بازخوانی قتل‌عام مردم روستای "مای‌لای" ویتنام توسط نظامیان آمریکایی

بازخوانی قتل‌عام مردم روستای "مای‌لای" ویتنام توسط نظامیان آمریکایی

خبرگزاری تسنیم: در سال ۱۹۶۸ میلادی نظامیان آمریکایی به‌طور وحشیانه‌ای بیش از ۲۰۰ تا ۵۰۰ نفر از غیرنظامیان روستای "مای‌لای" را نزدیک سواحل شمالی ویتنام جنوبی کشتند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، در جریان جنگ ویتنام نظامیان آمریکایی به‌صورت متناوب و مکرر استان کوانگ انگای ویتنام را بمباران و گلوله باران کردند با این ادعا که این منطقه محل اصلی استقرار نیروهای جبهه آزادی‌بخش ویتنام یا ویت‌کنگ‌ها بوده است.
در مارس 1968 میلادی تعدادی از سربازان آمریکایی گزارشی را دریافت کردند مبنی بر اینکه تعدادی از ویت‌کنگ‌ها در روستای مای‌لای مخفی شده‌اند. نظامیان آمریکایی تحت فرماندهی سرهنگ ویلیام کالی وارد این روستا شدند و عملیات جست‌وجو و تخریب را از صبح 16 مارس آغاز نمودند. نظامیان آمریکایی در این عملیات به‌جای ویت‌کنگ‌ها مردم غیرنظامی را یافتند که اکثر آنها زن کودک و پیرمرد بودند.

به سربازان آمریکایی پیش از حمله به این روستا گفته شده بود که هرکسی را که در روستای مای‌لای پیدا کردند یا ویت‌کنگ است یا از ویت‌کنگ‌ها حمایت می‌کند، به سربازان آمریکایی دستور تخریب و انهدام این روستا داده شده بود.
نظامیان آمریکایی نیز با انجام اقداماتی وحشیانه پیش از کشتار ساکنان این روستا به آنها تجاوز و تعداد زیادی را شکنجه کردند. سربازان آمریکایی ده‌ها نفر از اهالی این روستا شامل کودکان خردسال و کم سن و سال را با سلاح های خودکار اعدام کردند.
این کشتار زمانی پایان یافت که خلبان یک بالگرد نظامی ارتش آمریکا بالگرد خود را بین سربازان آمریکایی و روستاییان فرود آورد و تهدید کرد که در صورت ادامه این حملات به‌سوی سربازان شلیک خواهد کرد.

این فاجعه تا مارس سال بعد فاش نشد و در سکوت خبری هیچ رسانه خبری جهان به آن نپرداخت. در مارس 1970 میلادی ارتش آمریکا 14 افسر از جمله سرهنگ کالی را به دست داشتن در این فاجعه متهم کرد. از این تعداد تنها سرهنگ کالی مجرم شناخته شد. وی نیز به‌جرم کشتار 22 نفر در ویتنام تنها به حبس ابد محکوم شد. در دادگاه تجدید نظر نیز این حکم به 20 سال و سپس 10 کاهش یافت. کالی در سال 1974 میلادی در حالی که تنها یک‌سوم دوران محکومیتش را گذرانده بود آزاد شد.
انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان