زایمان طبیعی رایگان از ۱۵ اردیبهشت

زایمان طبیعی رایگان از 15 اردیبهشت

خبرگزاری تسنیم: معاون وزیر بهداشت با اشاره به انجام زایمان طبیعی رایگان از ۱۵ اردیبهشت به وجود بیش از یک میلیون بیماری قلبی در ایران اشاره کرد و گفت: دو سوم قلب‌هایی که از بیماران مرگ مغزی به دست می‌آید برای پیوند استفاده نمی‌شود.

به گزارش حوزه سلامت خبرگزاری تسنیم، محمد آقاجانی در حاشیه چهارمین کنگره نارسایی قلب با اشاره به سیاست‌های دولت برای تحول در حوزه درمان اظهار داشت: دولت در راستای اجرای برنامه‌های حمایتی سلامت پس از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها هفت برنامه اصلی را برای تحول در حوزه درمان طراحی کرد که در حال اجراست و امیدواریم از 15 اردیبهشت ماه، نخستین مرحله آن در بیمارستان‌های تحت پوشش وزارت بهداشت (بیمارستان‌های دانشگاهی) انجام شود.

وی با اشاره به اینکه برای روستاییان، عشایر و ساکنان شهرهای زیر 20 هزار نفر، دولت 95 درصد هزینه‌ها را پرداخت می‌کند،‌ گفت: بیماران این بخش‌ها فقط پنج درصد هزینه‌ها را پرداخت خواهند کرد. همچنین، امیدواریم در ماه‌های آینده بیماران برای دریافت خدمات و لوازم و داروها به خارج از بیمارستان‌ها هدایت نشوند.

معاون درمان وزیر بهداشت به ارتقای کیفیت خدمات بیمارستان‌ها مانند هتلینگ و سرویس‌های تغذیه، پرستاری و غیره را از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته شده اعلام کرد و گفت: امیدواریم در سال 93 بتوانیم بر کیفیت بهداشتی خدمات و ارتقای کیفیت خدمات بیمارستان‌ها عمل کنیم.

آقاجانی درباره برنامه‌های در نظر گرفته شده برای رایگان کردن زایمان طبیعی گفت: از 15 اردیبهشت ماه، زایمان طبیعی در بیمارستان‌های تحت پوشش وزارت بهداشت رایگان خواهد شد. این اقدام برای تشویق مادران به زایمان طبیعی صورت می‌گیرد و مشوق‌های دیگری را هم برای ماماها و پزشکان در نظر گرفته‌ایم.

وی افزود: در کنار رایگان شدن زایمان طبیعی، بازسازی زایشگاه‌ها و استفاده از زایمان بی‌درد از دیگر برنامه‌ها برای تشویق به زایمان طبیعی است تا بتوانیم آمار 54 درصدی سزارین در کشور را پایین بیاوریم. هم اکنون کشور ما در زمینه سزارین رتبه دوم جهان را دارد.

44 درصد مرگ‌های به علت نارسایی‌های قلبی عروقی

در این راستا آقاجانی در سخنرانی چهارمین کنگره بین‌المللی نارسایی قلب ایران نیز عنوان کرد: از این آمارها در گروه سنی 16 تا 64 سال، فشار خون بالا 17 درصد، چاقی 15 درصد، اضافه وزن 28 درصد، کم تحرکی 41 درصد، مصرف دخانیات هشت درصد، قند خون 10 درصد، کلسترول 33 درصد، تری گلیسیرید 19 درصد شیوع داشته که زنگ خطری برای جامعه محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه 44 درصد مرگ‌ها به دلیل نارسایی‌های قلبی عروقی است، گفت: سکته قلبی با 24 درصد در راس نارسایی‌های قلبی قرار دارد. در ایران بیش از یک میلیون نفر بیمار نارسایی قلبی داریم که بار سنگینی از لحاظ اقتصادی و اجتماعی بر دوش ملت و جامعه تحمیل می‌کند.

آقاجانی با بیان اینکه یکی از اقداماتی که به طور جدی می‌تواند در درمان نارسایی قلبی تاثیر داشته باشد پیوند قلب است، افزود: در 10 مرکز در سطح کشور پیوند قلب صورت می‌پذیرد که شش تای آنها در تهران و چهار مرکز در اصفهان، شیراز، مشهد و یزد است.

معاون درمان وزیر بهداشت با اشاره به اینکه در سال گذشته 90 مورد پیوند قلب در کشور انجام شده است، بیان داشت: تا پایان سال 92 قریب به 600 پیوند قلب در کشور انجام شده اما برای اینکه به آمار ایده آل برسیم باید سالانه 250 مورد پیوند قلب انجام دهیم.

آقاجانی با بیان اینکه در سال قبل 665 بیمار مرگ مغزی داشتیم که اعضای خود را اهدا کرده‌اند، گفت: آمار ایده آل 1500 عضو بیمار مرگ مغزی است و امیدواریم با گسترش شبکه اهدا بتوانیم اهدای عضو از بیماران مرگ مغزی را به سطح قابل قبولی برسانیم.

معاون درمان وزیر بهداشت با اشاره به اینکه فقط 33 درصد از مواردی که از اعضای افراد مرگ مغزی برای پیوند قلب پیشنهاد می‌شود مورد قبول بیمار قرار می‌گیرد، توضیح داد: دو سوم قلب‌هایی که از بیماران مرگ مغزی به دست می‌آید برای پیوند استفاده نمی‌شود.

وی تمرکز مراکز پیوند قلب در تهران را عامل دیگری برای نارسایی در پیوندهای قلب در سطح کشور دانست و گفت: 10 مرکز فعال داریم و باید شش مرکز دیگر هم فعال شود تا بتوانیم به سطح مطلوب دست پیدا کنیم.

آقاجانی با اشاره به اینکه در تکنیک‌های مراقبت بعد از پیوند قلب نواقصی وجود دارد، عنوان کرد: تلاش‌های بسیار ارزنده‌ای در این زمینه صورت گرفته است و در زمینه مراقبت‌های بعد از پیوند در ابزارها، تجهیزات و داروهای مورد نیاز کمبودهایی وجود دارد که امیدواریم با تکمیل شبکه پیوند و اهدای عضو و استفاده از روشهای جدید بتوانیم این موارد را برطرف کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بهار سال 93 برای سلامت بهار خاصی است و اتفاقات خوبی در این زمینه در کشور افتاده است، بیان کرد: ابلاغ سیاست‌های کلی نظام سلامت از سوی رهبر معظم انقلاب، برنامه‌های حمایت از سلامت در فاز دوم هدفمندی نقاط برجسته‌ای از تحولات پیش رو را در بر می‌گیرد. براین اساس دولت نگاه ویژه‌ای به سلامت دارد و برای جلب حمایت سیاستگذاران مختلف کشور تلاش می‌کند.

معاون درمان وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه سلامت در اولویت‌ برنامه ریزی‌های دولت قرار گرفته است از تخصیص 10 هزار میلیارد تومان به حوزه سلامت خبر داد و گفت: در حال حاضر مجلس و دولت حدود 10 هزار میلیارد تومان علاوه بر اعتبارات معمول سلامت به توسعه خدمات بهداشت و درمان اختصاص داده‌اند که 3 هزار میلیارد تومان آن در قالب مالیات سلامت یا همان ارزش افزوده و 7 میلیارد تومان در قالب یارانه سلامت است.

آقاجانی در پایان با اشاره به اینکه در تاریخ هفتم اردیبهشت برنامه جامع و کلان تحول در نظام سلامت در قالب هفت برنامه اصلی به دانشگاه‌های علوم پزشکی و بیمارستان‌ها ابلاغ شده است، گفت: از 15 اردیبهشت به عنوان نقطه آغازین حرکتی جدی را در حوزه سلامت شروع می‌کنیم.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon