تسنیم، به جزئیات برنامه هفته کارگر اشاره کرد و با بیان اینکه فردا در روز جهانی کارگر، رئیس‌جمهور در اجتماع بزرگ کارگران شرکت خواهد کرد، گفت: این برنامه پنجشنبه یازده اردیبهشت از ساعت 9 تا 11 در سالن دوازده هزار نفری و با حضور کارگران برگزار خواهد شد.

صادقی خاطرنشان کرد: در روز دوم از اسحاق‌جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور دعوت کردیم تا در حضور وی اعتراض خود را پیرامون ادغام منابع درمانی سازمان تامین اجتماعی با سایر صندوق‌ها اعلام کنیم، چون این کار را بی‌عدالتی محض، دست‌اندازی به حق‌الناس و تبعیض آشکار می‌دانیم.

وی اضافه کرد: در روز سوم اجتماع بزرگ زنان را با عنوان "زنان، اشتغال و سلامت اجتماعی" خواهیم داشت و در طول هفته این اجتماعات برگزار خواهد شد.

**وزارت کشور دخالتی در کمیته اجرایی خانه احزاب نمی‌کند

پس از تشکیل کمیته اجرایی احیای خانه احزاب برخی از احزاب اصول‌گرا و اصلاح‌طلب به انتقاد از نحوه ترکیب این کمیته پرداختند به طوری که محمدنبی حبیبی دبیرکل حزب موتلفه اسلامی به خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری تسنیم، پیرامون برگزاری مجمع عمومی از سوی این کمیته اجرایی، گفت: با کلیت تشکیل خانه احزاب مخالفتی نداریم، اما خانه احزابی که دنباله‌رو خانه احزاب منحله گذشته باشد، مورد قبول نیست و معتقدیم آخرین دوره این خانه که تشکیل و سپس منحل شد، غیر قانونی است.

کسانی که برای احیاء خانه احزاب منحل شده تلاش کنند، تلاش آن‌ها اصولی نیست

مجتبی شاکری عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران نیز ضمن بیان این مطلب و در واکنش به نحوه ترکیب کمیته اجرایی خانه احزاب، با اشاره به اینکه اعضای خانه احزاب باید دور هم جمع شوند و منشور فعالیت حزبی را بنویسند، تصریح کرد: اگر تعریفی دقیقی از حزب فعال ارائه ندهیم، دیگرانی که با اسم حزب شناخته می‌شوند در راس خانه احزاب قرار می‌گیرند و این اقدام به هیچ‌وجه با وظایف و تهیه منشور فعالیت حزبی در خانه احزاب منطبق نیست.

عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور در حاشیه نشست معاونان برنامه ریزی استانداری‌های سراسر کشور در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری تسنیم، در خصوص اعتراض احزاب مبنی بر نحوه ترکیب کمیته اجرایی و اینکه آیا وزارت کشور این کمیته را تائید می‌کند یا نه؟ گفت: لازم نیست فعالیت آنها مورد تایید ما باشد و دخالتی هم در کمیته اجرایی نداریم و فقط بستر را آماده می‌کنیم، البته دوستان لطف دارند و در هر مرحله‌ای با معاونت سیاسی مشورت می‌کنند.

*جامعه اسلامی مهندسین با شرط اعتدال و اصول‌گرایی به دولت کمک می‌کند

در این هفته اعضای شورای مرکزی جام(جامعه اسلامی مهندسین) راهی قم شدند و با علما و مراجع اعظام تقلید در خصوص مسائل سیاسی و بین‌الملل گفت‌و‌گو کردند.

محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس، دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین و رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری در دیدار با آیت‌الله نوری همدانی، گفت: جامعه اسلامی مهندسی با بیش از 20 سال سابقه کار مشی سیاسی و فرهنگی خود را تبعیت از جامعه مدرسین حوزه های علمیه قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه با شرط اعتدال و اصول‌گرایی با همه توان به دولت کمک می‌کنیم، تصریح کرد: امیدواریم با تدابیر بسیار زیادی بتوانیم با کمک یکدیگر سطح عمومی زندگی مردم ارتقاء پیدا کند.

*واکنش جمعیت ایثارگران به حضور اصحاب فتنه در صحنه سیاسی

پس از موضع‌گیری محمدرضا عارف مبنی بر تلاش دولت برای رفع حصر سران فتنه، جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی به انتقاد از موضع‌گیری اخیر معاون اول دولت اصلاحات که این روزها به عنوان رئیس بنیاد امید ایرانیان شناخته می‌شود، پرداخت.

لطف‌الله فروزنده سخنگوی این جمعیت در واکنش به موضع‌گیری محمدرضا عارف، افزود: امیدواریم آقای عارف و دیگران از این مواضغ خودداری و مواضع این چنینی خود را اصلاح کنند.

وی با بیان اینکه عارف باید مواضع خود پیرامون سران فتنه را اصلاح کند، گفت: نیروهای انقلابی برنمی‌تابند اصحاب فتنه در صحنه سیاسی حضور پیدا کنند.

*پرده‌برداری از اولین سند برنامه اداره کشور توسط حزب موتلفه تا پایان سال

امیر فارسی‌نژاد رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی حزب موتلفه اسلامی در اولین اجلاس کشوری معاونان مطالعات و برنامه‌ریزی حزب متبوعش، با اشاره به شعار این اجلاس با عنوان "عزم تشکیلاتی برای تحقق پیام رهبری"،  گفت: امسال به یاری خداوند از اولین سند برنامه اداره کشور که برای اولین بار است توسط یک حزب تولید می‌شود، پرده‌برداری خواهیم کرد.

"چندین سال است که مواضع تشکیلات در دو حوزه برنامه چگونگی اداره کشور و معرفی مدیران کارآمد برای اداره کشور قرار دارد و امسال با اتکای به اقدامات صورت گرفته و با عزم جدی ان‌شاءالله سند این ادعا را برای خدمت به نظام ارائه خواهیم کرد".

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon