ایران آمادگی دارد ظرف ۳ ماه با غرب در موضوع هسته‌ای به توافق برسد

ایران آمادگی دارد ظرف 3 ماه با غرب در موضوع هسته‌ای به توافق برسد

خبرگزاری تسنیم: رئیس مجلس گفت: اگر صادق باشید، ظرف ۳ ماه می‌توانید با ایران توافق کنید اما اگر خودتان مقاصد دیگری دارید بحث دیگری است ولی ما آمادگی داریم ظرف ۲،۳ ماه توافق کنیم.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری تسنیم به طبس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز در مراسم سی‌وچهارمین سالگرد شکست حمله نظامی ‌آمریکا به شهرهای طبس که در امامزاده حسین بن موسی‌ کاظم(ع) این شهرستان برگزار شد، این روز یک روز تاریخی برای ملت ایران و تأثیرگذار در حرکت بین‌المللی کشور در سه‌دهه اخیر خواند و گفت: امیدواریم خداوند کید مکاران را که هر روز به شکلی درآمده، به همان نحوی که در چنین روزی هجوم آمریکایی‌ها به طبس را خنثی کرد، به خودشان بازگرداند.

وی با بیان اینکه حادثه طبس باعث شد نام طبس به عنوان یک حادثه عجیب بین‌المللی شود، گفت:‌ کتاب و مقاله‌های زیادی راجع به طبس در کشورهای غربی نوشته شده و در خاطرات برخی از مسئولین آمریکایی نیز مشخص است که حادثه طبس برای آنها دردآور بوده و کارتر و مسئولین امنیتی، وضعیت کاخ سفید را در این شرایط در خاطرات خود خوب شرح داده‌اند.

** حادثه طبس یک شوک بزرگ برای جریان استکباری بود

رئیس مجلس تصریح کرد: آمریکایی‌ها بعد از بررسی‌های زیاد به این نتیجه رسیدند عواملی که در ایران داشتند، هماهنگ کردند و در این صحرا فرود آمدند تا با بالگرد به ایران بیایند و مقاصد خود را اجرا کنند اما هیچ تصور نمی‌کردند در همان مراحل اول پرنده‌هایشان آنقدر سریع از بین بروند و در نوشته‌هایی که وجود دارد انسان دستپاچگی‌های مسئولان آمریکایی را کاملا درک می‌کند. چیزی که مهم است این است که حادثه طبس یک شوک بزرگ برای جریان استکباری بود و بعد از آن نتوانستند تا بعد از فروپاشی شوروی خودشان را پیدا کنند و بعد از فروپاشی شوروی بادی به خود گرفتند اما دوباره حوادثی رخ داد که ابهت آنها فرو ریخت.

لاریجانی تصریح کرد: انسان در این حادثه یک اراده مافوق طبیعی را درک می‌کند البته همه حوادث طبق اراده الهی است اما محسوس نیست ولی در حادثه طبس انسان کاملا درک می‌کند که نتیجه آن شکستی برای جریان مسلط بر دنیا بود. وقتی خاطرات مسئولین آمریکایی را نگاه کنیم، می‌بینم که در این حادثه حالت گریه به آنها دست داده بود.

وی اضافه کرد: بعد از این حادثه نیز مکر آمریکایی‌ها ادامه داشت، چون ضدیت آمریکایی‌ها با ما تمام نشد. آمریکایی‌ها بعد از آن جنگ را به ما تحمیل کردند و مأمور خود را فرستادند تا صدام را برای جنگ با ما تحریک کند و در طول جنگ نیز از طریق آواکس‌ها، اطلاعات نظامی به عراق می‌دادند اما بعد که دیدند باز حریف ایران نمی‌شوند، کمک‌های تسلیحاتی از جمله سلاح شیمیایی به عراق دادند که کشورهای بدبخت منطقه نیز به صدام پول می‌دادند و همه عراقی‌ها را علیه ایران بسیج کردند اما باز موفق نشدند و پس از آن هواپیماهای مسافربری ما را زدند.

"در ادامه نیز یکی از کشورهای اروپایی فردی را نزد صدام فرستاد و به وی گفت، حاضریم به شما بمب اتم بدهیم تا تهران را بزنید و جنگ تمام شود چرا که بعد از شکست صدام در فاو، نگران شده بودند. مسئول اطلاعات لشکر عراق رفیق سامرایی این حوادث را و کمک‌ها و پیغام‌هایی که کشورهای اروپایی به صدام می‌دادند در کتاب خود نقل کرده است."

رئیس مجلس تأکید کرد: همین کشورهایی که قصد داشتند به صدام بمب هسته‌ای بدهند امروز با پررویی ماجراجویی جدیدی در مسئله هسته‌ای ایجاد کردند و باید به آنها گفت امروز چطور راجع به ایران این حرف‌ها را می‌زنید. خود شما پیشنهاد روشن استفاده از سلاح هسته‌ای علیه ایران را به صدام دادید.

لاریجانی با بیان اینکه آمریکایی‌ها نمی‌توانند ایران را که یک کشوری مستقل، دینی و متکی بر ولایت فقیه و دارای یک رهبر مجتهد جامع‌الشرایط است را تحمل کنند، گفت:‌ علت این مسئله این است که ایران زمانی جزو آنها بود و ایران دستورات آمریکا را در منطقه اجرا می‌کرد اما مردم جلو اراده آمریکایی‌ها ایستاده و دیگر حاضر نیستند دستورات آمریکا را اجرا کنند. مردم منطقه نیز خواهان ایجاد دموکراسی هستند اما آمریکایی‌ها مخالفند و با آن مبارزه می‌کنند اما این به ضررشان تمام می‌شود.

وی ادامه داد: ما 34 است که با این موجودات بین‌المللی شیطانی مواجه هستیم. بعد از فروپاشی شوروی آمریکایی‌ها بادی به قب قب انداختند که ما رهبر دنیا هستیم و خیلی زود این شرایط تغییر کرد و دچار رنگ پریدگی هستند و شأن گذاشته را ندارند و به زور می‌خواهند خود را حفظ کنند، مثلا در موضوع اوکراین این همه صدا بلند کردند اما کسی به حرف آنها گوش نداد و حوادثی که در سال‌های اخیر در منطقه رخ داد، رنگ پریدگی آمریکا را نشان داد.

رئیس مجلس افزود: با آمپول‌های تقویتی هم نمی‌توان رنگ پریدگی را جبران کرد، شما باید رفتار خود را عوض کنید و نباید با مردم ستیز کنید اما می‌بینیم که هر کشوری در منطقه حکومت دیکتاتوری دارد، رفیق امریکاست و به محض اینکه مردم این کشورها قیام می‌کنند، ‌آمریکایی‌ها مقابل آنها می‌ایستند. مشکل آمریکا در منطقه نفرت عمومی است که خود بوجود آورده‌اند و نظرسنجی‌هایی که کرده‌اند، نشان داد که بیش از 75 درصد مردم منطقه که دولت‌هایشان دوست آمریکا هستند، از آمریکا نفرت دارند و حدود 70 درصد مردم همین کشورهای دوست آمریکا گفته بودند که موافق فناوری هسته‌ای ایران هستیم حتی برخی گفته بودند معتقدیم ایران باید سلاح هسته‌ای داشته باشد البته ما دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم اما شما کاری با مردم منطقه کردید که همه دنبال کشورهای قوی هستند تا از حیثیت مسلمانان دفاع کنند.با ژست گرفتن، اخم کردن و تحریم مشکل شما حل نمی‌شود و این نفرت در حال تقویت است.

** از راه ندادن سفیر ایران به سازمان ملل چه چیزی گیر آمریکا آمد؟

لاریجانی تصریح کرد: آمریکایی‌ها سیلی‌ای که در طبس خوردند را هیچ‌گاه فراموش نمی‌کنند و حالا دنبال حرکات ایزایی هستند؛ جنگ راه انداختند، تحریم کردند و حالا چیزی ندارند لذا دنبال ایزا هستند مثلا ایران نماینده‌ای به سازمان ملل بفرستد و آنها بگویند راه نمی‌دهیم، خب راه ندهید چه چیزی گیر شما می‌آید؟ کاری بزرگتر از این بلد نبودید که انجام بدهید؟ باید رنگ پریدگی آمریکا را درک کرد.

وی با بیان اینکه راهی که در این 34 سال راهی را طی کردیم که همواره مورد حمایت و همراهی ملت بوده و این راه دستاوردهای بزرگی برای کشور داشته است، گفت: ما یک کشور تاثیرگذار در منطقه هستیم و آنها به زبان نمی‌آورند و اگر چنین چیزی را بگویند یعنی اعتراف کردند که کاملا شکست خورده‌اند، اما مثلا در بیانیه سخیف اتحادیه اروپا نیز نکاتی آورده شده و به جایگاه ایران در منطقه اشاره شد و آورده بودند که باید از ظرفیت ایران برای حل بحران سوریه استفاده کرد که اگر ملت ایران چنین اقتداری نداشت اینها چنین حرفی نمی‌زدند لذا راهی که طی شده باعث شد جایگاه ایران تغییر کند.

رئیس مجلس با تاکید بر اینکه باید در داخل کشور نقایصمان را رفع کنیم، یکی از این نقایص را مسائل اقتصاد داخلی خواند و تصریح کرد: مسئله اصلی کشور ما باید مسئله اقتصادی باشد و نباید هواس ما پرت شود. در حوزه اقتصاد دچار مشکلاتی هستیم در حالی که یک کشور برخوردار از منابع نفت و گاز هستیم، به دلیل برنامه‌ریزی نادرست، بسیاری از این منابع تبدیل به سرمایه‌گذاری مولد نشده و هزینه اقدامات جاری می‌شود.

لاریجانی افزود: در سالهای اخیر 600 ،700 میلیارد دلار درآمد از نفت و گاز داشتیم که بیشتر آنها صرف واردات شد، وقتی مجلس مقابل این حرکات می‌ایستاد می‌گفتند چرا دعوا راه می‌اندازید در حالی که هزینه دولت سنگین است و دستگاه‌های اجرایی متورم و هزینه زیادی دارند در حالی که باید دولت کوچک شود و کارها را به مردم بسپارد.

وی با اشاره به اهمیت راه‌آهن گفت: ما نقایصی مانند راه‌آهن داریم که باید در سطح کشور گسترش پیدا کند. حجم زیادی از امکانات را نیز به راه‌آهن سوق می‌دهیم که توسعه یابد ولی در کل بسیاری از زیرساخت‌ها ساخته شده و باید این زیرساخت‌ها را در حال حاضر به سمت سرمایه‌گذاری هدایت کنیم.

رئیس مجلس تصریح کرد: می‌گویند بخش خصوصی در این منطقه آماده راه‌اندازی نیروگاه است، پس وزارت نیرو باید استقبال کند ما باید زمینه را فراهم کنیم تا مردم سرمایه‌گذاری کنند دولت هم می‌تواند کمک کند اما نباید جایگزین مردم شود، هنوز بخش زیادی از صنعت در اختیار دولت است که گاهی به آن افتخار هم می‌شود اما اگر در اختیار مردم باشد مردم دخل و خرج را خوب حساب می‌کنند و راه آن نیز اقتصاد مقاومتی و سپردن کارها به مردم است.

لاریجانی با تأکید بر اینکه مُصر هستیم که از هدفمندی یارانه‌ها بخشی به تولید اختصاص یابد، ادامه داد: چند روز پیش به وزیر صنعت تاکید کردیم که بخشی از هدفمندی باید به صنعت اختصاص یابد تا چرخ تولید راه بیفتد و تسهیلات خوبی در اختیار این بخش  قرار گیرد. ما نیز از وزرا خواستیم تا برنامه‌های خود را در رابطه با اقتصاد مقاومتی بگویند و این حرکت را نیز ادامه خواهیم داد و دوباره وزرا بعد از چند مدت باید گزارش دهند که چه کردند.

** دعواهای سیاسی را باید کنار گذاشت؛ مطالبه اصلی مردم اقتصاد است

وی تصریح کرد: همیشه معتقدم دعواهای سیاسی را باید کنار گذاشت چرا که مطالبه اصلی مردم اقتصاد است و باید به این نکته توجه شود، نه دعواهای حیدری و نعمتی.

رئیس مجلس با بیان اینکه همواره در مسائل گوناگون اختلاف سلیقه در کشور وجود دارد، گفت: بالاخره در کشوری که مردم‌سالاری وجود دارد، اختلاف سلیقه هم وجود دارد اما حد این امور به اندازه‌ای نیست که مسائل اصلی کشور که اقتصاد، تولید و بیکاری است، فراموش شود بلکه باید منافع ملی را در نظر گرفت.

لاریجانی افزود: از هر کسی بپرسید مشکل اصلی چیست، آن را تشخیص می‌دهد اما روزنامه‌ها را نگاه کنید، دعواهای سیاسی را می‌بینید. اگر رسانه‌ها همپای شرایط کشور حرکت نکنند، مشکلات زیادی پیدا می‌کنیم و اگر 70 درصد مشکل اصلی کشور، اقتصاد است باید ترجمه‌ای در رسانه‌ها داشته باشد و باید دقت کرد که برای دعواها وقت کم است.

وی ادامه داد: رسانه‌ها خیلی کم مشکلات مردم را منعکس می‌کنند و بیشتر روی دعواهای سیاسی تمرکز دارند که این موضوع ذهن‌ها را متفرق می‌کند، در حالی که برای اینکه تکانی به اقتصاد دهیم نیاز به اراده ملی داریم اما با دعواهای سیاسی مردم را متفرق می‌کنیم. قطعا منابع گوناگونی در کشور وجود دارد که می‌تواند ما را موفق کند البته در صورتی که دست به دست هم دهیم و وقتمان را صرف مسائل اصلی کنیم.

** ایران در مذاکرات هسته‌ای جدی است

رئیس مجلس در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: تحریم‌هایی را هم که می‌گویند دچار رنگ باختگی شده است، مدام سفر می‌کنند تا کشورها را علیه ما بسیج کنند اما حوادث طوری شرایط را تغییر می‌دهد. مذاکرات هسته‌ای نیز با جدیت دنبال می‌شود و ما در مذاکرات جدی هستیم. آنها نیز به دنبال این نباشند که رفتارهای گذشته خود را تکرار کنند و باید بدانند با ایران مقتدر و هوشمند روبرو هستند.

لاریجانی در ادامه خطاب به غربی‌ها تاکید کرد: مسئله هسته‌ای را زمانی می‌توانید حل کنید که بپذیرید ایران تکنولوژی صلح‌آمیز هسته‌ای شامل انرژی هسته‌ای، تحقیق و توسعه و غنی‌سازی را داشته باشد و اگر تصور می‌کنید با این شعارها می‌توانید کلاهبرداری کنید، اینطور نیست؛ در این سال‌ها هم تجربه کردید که نمی‌توانید مکر کنید.

** ظرف 3 ماه می‌توانید با ایران توافق کنید

وی با بیان اینکه ما قصد گرفتن زمان نداریم پس خودتان را فریب ندهید، خطاب به غربی‌ها تأکید کرد: اگر صادق باشید، ظرف 3 ماه می‌توانید با ایران توافق کنید اما اگر خودتان مقاصد دیگری دارید بحث دیگری است ولی ما آمادگی داریم ظرف 2،3 ماه توافق کنیم؛ شاید برخی فکر می‌کنند طول دادن موضوع به نفع آنهاست اما اشتباه می‌کنند چون فعالیت هسته‌ای ما در حال پیشرفت است و تحقیقات ادامه دارد و شما هم نمی‌توانید آن را متوقف کنید بنابراین زمان به نفع شما هم نیست.

رئیس مجلس در پایان تاکید کرد: آنچه که مهم است این است که باید در اقتصاد روی پای خود بایستیم و در این راه حتما باید به دامداران و کشاورزان کمک کرد که بخش‌های مهم در اقتصاد هستند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon