پالایشگاه‌های کشور، مشابه پتروشیمی‌ها ریفرمیت تولید می‌کنند


پالایشگاه‌های کشور، مشابه پتروشیمی‌ها ریفرمیت تولید می‌کنند

خبرگزاری تسنیم: هم اکنون پالایشگاه اصفهان سه واحد، پالایشگاه تبریز دو واحد، پالایشگاه تهران دو واحد و پالایشگاه بندرعباس یک واحد تولید کننده ریفرمیت دارند که این واحدها مشابه واحدهای تولید کننده ریفرمیت در واحدهای پتروشیمی است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، پس از برگزاری مناظره ای با موضوع بنزین در رسانه ملی، اینبار دانشگاه امیرکبیر میزبان مناظره بنزینی بود. در این مناظره که طبق اعلام قبلی برگزار کنندگان آن، قرار بود با حضور مسئولانی چون عباس کاظمی (مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران) ، معصومه ابتکار (رئیس سازمان محیط زیست کشور) ، شاهرخ خسروانی ( معاون شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران) ، مسعود میرکاظمی (رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی)، حمیدرضا رستمی (مدیرعامل شرکت پتروشیمی نوری) ، سید محسن قمصری (مدیر اموربین الملل شرکت ملی نفت ایران)، جلیل سالاری (مدیرعامل سابق شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران)، علیرضا متاجی (مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران) ، یوسف رشیدی (رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط ‌زیست) و وحید حسینی (مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران) برگزار شود اما بیشتر این مدیران مسئول، حاضر به حضور در جمع علمی و دانشجویی برای بحث و بررسی پیرامون موضوع بنزین و شفاف سازی مسئله بنزین وارداتی و تولید پتروشیمی ها نشدند.

این مناظره در نهایت با حضور جلیل سالاری (مدیرعامل سابق شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران)، حسین ضرابی (معاون مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران) و پویان رنجبر (کارشناس انرژی) برگزار شد.

*هیچ کدام از مسئولان کشور با واردات بنزین موافق نیستند

حسین ضرابی - معاون مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران - با بیان اینکه به هیچ وجه موافق واردات بنزین نیستم، گفت: نه تنها من، بلکه هیچ کدام از مسئولان کشور با واردات بنزین موافق نیستند اما شرایط و میزان مصرف کشور ایجاب کرده تا ما مایحتاج را تأمین کنیم.

وی افزود: هیچ کس موافق واردات گندم نیست؛ اما روزی جشن خودکفایی در تولید گندم گرفتیم و امروز بر اساس نیاز کشور واردات گندم داریم.

ضرابی با بیان اینکه میزان واردات را اعلام نیاز پالایش و پخش مشخص می کند، گفت: ما با اعلام نیازی که پالایش و پخش می کرد؛ واردات را انجام می دادیم و این واردات بنزین بر اساس استانداردهای اعلام شده از سوی پالایش و پخش مورد بررسی و کنترل قرار می گرفت.

*کیفیت بنزین با استاندارد های پالایش و پخش همخوانی نداشت محموله برگشت می خورد

وی ادامه داد: اگر کیفیت بنزین وارداتی مطابق استانداردهای اعلام شده نبود ما محموله بنزین را برگشت می زدیم.

معاون مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه نباید میزان نیاز کشور به واردات بنزین اعلام شود، گفت: بنزین تبدیل به کالایی استراتژیک و سیاسی شده است و ما نباید میزان نیاز خود به واردات آن را اعلام کنیم.

پویان رنجبر - کارشناس انرژی - در ادامه با بیان اینکه در تأمین بنزین با عدم شفاف سازی در داخل کشور روبه رو هستیم، گفت: نیاز به اعلام نیاز کشور به میزان واردات نیست، می توانیم شاخص های بنزینی که وارد کشور می شود و در داخل کشور تولید می شود را در دانشگاهها بازگو کنیم و جزئیات بنزین تولیدی پالایشگاهها، اکتان افزاهای پتروپالایشگاهی و بنزین وارداتی را اعلام کنیم.

وی افزود: مشکل اصلی که در تأمین بنزین کشور داریم به خاطر تفکر نادرستی است که برخی مسئولان وزارت نفت در مورد احداث پالایشگاه های جدید داشته اند به طوری که از سال 76 تا 84 یک پالایشگاه هم اضافه نکردیم.

رنجبر با اشاره به اینکه در میانه دهه 80 شمسی حدود 40 درصد نیاز کشور وارداتی تأمین می شد، اظهار داشت: برخی کشورهای غربی که پاشنه آشیل ایران را واردات بنزین شناسایی کرده بودند به ایجاد مشکل بر سر راه واردات بنزین به ایران پرداختند که در ایران راهکارهایی برای حل مشکلات به وجود آمده اندیشیده شد که یکی از آنها تولید اکتان افزاها در واحدهای پتروپالایشگاهی بود.

*هم اکنون نیز 45 تا 55 درصد بنزین مصرفی کشور را ریفرمیت تشکیل می دهد

این کارشناس انرژی با تأکید بر اینکه بحث آلودگی بنزین یک بحث کارشناسی و فنی است، گفت: کسانی که عامل اصلی آلودگی هوا را ریفرمیت تولیدی پتروپالایشگاهها می دانند باید توجه داشته باشند که بنزین پیرولیز که مطمئنا خطرناک است تولید نشده و عموم ریفرمیت های پتروپالایشگاهی بنزنی کمتر از 5 درصد دارند.

وی ادامه داد: پتروشیمی های نوری، بوعلی سینا و بخشی از پتروشیمی بندرامام به تولید ریفرمیت پرداختند و هم اکنون نیز 45 تا 55 درصد بنزین مصرفی کشور  را ریفرمیت تشکیل می دهد.

*بدون آمار مستدل نمی توان میزان آروماتیک و بنزین را زیر سوال برد

رنجبر با بیان اینکه بالاخره باید توجه داشت تولید ریفرمیت پتروپالایشگاهی خطی است که در زمان تحریم باز شده، گفت: نباید برای توجیه واردات با اظهار نظرهای غیرکارشناسی به بستن این خط اقدام کرد بلکه باید به گونه ای عمل کنیم تا در صورت اعمال فشار به کشور و نیاز به تولید مجدد ریفرمیت در پتروپالایشگاهها در کمتر از 24 ساعت بتوانیم واحدها را به تولید بیاوریم.

وی افزود: واحد تولید ریفرمیت که در پتروشیمی نوری بود، دقیقا واحدی مشابه پالایشگاه تبریز است، واحد ریفرمیت پتروشیمی بندرامام نیز کپی واحد تولید پالایشگاه شیراز است، از این نظر نمی توان گفت تولید ریفرمیت در پتروشیمی ها با تولید ریفرمیت پالایشگاهی متفاوت است.

این کارشناس انرژی با بیان اینکه ریفرمیت عاری از گوگرد است، اذعان داشت: بحث وجود آروماتیک، اکتان و بنزن است اما نمی توان بدون ارائه آمار مستدل میزان وجود آروماتیک، اکتان و بنزن ریفرمیت ها را زیر سوال برد.

* اظهارنظرهای غیرکارشناسی سلامت روانی جامعه را به خطر می اندازد

رنجبر اظهار نظرهای غیرکارشناسی در فضای رسانه را موجب خطرانداختن سلامت روانی جامعه دانست و گفت: پالایشگاه اراک در حال حاضر برای اختلاط با بنزین، ریفرمیت تولید می کند.

وی افزود:‌ شاید گفته شود که پتروشیمی ها برای تولید محصولات باارزش تری احداث شده اند و وظیفه تولید ریفرمیت ندارند، این حرف درست اما چرا علت را آلایندگی اعلام می کنند، نباید با اعلام آلوده بودن ریفرمیت پتروپالایشگاهی، اقدام به انتشار حرف های غیرکارشناسی زد.

این کارشناس انرژی با بیان اینکه در شرایط فعلی به دلیل مشکلات ارزی باید واردات بنزین به صورت تهاتری انجام شود، گفت: آقای قمصری اعلام کرده که ما نفت کوره می دهیم و بنزین می گیریم که در این صورت این اقدام مناسبی است.

*بنزینی که قبل از نوروز 93 وارد شد یورو 4 نبود

وی ادامه داد: اما باید به کیفیت بنزین وارداتی توجه کنیم، ما باید بنزینی که وارد می کنیم استاندارد یورو 4 باشد اما مدارک و اسنادی نشان می دهد که بنزینی که در قبل از نوروز امسال وارد کشور شده استانداردی کمتر از شاخص های یورو 4 داشته است.

جلیل سالاری - قائم مقام سابق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران - با اشاره به این که نفتا، ریفرمیت، الکیلیت، ایزومر و بنزین‌های واحد کت‌کراکر از مولفه‌های تولید بنزین است، گفت: این مولفه‌ها براساس یک ترکیب مشخص با یکدیگر ترکیب می‌شوند.

* محصول دریافتی از واحدهای پتروشیمی بنزین نیست؛ برای اکتان افزایی است

وی با تاکید بر این که محصول دریافتی از واحدهای پتروشیمی بنزین نیست بلکه یکی از مولفه‌های بنزین برای ارتقای اکتان است گفت: قبل از سال‌ 84 هر توسعه‌ای در صنعت پالایش مربوط به افزایش کمیت بود نه کیفیت. به همین دلیل علاوه بر این که 40 هزار بشکه تولید نفت کوره که توجیه اقتصادی ندارد افزایش یافت، حجم تولید نفتا هم در پالایشگاه‌های کشور افزایش یافت و به علت این که امکان ارتقای کیفیت نفتا وجود نداشت خوراک دریافتی پالایشگاه‌ها کاهش یافت. حل این مشکل نیازمند اکتان افزا بود.

وی ادامه داد: تا سال 79 از سرب برای ارتقای اکتان بنزین استفاده می‌شد اما بعد از آن ام.تی.بی.ای و بنزین وارداتی جایگزین آن شد؛ به طوری که حجم بنزین وارداتی به 27.5 میلیون لیتر در روز رسید و هزینه پنج میلیارد دلاری را به کشور تحمیل کرد. با شروع تحریم‌ بنزین در سال 89، اکتان افزا مورد نیاز از پتروپالایشگاه‌ها تامین شد. همین هماهنگی میان پالایشگاه‌ها و پتروپالایشگاه‌ها موجب شد افزایش تولید نفتا در داخل کشور جبران شود.

*پژوهشگاه صنعت نفت ترکیب ریفرمیت پتروپالایشگاهها را آنالیز کرد

وی تاکید کرد: تولید بنزین به کمک ریفرمیت پتروپالایشگاه‌ها در چارچوب استانداری مشخص بود که پژوهشگاه صنعت نفت ترکیب آن را آنالیز کرد و مطابق با استاندارد تحویل مردم داده شد.

وی حجم ریفرمیت را در تولید بنزین داخلی 50 درصد اعلام کرد و افزود: هم اکنون در پالایشگاه اصفهان سه واحد، پالایشگاه تبریز دو واحد، پالایشگاه تهران دو واحد و پالایشگاه بندرعباس یک واحد تولید کننده ریفرمیت دارند که این واحدها مشابه واحدهای تولید کننده ریفرمیت در واحدهای پتروشیمی است.

سالاری گفت: پالایشگاه اراک و بندرعباس دقیقاً کپی‌برداری از پالایشگاه اصفهان بود و در هیچ‌کدام از آنها پارامترهای زیست‌محیطی دیده نشد. از سال 1379 تلاش شد طرح‌های جامع با هدف کیفی و کمی‌سازی پالایشگاه‌های موجود اجرا شود اما با وجود مطالعات انجام شده به‌دلیل این‌که وزارت نفت در آن زمان اعتقادی به ساخت پالایشگاه نداشت و هرگونه افزایش کمی و کیفی بنزین و گازوییل را در پالایشگاه‌های داخلی غیراقتصادی می‌دانستند این طرح متوقف شد.

وی ادامه داد: در آن زمان طرح توسعه پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند پیشنهاد شد که امکان اجرای طرح با فاینانس خود گردان وجود داشت. در صورت اجرای این طرح کیفیت فرآوره‌های نفتی پالایشگاه امام خمینی(ره) در سال 1384 به یورو 5 می‌رسید اما این کار به دلیل سیاست‌های آن وقت وزرات نفت متوقف شد.

در پایان این مناظره، مسئولان و کارشناسان حاضر به پاسخگویی به سوالات دانشجویان و اصحاب رسانه پرداختند که مشروح نشست پرسش و پاسخ متعاقبا منتشر خواهد شد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه