اختلاف نظر مدیران پالایش و پخش برای ساخت پالایشگاه‌های کوچک


اختلاف نظر مدیران پالایش و پخش برای ساخت پالایشگاه‌های کوچک

خبرگزاری تسنیم: در حالی مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران از ساخت ۸ پالایشگاه کوچک در آینده نزدیک خبر داده است که مدیر برنامه ریزی تلفیقی این شرکت ساخت این پالایشگاه‌ها را در کشور غیر منطقی می‌داند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم ، شهاب‌الدین متاجی کجوری؛ مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در مورد ساخت پالایشگاه‌های کوچک گفت: ساخت پالایشگاه‌های کوچک بر سر زبان‌ها افتاده است بدون آن که از منطق قوی برخوردار باشد؛ در واقع ساخت پالایشگاه‌های کوچک برای مناطقی مناسب است که دارای میعانات گاز و نفت مرغوب باشد و یا مکان‌های دور افتاده‌ای که امکان رساندن فرآورده نفتی به آن نقطه  فراهم نباشد.

او ادامه داد: با توجه به این که نفت خام و میعانات گازی کشور دارای گوگرد زیاد و سایر موادی است که نیاز به تصفیه‌های پیچیده دارد ساخت پالایشگاه‌های کوچک در کشور مناسب و اقتصادی نیست؛ چرا که باید هزینه زیادی صرف شود تا این پالایشگاه‌ها قابلیت تولید فرآورده نفتی با کیفیت بالا را کسب کنند.

وی تاکید کرد: تاکنون هیچ طرحی برای ساخت پالایشگاه کوچک به مرحله اجرا نرسیده است؛ در واقع تاکنون ساخت این نوع پالایشگاه طراحی نشده است که به مرحله اجرا برسد.

این گفته‌ها درحالیست که عباس کاظمی؛ مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش اعلام کرده است به زودی ساخت هشت پالایشگاه کوچک با ظرفیت ٤٨ هزار بشکه میعانات گازی در عسلویه به بخش خصوصی واگذار می شود.

به گفت او مهندسی پایه و ایجاد زیرساخت‌های عمومی این هشت پالایشگاه از سوی شرکت ملی پالایش و پخش انجام خواهد شد و مابقی اقدام‌ها به بخش خصوصی سپرده می‌شود.

وی ابراز امیدواری کرده است که پس از طی بررسی‌ها و اقدام‌های اولیه، عملیات اجرایی هشت مینی پالایشگاه که ظرفیت هر کدام ٦ هزار بشکه میعانات گازی در روز است تا پایان امسال آغاز شود.

* توسعه نیافتن پارس جنوبی مصرف گازوییل را افزایش داد

متاجی با اشاره به این که تولید بنزین در سالهای اخیر حدود 20 درصد افزایش یافته است گفت: این افزایش تولید از طریق اجرای طرح‌ها افزایش تولید و ارتقای کیفیت در سه پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند اراک، تهران و لاوان صورت گرفت که تولید بنزین کشور را 13 میلیون لیتر افزایش داده است.

او در مورد وضعیت تولید گازوییل در کشور هم گفت: در این زمینه دو اقدام صورت گرفته است؛ یکی بهبود کیفیت گازوییل در پالایشگاه‌های تهران و امام خمینی(ره) شازند بود و دیگری تولید گازوییل از سوخت‌های سنگین پالایشگاهی در پالایشگاه امام خمینی(ره) بود که منجر به افزایش تولید این فرآورده‌ نفتی شد.

متاجی با اظهار این که مجموع تولید بنزین و گازوییل کشور به ترتیب 68 و 100 میلیون لیتر در روز است گفت: مصرف روزانه بنزین  68 میلیون لیتر در روز و مصرف روزانه گازوییل نیز 105 میلیون لیتر در روز است که کمی بیشتر از تولید داخلی است به همین دلیل این حجم از نیاز از طریق واردات و استفاده از ذخایر تامین می‌شود.

مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش با اشاره به تاخیر در راه‌اندازی فازهای میدان گازی پارس جنوبی و درنتیجه آن کمبود گاز در کشور گفت: همین امر موجب جایگزینی گازوییل با گاز شد و یکی از دلایل افزایش مصرف گازوییل در سال‌های اخیر کمبود گاز در کشور بود که علل آن اختصاص نیافتن بودجه کافی به توسعه پارس جنوبی و نبود مدیریت صحیح مالی و اجرایی بود.

وی در مورد طرح ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفت: متاسفانه این طرح با مشکلات زیادی مواجه بود که تغییر مکرر مدیریت طرح و تعییر مالکیت آن از دولتی به خصوصی از جمله آن است؛ این شرایط باعث شد آن مدیریتی که باید در اجرای این طرح اعمال نشود و با تاخیر در بهره‌برداری از این پالایشگاه مواجهه شویم.

* تولید فرآورده‌های نفتی مطابق با استانداردهای جهانی تا 3 سال آینده

مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش در مورد کیفیت فرآورده‌های نفتی به ویژه بنزین اظهارکرد: استاندارد تولید کشور بسیار نزدیک به استانداردهای روز جهان است و در برخی جنبه‌ها بسیار بهتر از استانداردهای جهانی است. البته در برخی موارد نیز تفاوت‌هایی با استاندارهای جهانی وجود دارد که در یک برنامه حداکثر سه ساله تبدیل به استاندارد‌های جهانی خواهد شد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه