اعلام جزئیات مسکن حمایتی و اجتماعی دولت


اعلام جزئیات مسکن حمایتی و اجتماعی دولت

خبرگزاری تسنیم: عضو کمیسیون عمران مجلس با تشریح جزئیات مسکن اجتماعی و حمایتی دولت گفت: دولت برای مسکن اجتماعی ۱۸ هزار میلیارد تومان منابع مالی در نظر گرفته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، برنامه شب گذشته پایش با حضور علیرضا خسروی عضو کمیسیون عمران مجلس و حجت‌الله عبدالملکی استاد دانشگاه به بررسی طرح‌های دولت در حوزه مسکن اختصاص داشت. در این برنامه علیرضا خسروی با انتقاد از عملکرد وزارت راه و شهرسازی جزئیات مسکن اجتماعی و مسکن حمایتی را تشریح کرد. 

وی با اشاره به اینکه وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن 4 برنامه مسکن حمایتی، مسکن اجتماعی، بازار رهن ثانویه و صندوق توسعه مسکن را در برنامه دارد اظهار کرد: در قالب مسکن اجتماعی دولت در نظر دارد 70 هزار واحد مسکونی را خودش بسازد و 80 هزار واحد دیگر را مراکز خیریه بسازند، یعنی در مجموع سالانه 150 هزاره مسکن اجتماعی ساخته شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه در قالب مسکن حمایتی نیز 250 هزار واحد ساخته می‌شود، تصریح کرد: همچنین در طرح ساماندهی سکونتگاهاهی غیررسمی نیز 140 هزرا واحد ساخته خواهد شد در مجموع وزرات راه برای ساخت 540 هزار واحد مسکن هدف‌گذاری کرده است. 

خسروی با تاکید بر اینکه دیدگاه مجلس ساخت حداقل 2 میلیون واحد مسکونی باتوجه به نیاز کشور است گفت: دولت در نظر دارد در مسکن اجتماعی 60 درصد اجاره‌بها را به صورت یارانه (بن اجاره) پرداخت کند. این پرداخت از طریق سپرده‌گذاری 1500 میلیارد تومان در بانکها با نرخ  23 درصدی است تا به این ترتیب سالانه 340 میلیارد تومان سود عاید دولت می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به ساخت 70 هزار واحد مسکونی در سال ماهانه 650 هزار تومان به هر واحد تعلق می‌گیرد اما ا ینکه این میزان پول با چه روشی پرداخت می‌شود ابهام دارد. اگر بطور مستقیم ازای اجاره پرداخت شود تورم را به وجود می‌آورد.

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه این کار مانند این است که ما بدون اطلاعات وارد میدان مین شویم تاکید کرد: در مسکن حمایتی قرار است سالانه 250 هزار واحد مسکن ساخته شود که در آن 35 درصد اقساط وام خرید توسط دولت تخصیص می‌یابد.

خسروی با اشاره به اینکه دولت پیش‌بینی کرده در طول 4 سال از محل وجوه اداره شده (بودجه عمومی) 135 هزار و 600 میلیارد تومان به مسکن حمایتی اختصاص یابد گفت: سهم متقاضی از اقساط ماهانه این طرح 1.4 میلیون تومان تا 2 میلیون و 100 هزار تومان است.

وی همچنین مبلغ سپرده‌گذاری متقاضی برای مسکن حمایتی را 50 میلیون تومان اعلام کرد.

* بهترین راهکار ادامه مسکن مهر است

حجـت‌الله عبدالملکی استاد دانشگاه نیز با اشاره به اینکه بهترین راهکار برای مسکن کشور رفع ایرادات مسکن مهر است، گفت: با ابهام خیلی جدی درباره سیاست مسکن دولت یازدهم روبرو هستیم. 

وی با بیان اینکه براساس اصل 31 قانون اساسی دولت موظف به تامین مسکن برای هر ایرانی است، یادآور شد: در حال حاضر 5 میلیون مستاجر در کشور داریم علاوه بر اینها 4 میلیون واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده، 2 میلیون سرخانه و 8 میلیون خانوار نیازمند مسکن در ایران داریم. 

عبدالملکی با بیان اینکه کمبود فعلی مسکن کشور 3.5 واحد است خاطرنشان کرد: تا 10 سال آینده 20 میلیون واحد مسکونی نیازمندیم. 

کارشناس اقتصاد مسکن با اشاره به مزیت‌های اجرای مسکن مهر گفت: حذف قیمت زمین، کاهش واسطه‌گری، تامین تسیهلات، ورود نهادهای حمایتی، گزینش متقاضیان و پرداخت تسهیلات به تولید کننده از جمله مزیت‌های اجرای طرح مسکن مهر بود.

عبدالملکی در عین حال با اشاره به ایردات طرح مسکن مهر نیز گفت: عدم مشارکت بانکهای عامل، مکان‌یابی‌های گاها نامناسب، عدم رعایت برنامه‌ریزی صورت گرفته، عدم نظارت مناسب بر عملکرد تعاونی‌ها و پیمانکاران و همچنین ارائه مسکن مهر به افراد فاقد شرایط از جمله ایرادات مسکن مهر است. 

وی با اشاره به این که در چنین شرایطی طر‌ح‌هایی مانند مسکن اجتماعی و حمایت مطرح شده است گفت: طرح‌های مذکور ابهامات فراوانی از جمله چگونگی تامین منابع مالی، نحوه کاهش هزینه‌ها، نحوه اجرا، احراز شرایط، و مزیت‌های این طرح نسبت به مسکن مهر را دارند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه