«کم فروشی»،کالای رایج بازار شد

«کم فروشی»،کالای رایج بازار شد

خبرگزاری تسنیم: گزارش میدانی تسنیم حاکی از این است که علاوه بر افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت مواد غذایی، این روزها کم فروشی پدیده رایج بازار شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، خداوند در قرآن می‌فرماید: «ویل للمطففین الذین اذا اکتالوا علی الناس یستوفون . و اذا کالو هم او وزنو هم یخسرون . الا یظن اولئک انهم مبعوثون . لیوم عظیم . یوم یقوم الناس لرب العالمین». " وای به حال کم فروشان آنان که وقتی چیزی را با پیمانه یا وزن از مردم تحویل می گیرند کاملاً حق خود را استیفاء می کنند ولی وقتی چیزی را تحویل مردم می دهند در پیمانه و وزن کمتر می دهند . آیا آنها عقیده ندارند که بعد از مرگ زنده خواهند شدو به روز بزرگ رستاخیز ایمان ندارند . روزی که تمام مردم در پیشگاه خداوند برای تعیین سرنوشت خود می ایستند، دنباله این سوره شریفه درباره کسانی است که ایمان ندارند و عذابی است که در انتظار آنها است ."

مزه‌ی تلخ کم‌فروشی را حداقل روزی یکبار حس می‌ کنیم. در خرید انواع محصولات مثل لبنیات، رب ‌گوجه‌فرنگی، کنسروجات، دستمال‌کاغذی، لوازم آرایشی و بهداشتی، مواد شوینده و حتی چیپس و پفک و ... پیش آمده که وقتی بسته و در آن محصول را باز می‌کنیم شاهد کم بودن فاحش مواد داخل بسته، نسبت به آن چه قبلا خریداری کرده‌ایم هستیم که این مسئله نه تنها در عرف امری ناپسند تلقی می شود بلکه در اسلام هم به شدت به آن تأکید شده و خداوند در قرآن کم‌فروشان را از مجازات سنگین این کردار زشت بر حذر داشته است.

به طور میانگین حداقل روزی یکبار برای خرید مواد غذایی و تنقلات به سوپر مارکت سر کوچه یا دو خیابان آن طرف تر سر می‌زنیم. اولین مسئله ای که نظر ما را به خود جلب می‌کند بعد از تاریخ تولید و انقضا، قیمت کالا است چرا که شناور بودن قیمت کالا این ذهنیت را ایجاد کرده است که به فاصله یک شب تا صبح قیمت کالا افزایش یافته است.

 تنها چیزی که در این میان از آن غافل هستیم وزن مواد غذایی است که خریداری می کنیم. گزارش میدانی تسنیم از بازار مواد غذایی حکایت از آن دارد بر خلاف مصوبه ستاد تنظیم بازار برای مقابله با کم‌فروشی این معضل نه تنها متوقف نشد  بلکه وزن‌ها هر روز آب می رود و نظارت سازمان حمایت و اصناف در کار نیست.

 این روزها دست بر روی هر کالایی  می‌‌گذاری، فروشنده با اطمینان تاکید می‌کند که قیمت تفاوت زیادی نداشته است اما واقعیت چیز دیگری است. شاید قیمت‌ها تغییر  آنچنانی نداشته است که این مسئله ناشی از دلسوزی تولید کننده برای مصرف کننده نبوده است بلکه عدم نظارت مسئولان تولید کنندگان را به کم فروشی تشویق کرده است.

علاوه از گرانی، تورم و افزایش عجیب و غریب قیمت خوراکی و خوارو بار، در این میان تقلب و کم فروشی تولیدکنندگان و فروشندگان مسئله مهم دیگری است که مردم را آزار می دهد.

همانطور که بارها دیده شده است، هر چند در کیفیت انواع شکلات و اسنک تغییر چندانی صورت نگرفته ولی با وجود تغییر اندک درقیمت، اندازه اسنک و شکلات  هر روز بیشتر آب می رود. به جرات می توان گفت یکی  از مصادیق کم فروشی در بسته های رنگی و جذاب چیپس و پفک دیده می شود، بسته هایی که محتوای چیپس و پفک کمتر از نصف آن را پر می کند و راه را برای ورود هوا باز‌می‌گذارد، به طوری که مصرف کننده هنگام خرید متوجه این کم فروشی نمی شود، چون بسته چیپس و پفک پر شده از محصول به نظر می رسد، در حالی که تجربه ثابت کرده به رغم تبلیغات زیاد صاحبان این کارخانجات و شهرت نشان تجاری آن ها، این کم فروشی تکرار می شود و سازمان حمایت از مصرف کننده در مورد آن واکنشی نشان نمی دهد.

اما یکی دیگر از مصادیق کم فروشی تقلب در کره است. همیشه می‌گویند از آب کره می‌گیرند اما ماجرای سوء استفاده تولید کنندگان به جایی رسیده است که  آب را به جای کره می‌فروشند و ه اصطلاح در این محصول آب می‌بندند.  این روزها تقلب در کره که مخلوط با روغن‌های نباتی است از دیگر انواع کم فروشی است که تشخیص آن با دشواری روبرو است.

 یکی از فروشندگان مواد غذایی با ناراحتی ابراز تاسف می‌کند و می‌گوید: این روزها کره تقلبی در بازار زیاد است  اما از آنجایی که با بسته بندی شکیل به بازار عرضه شده است تشخیص و باور تقلبی بودن آن دشوار است تنها با چشیدن آن است که می‌توان به این مسئله پی برد. تنها زمانی که از آن می چشیدی بیشتر طعم مارگارین و روغن نباتی می داد تا کره.

یکی از فروشندگان مواد غذایی بیان می‌کند: مقدار آب روغن حیوانی حدود صفر درصد و مقدار آب موجود در کره حدود 20 – 25 درصد است. عده ای از متقلبان برای بالا بردن وزن کره مقداری آب و یک ماده جاذب رطوبت و نمک به آن اضافه می کنند، و در دستگاه آب را با کره مخلوط می‌کنند تا مقدار آب کره تا 40 درصد افزایش یابد.  بدین ترتیب وزن آب و ماده جاذب رطوبت و نمک به وزن کره اضافه  و در مقابل چربی آن کاهش می‌یابد.

با این حال شاید این سوال مطرح شود که راه مصرف محصولات لبنی سالم چیست؟  شاید بهترین پاسخ در این زمینه استفاده از فرآورده‌های پاستوریزه و استریلیزه باشد. 

به گزارش تسنیم، با وجود این تخلفات در بازار مواد غذایی این سوال پیش می‌آید حالا که سازمان حمایت و اصناف، نظارتی ندارد، انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کننده چرا بیکار است؟

 این انجمن بارها  اعلام کرده است منتظریم تا مصرف کننده‌ای شکایت خود را مبنی بر کم فروشی از طریق تنوع وزن‌ها به ما ارائه دهد آنگاه بررسی لازم را آغاز خواهیم کرد. اما واقعیت این است که مسئولان باید بدون  انتظار از شکایت  مردم نظارت خود را بیشتر و مانع از پایمال شدن حق مصرف کننده شوند.

 مسئله مهمی دیگری که این روزها در تمام فروشگاه‌ها به چشم می‌خورد تنوع اوزان است. با برداشتن چند بسته از یک کالا به راحتی  بی نظمی در تعیین وزن یک کالای یکسان از برندهای مختلف در بازار به چشم می‌خورد.طی چند سال اخیر وزن قوطی‌های رب گوجه فرنگی از از یک‌کیلوگرم(هزار گرم) به 980 و سپس 950، 920، 880، 820 گرم و درنهایت به 800 گرم کنونی رسیده است یا پنیر نیز به همین صورت است که طی چند سال اخیر از 500 گرم به 450، 430، 400، 380 و در نهایت به 325 گرم رسید.

به گزارش تسنیم، مصرف کنندگان این روزها مجبورند علاوه بر تحمل کم فروشی تولید کنندگان، افزایش قیمت را نیز بپذیرند در حال حاضر قیمت اسنک طلایی چی توز با 35 گرم وزن از 500 تومان به 800 تومان و اسنک توپی چی توز با 35 گرم وزن از 500 به  800  تومان و اسنک زیگزاگی چی توز از 80 گرم به 75 گرم وزن کاهش و قیمت آن از 1000 به 2000 تومان افزایش یافته است.

همچنین کتل چیپس از 65 گرم به 60 گرم و قیمت 1500 تومان و چیپس مزمز با وزن 40 گرم با قیمت 1500 تومان، کرانچیپس از 75 گرم به 70 گرم کاهش وزن به قیمت 2000 هزار تومان و چی پلت چی‌توز از 55 گرم به 50 گرم کاهش به قیمت 1000 هزار تومان و پاپ کرن پنیری چی‌توز با 30 گرم به قیمت 700 تومان به فروش می‌رسد.

در حالی کم فروشی  در بازار رایج شده  که مصرف کننده نمی‌داند قیمت‌گذاری محصولات بر چه مبنایی از وزن انجام می‌شود. وزن‌ کالاها  از سوی کدام مرجع صنعتی، بازرگانی  یا استاندارد اعلام  می‌شود که کارخانجات  به اسم ثبات قیمت با کم فروشی اینچنین سر مصرف کننده کلاه می‌گذارند.

گزارش از پروانه حسین زاده

 انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه