نخستین سالگرد شهادت مالکوم شباز، شهید غریب جهان اسلام برگزار شد

نخستین سالگرد شهادت مالکوم شباز، شهید غریب جهان اسلام برگزار شد

خبرگزاری تسنیم: مراسم نخستین سالگرد شهادت شهید غریب جهان اسلام, شهید مالکوم لطیف شباز اهل آمریکا صبح امروز دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ۹۳ در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مراسم نخستین سالگرد شهادت شهید غریب جهان اسلام, شهید مالکوم لطیف شباز اهل آمریکا صبح امروز دوشنبه 29 اردیبهشت 93 در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد. این مراسم با حضور نادر طالب زاده مستندساز، مرضیه هاشمی مستندساز آمریکائی و خبرنگار شبکه پرس تی‌وی، رضا هاشمی و محمدحسن گلزاری امریکایی و از دوستان شهید شباز توسط کنگره بین المللی شهدای جهان اسلام برپا شد.

رضا هاشمی یکی از دوستان مالکوم شباز با اشاره به نحوه آشنایی‌اش با مالکوم گفت: یکی از دوستانمان در سال 2010 ما را با هم آشنا کرد من آن موقع در قم درس می‌خواندم و مالکوم دوست داشت که برای تحصیل به قم بیاید. یک آدم ساده و خاکی بود و بسیار مظلوم کاملا مشخص بود مشکلات زیادی در زندگی دارد. چندین بار زندانی شد و بسیار او را اذیت کردند. وقتی او را رودررو دیدم بسیاری از ویژگی‌های خاص را در او یافتم.

وی افزود: مالکوم چون آدم مهمی بود آمریکا سعی کرد او را تخریب کند. و تا زمان مرگش آنقدر او را اذیت کردند که الآن خیلی‌ها او را درست نمی‌شناسند هرچند خیلی افراد از ملیت‌های مختلف جهان به یادش هستند. او هم عاشق خانواده‌اش بود و هم دوست داشت همه افراد با هم خوب باشند. دوست داشت همه افکار را دور هم جمع کند. و این اتفاق در مراسم ختمش افتاد و افراد مختلفی از موقعیت‌ها و نژادهای مختلف به خاطر مالکوم در کنار یکدیگر جمع شدند.

شهید مالکوم شباز نوه شهید مالکوم ایکس به عنوان شهید شاخص جهان اسلام در سال 93 معرفی شده است.

مالکوم شباز از نوادگان مالکوم ایکس مبارز ره‌یافته آمریکایی بود. پدر مالکوم ایکس کشیشی مسیحی و مخالف نژادپرستی در آمریکا بوده؛ از کودکی با فرهنگ آزادی‌خواهانه بزرگ شد. نژادپرستان آمریکایی همواره خانواده‌ او را به قتل تهدید می‌کردند تا اینکه با حمله به خانه او و آتش کشیدن آن، وی را به قتل می‌رسانند. مادر مالکوم ایکس پس از این حادثه دچار اختلالات روانی شدید می‌شود. مالکوم ایکس که در ابتدا یک آنارشیست بوده و به این دلیل زندانی می‌شود، در زندان با مسلمانان مخالف دولت آشنا شده و به اسلام گرایش پیدا می‌کند. اگر چه وی در ابتدا درک عمیقی از اسلام نداشت، اما با سفر به مکه و انجام حج و آشنایی با آموزه‌های بردری و برابری در اسلام اعتقاد عمیقی پیدا کرده و از همین‌رو دیگر مالکوم ایکس برای نهادهای امنیتی آمریکا قابل تحمل نبوده تا اینکه او را در سال 1965 به قتل می‌رسانند.

مالکوم لطیف شباز نوه دختری مالکوم ایکس است و نهاد امنیتی آمریکا که با پدربزرگ وی و مبارزات‌اش به خوبی آشنا بوده او را تحت کنترل داشته است. مالکوم از سن یازده سالگی به بهانه‌های مختلف به زندان می‌افتد. محیط نامناسب زندان باعث می‌شود تا مالکوم شباز به گروه‌های مختلف گرایش پیدا کند اما پس از مدتی حقیقت اسلام را می‌یابد و مسلمان می‌شود. به سوریه می رود تا در حوزه علمیه شیعیان تحصیل کند. وقتی به سفر حج می‌رود شیوخ وهابی پیشنهادهای زیادی به او می‌دهند، اما محبت او به اهل‌بیت عصمت(ع) مانع پذیرش آن پیشنهادها می‌شود. او پس از بازگشت به آمریکا به دلایل امنیتی حتی نمی‌تواند کاری پیدا کند و به لحاظ مالی دچار مشکل می‌شود اما او هیچ‌گاه دست از تبلیغ آموزه‌های اسلام بر نمی‌دارد؛ طرفداران زیادی پیدا می‌کند تا اینکه نهاد امنیتی آمریکا تصمیم به قتل می‌گیرد. شخص ناشناسی از او دعوت می‌کند تا به مکزیک برود و برای کارگران سخنرانی کند. اما وقتی به آنجا می‌رسد دستگیرش می‌کنند و او را با ضرب و شتم وحشیانه‌ای به شهادت می‌رسانند به گونه‌ای که تشخیص و شناسایی جسد او به خاطر از بین رفتن چهره‌اش، برای دوستان و خانواده‌اش سخت بوده است.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران