خروج پتروشیمی از بورس کالا به معنای بازگشت رانت‌های عظیم است

خروج پتروشیمی از بورس کالا به معنای بازگشت رانت‌های عظیم است

خبرگزاری تسنیم: یک نماینده مجلس ضمن مخالفت با خروج پتروشیمی ها از بورس کالا گفت: بازگشت به معاملات و توزیع حواله ای به معنای بازگشت رانت های عظیم در بازار پتروشیمی است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم گفت: مقاومت هایی که در سال های اخیر برای ادامه معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا وجود داشته، بیانگر این است که برخی مجتمع های پتروشیمی درصدد خروج از بورس و بازگشت به قراردادهای حواله ای و غیر شفاف هستند.
سید عبدالکریم هاشمی نخل ابراهیمی افزود: در این بین برخی از اختیاری بودن عرضه ها در بورس سخن می گویند که خروج پتروشیمی از معاملات بورس آرزوی دلالان است.
وی اضافه کرد: مسیری که از چند سال گذشته برای مبادلات برخی محصولات از جمله کالاهای پتروشیمی مشخص شد، مسیری شفاف، مدرن و قانونمند است به نحوی که دست دلالان را از مبادلات قطع کرد و ضوابط را به جای روابط در بازار پتروشیمی حاکم کرد؛ به این ترتیب اگر مشکلی در معاملات رخ می دهد به هیچ عنوان نباید از این مسیر منحرف شد.
این نماینده مجلس با بیان این که این مسیر، بورس کالای ایران است و دولت باید از این بورس حمایت کند تصریح کرد: بازگشت به معاملات و توزیع حواله ای به معنای بازگشت رانت های عظیم در بازار پتروشیمی است.
نماینده مردم میناب با انتقاد از برخی فعالان بخش پتروشیمی که حضور مجتمع های پتروشیمی در بورس را اختیاری عنوان می کنند گفت: بر هیچ کس پوشیده نیست که در معاملات حواله ای، روابط و رانت حرف اول را می زند اما در مقابل این ضوابط و قانون است که در بورس حکم فرماست و اگر هم مشکلاتی وجود دارد به دلیل نظارت های کم دقت دستگاه های دیگر است.
وی اضافه کرد: در این شرایط تعجب می کنم که برخی از اختیاری بودن عرضه محصولات پتروشیمی در بورس سخن می گویند. این اتفاق خواسته اصلی دلالان است و گمان نمی کنم که مسوولان ذی ربط در دولت فعلی به این اتفاق اعتقادی داشته باشند.
نماینده مردم میناب با بیان اینکه مجلس از بورس کالا و سازوکار آن حمایت می کند تصریح کرد: باید شرایطی فراهم شود تا عرضه و تقاضا در بورس کالا آزاد باشد و قیمت محصولات در رقابت خریداران و فروشندگان کشف شود، اما اینکه بورس را محدود کنیم و بعد از آن ایراد بگیریم، اصلا منطقی نیست.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اذعان داشت: ناکارآمدی معاملات حواله ای برای همگان اثبات شده و اینگونه خرید و فروش ها در دنیا منسوخ شده است؛ اما در مقابل اقتصادهای موفق به بورس های کالایی روی آورده اند و از ثمرات آن نیز استفاده می کنند. با این تفاسیر بازهم تاکید می کنم مکانی بهتر از بورس کالا برای مبادلات کالاها وجود ندارد و دولت باید از این سازوکار مدرن و قانونی حمایت کند.
انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه