راه‌اندازی خط آهن قزوین - قم


راه‌اندازی خط آهن قزوین - قم

خبرگزاری تسنیم: نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی از راه‌اندازی خط آهن قزوین - قم خبر داد و گفت: کارهای اولیه این پروژه در دست انجام است که با راه‌اندازی آن کریدور شرق به غرب کشور تقویت می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، داوود محمدی شامگاه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه قزوین، اظهار کرد: در کریدور شرق به غرب کشور دچار ضعف بودیم، با استفاده از ظرفیت رئیس مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده مردم قم در مجلس مسئله خط راه آهن قزوین به قم را مطرح کردیم که وزیر راه و شهرسازی نیز تاکید فراوانی بر راه‌اندازی این خط آهن داشتند.

وی تصریح کرد: خط آهن قزوین به قم دارای توجیه اقتصادی فراوانی است، به طوری که سبب تقویت کریدور شرق به غرب تقویت می شود، درصدد هستیم تا از فایناس برای اجرای پروژه استفاده کنیم و برای اینکه این طرح در اسرع وقت عملیاتی و اجرایی گردد با استانداران، نمایندگان مجلس قزوین و قم جلساتی متعددی را برگزار کرده ایم.

بودجه قزوین متناسب با درآمد این استان نیست

محمدی با بیان این مطلب که بودجه قزوین متناسب با درآمد، جمعیت، موقعیت و شرایط ویژه این استان نیست، اظهار کرد: در  این راستا جلساتی با رئیس جمهوری، رئیس کمسیون تلفیق بودجه و معاونین رئیس جمهوری برگزار کردیم و با استدلال های که به عمل آمد، برای مسئولان ذی ربط مشخص شد که بودجه قزوین تناسبی با تمامی ویژگی های استان ندارد.

نماینده مردم قزوین در مجلس افزود: بودجه استان قزوین از 125 میلیارد تومان در سال 92 به 168 میلیارد تومان در سال 93 افزایش یافت که این یک قدم رو به جلو است.

در بخش آب مسئولان به شدت کوتاهی کرده‌اند

محمدی با بیان این مطلب که بحران آب قزوین ناشی از کوتاهی مسئولان است، گفت: ساخت سد در استان قزوین باید 20 سال پیش مطرح می شد، در شش سال نخست عمر دولت نهم و دهم، درآمد خوبی در کشور وجود داشت و بسیاری از مسئولان استان‌های کشور با پیگیری موفق به احداث سدهای مختلفی در استان‌ها شدند و برای همیشه مشکل آب شرب و کشاورزی خود را رفع کردند.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: این در حالی است که حتی یک سد کوچک هم در استان قزوین احداث نشد، این امر ناشی از کم کاری و بی توجهی مسئولان حوزه آب است.

محمدی افزود: 880 میلیون مترمکعب آب از ارتفاعات دو هزار و سه هزار الموت‌رود و شاهرود بدون استفاده به دریا می‌ریزد، در حالی که اگر از این میزان آب 400 میلیون متر مکعب آب به استان قزوین برسد مشکل آب شرب و کشاورزی این استان رفع می‌شود.

وی از فرونشست زمین در بخش هایی از دشت قزوین خبر داد و افزود: اگر از ادامه این روند جلوگیری نشود، این دشت قابلیت کشاورزی خود را از دست می دهد،دشت قزوین قابلیت ارتزاق 300 میلیون نفر را دارد، بنابراین باید به طور جدی در این زمینه ورود پیدا کرد.

تامین 450 میلیارد تومان بودجه برای پروژه جاده الموت شرقی به تنکابن از محل فروش سهام فولاد خوزستان

عضو کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی گفت: اقداماتی که در حوزه راه های روستایی استان قزوین در یک و نیم سال گذشته صورت گرفته برابر 30 سال گذشته است.

محمدی افزود:  امسال برای پروژه هایی که کمتر از 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارند، ردیف اعتباری داده نشد، اما با پیگیری نمایندگان مجلس قزوین برای پروژه های جاده الموت شرقی به تنکابن و الموت غربی به رودسر بودجه اختصاص یافت، اما این اعتبار برای چنین پروژه ای عظیمی کافی نیست.

وی  بیان کرد: در همین راستا از محل فروش سهام فولاد خوزستان 450 میلیارد تومان برای ساخت جاده قزوین، الموت به تنکابن  پیش بینی شده است، صرفه جویی سالانه 100 میلیون لیتر سوخت و کوتاه شدن 180 کیلومتر از مسیر از جمله مزایای پروژه جاده الموت شرقی به تنکابن است که در مدت یک سال کل سرمایه بازگشت داده می شود.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی افزود: تاکنون 60 میلیارد تومان از محل فروش سهام فولاد خوزستان برای اجرای پروژه پرداخت شده است، 3 پیمانکار با 210 ماشین آلات سنگین به طور دائم در حال کار هستند و پیش بینی می شود این پروژه در 3 الی 4 آینده به اتمام برسد.

محمدی گفت: برای اجرای طرح جاده الموت غربی به رودسر هم قرار است از محل فروش سهام نیروگاه سلطانیه زنجان اعتباری خوبی به طرح اختصاص یابد که با دولت به توافقات لازم رسیدیم ولی هنوز ابلاغ نشده است.

به گفته وی اجرای این 2 پروژه نقش پدافند عامل را ایفا می کنند که در صورت بروز حوادثی نظیر برف سنگین در گیلان، مسیرهای دسترسی به استان هایی نظیر گیلان کوتاه تر می شود.

محمدی با بیان این مطلب که بودجه دولت با 2 سال گذشته فرق می کند،گفت: چند سال گذشته 700 میلیارد تومان از فروش نفت درآمد داشتیم، ولی در حال حاضر چنین درآمدی نداریم، بنابراین وزارت راه و شهرسازی هم اکنون توان تخصیص اعتبارات هنگفت برای راه سازی ندارد، چرا که به ازای هر کیلومتر باید 200 الی 250 میلیون تومان هزینه شود.

وی خاطرنشان کرد: وزارت راه و شهرسازی قول مساعد تخصیص 20 هزار تن قیر برای آسفالت 400 راه روستایی را به قزوین داده است، در حال حاضر روستاهای مورد نظر شناسایی شده و این قیرها به زودی به قزوین ارسال می گردد.

راه‌اندازی متروی قزوین – هشتگرد در دست پیگیری است

عضو کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی افزود: روند تکمیل خطوط ریلی قزوین – رشت به کندی در حال انجام بود، طی جلساتی که با مجمع نمایندگان قزوین و گیلان داشتیم مقرر شد تا تکمیل خط راه آهن قزوین – رشت سرعت بیشتری  بگیرد، وزیر راه و شهرسازی نیز قول مساعد داده تا این پروژه حداکثر تا پایان سال 94 به پایان برسد.

محمدی خاطرنشان کرد: متروی قزوین – هشتگرد نیز در دست پیگیری است تا در قالب فایناس انجام شود و جلساتی با شرکت چینی برگزار شده که به طور قطع با احداث این مترو هزینه مخاطرات سفرها کاهش می یابد و بار ترافیکی اتوبان کاهش می یابد.

به گفته وی بودجه ای امسال برای متروی قزوین – هشتگرد لحاظ نشده است در این راستا خواستار تخصیص اعتبار 250 میلیون تومانی برای احداث قطار شهری قزوین محمدیه شدیم که در دست پیگیری است تا بتوانیم قدم های اولیه  برای راه اندازی متروی قزوین – هشتگرد برداریم.

محمدی با بیان این مطلب که خطوط ریلی و جاده ای در قزوین تقریبا تکمیل شده است، گفت: ولی خط هوایی در قزوین وجود ندارد، با راه اندازی این خط بستر ایجاد منطقه ویژه اقتصادی و بند خشک در استان قراهم می شود که به طور قطع سبب رونق اقتصادی  اشتغالزایی در استان می گردد.

نماینده مردم قزوین در مجلس در زمینه احداث 3 سد باراجین، بهجت آباد و برمانک نیز اظهار کرد: این پروژه ها در دست پیگیری بوده و مطالعات سد باراجین به مراحل نهایی رسیده ولی هنوز بر روی آن بحث است، مطالعات دو سد دیگر نیز در دست اقدام است.

محمدی بیان کرد: تامین 20 میلیون مترمکعب آب برای کشت پاییزه و تامین آب برای کشت بهاره نیز در دستور کار  قرار دارد و در راستا جلساتی با مسئولان وزارت نیرو داشته ایم.

وی تصریح کرد: 287 میلیون متر مکعب از آب سد طالقان سهم قزوین است که سال گذشته 240 میلیون مترمکعب آن تامین شد و امسال نیز تاکنون 90 میلیون متر مکعب آن تامین شده است، همچنان پیگیر تامین سهم آب قزوین هستیم.

عضو کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی گفت: ایران جز پرمصرف ترین منابع انرژی است، 2 برابر کشورهای پرجمعیتی نظیر چین و هند انرژی مصرف می کنیم، در حالی که به جای 660 میلیون ساعت کار در سال فقط 48 میلیون ساعت کار می کنیم.

محمدی خاطرنشان کرد: برای تحقق اقتصاد مقاومتی علاوه بر مدیریت جهادی مسئولان باید مردم نیز در مصرف منابع انرژی عزم جدی داشته باشند.

با استقرار نمایندگی امور خارجه در قزوین پنجره  اقتصادی جدیدی رو به استان باز شده است

نماینده مردم قزوین در مجلس گفت: برخی از ادارات نظیر اداره کل اسناد و کتابخانه ها و نمایندگی امور خارجه در قزوین مستقر نبود که با پیگیری های لازم این امر صورت گرفت، به طور قطع با استقرار نمایندگی امور خارجه پنجره اقتصادی جدیدی رو به استان قزوین گشوده شده است که با بهره گیری از ظرفیت های آن می توانیم ارتباطات و تعاملات مناسبی با کشورهای خارجی داشته باشیم.

وی همچنین از احداث یک شعبه از تامین اجتماعی در قزوین و زیبا شهر و ایجاد اداره راه و شهرسازی در طارم سفلی به رغم محدویت های مالی، ایجاد شعب اداره ثبت و احوال و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در اقبالیه خبر داد.

پرداخت مطالبات کارگران مه نخ، فرنخ و ماه نخ

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس افزود: پرداخت مطالبات کارگران مه نخ، فرنخ و ماه نخ نیز در آینده نزدیک محقق می شود و 500 کارگر به حقوق از دست رفته خود می رسند، به محض ابلاغ به تامین اجتماعی این امر صورت می گیرد و ما پیگیر هستیم.

وی با اشاره به مشکلات 78 واحد صنعتی در قزوین و احتمال بیکاری 9 هزار کارگر، اظهار کرد: در این زمینه تلاش هایی فراوانی نظیر انجام رایزنی و هماهنگی با دستگاه های خدمات رسان نظیر گاز و برق و اداره کل مالیات برای تقسط بدهی آنان و پیگیری وام برای واحدهایی که مشکل گردش مالی داشتند، صورت گرفته است.

وی احداث تالار شهر، ساماندهی امامزاده حسین (ع)، ایجاد فضاهای فرهنگی نظیر سالن های سینما و تئاتر را از جمله برنامه های فرهنگی برشمرد که در دستور کار قرار دارد و بر اساس رایزنی که با صندوق بیمه تامین اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر مقرر شد تا 150 هزار متر زمین برای احداث مجموعه های فرهنگی در قزوین احداث شود که در این راستا قدم های جدی تری از سوی مدیریت مجموعه شهری برداشته شده است.

انتهای پیام/ آ

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon