دوران ۱۷ ساله امامت حضرت جواد(ع) در حوزه ها تبیین شود

دوران 17 ساله امامت حضرت جواد(ع) در حوزه ها تبیین شود

خبرگزاری تسنیم: امام جمعه خوی گفت: دوران ۱۷ ساله امامت حضرت جواد(ع) که در بردارنده درس های زیادی برای مسلمین است باید در حوزه های علمیه تبیین شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه، حجت الاسلام سیدرضی موسوی شکوری، مسئول مدارس علمیه شهرستان خوی در جمع طلاب پایه ها و سطوح مختلف مدارس علمیه این شهر، اساتید و مدیران این مدارس که به مناسبت روز میلاد امام جواد(ع) تشکیل شده بود اظهار کرد: امروز باید همه مسلمانان بویژه شیعیان و حوزه های علمیه باید سیره و زندگی اهل بیت(ع) را سرلوحه زندگی خویش قرار بدهند.

وی گفت: امام جواد(ع) 25 سال عمر کرد و در هشت سالگی به امامت رسید لذا دوران امامت ایشان 17 سال طول کشید و در شرایط ویژه سیاسی و اجتماعی زندگی کرد از جمله ویژگیهای علمی آن زمان رشد و توسعه علمی و فرهنگی مسلمانان بود که شهرهای مدینه،کوفه ،بصره بویژه بغداد، مراکز علمی آن عصر به شمار می رفتند که عالمان، هنرمندان و ادیبان از ملیتها و نحله های گوناگون مانند یونانیان، پارسیان، قبطیان و کلدانیان جهت فراگیری دانش به بغداد سفر می کردند.

شکوری افزود: علومی که در آن روز در این مراکز علمی اسلامی دایر بود عبارت بودند از علوم قرآنی اعم از علم قرائت و علم تفسیر، علم الحدیث یعنی قول، فعل و تقریر معصوم، علم الفقه، علم اصول الفقه، علم النحو یا ادبیات عرب، علم الکلام، علم الطبّ، علم الکیمیا یا شیمی، علم هندسه و شهرسازی و علم الفلک.

عضو شورای استانی حوزه های علمیه آذربایجان غربی با اشاره به شرایط سیاسی حاکم بر عصر امام جواد(ع) گفت: ظلم و ستمگری بنی عباس در حق مسلمانان بویژه در حق خاندان رسولخدا(ص) و شیعیان آنان بمراتب بیشتر از بنی امیه بود، از منصور دوانیقی که معروف به فرعون امت بود نقل شده گفت:قتَلْتُ مِنْ ذُرِیَّةِ فاطِمَةَ أَلفاً اُو یَزیدُونَ وَ ترکتُ سَیِّدَهُمْ وَ مَولاهُمْ جعفَربنَ محمّدٍ یعنی هزار تن و حتی بیشتر از فرزندان فاطمه را کشتم و هنوز بزرگ آنان جعفر بن محمد زنده است.

وی تصریح کرد: تمامی خلفای عباسی از جمله مأمون عباسی و معتصم عباسی که هم عصر امام جواد(ع) بودند همه سفاک و خون آشام بودند لکن خود را با شرایط زمان هماهنگ می کردند.

امام جمعه خوی در ادامه با اشاره به رسالتهای مهم امام جواد(ع) در آن عصر حساس را اثبات امامت و حقانیت خویش، زمینه سازی برای تشکیل حکومت عدل، مبارزه با انحرافات و بدعت‌های جامعه،آماده سازی جامعه برای عصر غیبت، مبارزه با خلفای جور عباسی و حراست از علویان و شیعیان اهل بیت(ع) برشمرد.

شکوری با اشاره به بخشی از عملکرد امام جواد(ع) در دوران 17 ساله امامت خود اظهار کرد: در عین حال که امام جواد(ع) در محاصره جاسوسان خلفا بود و تمامی فعالیت های او را کنترل و گزارش می کردند لکن آن بزرگوار در محورهای متعدد به فعالیت پرداخت که فهرست بخشی از آنها عبارتند از تبیین معارف دینی بویژه دعوت مردم به توحید ناب، مبارزه جدی با غالیان در حق اهل بیت(ع)، پاسخگویی به مسائل فقهی و علمی پرسشگران، تربیت کردن دهها شاگرد در رشته های مختلف علوم اسلامی، ارتباط مکاتبه ای با پیروان و شیعیان اهل بیت(ع)، اشراف کامل بر امور اجتماعی و حل مشکلات مردم، تفسیر آیات قرآن، پاسخگویی به شبهات دینی مردم، درمان برخی از بیماران از طریق طبابت و تربیت پیروان از طریق دعا، مناجات و نیایش.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
triboon