شیرمردی: بی اعتمادی مردم، ناشی از برخی تمایلات اشرافی دولت است


شیرمردی: بی اعتمادی مردم، ناشی از برخی تمایلات اشرافی دولت است

خبرگزاری تسنیم: تازه ترین شماره آدینه تهران منتشر شد. در این شماره علاوه بر ارایه پیشنهادهایی درباره مصلای نماز جمعه تهران، آثار و گفتگوهایی از سید یدالله شیرمردی، مقصودی، مهدیان، حسن مرادی، امانی، زریبافان، حسن عباسی،سلحشور و... به چشم می خورد.

موعظه حسنه به رئیس جمهور و دولت یازدهم
چگونه می‌خواهید محبت و اطمینان مردم را جلب کنید؟
سید یدالله شیرمردی

استقبال رئیس جمهور از موعظه حسنه و نقدهای مشفقانه یکی از فضایل حجت الاسلام و المسلمین دکتر روحانی است. نصیحه لائمه المسلمین اگر چه کمی هم تلخ باشد اما به عنوان یک مکانیسم پیشرفته می تواند مانع از زیاد شدن زاویه ها، انحرافات و کژروی هایی گردد که استمرار و ازدیاد آنها غیر قابل جبران است. در این مجال و مجلا از باب موعظه حسنه که همواره درخواست رئیس جمهور از نهاد مقدس نماز جمعه بوده است به طرح یکی از انحرافات خطرناک در مسیر صعب العبور حرکت دولت یازدهم می‌پردازیم و امیدواریم دولتمردان با سعه صدر و تدبیر از این گردنه عبور کنند. 
بی اعتمادی مردم به برخی سیاست های دولت یازدهم نظیر ثبت نام بیش از 90 درصدی برای یارانه ها معلول سلسله رویکردها و رفتارهایی است که به بعضی تناقضات دامن می‌زند. یکی از این تناقضات پویش ها و تمایلات کاخ نشینانه و زندگی اشرافی در بین برخی از نزدیکان رئیس جمهور و عده‌ای از مسئولان دولت یازدهم است. مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله امام خامنه ای (مد ظله العالی) در اوایل دهه هفتاد خطاب به مسئولان وقت فرمودند:”شما چگونه می‌خواهید محبت و اطمینان مردم را جلب کنید؟ مردم باید به من و شما اعتماد داشته باشند. اگر ما دنبال مسائل خودمان رفتیم، به فکر زندگی شخصی خودمان افتادیم، دنبال تجملات و تشریفاتمان رفتیم، در خرج کردن بیت المال هیچ حدی برای خودمان قایل نشدیم – مگر حدی که دردسر قضایی درست بکند! – و هر چه توانستیم خرج کردیم، مگر اعتماد مردم باقی می‌ماند؟ مگر مردم کورند؟ ایرانیان همیشه جزو هوشیار‌ترین ملت‌ها بوده‌اند؛ امروز هم به برکت انقلاب از هوشیارترین‌هایند؛ از هوشیار‌ها هم هوشیار‌تر. آقایان! مگر مردم نمی‌بینند که ما چگونه زندگی می‌کنیم؟” 1370/05/23
برگزاری جشن میلاد حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا(س) در تالار حافظیه کاخ سعدآباد به میزبانی همسر رئیس‌جمهور برای همسران وزرا، سفرا و زنان دولت که برخی خبر می‌دهند در این  مهمانی زنانه‌، حرکات موزون دختران و ... هم بوده است در شأن همسر رئیس جمهوری که دو هفته یک بار به خانواده شهدا سرکشی می کند، نیست.
آیا خانواده شهدا که فرزاندنشان را فدا کردند تا خوی کاخ نشینی و کاخ نشینان از این مملکت بروند راضی هستند دوباره عده‌ای بروند به اسم نظام اسلامی و انقلابی زندگی شاهانه برای خود تدارک ببینند. پس فرق ما با طاغوت چیست؟ مگر مترفین از معارضین جدی و سرسخت انبیاء الهی نبودند؟ و مگر مترفین در نهایت به فسق مبتلا نمی شوند؟ مگر نه اینکه خداوند در قرآن می‌فرماید «وَإِذَا أَرَدْنَا أَن نُّهْلِکَ قَرْیةً أَمَرْنَا مُتْرَفِیهَا فَفَسَقُواْ فِیهَا فَحَقَّ عَلَیهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْنَاهَا َدْمِیرًا»(الإسراء،16)هنگامى که بخواهیم شهر و دیارى را نابود کنیم ، مرفّهین و خوش‏گذران‏هایش را فرمان می‌دهیم، پس در آن فسق (نافرمانی و ظلم) کنند، (لذا) عذاب بر آنان لازم مى‏شود، پس آنان را به شدت درهم مى‏کوبیم و بنیادشان را از ریشه بر مى‏کنیم.”تُرفه” به مرور سبب خروج از حق و حدود و طغیان خواهد شد.چرب و شیرین مسئولیت ها به تدریج انسان را به فساد می‌کشاند و تنها را مقابله با آن تقوا و مراقبت است.

پیوند قدرت و ثروت از اوایل دهه 70 که موجب به وجود آمدن یک مافیای ریشه دار در کشور شد تا کنون صدمات زیادی را به مملکت ما وارد کرده است.این پویش تجمل گرایانه روبنای سیاسی مدرنیسم معرفتی است که ممزوج با تمام انگاره‌های فلسفی فردگرایانه پس از رنسانس در دنیای امروز به عنوان یک الگوی جهانشمول توسط غربی ها تجویز می‌شود. نمونه عریان این مدل سیاسی به دلیل ماهیت ضد هنجاری و ارزشی آن در اغلب کشورها با واکنشهای اجتماعی مواجه می‌شود اما برخی نخبگان غرب گرا در جهان سوم تلاش می‌کنند این الگو را فاقد بنیانهای معرفتی و فلسفی و صرفا به عنوان شیوه‌ای برای زیست سیاسی بهتر معرفی کنند.اشرافی گری مولد نوعی آزمندی و طمع در مدیریت کشور بود که کوچک ترین واکنش و تغییری را بر نمی تابید.این مافیای زر و زور نه خط می‌شناسد و نه جناح. هر دولتی که راس کار بیاید مافیای زر و زور به راحتی هم دیگر را پیدا می‌کنند و مانند یک پیچک به دور ساقه ها و شاخه‌های نظام اسلامی می‌پیچند و زالو صفتانه خون مردم را از انبان بیت المال می‌مکند. این باغچه بیمار امروز نیازمند هرس و وجین است نه اینکه برخی نزدیکان رئیس جمهور گره‌های این  پیچک را محکم تر کنند.
ساده زیستی و پرهیز از تجمل گرایی و اشرافی گری یکی از مشخصه‌های اصلی مدیریت جهادی است. انتظار این نیست که در شب ولاد حضرت فاطمه(س) که الگوی ساده زیستی و سبک زندگی اسلامی است همسران مدیران و مسئولان جامعه اسلامی در کاخی جمع شوند که مردم عادی را در آن راهی نیست. در قصری گرد هم آیند که محل می‌گساری و عیاشی عده‌ای دیکتاتور مستبد بود که ملت با خواری آنها را از ایران بیرون کردند. ما مطمئنیم اولین معترض یه این اتفاق شخص ریاست محترم جمهور بودند و امیدواریم ایشان اگر سیاستشان اعلامی نیست اما به لحاظ اعمالی جلو این دست انحرافات را تا کوچک هستند بگیرند تا  مسئولان این کشور مثل همیشه روی چشم این ملت باشند نه اینکه خدای ناکرده از چشمشان بیفتند.


استقبال از پیشنهاد ستاد نماز جمعه تهران در خصوص هیات  مدیره مصلی؛
هیات مدیره جدید مصلی  با رویکرد مدیریت جهادی تشکیل شود

گزارش ویـژه   26سال از نامه امام جمعه تهران حضرت آیت الله امام خامنه ای و رئیس مجلس شورای اسلامی وقت به امام راحل در خصوص احداث یک مصلی در شأن ام القرای جهان اسلام می گذرد. مشکلات اقامه نمازجمعه در دانشگاه تهران و کثرت نمازگزاران سبب شد به منظور تسریع در روند امور امام جمعه تهران به این نتیجه برسند که  این کار بزرگ تنها با همت و اراده حضرت امام‌خمینی(ره) به سرانجام می رسد. در این نامه مهم آمده بود:
«محضر مبارک رهبر عظیم الشأن انقلاب اسلامى حضرت آیت‌اللَّه العظمى امام خمینى ـ مد ظله العالى ـ السلام علیکم و رحمة اللَّه‏
به دنبال احساس نیاز به ایجاد مصلاى تهران و در پى جستجو و بررسى چند ساله، محلى مناسب در قسمت شمال مرکزى تهران (عباس‏آباد) که در مالکیت شهردارى است شناسایى شد و طرح  مناسب و جامعى پس از مشورت فراوان و به مسابقه گذاشتن میان مهندسان داخلى و خارجى، تهیه شد.
از آنجا که مشکلات حقوقى و ثبتى و تشریفات انتقال قانونى به این زودی‌ها قابل حل نیست و مشکلات اقامه نمازجمعه تهران در دانشگاه، روزافزون است و به نظر مى‏رسد که این کار باید  به همت و اراده حضرت عالى به سرانجام برسد، لذا استدعا دارد اجازه فرمایید به مقدار یک میلیون متر مربع از اراضى مزبور در حد فاصل خیابان شهید بهشتى به سمت شمال، که قسمت  اعظم آن نیز با موافقت شهردارى محصور گردید و در اختیار مصلا است به ساختمان مصلا و تا حد لازم در محور قبله از شمال آن براى سایر مرافق اختصاص یابد و تصدى امور آن با  امام جمعه تهران باشد. همچنین طرح‌هایى که بعداً در حریم مصلاى تهران پیش‏بینى مى‏شود با موافقت امام جمعه انجام گیرد.»
حضرت امام(ره) نیز با توصیه به رعایت مسائل شرعی، دو رهنمود بسیار مهم را درباره فرم و محتوای مصلی ارایه دادند. ایشان از لحاظ فرم و شکل مصلی فرمودند: «مصلا باید ساده باشد و یادآور محل عبادت مسلمانان صدر اسلام باشد.»
حضرت امام(ره) درباره محتوا و درون مایه مصلی نیز بر جنبه آموزش کفر ستیزی در بین مسلمانان تأکید کردند: «با حفظ جهات شرعى در مورد زمین مذکور با پیشنهاد حج الاسلام، آقایان: خامنه‏اى و هاشمى، موافقت مى‏شود.  انشاءاللَّه در کنار ساختن مصلاى تهران، در ساختن ‏بینش کفر ستیزى مسلمانان  موفق باشید. ضمناً سادگى مصلی باید یادآور سادگى محل عبادت مسلمانان صدر اسلام باشد. و شدیداً از زرق و برق ساختمان هاى مساجد اسلام آمریکایى جلوگیرى شود. خداوند تمامى دست‏ اندرکاران برپا کننده مساجد اللَّه را تأیید فرماید.»(صحیفه امام، ج 21، ص 188)
اما با گذشت بیش از ربع قرن، هنوز این پروژه عظیم سیاسی، مذهبی و فرهنگی ناتمام مانده و سوالات بسیاری را در ذهن نمازگزاران و متدینین تهرانی به وجود آورده است. مشکلات اقامه  نمازجمعه در دانشگاه هنوز باقی است و مردم در گرمای تابستان و سرمای زمستان با سختی و دشواری بسیاری روبرو هستند. ستاد نمازجمعه تهران در زمستان گذشته به منظور رفع برخی از این مشکلات با کسب مجوز چند هفته نمازجمعه را در مصلی برگزار کرد. در این چند هفته به گفته خطبای معظم، کارشناسان امور مذهبی و سیاسی، و به استناد پیمایش‌های میدانی  صورت گرفته ضمن جلب رضایت عمومی نمازگزاران میزان جمعیت نیز دو تا سه برابر شده بود. ستاد نمازجمعه تهران همچنین طی استفتائی از مقام معظم رهبری این سوال را از معظم له  مطرح نمود که با توجه به اینکه ساخت مصلی اساساً به منظور برگزاری نمازجمعه بوده است و دانشگاه تهران محلی موقتی و به صورت اضطرار بوده است؛  آیا برگزاری نمایشگاه ها در مصلی، در حالی که خود نمازجمعه به این مکان نیاز دارد؛ جایز است؟ و نیز، آیا در حالیکه امکان استفاده از مصلی جهت ترویج نمازجمعه و فرهنگ نماز وجود دارد؛ استفاده از آن در  موارد غیر مجاز است؟ ایشان در پاسخ به این استفتاء فرمودند:فرمودند: «اقامه نمازجمعه در مصلی یادشده مقدم بر سایر امور است و اگر برپایی نمایشگاه ها مزاحم با نمازجمعه باشد جایز  نیست.» بر اساس این پیشینه رئیس ستاد نمازجمعه تهران حجت الاسلام و المسلمین شیرمردی در سخنرانی پیش از خطبه اولین نمازجمعه سال 1393 ضمن اشاره به نام گذاری سال توسط مقام معظم  رهبری به “اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی” به منظور تسریع در روند پیشرفت و تکمیل پروژه مصلی در یک الگوی جهادی پیشنهادی کرد: سران سه قوه و شهردار تهران به  عضویت هیئت امنا و هیئت مدیره مصلی در آیند تا ضمن تامین بودجه‌های لازم برای تکمیل این قطب فرهنگی پایتخت زمین برگزاری هر چه با شکوه‌تر نمازجمعه در آن فراهم آید. این  پیشنهاد با واکنش‌های متفاوتی از جانب علما و روحانیون، نمایندگان مجلس، اساتید دانشگاه، خانواده معظم شهدا و ... مواجه شد که خبرنگاران آدینه تهران کوشیده‌اند در این شماره برخی از  این نقطه نظرات را منعکس کنند.
عضو ارشد ستاد نمازجمعه تهران:
شرمنده نمازگزاران هستیم
پیشنهاد ستاد نماز جمعه تهران
بسیاری از مشکلات مصلی را حل می‌کند

حاج فضل الله فرخ از اعضای قدیمی ستاد نمازجمعه تهران که طی 35 سال گذشته نقش موثری در برگزاری نمازهای جمعه تهران داشته است در خصوص تاریخچه احداث مصلی به خبرنگار آدینه تهران گفت: احداث مصلی ابتکار ستاد نمازجمعه تهران بود که با کمک مقام معظم رهبری به عنوان امام جمعه تهران اجازه تاسیس آن در زمین‌های عباس آباد از امام راحل گرفته شد. وی افزود: حضرت امام در پاسخ به نامه مقام معظم رهبری فرمودند که مصلی ساده ساخته شود و تزیینات اسلام آمریکایی در آن نباشد. این پدر شهید با اشاره به اهتمام ستاد نمازجمعه تهران برای تاسیس مصلی تصریح کرد: این زمین‌ها را برادران ستاد نمازجمعه نظیر آقایان حاج حسین رحمانی، اقای میرزایی، آقای سید علی مقدم تحویل گرفتند و مراسم کلنگ زنی با حضور حضرت ایت الله خامنه‌ای انجام شد. وی افزود: زمین‌های عباس آباد تپه بود و اعضای ستاد نمازجمعه آنها را مسطح کردند و دور زمین دیوار کشی نمودند. تا اینکه نوبت به طراحی نقشه برای این پروژه عظیم رسید. در زمان نقشه کشی هیئت امنایی تشکیل شد و آقایان میرزایی و سید علی مقدم به عنوان اعضای ستاد نمازجمعه تهران کارها را با محوریت امام جمعه پیگیری می‌کردند. مدتی آقای رضایی، بعدا آقای علایی و سپس آقای نادری متولی ساخت مصلی شدند.فرخ ادامه داد: با این اوصاف امروز برای نمازگزاران جای سوال وجود دارد که چرا پس از گذشت 26 سال هنوز نماز می‌بایست در دانشگاه تهران برگزار شود.در زمستان‌ها مردم باید روی زمین یخ و تابستان روی زمین داغ بنشینند. ما شرمنده مردم  و نمازگزاران هستیم.
این عضو ستاد نمازجمعه تهران با اشاره به روند سریع احداث و تکمیل مصلی‌ها در استان‌های مختلف کشور یا سوال را مطرح کرد چرا تهران به عنوان ام القرای جهان اسلام که امام جمعه آن مقام معظم رهبری است و یک تریبون جهانی محسوب می‌شود نباید صاحب یک مصلای در خور و شان پایتخت جهان تشیع باشد؟ وی به برگزاری نماز طی چند هفته گذشته در مصلی گفت: در این چند هفته هیچ مشکلی نبود. همه مردم راضی بودند. نه گرما بود و نه سرما. پارکینگ‌ها، مترو و سایر وسایل حمل و نقل عمومی مهیا بودند. جمعیت بیش از دو برابر شده بود. اما اینکه دوباره به دانشگاه برگشته‌ایم برای متدینین و نمازگزاران جای سوال شده است. فرخ در ادامه تاکید کرد: البته تصمیم گیر نهایی در این خصوص با رهبری معظم انقلاب است و ایشان هر چه بفرمایند ما می‌گوییم سمعا و طاعتا. ما گوش به فرمان مقام معظم رهبری  هستیم. وی در پایان با اشاره به پیشنهاد رئیس ستاد نمازجمعه تهران نیز گفت: به نظر من پیشنهاد ریاست ستاد نمازجمعه آقای حجت الاسلام شیرمردی پیشنهاد خوبی است و بسیاری از مشکلات از قبیل بودجه، نحوه اداره و ... را حل می‌کند. البته این پیشنهاد فقط برای دوران ساخت و ساز و تا مرحله اتمام کارهای عمرانی است ولی اداره نمازجمعه باید در اختیار  ستاد نمازجمعه باشد. امروز ستاد نمازجمعه تهران فقط 1500 نیروی افتخاری دارد که وظیفه برپایی و اقامه هر چه با شکوه‌تر نمازجمعه را بر عهده دارند.
رئیس اسبق ستاد نمازجمعه تهران:
اگر می‌خواهید نمایشگاه برگزار کنید
نام مقدس مصلی را از سر در زمین‌های عباس آباد بردارید

حاج جواد مقصودی؛ رئیس اسبق ستاد نمازجمعه تهران نیز به خبرنگار ما گفت: هدف اولیه ما در آن دوران که از حضرت امام برای احداث مصلی در زمین‌های عباس آباد کسب اجازه کردیم ایجاد یک اسایش و راحتی برای نمازگزاران بود.اگر نمازگزار ما آسایش نداشته باشد مطمئنا جمعیت آن تقلیل پیدا می‌کند. وی با اشاره به دشواری‌های اقامه نمازجمعه در دانشگاه تهران گفت: مردم مجبورند در تابستان روی آسفالت داغ بنشینند از بالا هم تابش اشعه‌های خورشید آزاردهنده است. در زمستان هم روی زمین خیس همراه با سوز سرما در این وضعیت یک  نمازگزار چگونه می‌تواند برای عبادت آرامش داشته باشد. تصور کنید یک کودک همراه با خانواده اش برای نمازجمعه می‌آید با مشاهده این وضعیت واقعا چه خاطره‌ای در ذهن وی باقی می‌ماند؟ ایا امهال و اهمال ما در احداث مصلی معصیت نیست؟ وی با اشاره به برنامه‌های هیئت مدیره کنونی در خصوص برگزاری نمایشگاه کتاب در مصلی گفت: مصلی یک ریشه الهی دارد و برای نماز ساخته شده است. چرا برخی به دنبال کارهای مادی، خرید و فروش، برگزاری نمایشگاه هایی که افرادی در آن حضور دارند و مراجعه می‌کنند که شکل و شمایل آنها غیر مانوس با نماز است و 180 درجه با اهداف مصلی فاصله دارد. مقصودی با اشاره به تصمیم نظام برای احداث ساختمان اجلاس سران در کمتر از 6 ماه گفت: چرا باید ساخت مصلی 26 سال طول بکشد؟ وی افزود اگر یک فرد مسلمانی در هنگام  برگزاری نمایشگاه کتاب به ایران مراجعه کند و ببیند که در مصلی پایتخت شیعه شئونات اسلامی رعایت نمی‌شود چه برداشتی راجع به ما خواهد داشت. اگر قرار است در مصلی به جای  اقامه نماز نمایشگاه برگزار کنند تابلو و نام مقدس مصلی را از روی زمین‌های عباس آباد بردارند بنویسند نمایشگاه یا فروشگاه بزرگ تهران.
مدیر مسئول اسبق روزنامه کیهان:
برنامه‌ریزی فرهنگی در مصلی موجب جذب خانواده‌ها، جوانان و کودکان می‌شود

حاج حسین مهدیان؛ عضو هیئت موسس دفتر نشر فرهنگ اسلامی و مدیر مسئول اسبق روزنامه کیهان با اشاره به فضای مساعد مصلی برای فعالیت‌های فرهنگی در سالی که مقام معظم رهبری آن را به عنوان سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی نامیده‌اند به خبرنگار آدینه تهران گفت: طی 35 سال گذشته نگاه عمده به نمازجمعه عبادی و سیاسی بوده است. تا کنون  کسی به فکر سرمایه‌گذاری و بهره برداری فرهنگی از این تجمع عظیم مومنین در هر هفته نبوده است. بحمدالله با برگزاری نمازجمعه در ایام زمستان در مصلای تهران این بارقه های امید به وجود آمده که در این مکان مقدس می‌توان برنامه‌های خوبی برای جذب خانواده‌ها، جوانان، نوجوانان و کودکان تدارک دید تا انشاالله روز به روز بر معنویت، شکوه و رونق نمازجمعه افزوده شود و متدینین و عموم مردم تهران از برکات آن مستفیض شوند.
دبیر کل بنیاد قرآن کریم:
برگزاری نمایشگاه در شأن مصلی نیست

حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی حسین زاده دبیر کل بنیاد قرآن کریم گفت: مصلی اسوه عبادت، قداست و معنویت است و برگزاری نمایشگاه در شان مصلی نیست. چرا که خلاف شان خلاف شرع هم می‌تواند باشد. وی با تاکید بر التفات و اهتمام کلیه مسئولین به جایگاه و شان مصلی افزود: این وظیفه ستاد نمازجمعه است تا طبق تعهدی که نسبت به امام راحل و مقام معظم رهبری دارد، تلاش کند که مصلی جایگاه نماز بماند و شان آن حفظ شود.

دکتر حسن مرادی، استاد دانشگاه:
مشارکت قوا و شهرداری تهران تسریع کننده ساخت مصلی است

یک استاد دانشگاه نیز در خصوص پیشنهاد رئیس ستاد نمازجمعه تهران گفت: به هر حال ما یا نباید پروژه‌ای به این عظمت را طراحی می‌کردیم یا در حال حاضر که طراحی شده و  بخش‌های زیادی از آن نیز تکمیل شده است، هرچه سریعتر آن را به اتمام برسانیم. وی افزود: مصلی نماد جمهوری اسلامی و نماد یک حکومت دینی است و به همین جهت ضرورت دارد تا  هرچه سریعتر تکمیل شود. مشارکت نزدیک‌تر قوا و شهرداری تهران نیز می‌تواند به تسریع روند ساخت این مجموعه عظیم کمک خوبی نماید. وی با اشاره به حضور خود در اغلب نمازجمعه‌های تهران از زمان مرحوم طالقانی افزود: مصلی مربوط به نمازجمعه است و طوری طراحی شده است که مزاحمتی برای  اهالی ندارد، در حالی که ممکن است برگزاری نماز به صورت مداوم در دانشگاه تهران مزاحمت‌ها و مشکلاتی را برای اهالی ایجاد نماید. همچنین برای خود نمازگزاران نیز بسیار دشوار است که در تابستان  و  زمستان سختی‌های برگزاری نمازجمعه در دانشگاه را تحمل نمایند. لذا باید نمازجمعه هر چه سریع‌تر به مکان مناسب تری که شایسته حکومت اسلامی باشد،منتقل شود.
قائم‌مقام حزب مؤتلفه‌ اسلامی:
مردم از اقامه نماز در مصلی رضایت داشتند

حاج محمدعلی امانی قائم‌مقام حزب مؤتلفه‌ اسلامی نیز در رابطه با پیشنهاد ستاد نمازجمعه تهران مبنی بر مشارکت سران قوا و شهردار تهران در هیئت امنای مصلی گفت: هر چقدر بتوانیم از کمک های دیگران به منظور ساخت سریع‌تر مصلی استفاده نماییم، خوب است. وی همچنین در رابطه با اقامه نمازجمعه به مصلی افزود: هر چند کارشناسان امر باید در این رابطه  صحبت نمایند لیکن در چند هفته‌ای که نماز در مصلی برگزار شده بود مردم بسیار رضایت داشتند.
عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران:
اگر قوا حضور جدی در فرایند ساخت مصلی داشته باشند این پروژه سریعتر به اتمام می‌رسد

یک استاد دانشگاه نیز در خصوص پیشنهاد ستاد نمازجمعه تهران گفت: طبیعتا اگر قوا حضور جدی در فرایند ساخت مصلی داشته باشند این پروژه سریعتر به اتمام می‌رسد. ولی بعید می دانم که چنین کاری انجام شود چرا که مصلی یک مقوله دولتی نیست. دکتر محمد شفیعی فر عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران با اشاره به برگزاری نمازجمعه در مصلی گفت:با توجه به فضای وسیع و برخورداری از امکانات رفاهی در مصلای تهران، انتقال از دانشگاه می‌تواند بهتر باشد.
رئیس دفتر رئیس مجلس خبرگان رهبری:
سه قوه و شهرداری کمک کنند تا مصلی که ابروی نظام است، سریع‌تر ساخته شود

رئیس دفتر رئیس مجلس خبرگان رهبری در گفتگو با خبرنگار آدینه تهران با اشاره به دغدغه‌های اجرایی موجود در سه قوه گفت: بعید می‌دانم که حضور قوا به خصوص سران سه قوه بتواند کار را سریع‌تر پیش ببرد. دکتر ابراهیم انصاریان پیشنهاد داد: باید یک هیات مدیره منتخب ایجاد شود تا با فرصت بیشتری که این هیات مدیره دارد کارها سریعتر پیش برود. وی  افزود: اگر مصلی جنبه مردمی بودن خود را حفظ نماید بهتر است. البته این به معنای عدم استفاده از کمک‌های سایر دستگاه‌ها نیست بلکه باید از ظرفیت‌های سایر نهادها هم به نحو  احسن استفاده کرد. وی در پایان تاکید کرد: ما امیدواریم که دولت، قوه مقننه، قوه قضائیه و شهرداری تا جایی که امکان دارد کمک نمایند تا مصلی که نماد و ابروی نظام است سریع‌تر  ساخته و آماده برگزاری نماز با صلابت جمعه شود.
رئیس سازمان بسیج رسانه کشور:
استقبال مردم نشان داد که تصمیم ستاد نمازجمعه تهران در برگزاری نمازجمعه در مصلی درست بود

حاج محمود عاطفی جانباز انقلاب اسلامی و رئیس سازمان بسیج رسانه کشور با اشاره به اهمیت و نقش مصلی در ترویج و نشر فرهنگ اسلام و اهل بیت(علیهم السلام) تاکید کرد: نیاز است تا در این زمینه یک عزم ملی ایجاد شود و لذا مدیرانی که در حوزه‌های کلان مسئولیت دارند باید در هیئت امنای مصلی حضور داشته باشند و کمک‌های لازم را انجام دهند تا کار ساخت  مصلی سریع‌تر انجام گیرد. آوردن سه قوه در هیات مدیره نیز می‌تواند به ساخت سریع‌تر مصلی کمک شایان توجهی نماید. وی افزود: به نظر می‌رسد که دیگر برای افکار عمومی هم قابل قبول نیست در حالی که ما مصلی برای برپایی نماز داریم، در جای دیگری نماز برپا نماییم. رئیس سازمان بسیج رسانه   کشور با اشاره به استقبال مردم جهت حضور در نمازجمعه زمانی که در مصلی برگزار می‌شود، گفت: این موضوع نشان می‌دهد که تصمیم ستاد نمازجمعه جهت برگزاری نماز در مصلی درست بوده است. از طرف دیگر مطمئنا اگر یک فراخوان عمومی در سطح کل کشور جهت کمک‌های مردمی به ساخت مصلی اعلام شود، مردم کمک‌های خود را ارائه خواهند کرد.
معاون پژوهش و آموزش خبرگزاری فارس:
برگزاری نمازجمعه در مصلی تهران به منظور رفاه حال خود نمازگزاران بسیار مناسب‌تر است

سید یاسر جبرائیلی معاون پژوهش و آموزش خبرگزاری فارس نیز به خبرنگار آدینه تهران گفت: با توجه به فضای محدود دانشگاه تهران و مسائل و مشکلاتی که ممکن است برای شهروندان ایجاد شود و هم به منظور رفاه حال خود نمازگزاران طبیعتا برگزاری نمازجمعه در مصلی تهران بسیار مناسب‌تر است.
عضو هیئت رئیسه شورای عالی استانها:
تنها یک حرکت جهادی توسط مسئولین می‌تواند پروژه مصلی را به اتمام برساند

سید مهدی ساداتی؛ عضو هیئت رئیسه شورای عالی استانها نیز به خبرنگار آدینه تهران گفت: نمازجمعه یکی از بزرگترین دستاوردهای انقلاب اسلامی است که با توجه به افزایش جمعیت نمازگزاران و مشکلاتی که در این راه برای آنان ایجاد می‌شود زیبنده نیست که در دانشگاه برگزار شود و می‌توان با سرعت بخشیدن به ساخت مصلی که قریب به سه دهه از شروع ساخت  آن می‌گذرد، این موضوع را بالاخره به فرجام نهایی خود رساند. وی با اشاره به مسئولیت‌های کارگزاران نظام اسلامی در خصوص مسائل عبادی و سیاسی جامعه تاکید کرد تنها با یک حرکت جهادی می‌توان به تکمیل پروژه مصلی امیدوار بود.
رییس سابق بنیاد شهید و امور ایثارگران:
مصلی تهران جلوه گر عظمت عبادی سیاسی نمازجمعه در ام القرای جهان اسلام است

مسعود زریبافان رییس سابق بنیاد شهید و امور ایثارگران در گفتگو با خبرنگار آدینه تهران ضمن تاکید بر اهمیت و نقش محوری نمازجمعه تهران در داخل و خارج از کشور گفت: تهران ام القرای جهان اسلام است و برگزاری با شکوه نمازجمعه در مصلی تهران هر هفته تاکیدی بر این واقعیت غیر قابل انکار است. وی افزود: مصلی تهران می‌تواند جلوه گر عظمت عبادی سیاسی نمازجمعه و قطب فرهنگی ام القرای جهان اسلام باشد.
فرزند شهید سید علی اندرزگو:
برگزاری نمازجمعه در مصلی تهران باعث احساس صمیمیت بیشتر نمازگزاران شده است

حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی اندرزگو فرزند شهید سید علی اندرزگو نیز در گفتگو با خبرنگار ما گفت: یکی از برکات برگزاری نمازجمعه در مصلی تهران و در یک مکان مسقف احساس صمیمیت بیشتر نماز گزاران است. 
معاون اسبق مطبوعاتی وزارت ارشاد:
اقامه نمازجمعه در مصلی با بیست سال تاخیر انجام می‌شود

محمد علی رامین معاون اسبق مطبوعاتی وزارت ارشاد نیز با تاکید بر اهمیت نمازجمعه به عنوان نماد هویت اسلامی و همبستگی جامعه تاکید کرد: مکان شایسته برای اقامه نمازجمعه تاثیر گذار ترین عامل روانی در شناخت عظمت و حیثیت این همایش عظیم عبادی و سیاسی در اذهان عمومی جامعه است. وی افزود: این سوال که چرا با این همه زحمات یک مصلی ساخته شود اما در آن نمازجمعه اقامه نشود، سالها پرسش بی‌پاسخ جامعه بود.مهمترین اقدام برای احیای نمازجمعه همین اقامه در مصلی است که با بیست سال تاخیر انجام می‌شود.

دکتر حسن عباسی:
نمازجمعه با انتقال از دانشگاه تهران به مصلی از خانه استیجاری به خانه دائمی خود منتقل شد

دکتر حسن عباسی کارشناس مسائل فرهنگی نیز به خبرنگار آدینه تهران گفت: نمازجمعه با انتقال از دانشگاه تهران به مصلی از خانه استیجاری به خانه دائمی خود منتقل شد. وی افزود: دانشگاه از نظر ساختمان و کارکرد ماهیت مصلی را نداشت و در شان نمازجمعه تهران نبود. وی با اشاره به انتظار 25 ساله نمازگزاران برای افتتاح مصلی گفت: بالاخره انتظار سرآمد. محیط مصلی به عنوان مکان دائمی و انحصاری نمازجمعه در خور این اجتماع با شکوه عبادی و سیاسی و در شأن نمازگزاران است. این استاد دانشگاه افزود: قطعا در کمتر از یک سال نمازجمعه در مصلی تثبیت می‌شود.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی:
جاذبه‌های معنوی مصلی  زمینه را برای  حضور بیشتر جوانان فراهم کرده است

فاطمه آلیا نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی هم گفت: برگزاری نمازجمعه در مصلی تهران انتظار به حقی بود که یکی از عناصر هویت دینی را بر پیشانی شهر تهران متجلی کرد. وی افزود: طنین خطبه‌های سیاسی و عبادی و ذکر رکوع و سجود خالصانه نمازگزاران روح معنویت را بر پیکر مصلی دمید. و با این جاذبه زمینه حضور بیشتر جوانان بیش از پیش میسر گشت که این موضوع نشان دهند استفاده از ظرفیت مصلی به نحو احسن است.
نماینده ولی فقیه
در سپاه محمد رسول الله تهران:
اقامه نمازجمعه در مصلی موجب تقویت نشاط، همدلی و وحدت در میان نمازگزاران می‌شود

حجت الاسلام و المسلمین عبدالعلی گواهی، نماینده ولی فقیه در سپاه محمد رسول الله تهران نیز برگزاری نمازجمعه در مصلی تهران را دارای آثار و برکات مادی و معنوی مختلفی خواند و گفت: انتخاب مصلی برای برگزاری نمازجمعه سیره معصومین و تاکید آیات الهی می‌باشد. وی تصریح کرد: در مصلی دعا مستجاب می‌شود، برکات نازل می‌گردد، الفت و معنویت زیاد می‌شود و نشاط و همدلی و وحدت در میان نمازگزاران تقویت می‌شود.
رئیس شورای اصناف کشور:
امکانات رفاهی و به خصوص
پارکینگ‌های مصلی موجب افزایش
حضور مردم در نمازجمعه شده است

قاسم نوده فراهانی رئیس شورای اصناف کشور در گفتگو با خبرنگار ما با تاکید بر افزایش چشمگیر جمعیت نماز گزاران در مصلی تهران نسبت به دانشگاه گفت: یکی از دلایل افزایش حضور مردم امکانات رفاهی مصلی به خصوص پارکینگهای مصلی است. وی افزود: برگزاری نماز در شبستان نیز باعث شده که نمازگزاران از گرما و سرما در امان باشند و بهره بیشتری از نماز ببرند.
فرج الله سلحشور کارگردان ارزشی کشور:
چرا باید نمازجمعه تهران در زیر سقفی از داربست و لوله‌هایی با خطوط شکسته و خشن برگزار شود؟ 

فرج الله سلحشور کارگردان ارزشی کشورمان نیز به خبرنگار آدینه تهران گفت: در دنیایی که تصویر حاکم است و هر کالا و فضا و بنایی را با تصویر زیبا به نمایش می‌گذارند چرا باید عظیم‌ترین و مهم ترین مراسم آیینی جهان، یعنی نمازجمعه تهران در مکانی نامناسب و در زیر سقفی از داربست و لوله هایی با خطوط شکسته و خشن برگزار شود؟  در‌حالی که ما صاحب با معناترین و زیباترین معماری مذهبی دنیا هستیم که جهانیان را به شگفتی وا داشته و دردناک آن که در مصلایی به عظمت مصلی امام‌خمینی(ره) که با صدها میلیارد بودجه بیت‌المال ساخته شده و دارای روحی معنوی و الهی است و تصاویر آن می‌تواند جهانیان را به تحسین معماری زیبای شیعه و مجذوب نمازجمعه ام القرای اسلام گرداند در چنین مکان مقدس،کتاب و نخود و لوبیا و تنقلات شب عید فروخته شود.
مشاور سیاسی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام:
حضور سران سه قوه و شهردار تهران
در هیئت مدیره مصلی نباید تشریفاتی باشد

دکتر غلامرضا خواجه سروی استاد دانشگاه با طرح پیشنهاد ستاد نمازجمعه تهران مبنی بر اینکه سه قوه و شهرداری تهران در ترکیب هئیت مدیره مصلی برای پیشبرد و آماده سازی شرکت کنند موافقت خود را اعلام نمود اما تاکید کرد: این مشارکت نباید حالت تشریفاتی به خود بگیرد. مشاور سیاسی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: نمازجمعه باید در مکانی که مختص نماز باشد تشکیل شود و مصلی مهمترین مکانی است که اختصاص به نمازجمعه دارد و باید هر چه زودتر آماده شود.
دکتر مجید بذرافکن:
دسترسی به اهداف عالی نمازجمعه درمصلی سهل تراست

دکتر مجید بذرافکن مدرس دانشگاه درخصوص اهمیت برگزاری نمازجمعه در مصلی به خبرنگارما گفت: اولین خصوصیت نمازجمعه، تجمع حداکثری نمازگزاران یک شهر دریک مکان واحد است تا در این اجتماع احساس قدرت، الفت، یکرنگی و... بین آنان بیشتر و بیشتر شود. دسترسی به چنین مقصودی درمصلای تهران سهل تراست. وی درادامه خاطرنشان کرد:نمازجمعه شهربزرگی مانند تهران نیازمند مقدمات وموخرات فراوانی است.برای پذیرایی ازخیل عظیم نمازگزاران تهرانی در یک مکان اختصاصی موجب ارتقای هرچه بیشتر کیفیت اجرایی نمارجمعه خواهد بود.  وی افزود: در مصلی هم به لحاظ امکانات سرمایشی وگرمایشی و...هم به لحاظ ترتیبات امنیتی به تدریج تسهیلات بیشتری دراختیاربرگزارکنندگان ونمازگزاران قرارخواهد گرفت.
عضو هیأت رییسه مجلس
و رئیس فراکسیون دانشگاهیان مجلس:
تأخیر در اتمام کامل مصلای بزرگ تهران قابل پذیرش نیست

دکترعلیرضامنادی سفیدان نماینده تبریز، اسکو و آذرشهر در گفتگو با خبرنگار آدینه تهران تصریح کرد: برپایی نمازجمعه درمصلی آثارخوبی دررونق این فریضه الهی دارد. اینکه نظام إسلامی  سی وپنج سال بعد ازانقلاب مکان رسمی ومناسب برای برگزاری نمازجمعه، که رونق آن ازبرکات بزرگ انقلاب اسلامی می‌باشد نداشته باشد نقصان مهمی به شمارمی آید. وی ضمن انتقاد از تأخیر در اتمام کامل مصلای بزرگ تهران که ازسال شصت  و هفت شروع به ساخت شده است، تاکید کرد: لازم است نمازجمعه دراین مصلی برگزار شود چراکه نشان ازهنر دوستی ایرانیان به  جهت زیبابی داخل مصلی می‌باشد و  امکان فعالیتهای فرهنگی درکنارمصلای تهران بیشترو بهترمی شود.
نماینده مجلس شورای اسلامی:
واگذاری امور اجرایی مصلی به شهرداری تهران کارساز است
خانم فاطمه رهبر درخصوص پیشنهاد ستاد نمازجمعه به سران سه قوه و شهردارتهران به خبرنگار آدینه تهران گفت:پیشنهاد خوبی است ولی متاسفانه عملیاتی نیست و حتی ممکن است در حیطه وظایف برخی از قوا مانند قوه قضاییه نگنجد. وی افزود: پیش بینی واختصاص بودجه  مناسب در لایحه سالانه و واگذاری اجرا به شهرداری تهران می‌تواند کارساز باشد.
برادر شهید حسن طهرانی مقدم:
مصلای تهران باید نمونه و الگوی مصلی‌های جهان اسلام باشد

سردار محمد طهرانی مقدم برادر شهید حسن طهرانی مقدم به خبرنگار ما گفت: تمام خیرات و برکات نمازجمعه در مصلی ایست که بنیان گذارش رهبر کبیر انقلاب اسلامی امام‌خمینی (ره) است. وی افزود: مصلای تهران باید نمونه و الگوی مصلی‌های جهان اسلام باشد و چشم و چراغ نمازگزاران منتظر تهران محسوب  می‌شود.
نماینده سابق بروجرد در مجلس شورای اسلامی:
اتمام مصلی اولویت کاری سران سه قوه باشد

هادی مقدسی نماینده سابق بروجرد در مجلس شورای اسلامی به خبرنگار ما گفت:ازاین لحاظ که نمازجمعه میراث گرانقدرامام ونماد اسلامیت نظام ما است شکوه بخشیدن به اقامه ی آن در  سراسر کشور به خصوص تهران که ام القرای جهان اسلام محسوب می‌شود از الویت‌های کاری هرسه قوه می‌باشد.
رئیس اتاق بازرگانی ایران وچین:
مصلی به مراتب از دانشگاه تهران
برای اقامه نماز بهتر است

اسدالله عسگراولادی عضو ارشد اتاق بازرگانی به خبرنگار ما گفت: مصلی مســقف است و مردم محفوظ ترند. البته فاصله پارکینگ‌ها تا محل اقامه نماز زیاد اســت. ولی در مجموع مصلی از دانشگاه تهران به مراتب بهتر است.
شهردارجمعه تهران:
امکانات گرمایشی و سرمایشی
از مزایای مصلی نسبت به دانشگاه تهران است

مهرداد حاجی خانی شهردار جمعه تهران نیز گفت: مصلی مفروش اســت و نیاز نیست که مردم با خود سجاده و زیرانداز بیاورند. در دانشگاه تهران امکانات گرمایشی و سرمایشی وجود نداشته و مردم اذیت می‌شوند.
فرزند شهید سید اسد الله لاجوردی:
انتظار این است که  مصلی همچنان مصلی بماند

زهره سادات لاجوردی فرزند شهید بزرگوار سید اسد الله لاجوردی نیز به خبرنگار آدینه تهران گفت: برپایی نمازجمعه در مصلی شکوه و عظمت آن را دو چندان به تصویر می‌کشد. وی تاکید کرد: انتظار می‌رود مصلی همچنان مصلی بماند.



در گفتگوی آدینه تهران با اهالی سینما مطرح شد:
سینما دین خود را به انقلاب ادا نکرده است

وضعیت سینمای کشور و به خصوص جشنواره فیلم فجر یکی از دغدغه‌های فرهنگی دلسوزان فرهنگی کشور است. کپی برداری از سوژه‌های شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان، ناکارآمد نشان دادن نظام اسلامی، تضعیف باورهای مذهبی، تحقیر زنان و ... تنها بخشی از آسیب‌های امروز سینمای ایران است. بگذریم از اینکه در سال گذشته چه تعداد فیلم بدون پروانه ساخته شده و از طریق شبکه‌های زیرزمینی در جامعه توزیع خواهد شد. اما نقشه راه برای گریز از این چالشها بدون تردید طی کردن روند اسلامی سازی سینما است. سینمای ما تا یک سنمای تمام عیار اسلامی فاصله بسیاری دارد.

جمال شورجه در خصوص راهکارهای اسلامی کردن سینما به خبرنگار آدینه تهران گفت:براى رسیدن به سینماى اسلامى باید سینماگراسلامى تربیت بشود و باید سینماگر مسلمان را حمایت کرد. این کارگردان  ارزشی  کشورمان درادامه افزود: اگرسینماگر دغدغه و داب دین نداشته باشد، انگیزه کار دینى در او بوجود نمى آید. البته نیاز مکمل این امر ذوق و استعداد هنرى هم هست که هنرمند باید از آن بی بهره نباشد.
فرج الله سلحشور یکی دیگر از هنرمندان متعهد و  ارزشی کشورمان نیز به خبرنگار ما گفت: برای ایجاد سینمای اسلامی، ابتدا باید مبانی و اصول مکتبی و قرآنی برای سینما تعریف کنیم، سپس آن اصول را عملیاتی کرده وگسترش دهیم.کارگردان سریال جهانی یوسف پیامبر(ع) افزود: در غیر این صورت تا ابد سینما در مقابل اسلام خواهد بود نه در خدمت آن.
همچنین حبیب الله کاسه ساز یکی دیگر از هنرمندان متعهد کشورمان نیز تصریح کرد:تولد سینمای ما با تولد انقلاب همسو بوده، قرار بود سینمای ما سینمای انقلاب باشد و باورهای انقلابی و دینی مردم در سینما تبلور پیدا کند تلاش این سالها از سوی سینما گران گاهی در فراز و نشیبهای موقعیتهای زمانی گم شده و سینما به سمت وسوی غیر ازانقلاب حرکت کرد. وی افزود: البته تلاش بعضی از سینما گران قابل تقدیر است تلاش دلسوختگان سینمای انقلاب درحوزه دفاع مقدس این نوید را دارد که هنوز سینمای انقلاب و دفاع مقدس زنده است و امت اسلامی منویات خودشان را در این سینما دنبال خواهند کرد.ما در سینمای انقلاب به صورت کلان آن کم آورده ایم و سینما دین خود را به انقلاب ادا نکرده است.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار رسانه ها
اخبار روز رسانه ها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon