سالاری: در اتاق فکر وزارت نفت تصمیمات کارشناسی گرفته نمی‌شود


سالاری: در اتاق فکر وزارت نفت تصمیمات کارشناسی گرفته نمی‌شود

خبرگزاری تسنیم: مدیرعامل سابق شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی با ابراز تأسف از اینکه در اتاق فکر وزارت نفت تصمیمات کارشناسی گرفته نمی‌شود گفت: می‌توان به جای رسانه‌ای کردن موضوع بنزین، تنها با یک آزمایش ساده حقیقت را روشن کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در دانشگاه امیرکبیر تهران پس از برگزاری مناظره ای با موضوع بنزین وارداتی، جلیل سالاری (مدیرعامل سابق شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران)، حسین ضرابی (معاون مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران) و پویان رنجبر (کارشناس انرژی) پاسخگوی سوالات خبرنگاران و دانشجویان بودند.

*قرارداد شفافی برای واردات بنزین وجود ندارد

سالاری با اشاره به این که ریفرمیت داخلی پیش از این به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می شد و این کشورهای با تغییراتی آن را به ایران می‌فروختند گفت: با توجه به اوضاع تحریم قرارداد شفافی برای واردات بنزین وجود ندارد. هر دفع مجبوریم از یکی بنزین بخریم که همین موضوع باعث می‌شود که گاهی بنزین وادراتی فاقد گواهینامه استاندارد باشد. ضمن این که قیمت اکتان‌افزا داخلی کمتر از قیمت بنزین وارداتی است که باهدف افزایش اکتان خریداری می‌شود.

*راضی به واردات بنزین نیستیم

ضرابی هم با تاکید بر این که زیرسوال بردن وزارت نفت برای آلودگی بی انصافی است، عوامل دیگری مانند ترافیک، کیفیت خودروهای داخلی، حمل و نقل عمومی و صنایع هم باید جوابگو باشند.

وی با تاکید بر این که راضی به واردات بنزین نیستیم گفت: واردات بر اساس درخواست شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران به امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران انجام می‌شود.

معاون امور بین الملل شرکت ملی نفت با بیان این که مشخصه‌های بنزین وارداتی را شرکت ملی پالایش و پخش اعلام می‌کند و صادرات بر اساس این شاخص‌ها صورت می‌گیرد گفت: محموله قبل از تخلیه در بنادر چک می‌شود و درصورتی که موافق استاندارد باشد تخلیه می‌شود و اگر مخالف استانداردها باشد برگردانده می‌شود.

* اگر تحریم نبود بنزین را با قیمت بهتری وارد می‌کردیم

ضرابی با تاکید بر این که قرارداد واردات بنزین شفاف است گفت: بنزین از پالایشگاه‌ها خریداری می‌شود. بنزین محصول مغازه نیست محصول پالایشگاه است. . اما به طور مثال با وجود رابطه خوبی که ایران با ترکیه داشت بعد از تحریم بنزین از سوی امریکا، محموله بنزین وارداتی از ترکیه هنگامی که به بندرعباس رسیده بود برگشت داده شد. باتوجه به اوضاع تحریم پالایشگاه‌ها اجازه ندارند مستقیم بنزین را به ما بفروشند البته شرکتهای بین المللی هم وجود دارد که هم بنزین می‌خرند و هم می‌فروشند. خرید از این شرکت‌ها با قرارداد، قیمت و کیفیت شفاف انجام می‌شود. واردات بنزین مانند واردات قطعات هواپیماست که به ما نمی‌فروشند.

وی اظهار کرد: قطعا اگر تحریم نبود بنزین را با قیمت بهتری وارد می‌کردیم. یکی از مضرات تحریم ایجاد مشکلات اقتصادی است. هیچ پالاشگاهی محصولات خود را مستقیم نمی‌فروشد بلکه از طریق یک شرکت بازرگانی به فروشد می‌رسد.

* کاسبان تحریم موافق ادامه تحریم‌ها

یکی از حاضران در این مناظره از ضرابی پرسید، با توجه به این که در اوضاع تحریم بنزین را مستقیم به ما نمی‌فروشند پس از طریق یک بازیگر واسطه یا چند واسطه بنزین وارد می‌شود؟ این موضوع قطعا منافع یک عده را تامین خواهد کرد.

ضرابی پاسخ داد: "در شرایط تحریم برنج و گندم را ازمنابع اصلی نمی‌خریم. ببخشید که الان مطرح است، کاسبان تحریم، کاسبان تحریم! یک عده موافق هستند که تحریم ادامه داشته باشد."

این دانشجو مطرح کرد: نگرانی ما هم از همین موضوع است که ضرابی گفت: بله، اما این موضع فقط مربوط به واردات بنزین نیست.

* بنزن ریفریمت پتروپالایشگاه‌ها 50 درصد نیست؛ 1.58 درصد است

رنجبر در پاسخ به گفته‌های شبکه اطلاع‌رسانی نفت و انرژی (شانا) وابسته به روابط عمومی وزارت نفت که مدعی شده بود رییس فرآینده پالایشگاه بنزن ریفریمت پتروپالایشگاه‌ها را 50 درصد اعلام کرده است گفت: گواهینامه‌ای که یک آزمایشگاه آلمانی برای ریفرمیت پتروپالایشگاه صادر کرده است بنزن آن را 1.58 درصد و اکتان 102 مشخص کرده‌اند. این گواهینامه مهر و امضا اداره کل نظارت بر صادرات و مبادلات نفتی را هم دارد.

یکی از دانشجویان هم در پاسخ به خبرنگار شانا یادآور شد: پتروشیمی‌ها واحدهای بنزن‌زدایی دارند این درحالیست که پالایشگاه‌های نفتی فاقد واحد بنزن‌زدایی هستند. اگر درصد بنزن، بنزین عرضه شده بالاست مربوط به بنزین تولید شده در پالایشگاه‌های کشور است نه ریفرمیت پتروشیمی‌ها.

*بنزنِ بنزین پالایشگاه‌ها بیشتر از ریفرمیت پتروشیمی‌هاست

سالاری با تاکید بر این که باید واقعیت‌‌ها را به مردم گفته شود توصیه کرد: به گونه‌ای نباشد که اگر تحریم بنزین تشدید شد به دلیل این که فلان مقام مسئول گفته است که بنزین پتروشیمی آلاینده است دیگر نتوانیم ازاین واحدها برای تولید بنزین کمک بگیریم.

مدیر عامل سابق شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اعلام این که بنزن، بنزین پالایشگاهی بین چهار تا پنج درصد است این در حالیست که آخرین آنالیز ریفرمیت پتروشیمی‌ها نشان می‌دهد بنزن ریفریمت یکی واحدهای پتروشیمی 0.9 درصد و یکی دیگر 2.6 درصد است.

وی  با تاکید بر این که هر کس ریفرمیت را به صورت مستقیم عرضه کرده تخلف کرده است گفت: ام.تی.بی.ای هم برای سلامتی مضر است اما طبق قانون این ماده 15 درصد حجمی بنزین تولیدی را تشکیل می‌دهد.

رییس ستاد افزایش تولید بنزین ادامه داد: چهار تا پنج ماه کار کارشناسی شد تا تولید بنزین به کمک ریفرمیت پتروشیمی‌ها آغاز شد؛ به طوری که در جلسه ستاد افزایش تولید بنزین پژوهشگاه نفت تاکید کرد که به دلیل عدد اکتان 104 ریفرمیت مورد نظر می‌تواند در ترکیب بنزین تولیدی استفاده شود.

سالاری گفت: برخی مدعی هستند که واحدهای تولیدکننده ریفرمیت، پتروپالایشگاه نیستند؛ این در حالیست که پتروشیمی نوری خوراکش میعانات گازی است و دارای واحدهای تقطیر، بنزن زدایی و ریفرمیت است که دقیقا مشابه با پالایشگاه ستاره خلیج فارس است.

* مواضع متناقض‌ سازمان محیط زیست

یکی از شرکت گنندگان در این مناظره با اشاره به گفتگوی رشیدی- سرپرست مرکز ملی هوا و اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست- با یک روزنامه در بهمن‌ماه گفت: وی پیش از این اعلام کرده بود که" صادقانه می‌گویم الآن خیلی وضعیت حاد و بحرانی در حوزه بنزین نداریم، در تهران که اصلا نداریم." این سخنان رشیدی در حالی است که اکنون وی و سازمان محیط زیست مدعی آلاینده بودن بنزین تولید شده به کمک واحدهای پتروشیمی است. ای کاش آقای رشیدی بودند و در مورد این تناقض پاسخ می‌دادند.

وی در ادامه گفت: اقای خسروانی نیز پیش از این اعلام کرده بود که ریفرمیت دریافتی از پتروشیمی ها با توجه به استانداردها ترکیب و عرضه می‌شود. همچنین شرکت پالایش پخش سال گذشته اطلاعیه‌ای مبنی بر استاندارد بودن بنزین پتروشیمی‌ها منتشر کرد. از سوی دیگر تا قبل از اسفند ماه محیط زیست و وزارت نفت در مورد پاک بود یا آلاینده بودن بنزین تولید شده به کمک واحدهای پتروشیمی در مقابل یکدیگر قرار گرفتند اما اکنون کنار هم می‌نشینند و در زیر سوال بردن کیفیت بنزین داخلی هم صدا شده اند.

*نمایندگان مجلس: فشار برخی اطرافیان دولتمردان برای اعلام شدن آلایندگی بنزین داخلی

این شرکت کننده در مناظره بنزینی ادامه داد: برخی از نمایندگان مجلس نیز از فشار برخی اطرافیان دولتمردان برای آلاینده اعلام شدن بنزین داخلی خبر می‌دهند و از وجود مافیای نفت در این زمینه هشدار می‌دهند.

وی خطاب به ضرابی که گفته بود در آلودگی هوا تنها نباید وزارت نفت را مقصر دانست گفت: کسی وزارت نفت را زیر سوال نبرده است بلکه این مسئولان وزارت نفت هستند که عملکرد خود را زیر سوال بردند در واقع موضع گیری مقام‌های نفتی در مسئله بنزین پتروشیمی نوعی خودسوزی وزارت نفت است.

*در اتاق فکر وزارت نفت تصمیمات کارشناسی گرفته نمی‌شود

مدیرعامل سابق شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی با ابراز تأسف از اینکه در اتاق فکر وزارت نفت تصمیمات کارشناسی گرفته نمی‌شود گفت: می‌توان به جای رسانه‌ای کردن این موضوع تنها با یک آزمایش ساده حقیقت را روشن کرد.

وی با تأکید براینکه درسال مدیریت جهادی و تأکید بر اقتصاد مقاومتی صنعت نفت نیز باید مانند برخی صنایع که از آن جلوتر هستند عمل کند، گفت: برای جبرانع قب ماندگی  104 ساله صنعت نفت باید به جوانان اتکا کنیم متأسفانه اکنون این اتفاق نمی‌افتد. هم اکنون در پالایشگاه امام خمینی شازند افرادی که در  طرح توسعه این پالایشگاه نقش محوری داشتند درحاشیه قرار گرفتند. وقتی کارشناسان نظری می‌دهند نباید آنها را توبیخ کرد.

وی ادامه داد: بازنشسته‌هایی که اکنون دوباره وارد وزارت نفت شده‌اند باید الگوی جوانان باشند تا جوانان با کمک آنها رشد کنند اینگونه نباشد که نیروی کارشناسی به حاشیه رانده شود یا با آنها برخوردهای تنبیهی صورت گیرد.

* مدیران سازمان محیط زیست و وزارت نفت موضع‌گیری خود را اصلاح کنند

پویان رنجبر ؛ مدیر گروه انرژی شبکه تحلیل گران فناوری اظهار کرد: بحث‌های زیادی در مورد آلاینده بودن بنزین پتروشیمی و واردات صورت گرفته است اما اکنون باید راهکاری برای حل این مشکل ارائه شود؛ اولین راهکار کاهش مصرف سوخت به کمک همکاری مردم و اصلاح موتور خودروهاست. دیگر اینکه باید ظرفیت و کیفیت فرآورده های پالایشگاهی از طریق طرح‌هایی در همین زمینه افزایش یابد البته امیدواریم دیدگاهی که پیش از این مخالف این موضوع بود در این زمینه اصلاح شده باشد.

وی ادامه داد: اگر پتروشیمی ها می‌توانند ارزش افزوده بیشتری داشته باشند به سمت تولیدات خود هدایت شوند. ولی باید این شرط گذاشته شود که اگر تحریم‌ها شدید شد بتوانیم دوباره از این واحدها استفاده کنیم البته با بحث‌های غیرکارشناسی نباید منجر به سوزاندن این فرصت‌ها شویم.

رنجبر به مدیران سازمان محیط زیست و وزارت نفت توصیه کرد در حرف‌های خود بازنگری کنند تا اگر روزی حقیقت مشخص شد بتوانند دوباره از ریفرمیت پتروشیمی‌ها استفاده کند.

این کارشناس جوان تأکید کرد: اگر در آزمایشات وزارت نفت مشخص شود که به طور مثال ریفرمیت پتروپالایشگاه‌ها 10 تا 20 درصد بنزن دارد، وی نیز به عنوان یک کارشناس مخالف استفاده از آن برای تولید بنزین است.

رنجبر ساده ترین راه را برای تأمین بنزین مورد نیاز کشور واردات دانست و افزود: اگر قرار است بنزین وارد شود باید با شروطی این کار صورت گیرد که مهمترین آن واردات بنزین براساس استاندارد یورو 4 است.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه