افشای ارتباط مصر و امارات با درگیری‌های شهر بنغازی لیبی

افشای ارتباط مصر و امارات با درگیری‌های شهر بنغازی لیبی

خبرگزاری تسنیم: روزنامه القدس العربی فاش کرد که سرکرده یکی از دو گروه مسلح درگیر در شهر بنغازی در شرق لیبی چندی قبل سفری به مصر و امارات داشته و با مسئولان امنیتی و سیاسی ملاقات کرده است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه القدس العربی در گزارشی به درگیری‌های چند روز اخیر در شهر بنغازی در شرق لیبی پرداخت که در آن دستکم 24 نفر کشته و 164 نفر دیگر زخمی شدند.
این روزنامه نوشت: درگیری ها روز جمعه بین یک گروه مسلح به فرماندهی خلیفه حفتر ژنرال بازنشسته ارتش لیبی و گروههای شبه نظامی در شهر بنغازی روی داد و در جریان آن از سلاح های سنگین و هواپیما و بالگرد استفاده شد.
محمد الحجازی که خود را سخنگوی گروه موسوم به ارتش ملی لیبی (گروه مسلح تحت فرماندهی ژنرال حفتر) توصیف کرد، در این باره گفت: جنگجویان به فرماندهی ژنرال حفتر مواضع گروه انصار الشریعه و یک گروه اسلامگرای دیگر در بنغازی را بمباران کردند.
محمد بوفقه سخنگوی گروه موسوم به گردان 17 فوریه در بنغازی عصر جمعه گفت: مقر این گردان در شهر بنغازی هدف حمله هوایی هواپیماهای ناشناس قرار گرفت اما تلفاتی دربرنداشت. اثار اصابت موشک ها به مقر قابل مشاهده است و عناصر این گردان توانستند یک بالگرد را در منطقه الطلیحه در غرب بنغازی سرنگون کنند.
این خشونت ها باعث شد که عبدالله الثنی نخست وزیر لیبی به ارتش این کشور دستور دهد که با هریک از گروههای مسلح از جمله نیروهای ژنرال حفتر در بنغازی برخورد کند.
وی افزود: فقط یک فروند هواپیما از پایگاه هوایی بنینا در شهر بنغازی بدون دستور ستاد ارتش به هوا برخاسته است.
اما یک منبع مسئول در این پایگاه نیز گفت: هواپیماهای نظامی صبح جمعه از پایگاه به هوا برخاسته و چند موضع مشخص در اطراف شهر بنغازی را بمباران کردند.
نخست وزیر لیبی در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: اقدامات نظامی در شهر بنغازی نقض قوانین بوده و خارج از حاکمیت دولت صورت گرفته است و فقط 120 خودروی نظامی وارد بنغازی شده است که این امر تهدیدی به شمار نمی رود.
درهمین حال، سرلشکر عبدالسلام العبیدی رئیس ستاد ارتش لیبی نیز گفت: نیروهای ژنرال حفتر که درحال نبرد با یک گردان ارتش در شهر بنغازی است، نیروهای غیرقانونی هستند و من از ساکنان شهر و نیروهای انقلابی می خواهم که با آنها مقابله کنند.
وی افزود: نیروهای حفتر غیرقانونی بوده و تابع ارتش نیستند و این نیروها در تلاش برای تصرف شهر بنغازی و کودتا علیه مشروعیت هستند.
اما یک منبع نزدیک به ژنرال حفتر گفت: این ژنرال در تلاش برای پاکسازی شهر بنغازی از شبه نظامیان متهم به بی ثبات کردن اوضاع امنیتی در این شهر درچارچوب عملیاتی تحت عنوان "کرامت لیبی" است.
برخی منابع به روزنامه القدس العربی گفتند: ژنرال حفتر اخیرا سفری به مصر و امارات داشته و با مسئولان نظامی و سیاسی این دو کشور ملاقات کرده است.
این منابع افزودند: حفتر روابط بسیاری قوی با احمد قذاف الدم پسر عموی معمر قذافی رهبر سابق لیبی دارد.
منابع آگاه گفتند: ژنرال حفتر افسران نزدیک خود را برای دیدار با رهبر یک کشور آفریقایی در جریان مراسم جشن اعلامیه قانون اساسی تونس اعزام کرد.
منابع دیپلماتیک عربی به روزنامه القدس العربی گفتند: فرماندهان میدانی و رهبران سیاسی در شهر بنقور در جنوب چاد در ژانویه گذشته با نمایندگان امنیتی نیجر و برخی کشورهای عربی که به مخالفان لیبی اهتمام و توجه دارند، ملاقات کرده اند.
این منابع گفتند: در این دیدار درباره عملیات آزمایشی قبل از اجرای حمله ای گسترده بحث شد و بعد از این دیدار بود که چند حمله در شهرهای سبها و پایگاه تمنهنت، براک الشاطی، العجیلات، العزیزیه، راس جدیر و نظایر آن روی داد.
دولت طرابلس و ائتلاف بین المللی بعد از این عملیات بود که به دولت نیجر برای تحویل عبدالله منصور و الساعدی قذافی به عنوان مسئولان این حوادث فشار آورد و نیجر نیز آنها را فوری به مسئولان لیبیایی تحویل داد.
ژنرال حفتر در 14 فوریه گذشته با حضور در یک شبکه تلویزیونی عربی و اعلام کنترل نیروهای طرفدارش بر مواضع نظامی و حیاتی در لیبی و تعلیق کار دولت و پارلمان موقت همگان را شگفت زده کرد.
اما این اعلام عملا تاثیری نداشت و برخی آن را صرفا کودتایی جلوی دوربین ها توصیف کردند و مسئولان لیبی در آن زمان دستور بازداشت حفتر را دادند که تا امروز اجرا نشده است.

انتهای پیام/ر

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان