ایران مسیر خوبی برای دسترسی قزاقستان به خلیج فارس است

ایران مسیر خوبی برای دسترسی قزاقستان به خلیج فارس است

خبرگزاری تسنیم: وزیر نفت قزاقستان با اشاره به تمایل کشورش برای ترانزیت نفت خام از خاک ایران گفت:«اگر تحریم ها علیه ایران برداشته شوند، ما مسیری آماده برای صادرات نفت خواهیم داشت. برای ما، این مسیری خوب برای دسترسی به خلیج فارس است.»

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری آستانه تایمز، قزاقستان که پانزدهمین ذخایر بزرگ نفتی و بیستمین ذخایر بزرگ گازی جهان را در اختیار دارد، قصد دارد بخش هیدروکربنی خود را توسعه دهد.
شرکت دولتی کازمونای گاز قزاقستان به دنبال افزایش ذخایر هیدروکربنی این کشور از طریق اکتشاف میادین جدید است. در این میان، قزاقستان قصد دارد با استفاده ار روش ها و تکنولوژی های مدرن حوزه وسیعی را در اعماق دریای خزر مورد اکتشاف قرار دهد.
به گفته اوزاکبی کارابالین، وزیر نفت و گاز قزاقستان، پروژه اوراسیا می تواند پتانسیل هیدروکربنی قزاقستان را به دو برابر افزایش دهد و این کشور را به یکی از 10 کشور بزرگ دارنده منابع هیدروکربنی جهان تبدیل کند.
وزیر نفت قزاقستان افزود: امروز، حجم طلای سیاه تولید شده در قزاقستان اندکی کمتر از 82 میلیون تن در سال است. امسال، این رقم یک میلیون تن دیگر افزایش خواهد یافت. بیشترین بخش از نفت خامی که قزاقستان تولید می کند، صادر می شود. امسال آستانه قصد دارد مسیرهای صادرات نفت خود را تنوع ببخشد و به مسیرهای شرقی و جنوبی اولویت بیشتری بدهد.
حدود 60 درصد  نفت قزاقستان به اتحادیه اروپا و کمتر از یک پنجم ام به چین صادر می شود. کابالین اخیرا گفته است، قزاقستان قصد دارد 3 مسیر انتقال نفت را که قبلا مسیرهای فرعی بودند، تقویت نماید. اولین مسیر از قفقاز می گذرد. وی گفت، بندر آکتائو  سالانه 12میلیون تن نفت ترانزیت می کند. مسیر دوم برای انتقال بیشتر نفت، از طریق ایران است.
کابالین اضافه کرد: «اگر تحریم ها علیه ایران برداشته شوند، ما مسیری آماده برای صادرات نفت از بندر آکتائو خواهیم داشت. در زمان مناسب، ما صادرات نفت خودمان را از طریق بندر نکا در ایران انجام خواهیم داد. برای ما، این مسیری خوب برای دسترسی به خلیج فارس است.»
وی افزود، سومین مسیری که شاهد افزایش صادرات نفت خواهد بود، به سمت چین است. اشتهای این کشور برای خرید نفت خام هر سال بیشتر می شود.
انتهای پیام/ 74


 

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه