تشدید رایزنی‌های سیاسی لبنان برای انتخاب رئیس‌جمهور و ابراز اطمینان "نبیه بری"


تشدید رایزنی‌های سیاسی لبنان برای انتخاب رئیس‌جمهور و ابراز اطمینان "نبیه بری"

خبرگزاری تسنیم: جلسه بعدی انتخاب رئیس‌جمهوری لبنان در حالی چهارشنبه آینده برگزار می‌شود که جریان چهارده مارس حامی جعجع هستند و جریان هشت مارس عجله‌ای دراین‌باره ندارند.

بحث انتخاب رئیس جمهوری در لبنان این روزها به موضوع نخست این کشور تبدیل شده است. همان‌طور که قبلاً رسانه‌ها و منابع آگاه لبنانی پیش‌بینی کرده بودند در جلسه چهارشنبه گذشته بیشتر نمایندگان رأی سفید انداختند تا هیچ‌یک از دو نامزد مطرح در جلسه نخست یعنی سمیر جعجع و هنری حلو نتوانند کاری از پیش ببرند.

در جدیدترین تحولات مربوط به انتخاب رئیس جمهوری لبنان منابع وابسته به جریان چهارده مارس از حضور در جلسه بعدی در این زمینه در سی‌ام آوریل جاری (دهم اردیبهشت) خبر دادند هرچند که گویا هشت مارس هنوز در این باره تصمیمی نگرفته‌اند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، رسانه‌های لبنانی اعلام کردند: منابع نزدیک به نبیه بری رئیس پارلمان لبنان بیان کردند: نبیه بری دیدار خوبی با پاتریک مار بشاره الراعی داشته است.

این منابع افزودند: به‌اعتقاد نبیه بری جلسه چهارشنبه گذشته پیشرفت خوب و مثبتی محسوب می‌شود به‌ویژه که در این جلسه ضرورت همکاری و توافق میان فراکسیون‌های پارلمانی ضروری به نظر می‌رسد. این جلسه شانس دستیابی به رئیس جمهور توافقی را تقویت کرد و افق جدیدی را گشود.

منابع نزدیک به بری از تشدید رایزنی‌های میان گروه‌های سیاسی لبنان در آستانه جلسه دوم مربوط به انتخاب رئیس جمهوری خبر دادند.

نبیه بری گفت: رایزنی‌ها برای تعیین موعد جلسات انتخاب رئیس جمهور ادامه خواهد داشت و اگر حد نصاب لازم در جلسه چهارشنبه آینده به دست نیاید پس از نیم ساعت موعد جلسه بعدی را تعیین خواهم کرد.

رئیس پارلمان لبنان تأکید کرد: همه گروه‌ها حجم و وزنه خود را در جلسه نخست نشان دادند و مشخص شد که احدی نمی‌تواند خللی وارد کند. مرحله انتخاب رئیس جمهور شروع شده است و ما منتظر حضور دو نامزد هستیم.

وی بیان کرد: رسانه‌ها تصویر سیاهی از انتخاب رئیس جمهوری ارائه داده‌اند در حالی که واقعیت این‌چنین نیست زیرا ما هنوز در مرحله اول هستیم و از نظر قانونی فرصت داریم.

بری با اشاره به مواضع پاتریک بشاره الراعی درباره موضوع انتخاب رئیس جمهور مبنی بر اینکه رئیس جمهوری قوی رئیس جمهوری است که مقبول همه گروه‌ها باشد آن را به‌مثابه گشوده شدن پنجره‌ای در زمینه انتخاب رئیس جمهوری در لبنان توصیف کرد و افزود: این موضوع جدید است و به انتخاب رئیس جمهوری کمک خواهد کرد.

از سوی دیگر مار بشاره الراعی بر ضرورت انتخاب رئیس جمهوری جدید بر اساس شرایطی که منطقه با آن دست و پنجه نرم می‌کند تأکید کرد.

در همین حال فؤاد سنیوره رئیس فراکسیون المستقبل با اشاره به مشارکت این تشکل در جلسه چهارشنبه آینده اعلام کرد: ما در حال ارزیابی جلسه نخست انتخاب رئیس جمهوری هستیم و رایزنی میان جریان چهارده مارس درباره جلسه بعدی طی دو روز آینده شروع خواهد شد.

همزمان فادی کرم عضو فراکسیون نیروهای لبنانی گفت: شانس سمیر جعجع برای رئیس جمهور شدن بسیار زیاد است و احتمال توافق با برخی تشکل‌ها برای رئیس جمهوری شدن جعجع وجود دارد. در همین راستا رایزنی‌هایی با ولید جنبلاط رئیس جبهه مبارزه ملی در جریان است.

وی افزود: تا زمانی که جلسه جدی نباشد تصمیم درستی اتخاذ نخواهد شد اما هنگامی که جلسه جدی شود نمایندگان غائب نیز حضور پیدا خواهند کرد.

از سوی دیگر میشل سلیمان با اشاره به تلاش‌های وی برای کمک به انتخاب رئیس جمهور در موعد مقرر ابراز امیدواری کرد که سناریوی چهارشنبه گذشته تکرار نشود.

از سوی دیگر روزنامه النهار گزارش داد: رایزنی‌های ساعات اخیر بیانگر رایزنی‌ها میان نبیه بری و حزب‌الله با میشل عون برای راسخ ماندن در موضوع نامزدی برای ریاست جمهوری است و رهبر جریان ملی آزاد از بری و حزب‌الله خواسته است که چند روزی به وی اجازه دهند تا با سعد حریری برای آگاه شدن از موضع وی رایزنی کند و نبیه بری و حزب‌الله منتظر نتیجه رایزنی‌های میشل عون با سعد حریری هستند.

این رسانه نوشت: جریان چهارده مارس همچنان بر نامزدی سمیر جعجع اصرار دارند و وی نامزد این طیف در جلسه دوم در سی‌ام آوریل جاری است. این در حالی است که سعد حریری قرار است با مار بشاره الراعی در رم دیدار کند.

در همین حال سمیر جعجع رئیس حزب نیروهای لبنانی بر عزم خود برای ماندن در عرصه تأکید کرد.

این در حالی است که فیصل کرامی از وزیران سابق لبنان گفت: با نامزدی سمیر جعجع برای انتخابات ریاست جمهوری پرونده‌های جنگ داخلی لبنان گشوده شد، زیرا وی یکی از عوامل این جنگ بود. نباید قاتل نخست وزیر و ارتکاب کننده کشتار به بالاترین سمت لبنان برسد.

وی خطاب به نهاد المنشوق وزیر کشور لبنان گفت: اگر رشید کرامی نخست وزیر اسبق لبنان در عرصه بود بهتر عمل می‌کرد زیرا وی ضد اسرائیلی بود و شریک قاتلان و راهزنان نبود. اگر رفیق حریری هم زنده بود به‌طور حتم با راهزنان ائتلاف نمی‌کرد.

در همین حال رونی عریجی وزیر فرهنگ لبنان اعلام کرد: رایزنی میان جریان هشت مارس برای اتخاذ تصمیم نهایی درباره نحوه برخورد با جلسه دوم انتخاب رئیس جمهوری در چهارشنبه آینده ادامه دارد اما تاکنون تصمیم جدی در این باره اتخاذ نشده است.

وی افزود: با توجه به اینکه سمیر جعجع در جلسه نخست نتوانست موفقیتی به دست آورد در جلسات بعدی نیز نمی‌تواند آرای لازم را کسب کند. جریان هشت مارس منتظر فراهم شدن شرایط مناسب برای معرفی نامزد خود است.

وی با اشاره به اینکه جریان المرده لبنان حامی نامزدی میشل عون است، افزود: ما هر تصمیم دیگری را با هم‌پیمانان خود بررسی می‌کنیم. امیدواریم که پارلمان فردی را که مقبول مردم باشد برای ریاست جمهوری معرفی کند. جریان هشت مارس مخالف با انتخاب رئیس جمهوری ضعیف است.

عریجی از نقش تحولات داخلی، منطقه‌ای و بین المللی در موضوع انتخاب رئیس جمهوری لبنان خبر داد.

در همین حال قاسم هاشم عضو فراکسیون آزادی و توسعه گفت: جلسه چهارشنبه گذشته در واقع جلسه تعیین حجم بود و جلسات بعدی جلسه‌های انتخاب رئیس جمهوری است. شخصی باید پیدا شود که همه درباره آن توافق داشته باشند. ما از نامزدی میشل عون حمایت می‌کنیم.

در همین حال پترس حرب وزیر ارتباطات لبنان اعلام کرد: چهارده مارس هدفش رئیس جمهور کردن یکی از اعضای خود است. عوض کردن سمیر جعجع با نامزد دیگر به‌راحتی میسر نمی‌شود. اینکه جعجع ادامه دهد یا انصراف بدهد موضوعی است که به خودش برمی‌گردد اما ظاهراً وی قصد ماندن در عرصه را دارد و مفهوم آن شانس وی برای رسیدن به ریاست جمهوری است.

وی میشل عون را نامزد توافقی ندانست و افزود: سعد حریری حافظه ضعیفی ندارد و حملاتی را که قبلاً میشل عون به رفیق حریری نخست وزیر اسبق داشت از یاد نبرده است.

در همین حال خالد زهرمان عضو فراکسیون المستقبل اعلام کرد: شواهد حاکی از این است که جلسه چهارشنبه آینده نیز سرنوشتی جز جلسه نخست نخواهد داشت زیرا حد نصاب لازم به دست نمی‌آید. هر گروهی بر مواضع خود ایستاده است و افقی برای دستیابی به توافق تصور نمی‌شود.

یاسین جابر عضو فراکسیون توسعه و آزادی نیز تأکید کرد: هیچ گروهی به‌تنهایی نمی‌تواند رئیس جمهور را انتخاب کند و شایسته است که همه گروه‌ها برای رسیدن به افق مشترک با یکدیگر رایزنی کنند.

با مرور مواضع سیاست‌مداران لبنانی به نظر می‌رسد که هشت مارس منتظر است که میشل عون موضع خود را مشخص کند و عجله‌ای به خرج نمی‌دهد، در مقابل جریان هشت مارس سعی دارند که نامزدی از میان خود آنها معرفی شود با توجه به این است بعید است که جلسه چهارشنبه آینده بتواند پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته باشد و به نظر می‌رسد که دور و تسلسل جلسات انتخابات ریاست جمهوری ادامه داشته باشد مگر اینکه حادثه غیرمنتظره‌ای رخ دهد که آن را تحولات لبنان مشخص خواهد کرد.

انتهای پیام/ر*

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان