انتخابات مصر و نقش بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در آن

انتخابات مصر و نقش بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در آن

خبرگزاری تسنیم: انتخابات ریاست جمهوری مصر صرف نظر از نقدهایی که درباره آن وجود دارد و برخی آن را نمایش دموکراسی و برخی دیگر آن را گامی در مسیر دموکراسی می دانند ولی با این وجود نمی‌توان نقش بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه ای در آن را نادیده گرفت.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، نگاه‌ها این روزها به‌سوی مصر دوخته شده است، کارزاری که قرار است از بین تنها دو نامزد یعنی عبدالفتاح السیسی فرمانده سابق ارتش و حمدین صباحی رئیس جریان مردمی ناصری، از دومین رئیس جمهوری بعد از سقوط مبارک رونمایی شود.
تمام کشورهای جهان در شرق و غرب منتظر این حادثه مهم و نتایج آن هستند که سیاست‌های آتی مصر با رهبری جدید به‌ریاست السیسی یا صباحی را پس از سقوط حکومت اخوان المسلمین در 30 ژوئن ترسیم خواهد کرد. حامیان السیسی از 30 ژوئن به‌عنوان انقلاب و مخالفانش یعنی طرفداران مرسی از آن به‌عنوان کودتا یاد می‌کنند.

انتخابات ریاست‌جمهوری مصر روزهای پنجم و ششم خرداد یعنی از روز دوشنبه و سه شنبه این هفته با حضور «عبد الفتاح السیسی» وزیر سابق دفاع و «حمدین صباحی» بنیان‌گذار جریان مردمی در مناطق مختلف این کشور برگزار خواهد شد.

البته انتخابات ریاست جمهوری اتباع مقیم خارج از این کشور از پنجشنبه (25 اردیبهشت) آغاز و تا روز دوشنبه 28 اردیبهشت ماه ادامه یافت. انتخابات ریاست جمهوری مصر در 141 حوزه انتخاباتی واقع در 124 کشور دنیا برگزار شد.

صف بندی احزاب مصری

همزمان با نزدیک شدن به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مصر، احزاب این کشور هر روز مواضع خود را در رابطه با حمایت از نامزدهای انتخاباتی به طور صریح اعلام می‌کنند.

صف‌ بندی‌های احزاب پیش از شروع رقابت انتخاباتی «عبد الفتاح السیسی» وزیر دفاع سابق مصر و «حمدین صباحی» موسس جریان مردمی این کشور، آغاز شده است.
احزاب حامی السیسی
حزب السادات آخرین حزبی است که موضع خود در حمایت از السیسی را اعلام کرد و به جمع احزاب حامی السیسی یعنی حزب سلفی النور، الوفد، التجمع، المصریین الاحرار و تجمع حزب المؤتمر که خود دارای 25 حزب سیاسی چپ‌گرا و لیبرال است، پیوست و از دیدگاه این احزاب، السیسی دارای شخصیت توانمندی است که می‌تواند مصر را رهبری کرده و از بحران اقتصادی و امنیتی نجات دهد.
در همین رابطه «طلعت السادات» گفت که السیسی از محبوبیت ملت مصر برخوردار است و فرد با هوشی است که قادر است امور کشور را اداره نماید.
احزاب حامی صباحی
در مقابل احزاب مذکور که حامی السیسی هستند، تعدادی از احزاب نیز حمایت خود را از حمدین صباحی اعلام کرده‌اند که از جمله آن حزب الدستور به رهبری محمد البرادعی، الکرامه، ائتلاف مردمی، جریان مردمی،ائتلاف سوسیالیست، حزب العیش و الحریه(زندگی و آزادی) هستند که از دیدگاه آنها صباحی نماینده خواسته‌های انقلاب ژانویه است و برنامه وی ضامن تحقق عدالت اجتماعی است.

روزنامه المصریون به نقل از منابع نزدیک به البرادعی نوشت که وی تا کنون در انتخابات ریاست جمهوری مصر در خارج از کشور شرکت نکرده است . البرادعی سال گذشته به دنبال اجرای عملیات ارتش علیه هواداران محمد مرسی که در دو میدان رابعه العدویه و النهضه تحصن کرده بودند و کشته شدن صدها نفر و زخمی شدن هزاران نفر در این عملیات، از سمت خود به عنوان معاون «عدلی منصور» رئیس جمهور موقت مصر در امور روابط بین الملل استعفا کرد و قاهره را به مقصد اروپا ترک نمود.

اختلاف در جنبش تمرد بر سر حمایت از السیسی یا صباحی

در داخل جنبش تمرد بین طرفداری از السیسی و صباحی اختلاف بوجود آمده است و این در حالی است که برخی احزاب نیز اعضای خود را برای حمایت از هر یک از نامزدهای دلخواه خود آزاد گذاشته‌اند.
اخوان المسلمین این انتخابات را مشروع نمی‌داند
جماعت اخوان المسلمین مصر نیز همچنان اصرار دارد که این انتخابات ریاست جمهوری مشروعیت ندارد و با هر گونه جایگزینی به جای «محمد مرسی» مخالفت می‌کند.

حزب «مصر قوی» و جنبش 6 آوریل انتخابات مصر را تحریم کردند

حزب «مصر قوی» به ریاست «عبد المنعم ابو الفتوح» و جنبش جوانان 6 آوریل اعلام کردند که انتخابات ریاست جمهوری مصر را تحریم می کنند.

«احمد امام» سخنگوی حزب «مصر قوی» تاکید کرد که موضع این حزب عدم مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری است و این تصمیم نیز پس از سنجش نظرات هیأت عالی و توافق دفتر سیاسی حزب اتخاذ شد.
وی افزود: هیچ تغییر و تحولی در صحنه سیاسی و شرایط کشور بوجود نیامده است و به همین دلیل حزب مصر قوی نیز تصمیم به عدم مشارکت در انتخابات گرفت.
از سوی دیگر جنبش جوانان 6 آوریل که یکی از بارزترین جنبش های انقلابی علیه رژیم «حسنی مبارک» است، اعلام کرد که انتخابات ریاست جمهوری را به رسمیت نمی شناسد و این انتخابات را تحریم خواهد کرد.
«عمرو علی» هماهنگ کننده کل جنبش 6 آوریل که اخیرا نیز فعالیت آن در مصر ممنوع اعلام شد، اعلام کرد که 6 آوریل تصمیم دارد انتخابات ریاست جمهوری را تحریم کرده و این انتخابات را به رسمیت نشناسد.
وی افزود که این تصمیم پس از بررسی موضوع انتخابات در نشست اعضای جنبش اتخاذ شد.     

 

             

                                                                                                                 نقش بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه ای در انتخابات مصر

 دغدغه‌ها و نگرانی‌های اسرائیل

آمریکا در صدر کشورهایی قرار دارد که تحولات مصر به‌ویژه  انتخابات ریاست جمهوری، برنامه‌های نامزدها و ماهیت سیاست‌هایی که پیروز انتخابات در پیش خواهد گرفت، اهمیت فراوانی برای آنها دارد و توجه بسیار زیادی به آن نشان می‌دهند.رژیم صهیونیستی هم از جمله طرفهایی است که نگاه خاصی به انتخابات مصر دارد، از این نظر که مصر نقش بزرگ و تأثیرگذاری در منطقه در دو حالت دارد:
ــ در حالتی که بخشی از محور غربی آمریکایی صهیونیستی بود همانند وضعی که پس از امضای پیمان سازش کمپ دیوید رخ داد.
ــ در حالت خروج از دایره این محور و در پیش گرفتن سیاست‌های مستقل به‌دور از وابستگی و دنباله‌روی و تکیه بر منافع ملی مصر.

با توجه به موضع گیری برخی از سران رژیم صهیونیستی در قبال ریاست جمهوری مصر و حمایت وی از نامزد خاص می توان به عمق نگرانی این رژیم از تحولات آینده مصر پی برد.

«ایهود باراک» وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی طی سخنانی از آمریکا خواسته بود تا در مرحله کنونی انتقاد علنی از السیسی را کنار گذاشته و این انتقادات را به مرحله پس از به قدرت رسیدن وی محول نماید.
وی که در مرکز سیاست‌های خاور نزدیک واشنگتن سخنرانی می‌کرد، گفت: ضروری است که آمریکا در برخی موارد، ارزش‌های دفاع از آزادی و دموکراسی را با هدف حمایت از منافع خود، کنار بگذارد.
وی افزود که به دنبال مداخله ارتش برای بازداشت «محمد مرسی» رئیس جمهور برکنار شده و آزادی «حسنی مبارک» از زندان، وی احساس خرسندی می‌کند.
باراک در ادامه تاکید کرد که چالش بزرگ کنونی در مصر، تامین غذا و حفظ نقش مصر به عنوان یکی از ستون‌های اصلی در منطقه خاورمیانه است و السیسی نیز قادر است این امر را محقق کند.
وی از آمریکایی‌ها خواست تا صبر پیشه کرده و با السیسی کنار بیایند و از بیان اختلافات و انتقادات علنی با وی خودداری نمایند.

 در حالی که درخواست‌های مصری‌ها برای تعدیل توافقنامه صلح با اسرائیل شدت یافته است، رژیم صهیونیستی برای افزایش همکاری‌های امنیتی با مصر در سایه توافقنامه صلح امضا شده بین دو طرف در سال 1979 تلاش می‌کند.
مصر و رژیم صهیونیستی در تاریخ 26 مارس 1979 در واشنگتن توافقنامه صلح را امضا کردند و هر دو طرف دولت‌های یکدیگر را به رسمیت شناختند و جنگ بین آنها متوقف شد و نیروهای این رژیم و شهرک نشینان صهیونیست به طور کامل از شبه جزیره سینا که رژیم صهیونیستی طی جنگ 6 روزه در سال 1967 آن را اشغال کرده بود، عقب نشینی کردند و بر اساس این توافقنامه محدودیت‌هایی برای نیروهای مصری در سینا اعمال شد.
السیسی چند روز پیش در سخنانی تاکید کرد که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری به همه معاهدات بین المللی از جمله توافقنامه صلح با اسرائیل پایبند خواهد بود.

بنابراین رئیس جمهوری آینده مصر سرنوشت و ماهیت و شکل روابط مصر را با آمریکا و رژیم صهیونیستی و به‌طور کلی با تمام کشورهای غربی مشخص می‌کند و در نتیجه جایگاه مصر را در نقشه روابط و معادلات منطقه‌ای و بین المللی مشخص خواهد کرد که تأثیرات بزرگی خواهد داشت زیرا مصر جایگاه مؤثری در این نقشه دارد که در پی افول و کاهش نفوذ و اقتدار و پیشرفت و افزایش نفوذ روسیه، چین و هم‌پیمانانشان در جهان مجدداً در حال شکل‌گیری است.

از سوی دیگر رادیو رژیم صهیونیستی بدون اشاره به هویت منابع عالی رتبه این رژیم تاکید کرد که این منابع از اظهارات السیسی مبنی بر پایبندی به توافق صلح با اسرائیل استقبال کردند.
منابع صهیونیستی همچنین فعالیت مصر علیه آنچه عناصر تروریستی و قاچاق سلاح از شبه جزیره سینا تا نوار غزه و تخریب تونل‌ها در این منطقه خواند تمجید کرد. از منطقه غزه برای رفع محاصره این منطقه و ارسال مصالح ساختمانی و دارویی برای ساکنان نوار غزه استفاده می شود.
این منابع همچنین ابراز امیدواری کردند که در صورت انتخاب السیسی به عنوان رئیس جمهور آینده مصر، توافقنامه صلح بین قاهره و تل آویو توسعه یافته و زمینه‌های اقتصادی و غیر نظامی را شامل شود.

 

موضع آمریکا  درباره انتخابات مصر

دولت آمریکا اعلام کرده است در ظاهر از هیچ نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری آتی مصر حمایت نمی کند. موضع آمریکا در پی اعلام نامزدی عبدالفتاح السیسی برای این رویداد اعلام شده است.
ماری هارف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است : ما از هیچ فرد یا حزبی حمایت نمی کنیم، تصمیم به ملت مصر برمی گردد تا آینده خود را انتخاب کند.
هارف خواستار برگزاری انتخابات آزاد و شفاف شد که به گفته وی رای دهنده بتواند به هر نامزدی که می خواهد رای دهد و وی را برگزیند.
وی افزود ما پیشتر نگرانی خود را درباره توان شهروندان برای بیان آزادانه دیدگاههایشان به دولت انتقالی مصر ابراز کردیم.

از سوی دیگر دان روراباچر سناتور جمهوری خواه آمریکا گفته است واشنگتن هیچ مشکلی با ریاست جمهوری عبدالفتاح السیسی ندارد. البته وی گفته است در صورتی که وی از طریق انتخابات دموکراتیک به ریاست جمهوری برسد، آمریکا با این مساله مشکلی ندارد.
این در حالی است که اندیشکده کارنگی تاکید کرده است آمریکا در مصر به دنبال شخص یا گروه خاصی یا حمایت از دموکراسی نیست؛ آمریکا تنها به دنبال کسی است که در جهت منافعش حرکت کند.
آمریکا تنها از کسی حمایت می‌کند که به منافع استراتژیک این کشور، از جمله احترام به قرارداد سازش با اسرائیل، همکاری امنیتی و مبارزه با تروریسم و دسترسی با اولویت به کانال سوئز، خدمت کند.
این سیاست آمریکا و عدم توجه آن به دموکراسی و حقوق بشر سبب خشم مردم مصر شده است.

 برای آمریکا اینکه السیسی رئیس جمهور شود یا صباحی اهمیت ندارد بلکه آینده روابطش با مصر و در نتیجه حفظ سیاست‌هایی که مصر در طول دهه‌های گذشته پس از امضای پیمان کمپ دیوید در پیش گرفته اهمیت دارد که در محورهای اساسی زیر خلاصه می‌شود:
محور اول: رابطه راهبردی موجود میان آمریکا و مصر در تمام زمینه‌های سیاسی، امنیتی و نظامی که مصر را به قدرت محوری اساسی در اجرای طرحها و سیاست‌های آمریکا در منطقه تبدیل کرده است.
محور دوم: رابطه مصر با رژیم صهیونیستی که پیمان سازش کمپ دیوید آن را ساماندهی و تنظیم می‌کند، قراردادی که به خروج مصر از دایره نزاع عربی صهیونیستی منجر شد.
محور سوم: روابط اقتصادی‌ای که مصر در سطح دولتی و بازار با آمریکا و کشورهای غربی داشته و به آنها وابسته است و آن را به مکان مناسبی برای سرمایه گذاری شرکت‌های آمریکایی و سرمایه‌های غربی تبدیل کرده که سود سرشاری در مصر در نتیجه تسهیلاتی که به‌زیان توسعه مصر به این کشور می‌دهند و امروز آمریکا از تغییر این سیاست‌های مصر و اینکه به‌گونه زیر پیش رود، نگران است:
1 ــ برقراری روابط با روسیه که در سفر اخیر وزیران خارجه و دفاع مصر به مسکو و امضای قرارداد تسلیحاتی میان دو کشور به‌ارزش چهار میلیارد دلار در احیای روابط همکاری نظامی میان دو کشور نمایان شد که معنایش ادامه نداشتن وابستگی مصر به خرید تسلیحات از آمریکا و متنوع شدن منابع تسلیحات مصر است.
2 ــ روابط مصر و ایران که همزمان با تلاش‌هایی است که میان تهران و قاهره برای بهبود این رابطه انجام می‌شود.
3 ــ پایان دادن به نقش مصر به‌عنوان ژاندارم و نگهبان امنیت رژیم صهیونیستی که معنایش فروپاشی معاهده کمپ دیوید و پیامدهای منفی بر اسرائیل و آغاز از دست دادن دستاوردهایی که این رژیم از زمان امضای آن کسب کرده بود.
این محورهای اساسی است که موضع دولت آمریکا و شیوه تعامل آن با حکومت جدید در قاهره را مشخص خواهد کرد. تمام آنچه برای آمریکا اهمیت دارد این است که مصر در چارچوب منظومه استراتژی آمریکا باقی بماند و از محدوده آن خارج نشود صرف‌نظر از اینکه چه‌کسی رئیس جمهوری مصر باشد، اینکه اسلام‌گرا باشد یا ناصری یا نظامی یا دیکتاتور مستبد، زیرا آنچه برای آمریکا اهمیت دارد، منافع این کشور و امنیت رژیم اسرائیل و کسی است که این منافع را برایش در مصر محقق کند.
به همین سبب واشنگتن به اعمال فشار بر مصر در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و نظامی برای جلوگیری از تغییر در سیاست‌های مصر که با استراتژی آمریکا منسجم و هماهنگ نباشد، ادامه می‌دهد.
اما شرایط داخلی مصر و توازن قوا در جامعه مصر در مسیری که تابع این فشارهای آمریکا باشد قرار ندارد بلکه این شرایط سبب کشانده شدن مصر به‌سمت رهایی از دنباله‌روی سیاست‌های آمریکا و تحقق استقلال مصر می‌شود، همچنان که شرایط بین المللی سبب تضعیف قدرت واشنگتن برای باج‌خواهی از مصر از طریق سلاح کمکهای اقتصادی و نظامی به دو دلیل می‌شود:
1 ــ کاهش قدرت و نفوذ آمریکا و به‌طور کلی غرب پس از شکست در عراق و افغانستان و بروز بحران‌های اقتصادی، مالی و اجتماعی در کشورهای غربی و آشکار شدن ضعف و ناتوانی آنها در حل این بحران‌ها از طریق بازگشت به تحمیل سلطه خود بر جهان با قدرت نظامی یا انحصار طلبی و قبضه کردن بازار جهان.
2 ــ رشد و افزایش قدرت کشورهای بزرگی مانند روسیه، چین، هند، برزیل، آفریقای جنوبی و دیگر کشورهایی که از نظر صنعتی در حال رشد و پیشرفت هستند که این کشورها بخش مهمی از بازارهای جهان را بر اساس گزارش‌های اقتصاددانان غربی به خود اختصاص داده‌اند، به‌ویژه اینکه این کشورها سیاست‌های سلطه طلبانه آمریکا را رد کرده و برای شکست آن تلاش می‌کنند چه از طریق شورای امنیت یا در صحنه‌های درگیری جهانی، در ایران و اوکراین یا غیره.

البته آمریکایی‌ها در ظاهر تلاش می کنند که از اقدام ارتش در براندازی محمد مرسی رئیس جمهور مصر و نیز سرکوب مخالفان انتقاد کنند تا در پیش افکار عمومی این طور القاء نشود که واشنگتن از کودتاچیان حمایت می‌کند.

 پایگاه خبری مصر الدستور الاصلی  در این باره نوشت؛ با وجود از سرگیری برخی از کمک های نظامی آمریکا به مصر به نظر می رسد آمریکا مایل نیست روابط خود را با مصری که تا پیش از این یک شریک راهبرادی برای واشنگتن در خاورمیانه به شمار می آمده به سرعت عادی سازد.

اگر چه مصر آماده می شود با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری از طریق این انتخابات به سران کنونی مشروعیت دهند و بار دیگر دستگاه نظامی را به قدرت حاکمه وارد کنند، اما هم اکنون بسیاری از مقامات آمریکایی از دولت این کشور می خواهند تا لزومی برای بازگرداندن روابط بین قاهره و واشنگتن به دوران قبل از حوادث اخیر نباشد و از این پس به عنوان شریک راهبردی امریکا در منطقه خاورمیانه تلقی نشود.

هم اکنون آمریکا به گونه ای در حال کمک به دولت مصر برای سرکوب تروریسم در حال پیشروی در این کشور است که کسی این تلقی و برداشت را از آمریکا تصور نکند که ممکن است نظامیان فعلی در این کشور از این سلاح آمریکایی برای سرکوب گروه های مخالف خود در داخل کشور استفاده کنند.

هم اکنون دولت آمریکا در حالی کمک های نظامی خود را به مصر ارسال می کند که از یک سو آمریکایی ها می خواهند برای مبارزه با تروریسم در این کشور همکاری کرده باشند و از سوی دیگر سعی می کنند در دولت آینده به گونه ای عمل کنند تا نظام آتی مصر با مخالفان و معارضان خود تند رفتار و تعامل نداشته باشد.

  یک مسئول عالی رتبه امریکا به شرط ذکر نشدن نامش گفت: هم اکنون دولتمردان آمریکا معتقدند سطح روابط آمریکا با مصر هرگز دیگر به دوران 30 سال قبل بین این دو کشور باز نخواهد گشت و واشنگتن با توجه به اوضاع کنونی علاقه ای به تقویت روابط خود با قاهره ندارد.

مصر بعد از امضای توافق سازش میان مصر و اسرائیل در سال 1979 بزرگ ترین دریافت کننده دومین کمک بزرگ مالی آمریکا به خارج از این کشور را به خود اختصاص داد، اما بعد از تحولات سال 2011 این امر به صورت 180 درجه تغییر کرد.

در مرداد ماه سال گذشته نیز زمانی که ارتش مصر دولت منتخب محمد مرسی رئیس جمهور وابسته به اخوان المسلمین را سرنگون کرد، دولت آمریکا بخش بزرگی از کمک های نظامی خود به مصر را متوقف کرد، کمک های نظامی که سالانه یک میلیارد و 300 میلیون دلار ارزش داشته است.

در تاریخ 22 آوریل نیز دولت آمریکا 650 میلیون دلار از کمک های نظامی بلوکه شده خود به مصر را آزاد کرد تا از این طریق قاهره را به ادامه تعهد خود در قبال توافق سازش با اسرائیل تشویق کند،‌ این اقدام از طریق وزیر خارجه امریکا در زمان سفر به قاهره صورت گرفت.

همچنین دولت آمریکا اخیراً و برای کمک به دولت مصر در مبارزه با گروه های تروریستی از ارسال 10 فروند بالگرد از نوع آپاچی به مصر در قالب کمک نظامی خبر داد تا آنچه گروه های تندرو خوانده می شود را با کمک این بالگردها سرکوب کند.

اما با این وجود واشنگتن هنوز بخش های وسیعی از کمک های نظامی خود به مصر را به ارزش میلیون ها دلار بلوکه کرده البته علاوه بر این مصر از آمریکا موشک های پیشرفته از نوع هاربون و جنگنده در خواست کرده که دولت آمریکا هنوز در این باره پاسخی نداده است.

ایمی هورثون مسئول سابق وزارت خارجه آمریکا که هم اکنون در موسسه مطالعاتی آتلانتیک کاونسیل فعالیت می کند در این باره گفته است: " مصر دولتی است که هم اکنون بسیار سخت و دشوار بتوان واشنگتن را به حمایت و گسترش روابطش با قاهره متقاعد کرد".

وی در این باره افزود: تصمیم مربوط به ارسال بخشی از کمک های نظامی دولت آمریکا برای مصر هم در واقع تلاش برای بازگرداندن بخشی از این رابطه بوده اما به مثابه تلاش برای بهبود کامل آن تلقی نمی شود.

مصر هم اکنون به حملات خود علیه جماعت اخوان المسلمین ادامه می دهد، حتی مقامات غربی هم نسبت به محکومیت اعدام صادره از سوی مقامات قضایی برای اعدام دسته جمعی صدها وابسته و عضو جماعت اخوان المسلمین انتقاد کردند.

برایان کاتولیس تحلیل گر مرکز پیشرفت آمریکایی در این باره گفته است: " دولت اوباما رئیس جمهوری آمریکا مایل است همکاری با مصر را در عرصه های امنیت منطقه ای و مبارزه با تروریسم ادامه دهد، اما دولت وی در عین حال می خواهد در خصوص مسائل سیاسی هم با مصر وارد مذاکره شود و در همین راستا آمریکا از مصر می خواهد در زمینه دفاع از حقوق بشر هم قاهره نقش بهتری ایفا کند.

 

حمایت 20 میلیارد دلاری رژیم های عربی به مصر پس از السیسی

برخی از کشورهای عربی از جمله عربستان و امارات که از به قدرت رسیدن اسلامگراها در منطقه از جمله اخوان المسلمین مصر هراس داشتند برای به شکست کشاندن مرسی سعی کردند که از اپوزسیون این کشور حمایت های گسترده ای در سطح رسانه ای به عمل آورند و پس از دخالت ارتش برای برکناری مرسی که با حمایت و چراغ سبز این کشورها همراه بود سیل کمک های مالی خود را روانه این کشور کردند تا به اصطلاح اقتصاد این کشور را احیا کنند در حالی که این کشورها در دوره مرسی چنین کمک هایی را در اختیار دولت وی قرار ندادند. 

اهدای 20 میلیارد دلار از سوی عربستان، امارات و کویت به حاکمان نظامی مصر پس از برکناری محمد مرسی در 30 ژوئن، السیسی را بر آن داشت تا از این کشورهای عربی تشکر و تقدیر کند
نکته جالب اینکه السیسی در تمجید از  امارات تا آنجا پیش رفت که گفت شیخ زاید(حاکم سابق که از دنیا رفت) نمرده و همچنان حضور دارد.

سعودی‌ها و اماراتی‌ها، السیسی را ناجی خود از دست اسلام‌گرایان از جمله اخوانی‌ها می‌دانند بنابراین این مسئله غافلگیر کننده‌ای نیست که هر دو هم السیسی و هم حاکمان عرب حاشیه خلیج فارس در نگرش فراگیر و رفتاری یکسان عمل می‌کنند و نیاز مبرمی به بازگرداندن همان شیوه نظام حکومتی مبارک با چهره جدید دارند.

موضع اتحادیه اروپا به مصر

سفیر اتحادیه اروپا در قاهره گفته است امیدواریم که انتخابات مصر به آشتی منجر شود. جیمز موران اظهار داشت اتحادیه اروپا در حال حاضر هیچ تلاشی را در زمینه آشتی انجام نمی دهد، زیرا هیچ درخواستی از سوی هیچ یک از طرفهای مصری برای میانجیگری و آشتی مطرح نشده است و ما امیدواریم که انتخابات ریاست جمهوری و پس از آن انتخابات پارلمانی منجر به وضعی شود که تلاشها برای آشتی به خاطر منافع مصر  آغاز شود.
از سفیر اتحادیه اروپا درباره اینکه آیا کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش از اتمام ماموریت خود در سپتامبر آینده برای انجام آشتی در مصر تلاش خواهد کرد؟ سئوال شد که وی گفت قبلا بنا به درخواست تمام طرفها در داخل مصر تلاشهایی انجام شد و اتحادیه اروپا در آن زمان آنچه در توان داشت انجام داد، اما متاسفانه آن تلاشها با موفقیت همراه نشد. با این وجود، شایسته بود که این تلاشها انجام شود اما در حال حاضر هیچ تلاشی انجام نمی شود و هیچ درخواستی از سوی طرفهای مصری برای انجام میانجیگری و آشتی مطرح نشده است و آنچه ما امید داریم این است که انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی منجر به وضعی شود که به ازسرگیری تلاشهای آشتی به خاطر منافع مصر کمک کند.
کاترین اشتون در پی حادثه 30 ژوئن گذشته که حامیان مرسی از آن به عنوان کودتایی  یاد می کنند که منجر به برکناری وی توسط ارتش شد و مخالفانش از آن به عنوان انقلاب 30 ژوئن یاد می کنند، تلاشهایی برای انجام آشتی در مصر انجام داد اما این تلاشها به شکست منجر شد.
سفیر اتحادیه اروپا در قاهره می گوید بهترین راه برای آشتی بدون شک این است که مصریها خود برای رسیدن به راه حلی برای آشتی تلاش کنند، اما اگر همه طرفها از اتحادیه اروپا بخواهند که در این زمینه کمک کند،‌ما این کار را انجام خواهیم داد، ولی در حال حاضر هیچ تلاشی انجام نمی شود و انتظار ندارم که تلاشهایی در آینده نزدیک انجام شود و طرفهای مختلف آماده درخواست از اتحادیه اروپا برای کمک در این زمینه نیستند.
موران می گوید ما خواهان آن هستیم تا مصر را کشور دموکراتیک و موفقی که در مسیر رفاه و پیشرفت حرکت کند، ببینیم و خوب می دانیم برای اینکه چنین وضعی رخ دهد،‌باید همه مصریها در کشورشان نقش داشته باشند و معتقدم که مصریها آن را می دانند، امیدوارم که شاهد بالاترین میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی آتی باشیم که این مساله مهمی است.

نگاه روسیه به تحولات مصر

پس از اینکه دولتمردان آمریکا انتقاد از نظامیان مصر را شدت بخشیدند، عبدالفتاح السیسی وزیر دفاع سابق مصر برای ذهر چشم نشان دادن به واشنگتن نگرش به شرق را در پیش گرفت و به سمت روسیه متمایل شد و در این راستا سفیر نیز به مسکو داشت. روسها نیز برای سفر السیسی به این کشور چیزی کم نگذاشتند و تمام قد از نامزدی وی برای ریاست جمهوری حمایت کردند که این خشم مقامات آمریکایی را برانیگخت.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه با اعلام حمایت از نامزدی «عبدالفتاح السیسی» وزیر دفاع مصر در انتخابات ریاست جمهوری، گام السیسی به سوی نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری مصر را اقدامی مسئولانه توصیف کرده بود.

این در حالی است که، کاخ سفید در واکنش به اظهارات رئیس‌جمهوری روسیه تاکید کرد: انتخاب رئیس جمهوری مصر در حوزه اختیارات پوتین یا هر کس دیگری نیست.منابع خبری روس گزارش دادند که در جریان سفر عبدالفتاح السیسی وزیر دفاع مصر به روسیه قرارداد تسلیحاتی برای خرید 3 میلیارد دلار سلاح از روسیه به امضا رسید.

وزیر دفاع مصر در رأی هیأتی بلند پایه به همراه «نبیل فهمی» وزیر خارجه این کشور در سفری دو روزه به مسکو سفر کرده بود.

روی کارآمدن نظامیان در مصر و دورنمای روابط قاهره با مقاومت فلسطین 

رابطه جنبش حماس بعد از پیروزی جنبش اخوان المسلمین در مصر و روی کار آمدن مرسی به قدرت گرمتر شد ولی این گرمی روابط زیاد دوام نیاورد و با کودتای نظامی ارتش مرسی برکنار شد. در شرایط فعلی و پس از روی کار آمدن نظامیان ﺣﻤﺎس از ﯾﮏ ﺳﻮ ﻣﺘهم ﺑﻪ همدتسی ﺑﺎ اﺧﻮان اﻟﻤﺴ ﻤﯿﻦ در ﻧﺎآرام ﮐﺮدن ﻣﺼﺮ ﻣﯽ ﺷﻮد و ﻟﺬا ﻣﻮرد ﺣﻤ ﮥ ﺗﺒ ﯿﻐﺎﺗﯽ و ﺳﯿﺎﺳﯽ نظام حاکم ﻗﺮار ﻣﯽ ﮔﯿﺮد و حتی تخریب تونل های گذرگاه رفح را شدت بخشید
قائم مقام وزارت خارجه دولت منتخب فلسطین در غزه اعلام کرد که روابط بین جنبش حماس و مصر در دوره آینده شاهد بهبود خواهد بود. «غازی حمد» در اظهاراتی مطبوعاتی گفت که روابط بین حماس و مصر به خصوص پس از تشکیل دولت توافق ملی شاهد تحول مثبت خواهد بود.

البته از دید کارشناسان سیاسی روابط حماس با دولت آینده صرف نظر از این که چه کسی در مصر حکومت کند، بهبود خواهد یافت چرا که پرونده فلسطین در دست مصر است و آشتی ملی فتح و حماس یکی از این پرونده هاست که دولت قاهره در تلاش برای به نتیجه رساندن آن است.

گزارش از حسن رستمی

انتهای پیام/ر

پربیننده‌ترین اخبار ویژه نامه‌ها
اخبار روز ویژه نامه‌ها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی