آمادگی بخش تعاون برای انجام پروژه‌های دولتی و پیشبرد اقتصاد مقاومتی

آمادگی بخش تعاون برای انجام پروژه‌های دولتی و پیشبرد اقتصاد مقاومتی

خبرگزاری تسنیم: دبیر اتاق تعاون مرکزی با تاکید بر اینکه مردم محور کردن اقتصاد بخش مهمی از اقتصاد مقاومتی است گفت: استفاده از ظرفیت تعاون به معنای مردم محور کردن اقتصاد است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محمد صادق مفتح،‌دبیر اتاق تعاون مرکزی با حضور در نشست خبری که با حضور اصحاب رسانه پیرامون تشریح برنامه‌های بخش مردمی تعاون برگزار شد با اشاره به اینکه مهمترین مسئله که باید بگویم اهمیت و جایگاه بخش تعاون در تحقق اقتصاد مقاومتی است گفت: اقتصاد مقاومتی به معنی مقاوم سازی اقتصاد در برابر بحران‌هاست نه به معنی اقتصاد ریاضتی است. مقاومت در برابر تحریم ها و مسائل مختلف دنیا معنی واقعی اقتصاد مقاومتی است.

 وی با بیان اینکه مردم محور کردن اقتصاد بخش مهمی در اقتصاد مقاومتی است که باید به آن توجه شود گفت: استفاده از ظرفیت تعاون مسئله مهمی در راستای مردم محور کردن اقتصاد است.

 مفتح با تاکید بر اینکه برای تحقق سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی  و اقتصاد مقاومتی باید از سیاست دولتی فاصله بگیریم گفت:پایین بودن بهره وری، پایین بودن راندمان در سطح بین‌المللی و بسیاری از مشکلات دیگر به دلیل حضور پررنگ اقتصاد دولتی است.

 دبیر اتاق تعاون مرکزی با تاکید بر اینکه بخش تعاونی آمادگی کامل برای مسئولیت پذیرفتن در بخش های مختلف را دارد گفت: پیشنهادهایی را در بخش‌های مختلف به مسئولان ارائه کرده‌ایم. به طور مثال برای تامین نهاده‌های گوشت و شیر،تامین و توزیع لاستیک و روغن موتور برای بخش حمل و نقل پیشنهاداتی داریم  و همچنین پیشنهاد کرده ایم با شناسایی بخش‌هایی که به اسم حمل و نقل تجاری سوخت یارانه ای در سال 92 دریافت کرده‌اند کل سوخت این بخش در سال 93 را تامین کنیم که امیدواریم مسئولان به ما اعتماد کنند.

وی با بیان اینکه همواره اقتصاد تعاونی در تمام دنیا موفقیت آمیز عمل کرده است گفت: در کشور ما نیز هیچ پروژه ای وجود ندارد که به بخش تعاون واگذار شود و ناموفق بوده باشد. همانطور که در دنیا تعاون به عنوان رده اصلی برای مردم محور کردن اقتصاد حائز اهمیت است در کشور ما نیز چنین بوده است و هیچ تجربه ناموفقی از واگذاری امورات مختلف به بخش تعاون وجود ندارد.

مفتح ادامه داد: بخش تعاون همواره در بخش‌هایی مانند صادرات، واردات، مرزنشینان، نظام مالی، سرمایه ای، بیمه ای حضور فعال داشته است چرا که همواره از توان مردم در بخش‌های مختلف بهره برده است.

دبیر کل اتاق تعاون مرکزی با اشاره به اینکه هر ساله جابه جایی میلیون‌ها مسافر در ماه‌های پایانی سال از طریق حمل و نقل تعاونی به صورت 100 درصد انجام می‌شود گفت : واردات کالاهای اساسی در 6ماه گذشته، واردات علوفه برای دام سبک، سنگین و طیور بخش تعاون با کمترین هزینه و شفاف ترین روش موفق عمل کرده است.

وی تاکید کرد: نمونه این موفقیت را آخرین بار در توزیع سبد کالا مشاهده کردیم، پس از آنکه دولت به تعاونی‌ها اعتماد کرد مشکلات متعدد در بخش توزیع سبد کالا ظرف 3 روز برطرف شد.

مفتح افزود:  اگر مدیران به بخش تعاون اعتماد کنند و مسئولیت در امور مختلف را به این بخش واگذار کنند راندمان به مراتب بهتر از چیزی است که در حال حاضر وجود دارد.

دبیر کل اتاق تعاون مرکزی با بیان اینکه اعلام آمادگی خود را برای پذیرفتن مسئولیت در تامین نهاده‌های مورد نیاز تولید گوشت و شیر در بحث واردات نهاده‌ها به مسولان اعلام کرده ایم گفت:از آنجایی که شبکه مصرف در اختیار بخش تعاون است، می‌توانیم این تعهد را بدهیم محصولی که در بازار  برای مصرف کننده نهایی عرضه می‌شود به بهترین قیمت باشد. این کار را با  هماهنگی نظام توزیع تعاونی در بخش تعاون دنبال می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در این زمینه جلساتی را برگزار کرده ایم  افزود: این اطمینان را برای مدیران عالی کشور ایجاد می‌کنیم اگر ارز با شرایط آسانی برای تامین نهاده ها تامین شود منجر به تولید و توزیع کالای ارزان و منطقی خواهد شد.

مفتح در ادامه با بیان اینکه 36 درصد هزینه توزیع کالا در بخش حمل و نقل تجاری مربوط به تامین لاستیک خودرو و روغن موتور است گفت: با افزایش قیمت حامل‌های انرژی قاعدتاً‌ شاهد افزایش هزینه حمل و نقل کالاهای تجاری خواهیم بود.

دبیر کل اتاق تعاون مرکزی ادامه داد: بخش تعاون پذیرفته است با هماهنگی بین حلقه‌های بازرگانی خارجی و شبکه تامین و بسته بندی روغن و تولید لاستیک با کمک گرفتن از ظرفیت کارخانه‌های داخلی این 36 درصد مدیریت شود و در حداقل هزینه ممکن این به دست رانندگان برسد و ما بتوانیم بار ناشی از افزایش هزینه سوخت را در حمل و نقل تجاری به حداقل برسانیم. این طرح را آماده و به مقامات ارائه کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه حمل و نقل در قیمت تمام شده کالا سهم بسزایی دارد گفت: بر اساس آماری که ارائه می‌شود هر کالا 3.7 دفعه حمل تجاری می‌شود از مواد اولیه تا محصول نهایی شود این پروژه دنبال می‌شود.

مفتح تاکید کرد: بخش تعاون می‌تواند تورم ناشی از فاز دوم یارانه ها را به حداقل برساند و همچنین سهم بخش تعاون در اقتصاد را افزایش دهد.

وی ادامه داد: در زمینه توزیع سوخت برای شبکه حمل و نقل نیز پیشنهاداتی ارائه کردیم که امیدواریم مسئولان حمایت کنند. ما می‌توانیم با میزان سوخت یارانه‌ای که در سال 92 در اختیار شبکه حمل و نقل تجاری قرار گرفته است کل نیاز بخش حمل و نقل تجاری کشور را برای سال 93 با همان میزان تامین کنیم.

مفتح  تاکید کرد: دو بخش از حمل و نقل تجاری استفاده می‌کنند، یک بخش از سوخت یارانه‌ای استفاده می‌کند و به جز آن سوخت غیر یارانه ای است. اما با شناسایی بخش‌هایی که به نام حمل و نقل تجاری سوخت یارانه ای دریافت می‌کنند مطمئن هستیم می‌توانیم سهمیه کلی  در سال 93 را تامین کنیم.

* رونمایی از اتاق های مشاوره تعاون در نیمه شعبان

  دبیر کل اتاق تعاون بابیان اینکه بخش دوم برنامه‌های اتاق مربوط به بخش توانمند سازی بخش تعاون در کشور است گفت: بالا بردن توانمندی بخش تعاون با استفاده از بخش فناوری اطلاعات در مباحث مالی، مالیاتی، گمرکی این کار را انجام خواهیم داد.

وی در ادامه از بهره‌برداری اتاق‌های مشاوره تعاون در نیمه شعبان امسال خبر داد و گفت: این اتاق‌ها مشاوره‌های لازم در خصوص مسائل مالی نظیر تهیه صورت‌های مالی و مالیاتی و هم‌چنین صورت‌های مالی تعاونی‌ها را ارائه می‌دهند و به عنوان بازوان بخش تعاون در جهت توانمند‌سازی اتاق‌های تعاون کشور وارد عمل خواهند شد.

مفتح تاکید کرد: این اتاق‌های مشاوره در بستر تلفن همراه فعال خواهند شد. همچنین بزرگترین شبکه خبر رسانی بخش تعاون نیز با ایجاد رابط خبری در اتاق‌ها ایجاد خواهد شد.

وی ادامه داد: ایجاد هم افزایی بین واحد‌های مختلف در بستر فناوری اطلاعات را نیز دنبال خواهیم کرد. همچنین شبکه اجتماعی تعاونی به زودی رونمایی می‌شود که این بستر به منظور برقراری ارتباط تعاونگران با یکدیگر  و تبادل تجربیات است.

مفتح از ایجاد دفتر توسعه صادرات در اتاق تعاون خبر داد و گفت: این اتاق به عنوان محور کلیدی در امور صادرات در راس است و بحث صادرات محصولات تعاونی‌ها را به صورت کلی در دستور کار خود دارد.

وی در پاسخ به این سوال که برنامه اتاق تعاون برای تعاونی‌های نیمه فعال چیست گفت: تلاش داریم تا تعاونی‌ها را به یکدیگر بشناسانیم و تسهیلات بانکی را در اختیار تعاونی‌هایی قرار دهیم که نیاز خود را از بخش تعاون تعریف کنند.

مفتح تاکید کرد:اگر بستر بنگاه به بنگاه (btob) فعال شود بخش اعظمی از مشکلات بازاریابی برای تعاونی ها برطرف می‌شود.

دبیر کل اتاق تعاون مرکزی درباره واگذاری‌ها در بخش تعاون گفت:در هیئت‌های واگذاری رئیس اتاق حضور دارد، یعنی قانون این امکان را برای بخش تعاون فراهم کرده است تا در خصوصی سازی فعال تر باشد. ما هم قصد داریم و یکی از زیر‌ساخت‌های بخش تعاون این است که بتوانیم در خصوصی سازی واحد‌های تولیدی نقش فعال داشته باشیم.

وی اظهار کرد:بعد از انقلاب نقش تعاونی مسکن  فعال شد، صدها هزار واحد مسکونی در قالب‌های مختلف تعاونی مسکن ساخته شده است. اما نقش تعاونی‌های مسکن در حل مشکل مسکن بسیار موثر بوده است. در مورد تعاونی مسکن مهر همه هم عقیده هستند که ناشی از نظام تعاونی نیست بلکه ریشه در نظام پشتیبانی بانکی، میزان حمایت بخش‌هایی مانند وزارت مسکن و شهرسازی برای تامین زمین،‌آب و ... بوده است.

دبیر کل اتاق تعاون مرکزی تاکید کرد:برآیند این مشکلات خروجی آن مشکل مسکن مهر شده است. در مورد مسکن اجتماعی طرح های جدی برای وزارت مسکن و شهرسازی داریم و آمادگی داریم در قالب بخش تعاون این پروژه را تحویل بگیریم.

وی ادامه داد: بخش تعاون بالفعل با کاستی‌هایی روبروست اما در صورتی که توان بالقوه آن را فعال کنیم به بالفعل تبدیل خواهد شد. به دلیل اینکه با کاستی روبرو هستیم پروژه ها را به صورت محتاطانه دنبال می‌کنیم.

مفتح اظهارکرد:در زمینه بورس در دوشاخه فعالیت می‌کنیم، یک بخش این است که بتوانیم شرکت‌های تعاونی را قابل پذیرش در بورس کنیم که این در دنیا مرسوم است. یعنی پس از ورود به بورس سهام آنها به صورت عام عرضه شود که در دست اقدام است.

دبیر کل اتاق تعاون مرکزی ادامه داد:در بخش کشاورزی مشکلاتی را داریم که یکی از آنها پایین بودن قیمت در فصل عرضه است . ما این پیشنهاد را به بورس داده‌ایم زمانی که کشاورزی محصول خود را به انبار رساند یک قبض وفادار و شناخته شده در بورس باشد و بتواند قبض انبار را در نظام بانکی به ضمانت بگذارد و بتواند در بورس به عنوان اوراق بهادار به منظور تامین مالی در فصل برداشت به فروش برساند.

وی درباره تعاونی‌های زنان در کشور گفت: کمیسیون خاص بانوان در اتاق تعاون تشکیل شده است و مناسب ترین بستر برای اشتغال بانوان تعاونی است که می‌تواند نقش جدی داشته باشد و دایره آن نیز گسترده است.

مفتح با بیان اینکه مشکلات متعددی در بخش اشتغال بانوان وجود دارد افزود: مشکلاتی که در بخش اشتغال مردان وجود دارد در اشتغال زنان چند برابر است که اشتغال زنان سرپرست خانوار و بدسرپرست بخشی از این مشکلات است.

انتهای پیام/

 

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه