زیاده‌خواهی‌ خودروسازان قیمت را بالا برد


زیاده‌خواهی‌ خودروسازان قیمت را بالا برد

خبرگزاری تسنیم: درحالی خودروسازان علیرغم گرفتن ارز مبادله ای به جای آزاد، باز هم زمزمه‌ افزایش قیمت سرداده‌اند که با این زیاده خواهی‌ها، این روزها تب خرید و فروش خودرو بالا رفته و قیمت‌ها افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در طول سالهای های اخیر تعیین قیمت خودرو با کش و قوس‌های فراوانی میان بخش‌های مختلف کشور همراه بوده است. خودروسازان کمبود نقدینگی و استفاده از ارز آزاد را بهانه کرده و اصرار بر افزایش قیمت ها داشتند اما بخش‌های دیگر با استناد به دلایل مستند مخالف افزایش قیمت ها بودند. این اختلاف نظر ها در نهایت وزیر صنعت، معدن و تجارت را بر آن داشت تا در ماه های پایانی سال گذشته اعلام کند هیچ خودروسازی تا پایان سال 92 امکان افزایش قیمت را نخواهد داشت. اما با شروع سال 93 زمزمه افزایش قمیت خودرو باز از سوی خودروسازان مطرح شد و شورای رقابت هم به عنوان مرجع تعیین دستور العمل قیمت گذاری خودرو بنا را بر تجدید نظر در فرمول قیمت گذاری خودرو گذاشت.

در مجموع سرگردانی مردم در قیمت خودرو و اصرار غیر منطقی خودروسازان در افزایش قیمت‌ها دولت را  هفته گذشته بر آن داشت تا در کارگروه حمایت از تولید اختصاص ارز مبادله ای به صنایع از جمله خودروسازان برای تأمین مواد اولیه خود را تصویب کند تا در راستای آن خودروسازان قیمت خودرو را در کشور کاهش داده و مشکلات آنان در تولید انواع محصولات بر طرف شود.

بر خلاف این تصمیم، خودرو سازان با جبهه گیری متفاوت اختصاص ارز مبادله ای را برای نیاز های خود کافی ندانسته و خبر کاهش قیمت خودرو با اختصاص ارز مباله ای را تکذیب کردند. به اعتقاد آنان اختصاص ارز فقط قیمت ها را تعدیل کرده و به مفهوم کاهش قیمت خودرو نیست.

همین اظهارات خودروسازان در بازار خرید و فروش خودرو کافی بود تا مردم برای جلوگیری از افزایش قیمت خرید های خود را آغاز کرده و دیگر امیدی به کاهش قیمت خودرو نداشته باشند.

برای بررسی بیشتر اوضاع خرید و فروش خودرو با تعدادی فروشندگان خودرو گفتگو کردیم.

نوری یکی از فروشندگان خود در رابطه با اوضاع بازار خرید و فروش خودرو به خبرنگار تسنیم، گفت: شرکت های خودروساز رسماً افزایش قیمت محصولات خود را آغاز نکرده اند اما با شایعاتی که در بازار حاکم است به زودی خودرو گران خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه تقاضای خرید خودرو این روزها در بازار افزایش پیدا کرده است، اظهارداشت: مردم نگران افزایش قیمت خودرو هستند و دیگر صبر نمی کنند حتی از دلال ها خودروها را با چندین درصد افزایش قمیت خریداری می کنند به عبارتی مردم این روزها در بازار خود سر خود کلاه می گذارند.

به اعتقاد این فروشنده خودرو کاهش نرخ سود بانکی هم در این میان بی تأثیر نبوده است چراکه مردم باز سرمایه‌های خود را برای کسب سود به بازار خودرو و مسکن هدایت کرده اند.

میرحسینی یک دیگر از فروشندگان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، افزود: قیمت خودروهای داخلی به دلیل کشش بازار فقط 3 تا4 میلیون آن هم در محصولات مختلف افزایش یافته است اما در خودروهای خارجی نوسانات دلار باعث شده تا قیمت ها از 8 تا 10 میلیون افزایش داشته باشند.

وی با بیان اینکه بر خلاف شایعه های مطرح شده در سطح جامعه مبنی بر اینکه پراید 25 میلیون تومان شده است، گفت: خودروهای داخلی کشش افزایش قیمت نداشته و فقط خودروهای کم مصرف و وارداتی با نوسان قیمت روبه رو شده اند.

وی اضافه کرد: مردم ترس افزایش قیمت ها را دارند و قیمت بنزین هم تأثیرات خاص خود را بر خرید خودروهای کم مصرف از جمله پژو 206، ال 90 ، تیبا داشته است.

به گزارش تسنیم، امروز در بازار خریدو فروش خودرو  پراید 132 مدل SLدوگانه سوز 19 میلیون و 200 هزار تومان، پراید 132 مدل SEبا قیمت 20 میلیون و 500هزار تومان،پژو پارس سال 37 میلیون و 700 هزار تومان و سمند ال ایکس دو گانه سوز 33 میلیون و 200 هزار تومان مورد معامله قرار می گیرد.

پژو 206 صندوق دار تیپ V8دو ایربگ قیمت40  میلیون و 500 هزار تومان، پژو 206  تیپ پنج 40 میلیون تومان و پژو 405 جی ال ایکس یورو 4 با قیمت 31 میلیون و 200 هزار تومانو رانا با قیمت 33 میلیون و 800 هزار تومان به فروش می رسد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه