قادری: بانک‌ها تمایلی به وصول مطالبات کلان ندارند چون خودشان ذی‌نفعند

قادری: بانک‌ها تمایلی به وصول مطالبات کلان ندارند چون خودشان ذی‌نفعند

خبرگزاری تسنیم: عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی از ارسال نامه به رئیس‌جمهور برای معرفی بدهکاران دانه‌درشت با امضای نمایندگان اقتصادی مجلس خبر داد و گفت: اگر نیاز باشد تکالیف قانونی برای وصول معوقات بانکی تصویب می‌شود.

جعفر قادری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم از ارسال نامه به رئیس جمهور توسط نمایندگان اقتصادی مجلس برای معرفی بدهکاران دانه‌درشت خبر داد و در ارتباط با چرایی افزایش مطالبات معوق طی سال‌های اخیر، اظهار داشت: علت عدم وصول معوقات بانکی در برخی از بانک‌ها به‌خاطر ذی‌نفع بودن افرادی در درون این بانک‌ها می‌باشد.

وی با بیان "احتمالاً این افراد نگران منافع خود هستند و به همین خاطر انگیزه‌ای برای وصول مطالبات معوق ندارند" افزود: بانک‌ها درحالی از وصول معوقات خودداری می‌کنند که مجلس این اختیار را به آنها داده است که علاوه بر وثایق از سایر دارایی‌های بدهکاران خود استفاده کنند.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس کمیته بررسی مسائل و مشکلات بانکی تشکیل شده است و بناست پرونده ویژه بدهکاران کلان بانکی را مورد رسیدگی قرار دهد.

قادری علت اصلی ارسال نامه به رئیس جمهور و درخواست معرفی بدهکاران دانه‌درشت را مشخص شدن میزان طلب اشخاص حقیقی و حقوقی و دولت در سیستم بانکی عنوان کرد و افزود:‌ هم اکنون تمام بانک‌ها از پرداخت تسهیلات خودداری و علت آن را هم نداشتن منابع اعلام می‌کنند.

وی تصریح کرد: برخی از بانک‌ها با زیان جدی مواجه‌اند و این شرایط اصلاً برای نظام بانکی مناسب نیست چراکه بانک‌ها زیان انباشته دارند و توانایی عاملیت صندوق توسعه ملی و ... را ندارند.

نماینده مردم شیراز در مجلس نهم با اشاره به طرح‌های متعدد نیمه‌تمام در کشور، گفت: با این وجود طبق آمار اعلامی بانک‌ها بخش عمده‌ای از وام‌های پرداختی در اختیار افراد محدودی است. ولی بانک‌ها برای وصول بدهی خرد از مردم معمولی سخت‌گیری‌های فراوان انجام می‌دهند.

قادری همچنین تأکید کرد: درحالی که دستگاه‌های نظارتی و اجرایی بسیاری برای مبارزه با فساد اقتصادی و ... در کشور وجود دارند تا کنون نتیجه قابل قبولی برای وصول مطالبات معوق حاصل نشده است.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه افزود:‌ اگر نیاز باشد مجلس تکالیف قانونی برای وصول مطالبات معوق وضع می‌کند تا یک بار برای همیشه مشکل معوقات بانکی تمام شود.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه