واکنش روابط عمومی پالایش و پخش به یک مصاحبه+توضیحات تسنیم


واکنش روابط عمومی پالایش و پخش به یک مصاحبه+توضیحات تسنیم

خبرگزاری تسنیم: روابط عمومی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران به مصاحبه معاون این شرکت با تسنیم واکنش نشان داده که به همراه توضیحات تسنیم منتشر می شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، روابط عمومی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در واکنش به انتشار مصاحبه معاون مدیرعامل این شرکت، با عنوان «گفت‌وگوی چالشی تسنیم با معاون شرکت ملی پالایش و پخش درباره بنزین پتروشیمی‌ها ؛ دستور وزیر نفت برای توقف آنی تولید بنزین پتروشیمی‌ها عملیاتی نیست»جوابیه ای به شرح زیر ارسال کرده که به همراه پاسخ تسنیم منتشر می شود:

" خبرگزاری تسنیم در مطلبی تحت عنوان «گفت و گوی چالشی تسنیم با معاون شرکت ملی پالایش و پخش درباره بنزین پتروشیمی ها/دستور وزیر نفت برای توقف آنی تولید بنزین پتروشیمی‌ها عملیاتی نیست» در تاریخ 23 اردیبهشت 1393 در اقدامی غیرفنی و برخلاف ضوابط حرفه ای و اخلاقی، تیتر و متنی کذب و غیرواقعی برای لید گزارش خود انتخاب نموده است.

دلیل انتخاب تیتری که نه تنها تصریحی در متن گفت‌وگو به آن نشده بلکه هیچ اشاره ای نیز به آن نشده است، محل تأمل و البته از خبرگزاری که داعیه حرفه ای و اخلاقی دارد دور از انتظار است. لذا ضروری است که به فوریت تیتر کذب گزارش مذکور اصلاح شود.

ادعای نادرست دیگر منتشر شده در ابتدای این خبر به نقل از معاون محترم مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران «غلط خوانده شدن» برآورد نیاز کشور به واردات روزانه 10 میلیون لیتر بنزین است. در حالی که اولا مصاحبه شونده هیچ اشاره ای به غلط بودن برآوردها نداشته بلکه آنچنان که صراحتا در متن ذکر شده مصرف بنزین در دوره های مختلف حسب شرایط و اقتضائات، دارای نوسان بوده و دلیل اعلام آمارهای متفاوت؛ برآورد مقاطع گوناگون است نه اینکه یک برآورد صحیح و برآورد دیگر غلط باشد.

لذا آنچه مهم است متوسط واردات یک سال است به نحوی که رفع کمبود بنزین مورد نیاز کشور را نموده و بار دیگر تأکید می شود که برآورد کل واردات با توجه به قطع اکتان افزا از پتروشیمی ها حدود 8 تا 10 میلیون لیتر در روز می باشد.

در بخش دوم لید گزارش با نقل قول جمله ای از معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش تلاش شده تا اینگونه وانمود شود که دستور وزیر محترم نفت برای قطع تولید بنزین پتروشیمی ها بلافاصله اجرا نشده در حالیکه این در هیچ کجای مصاحبه مشاهده نشده و خبرگزاری تسنیم با تحریف و منقص کردن برخی عبارات مصاحبه، در برداشتی غیرحرفه ای مضمون مورد نظر را از زبان معاون پالایش و پخش و به صورت نقل قول منتشر کرده است که اقدامی غیرحرفه ای و نادرست می باشد چرا که تیتر یا مطالب استنتاجی نباید به صورت نقل قول مستقیم به مصاحبه شونده نسبت داده شود.

بار دیگر تأکید می شود که با برنامه ریزی انجام شده از اواخر سال 92 که از ابتدای امسال اجرایی شده، دریافت اکتان افزا از مجتمع های پتروشیمی محدود و پس از ابلاغ وزیر محترم نفت این میزان نیز متوقف شد. همچنین مقرر شد برای تأمین کمبود بنزین نسبت به افزایش حجم واردات بنزین با کیفیت یورو 4 اقدام شود."

پاسخ تسنیم به ادعاهای مطرح شده از سوی روابط عمومی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران:

در ابتدای این جوابیه آورده شده که تیتر و لید انتخاب شده برای این مصاحبه کذب و غیرواقعی است در حالی که هم تیتر و هم لید این مصاحبه از صحبت های فرد مصاحبه شونده گرفته شده است.

در سر تیتر خبر آورده شده " گفت و گوی چالشی تسنیم با معاون شرکت ملی پالایش و پخش درباره بنزین پتروشیمی ها" که بر اساس اصول حرفه ای خبرنویسی، با توجه به اینکه تیتر به صورت استنتاجی و نه به صورت نقل قول مستقیم (برخلاف ادعای خلاف واقع روابط عمومی شرکت پالایش و پخش) آورده شده، در سر تیتر خبر، به نوع خبر "مصاحبه" و موضوع آن" بنزین پتروشیمی ها" اشاره شده است.

در تیتر خبر آورده شده "دستور وزیر نفت برای توقف آنی تولید بنزین پتروشیمی‌ها عملیاتی نیست" که تیتری استنتاجی از این جمله خسروانی است "زمانی که وزیر نفت دستور بر قطع تولید بنزین پتروشیمی‌ داد به این معنی نیست که بلافاصله متوقف شود؛ نیاز به هماهنگی با واحدهای پتروشیمی و آماده سازی پخش، تامین و توزیع است. توقف تولید ریفرمیت پتروشیمی دو ماه طول می‌کشد." از این جمله ای که مستقیما از زبان معاون شرکت پالایش و پخش بیان شده این نتیجه حاصل می شود که "دستور وزیر نفت برای توقف آنی تولید بنزین پتروشیمی‌ها عملیاتی نیست" جمله ای که عینا در تیتر آورده شده است.

و اما لید خبر. در لید به صورت نقل قول مستقیم از این مقام مسئول آورده شده "معاون شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه برآورد نیاز به واردات 10میلیون لیتر بنزین غلط است، گفت: زمانی که وزیر نفت دستور بر قطع تولید بنزین پتروشیمی‌ داد به این معنی نیست که بلافاصله متوقف شود، نیاز به هماهنگی است." در بخش اول لید که نیاز به واردات 10 میلیون لیتری بنزین از قول خسروانی غلط اعلام شده از این بخش از مصاحبه و از گفته خود وی قابل برداشت است : خبرنگار تسنیم از این مقام مسئول پرسیده « اما وزیر نفت و عباس کاظمی؛ مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش اعلام کردند که نیاز به واردات بنزین روزانه 10 میلیون لیتر است؟» و وی پاسخ داده « نه، برآورد شش لیتر است.»

در اصول حرفه خبرنگاری وقتی مصاحبه شونده پاسخ یک سوال را به صراحت نه یا آری اعلام کند، می توان متن سوال را عینا به صورت منفی (در صورت پاسخ نه) و یا به صورت مثبت (در صورت پاسخ آری) از قول وی بیان کرد.

قطعه دوم لید نیز همانطور که پیش از این آورده شده خلاصه شده این جمله ای است که از زبان خسروانی بیان شده و صد البته برای افراد آشنا با حرفه خبرنویسی واضح و مبرهن است که خلاصه کردن گفته ای برای گنجاندن در لید خبر به صورتی که به اصل معنای آن خدشه ای وارد نشود، امری عادی است.

روابط عمومی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در جوابیه خود اظهارات معاون محترم شرکت ملی پالایش و پخش را تحریف کرده و از جانب خود آمار و ارقام اعلام می کند که لازم است متذکر شویم، چنانچه خبرنگار تسنیم صلاح ببیند با مسئولان روابط عمومی این شرکت مصاحبه کند، می توانند از ناحیه خود آمار بدهند و یا اظهار نظر کنند نه اینکه اظهارات معاون شرکت را تحریف کنند.

در حالی معاون شرکت پالایش و پخش در بخشی از این گفتگو تصریح کرده است که «سال گذشته روزانه 6.5 میلیون ریفرمیت از پتروشیمی‌ها دریافت می‌شد که اکنون این رقم به پنج میلیون لیتر رسیده است» و یا در جای دیگری تصریح کرده است که « 38 درصد اکتان‌افزای دریافتی از پتروشیمی از واحد بندر امام بود که دیگر دریافت نمی‌َشود و 62 درصد هم مربوط به پتروشیمی نوری است که آن هم به تدریج کاهش خواهد یافت. در مرحله بعد 20 درصد از ریفرمیت دریافتی از واحد نوری کاهش می‌یابد»، روابط عمومی شرکت پالایش و پخش اظهارات معاون شرکت را تحریف کرده و از ناحیه خود اعلام می کند که دریافت اکتان افزا از مجتمع های پتروشیمی محدود و پس از ابلاغ وزیر محترم نفت این میزان نیز متوقف شد.

در پایان توصیه خبرگزاری تسنیم به مسئولان روابط عمومی شرکت ملی پالایش و پخش این است که قبل از متهم کردن یک خبرگزاری مطرح کشور به اقدام غیر حرفه ای و غیر اخلاقی و انتشار اخبار کذب، اصول اولیه خبر، تیتر و لید نویسی و تفاوت نقل قول مستقیم و غیر مستقیم را یاد بگیرند.

ضمنا خبرگزاری تسنیم یادآور می شود، فایل صوتی صحبت های شاهرخ خسروانی معاون مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در آرشیو این خبرگزاری موجود است و در صورت نیاز، منتشر خواهد شد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه