مخالف ۱۰۰ درصد ارائه ارز مبادله ای به خودروسازان هستم


مخالف 100 درصد ارائه ارز مبادله ای به خودروسازان هستم

خبرگزاری تسنیم: رئیس هیئت تحقیق و تفحص از خودروسازان با بیان اینکه بنده مخالف صد در صد اختصاص ارز مبادله ای به خودروسازان هستم،گفت:آیا کارگروه حمایت از تولید که اختصاص ارز مبادله‌ای را به خودروسازان تصویب کرده است خود پاسخگوی عملکرد خودروسازان است.

علی علیلو در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با غیر منطقی دانستن افزایش قیمت خودرو آن هم در شرایطی که ارز مبادله ای در اختیار خودروسازان قرار می‌گیرد، اظهارداشت: در این رابطه چندین پرسش مطرح است به نحوی که آیا اساساً حق داریم در شرایطی که صنعت باید در بازار رقابتی رشد کند اینگونه حمایت‌ها را از صنعت خودروسازی کشور داشته باشیم؟

وی با بیان این مطلب که آیا این حمایت‌ها از صنعت خودرو سم یا درمان است، افزود: آیا دولت در مقابل این حمایت ها شروط و الزماتی را هم در نظر گرفته است و  آیا این الزامات ضمانت اجرایی هم دارد یا همانند گذشته فقط حمایت‌های غیر منطقی از صنعت خودرو صورت می گیرد.

 رئیس هیئت تحقیق و تفحص از خودروسازان اضافه کرد: مگر نه آنکه شرکت های خودروسازی خصوصی هستند پس براساس چه اصلی باید مورد حمایت دولتی قرار گیرند. مگرخودروسازان چند ماه پیش در مصاحبه ها و مناظرات خود جرو بحث نمی‌کردند که ما خواستار آزادسازی قیمت خودرو هستیم پس چرا دولت باز کمر به حمایت این صنعت بسته و خود قیمت خودرو را تعیین می‌کند.

علیلو ضمن بیان این مطلب که اگر قرار است بازار قیمت خودرو را تعیین کند خودروسازان باید با ارز آزاد فعالیت کنند، تصریح کرد: آیا خودروسازان در محاسبات فروش خود هم ارز مبادله ای را لحاظ می کنند یا براساس ارز آزاد اقدام به فروش محصولات خود می کنند.

وی با اشاره به اینکه هیچ پاسخگویی برای این سوالات وجود ندارد، اظهارداشت: آیا همین کارگروه حمایت از تولید که اختصاص ارز مبادله‌ای را به خودروسازان تصویب کرده است خود پاسخگوی عملکرد خودروسازان است؟

رئیس هیئت تحقیق و تفحص از خودروسازان با تأکید براینکه بنده مخالف صد در صد اختصاص ارز مبادله ای به خودروسازان هستم، تصریح کرد: بنده مخالف حمایت از صنایع نیستم اما این شیوه درست حمایت از صنعت خودرو نیست. چرا دولت باید با وضع تعرفه ها و اختصاص ارز مبادله ای، بازار انحصاری را برای شرکت های خودروساز به وجود آورد.

علیلو با بیان این مطلب که این نوع حمایت های دولت صنعت خودرو را به مرز کشتن هدایت خواهد کرد، گفت: این موضوع به واسطه تعطیلی مجلس در کمیسیون مورد بحث قرار نگرفته است اما در اسرع وقت این موضوع در کمیسیون صنایع مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه هنوز نتایج طرح تحقیق و تفحص از خودروسازان در صحن علنی قرائت نشده است، افزود: بنده نتایج حاصله از گزارش تحقیق و تفحص را به زودی به مردم اعلام خواهم کرد و دست برخی از منفعت طلب ها را و  صاحبان رانت را در صنعت خودرو معرفی خواهیم کرد .

علیلو با بیان اینکه در حال حاضر بالای 90 درصد تولیدات در داخل کشور انجام می شود، تصریح کرد: مسؤلان در رابطه با خودروی ملی پاسخ دهند اگر در این رابطه دروغ هایی گفته شده به صورت شفاف اعلام نمایند.

انتهای پیام/

 

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه