همایش سیره و سبک زندگی رضوی در مشهد آغاز به کار کرد


همایش سیره و سبک زندگی رضوی در مشهد آغاز به کار کرد

خبرگزاری تسنیم: با حضور معاون فرهنگی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همایش ملی سیره و سبک زندگی رضوی به میزبانی مشهد مقدس آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، سید ضیاء هاشمی در افتتاحیه دومین همایش ملی سیره و معارف رضوی با اشاره به اینکه دنیای پست مدرن امروز دچار بحران معنویت و دین زدگی شده است، اظهار کرد: مهمترین راهکار مقابله با دین زدگی‌ها بهره گیری از سیره بزرگان دین هم چون ثامن الحجج(ع) است.

معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه بهره گیری مناسب از سبک زندگی بزرگان دین نیازمند اقدامات علمی گسترده است، تصریح کرد: خوشبختانه در بین مقالات چاپ شده در این همایش نگاه‌های جدید و رویکردهای جدیدی مشاهده می‌شود که امیدوارکننده است.

وی خاطرنشان کرد: در دوره کنونی جا دارد که سبک زندگی معنویت گرایانه با اتکاء به الگویی همچون امام رضا(ع) را ارائه کنیم و خوشبختانه در این حوزه دست مایه بسیار وجود دارد و جای کار بسیار پیش روی ماست.

هاشمی امام رضا(ع) را محبوب دل ایرانیان دانست و تصریح کرد: جایگاه حضرت ثامن الحجج(ع)،فقط جایگاه معنوی و اخلاقی نیست، بلکه جایگاه تاریخ ساز و هویت آفرین است و آموزه‌های فراوانی را ارائه می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه در سیره امام رضا(ع) همراهی علم و دین به خوبی قابل مشاهده است، تاکید کرد: آنچه در باب مناظرات امام رضا(ع) می شناسیم نشانگر آن است که رهبران دینی ما مروج گفت‌وگو بوده‌اند و در نتیجه جامعه ما نیز نظام فکری منسجم و منظمی نیاز دارد.

هاشمی با بیان اینکه علم و دین نه تنها تناقضی با یکدیگر ندارند بلکه دین داری متعالی تنها با فعالیت علمی محقق می‌شود، تصریح کرد: اگر بخواهیم فرهنگ دینی را ترویج دهیم راهی جز ارائه پاسخ‌های مناسب و قابل قبول در برابر سایر دیدگاه‌ها و نظرات نداریم و این امر نباید سبب شود که در گفتگو علمی دیدگاه‌های مخالف را نادیده بگیریم.

معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، آزادی تفکر و اندیشه را یک ضرورت دانست و افزود: امام رضا(ع) تنها الگوی عبادت و شهادت نیست بلکه ایشان در زندگی خود تفکرات دیگر را نیز به رسمیت می شناختند و اگر ما شیعیان این معصومین هستیم باید پیرو راه آنها باشیم و نباید ذهن بسته خود را به سایر دیدگاه‌ها تحمیل کنیم.

وی افزود: در جامعه‌ای که ما زندگی می‌کنیم که به جهان مدرن و پست مدرن تبدیل شده است یکی از مشکلات انسان‌ها تنهایی و غربت است و انسان‌ها تنهاتر از هر عصر و زمانه دیگری به دلیل تحولات اجتماعی پیوندهای خود را از دست داده اند.

هاشمی با اشاره به اینکه انسان پیوندهای اجتماعی گسترده ای دارد که اگر گسسته شود در ظاهر برای او مشکلاتی را به وجود نمی آورد اما در تنهایی این خلأ را به شدت احساس می‌کند، افزود: این آسیب مدرنیته است که به غلط شعار افسون زدایی در زندگی بشر را مطرح می‌کند و این شعار اگر به معنای معنویت زدایی باشد زندگی بشری را با بحران معنویت دچار می‌کند.

وی خلأ موجود در زندگی بشر را عامل گرایش اقشار نسل جوان به مکاتب گوناگون و عرفان‌های نوظهور دانست و تصریح کرد: این گرایشات معنویت گرایانه گاهی با شعائر غیراخلاقی و انزواطلبانه همراه می شود که عوارض فردی و اجتماعی را نیز بر جای می گذارد.

معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه همایش‌هایی از قبیل همایش سیره و معارف رضوی، آمادگی لازم را برای دفاع از هویت اصیل شیعی و اسلامی ما فراهم می‌کند، تصریح کرد: در جامعه ما با وجود وضعیت فرهنگی که وجود دارد خوشبختانه وضعیت بحرانی از لحاظ معنویت و وجود عرفان‌های نوظهور وجود ندارد اما این نباید سبب شود که نسبت به این امر مهم و حیاتی بی تفاوت باشیم.

هاشمی بیان کرد: از مهم ترین و اثرگذارترین راهکارها برای مقابله با این دین زدگی‌ها در جامعه بهره گیری از سیره بزرگان دین و حجج الهی است که این بزرگان ضمن توجه به ساحت‌های مادی، هدایت بشریت در مسیر معنویت را نیز به خوبی ترسیم کرده‌اند.

وی با ابراز تاسف از اینکه تصاویری که از سیره ائمه(ع) ما در طول سال‌ها ارائه شده تصاویری یک سویه بوده است، گفت: متاسفانه رسانه‌های ما پیام‌ها و حرف‌های تکراری از ائمه اطهار(ع) مطرح می‌کنند که این تکرار مخل است.

هاشمی تاکید کرد: در جهانی که تکثرگرایی جزء زندگی بشر امروزی شده است ارائه الگوی زندگی از شخصیت‌های دینی از ضروریات است.

وی با بیان این که باید تعریفی جامع با پرهیزاز تعاریف یک سویه که موقعیت بزرگان را برای مخاطبان مشخص می‌کند از طریق روش‌های علمی بدست آوریم و در اختیار افراد جامعه قرار دهیم، گفت: توجه به منش و روش امام رضا(ع) در جایگاه فردی، اجتماعی و در برخوردهای و تعاملات ایشان با دشمنان و دوستان و در تعاملات کلان سیاسی و اجتماعی برای ما راهگشاست و می‌تواند راه حلی برای معضلات اخلاقی، تربیتی و اجتماعی ما باشد.

معاون فرهنگی اجتماعی وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه ائمه در زمان محدود نیستند و باید بتوانیم سیره و روش آنها را از گذشته به حال پیوند برقرار کنیم، اظهار کرد: تلاش در تصویرسازی درست سبب ارائه طریق و راه برای جستجوگران می‌شود وهمچنین برای افرادی که به دنبال الگوی مناسب اجتماعی در این دنیای مدرنیته هستند نیز هویت اسلامی و ایرانی را بازسازی می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در بیان سیره غنی ائمه اطهار(ع) نباید دچار تردید شد، خاطرنشان کرد: اینکه در برابر بیان دیگر نظرات دچار شک و هراس شویم جایی ندارد چرا که روش و منش و افکار ائمه اطهار(ع) ما کاملا غنی است و نیاز به شجاعت و بیان تعبیر و تفسیر دارد البته باید از افراط‌ها و تفریط‌ها نیز در این زمینه جلوگیری کرد.

هاشمی بیان کرد: باید دید روش ترویج فرهنگ دینی که هدف آن سعادت فرد و جامعه است در ادبیات ائمه اطهار(ع) به چه شکل بوده است و نقد و نقادی در سیره این بزرگان چه جایگاهی داشته است.

وی با بیان اینکه ما به عنوان پیروان ائمه اطهار(ع) باید اهل گفتگو و نقد و نقادی باشیم، گفت: باید فضای فکری جامعه را به گونه ای شکل دهیم که از ارائه تفکرات مختلف هراس نداشته باشیم و این امر سبب رشد جامعه و ترویج فرهنگ دینی و رضوی می‌شود.

هاشمی اظهار کرد: ایجاد فضای نقد و نقادی در جامعه باید به عنوان الگوی اسلامی و رضوی مورد توجه باشد و این امر سبب می‌شود که جامعه به سوی رضوی شدن حرکت کند، باید با جسارت و شهامت الگوهای جدید به جامعه ارائه داد که قطعا مورد استقبال نیز قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه اگر امروز نمی‌توانیم با جوانان ارتباط مناسبی برقرار کنیم مشکل تنها از سوی جوانان و تغییر کردن شرایط جامعه نیست بلکه مشکل از طرف ما نیز هست، گفت: فطرت پاک انسان‌ها فرصتی برای سعادت و پیشرفت آنهاست و این فطرت در شرایط مختلف و دوره‌های زمانی مختلف در انسان‌ها یکسان وجود دارد و این امر وظیفه اهل علم و متولیان فرهنگی را گوشزد می‌کند.

انتهای پیام/ آ

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
triboon