وزیر صنعت به جای اصلاح تصمیم غلط خود دستور ورشکستگی تولید صادر کرد

وزیر صنعت به جای اصلاح تصمیم غلط خود دستور ورشکستگی تولید صادر کرد

خبرگزاری تسنیم: رئیس اتحادیه صنعت پلاستیک با بیان اینکه اقدام شرکت‌های پتروشیمی در فروش محصولات خود خارج از بورس کالا غیرقانونی است،گفت:وزیر صنعت به جای اصلاح تصمیمات گذشته خود، دستور خروج محصولات پتروشیمی از بورس را داد که تولید را ورشکست می کند.

نصرالله رضازاده در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با تأکید براینکه مشکل اصلی صنایع پایین دستی کشور عدم عرضه کافی محصولات پتروشیمی در بورس کالا است، اظهار داشت: خروج سریع محصولات پتروشیمی از بورس کالا تصمیم بسیار نامناسبی است و تولیدکنندگان را به مرز ورشکستگی خواهد برد.

وی با بیان اینکه شرکت‌های پتروشیمی حداقل باید هفته‌ای 100 هزار تن مواد پتروشیمی در بورس کالا عرضه کنند، افزود: در شرایط فعلی شرکت‌های پتروشیمی فقط در حد 40 تا 50 هزار تن محصول را در بورس عرضه می کنند و 50 هزار تن از محصولات خود را خارج از بورس کالا به فروش می رسانند.حال در این میان دلالان با کسب سودهای زیاد مواد را چند برابر قیمت در اختیار تولیدکنندگان واقعی که به واسطه عرضه کم در بورس کالا امکان دست یابی به مواد را نداشتند قرار می دهند.

رئیس اتحادیه صنعت پلاستیک اضافه کرد: متأسفانه کارگروه تخصصی محصولات پتروشیمی هم به این موضوع رسیدگی نمی‌کند و شرکت های پتروشیمی بدون هیچ ابایی حجم زیادی از محصولات خود خارج از بورس کالا به فروش می رسانند.

وی با اشاره به اینکه اقدام شرکت‌های پتروشیمی در فروش محصولات خود خارج از بورس کالا غیر قانونی بوده و باید به تعزیرات معرفی شوند، تصریح کرد: اما به واسطه آنکه وزیر صنعت معدن و تجارت در مهرماه سال 92 با ابلاغ مصوبه ای این فعالیت را بلامانع اعلام کرده است، سازمان حمایت نیز آنها را به تعزیرات معرفی نمی کند.

 رئیس اتحادیه صنعت پلاستیک با بیان اینکه متأسفانه وزیر به جای اصلاح تصمیم سال گذشته خود سیاست بدتری را برای رفع مشکلات واحدهای تولیدی در تأمین مواد اولیه در پیش گرفته است، افزود: در صورت اجرایی شدن تصمیم جدی وزیر صنعت وضعیت صنایع پایین دستی بسیار نامناسب خواهد شد.

 رضا زاده ضمن بیان این که البته وزیر صنعت تصمیمی هم برای آزاد سازی محصولات پتروشیمی در نظر دارد، گفت: در حال حاضر شرایط کشور به گونه ای نیست که بتوان این تصمیم را اجرایی کرد.

رئیس اتحادیه صنعت پلاستیک با اعلام اینکه هم اکنون فعالیت پتروشیمی ها در عرضه مواد در بورس کالا از نظر قیمت شفاف است، اظهارداشت: مشکل اساسی فروش مواد پتروشیمی خارج از بورس است که تا حد قابل توجهی با ابهامات همراه است.

 وی اضافه کرد: در سال گذشته 5 میلیون و 400 هزار تن مواد پتروشیمی در کشور تولید شده است که اگر از این میزان 4 میلیون تن در بورس کالا عرضه می شد هیچ کمبودی در تأمین مواد اولیه از سوی واحدهای تولیدی نبود. مشکل کار عدم عرضه مناسب مواد در بورس کالا است که با حذف بورس کالا به هیچ راه حل منطقی دست نخواهیم یافت.

وی افزود: در سال گذشته 790 هزار تن مواد پتروشیمی خارج از بورس کالا توسط دلالان مورد معامله قرار گرفته است که این موضوع باید مورد توجه وزیر صنعت قرار گیرد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه