بزرگترین پروژه صنعت گاز ایران با گذشت ۶ سال همچنان در رکود


بزرگترین پروژه صنعت گاز ایران با گذشت 6 سال همچنان در رکود

خبرگزاری تسنیم: پروژه ملی ساخت پالایشگاه گاز بیدبلند ۲ که بزرگترین پروژه صنعت گاز ایران است، قرار بود ۳۶ ماهه به بهره برداری برسد اما اکنون پس از گذشته ۷۸ ماه از آغاز عملیات اجرایی این پروژه، همچنان در رکود به سر می برد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، پروژه ملی ساخت پالایشگاه گاز بیدبلند 2 در سال 1380 برای اجرا به شرکت ملی گاز ایران ابلاغ شد اما عملیات اجرایی آن در سال 1386 شمسی آغاز شد.

طبق برنامه ریزی های صورت گرفته قرار بود این پروژه در مدت 36 ماه تکمیل شده و در سال 1389 به بهره برداری برسد اما این مهم محقق نشد و در پی تأخیرهای متعدد در احداث بخش های مختلف این پروژه ملی، شرکت ملی گاز ایران و بانک صادرات ایران بهمن سال ٨٩ قراردادی امضا کردند که ساخت پالایشگاه بید بلند ٢ با مشارکت 80 درصدی بانک صادرات توسعه یابد اما این قرارداد نیز که قرار بود آغاز تحولی برای توسعه این پروژه باشد نتوانست بیدبلند 2 را از رکود خارج کند.

در طی سالهای 90 و 91 بارها از سوی شرکت ملی گاز ایران عنوان شد که به بانک صادرات نسبت به تأخیرهای پی در پی اخطار داده ایم اما وزارت نفت به این اخطارها بسنده کرد و عملا ساخت بیدبلند 2 در دولت دهم به کما رفت.

سیزدهم مهر ماه سال گذشته، وزیر نفت و معاون وی در امور گاز با سهامداران این پالایشگاه جلسه ای تشکیل دادند تا مشکلات سرراه توسعه این پروژه ملی شناسایی و رفع شود اما بر خلاف انتظارها این جلسه نیز نتوانست پروژه ملی ساخت پالایشگاه گاز بیدبلند 2 را رکود خارج کند اما پادرمیانی زنگنه هم نتوانست راهی از پیش ببرد.

عبدالحسین ثمری - معاون عملیات شرکت ملی گاز ایران -  ششم بهمن ماه سال گذشته از مذاکرات جدی میان وزارت نفت و بانک عامل برای تعیین تکلیف این پروژه خبر داده بود و اذعان داشت: براساس آخرین مذاکرات، درصورتی که بانک صادرات (شرکت سپهر انرژی) نتواند فایناسور پروژه را مشخص کند، امکان فسخ قرارداد از سوی وزارت نفت وجود دارد.

نکته جالب این است که پس از گذشت چهارماه از این اظهار نظر، هنوز وزارت نفت اقدام مقتضی برای فسخ این قرارداد انجام نداده و پیگیری این پروژه ملی از سوی وزارت نفت  و شرکت ملی گاز ایران به کندی پیش می رود.

در هفتاد و هشتمین ماه اجرای پالایشگاه بیدبلند 2، حمیدرضا عراقی - مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران - (هفدهم اردیبهشت ماه سال جاری) در خصوص آخرین وضعیت این پروژه گفت: طبق مصوبه دولت گذشته، بانک صادرات 80 درصد پالایشگاه بیدبلند 2 و اتان زدایی پارسیان را در اختیار گرفت اما زمانی که مدیریت این بانک عوض شد، هیچ علاقه ای به ادامه کار نداشت.

وی افزود: ما از طریق دادگاه اقدام به مفارقت کردیم و زمانی که وزیر نفت این مفارقت را امضا کند، ما پیمانکار و سرمایه گذار دیگری را به جای بانک صادرات برمی گزینیم.

به گفته معاون وزیر نفت، تأخیر این پروژه ملی و عدم مشخص شدن تکلیف آن تا امروز به دلیل عدم همکاری بانک صادرات بوده است.

ساخت پروژه ملی پالایشگاه گاز بیدبلند 2 به منظور فرآورش روزانه 57 میلیون متر مکعب گاز، تولید یک میلیون و 500 هزار تن اتان و همچنین تولید یک میلیون و 500 هزار تن گاز مایع (LPG) و 400 هزار تن مایعات گازی در سال 1379 به تصویب شورای اقتصاد رسید و در سال1380 برای اجرایی شدن به شرکت ملی گاز ایران واگذار شده بود.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه