علوم انسانی مهمترین حوزه همکاری با جهان اسلام است

علوم انسانی مهمترین حوزه همکاری با جهان اسلام است

خبرگزاری تسنیم: رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در راستای ایجاد زمینه‌های مناسب برای همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه علامه طباطبائی با دانشگاه‌های جهان اسلام و نیز بهره مندی از آراء و نظریات اندیشمندان علما درحوزه علوم دینی با آیت الله اراکی دیدار کرد

به گزارش خبرگزاری تسنیم، آیت الله اراکی در این دیدار با تقدیر از رویکرد دانشگاه علامه طباطبائی به عنوان دانشگاه تخصصی علوم انسانی در زمینه برقراری روابط و مناسبات علمی با دانشگاه های جهان اسلام، آمادگی این مجمع را در دستیابی به این اهداف اعلام کرد و گفت: این مهم در تعامل سازنده استادان و نخبگان دانشگاه‌ها محقق خواهد شد و امیدواریم که با همکاری و همراهی این عزیزان شاهد گسترش این همکاری‌ها در سطح دانشگاه‌های جهان اسلام باشیم.

وی افزود: با توجه به موج بیداری اسلامی، اولین نیاز تئوری‌های اسلامی برخواسته از منابع دینی است که این اولین مطالبه امروز جوامع اسلامی به شمار می رود.

آیت الله اراکی ادامه داد: وجود کتاب «اقتصادنا» از شهید صدر در کتاب خانه‌های جریان افراطی وهابیت نشان می دهد که اندیشه ما قابل عرضه است و چون کتابی علمی است شیعه و سنی نمی شناسد.

دبیر کل مجمع تقریب گفت: آثار مرحوم شریعتی، شهید مطهری، آرا و اندیشه های امام خمینی (ره) مورد توجه عموم اندیشمندان است. بنابراین یکی از مهم ترین مرحله‌های دیپلماسی وحدت، حوزه دانش و اندیشه به ویژه در ساحت علوم انسانی است. همچنین مقام معظم رهبری مکرر انتظاراتی را از حوزه های علمیه به ویژه حوزه قم مطرح کرده‌اند.

وی همچنین با ارائه پیشنهاد ایجاد ستاد گسترش همکاری ها بین نهادهای دانشگاهی و مجمع تقریب،گفت: زمینه های تقریب گاهی از حوزه بیشتر است و ما خواستار گسترش اندیشه تقریب در دانشگاه‌ها هستیم.

همچنین دکتر سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی نیز ضمن تاکید بر ایجاد زمینه‌های مناسب همکاری این دانشگاه با دانشگاه‌های جهان اسلام از سوی مجمع تقریب مذاهب اسلامی و تعاملات بین‌المللی در این زمینه، گفت: این دانشگاه با بهره‌مندی از اعضای هیأت علمی مجرب و همچنین دو هزار دانشجوی دکتری، آمادگی تعامل و برقراری ارتباط نظام مند علمی با حوزه‌های علمیه و جلب مشارکت علمای حوزه در تدوین دروس اسلامی به خصوص در حوزه اندیشه سیاسی اسلامی، اقتصاد اسلامی، فلسفه اسلامی و... را دارد.

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی افزود: تعامل با دانشگاه‌های معتبر جهان اسلام و تبادل نظر و گفت و گو در آموخته‌های مورد بحث در راستای وحدت کشورهای اسلامی در دستور کار این دانشگاه قرار دارد که امیدواریم با همکاری های مشترک بتوانیم در این عرصه گام های مؤثری را شاهد باشیم.


آیت‌الله اراکی در دیدار با شهردار قم:قم از ظرفیت تبدیل شدن به پایلوت مدیریت شهری اسلامی برخوردار است

به گزارش خبرگزاری تسنیم، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلام همچنین در بازدید از شهرداری قم، با بیان این که قم به عنوان پایلوت مدیریت شهری اسلامی به جهان معرفی شده تا بتواند الگوی مناسب شهری ارائه کند،گفت: فقه ما در تمامی ساختارها حرفی برای گفتن دارد. یکی از آن‌ها موضوع مدیریت شهری و شهرسازی است که باید در این زمینه کار شده و مطالب مرتبط با مدیریت شهری استخراج شود.

آیت الله اراکی افزود: در خصوص ارتفاع ساختمان‌ها، فاصله میان آنها، جایگاه خدمات عمومی در شهرها و.... آیات و روایات بسیاری وجود دارد که باید این مسائل استخراج و مد نظر قرار گیرد. ما می‌توانیم یک مهندسی فقهی برای شهر اسلامی ارائه کنیم و اگر به دنبال شهر اسلامی هستیم باید این معیارهای اسلامی را رعایت کنیم.

وی با بیان اینکه فرهنگ غرب در حال گسترش است، خاطرنشان کرد: نباید اجازه دهیم این فرهنگ بیش از این گسترش پیدا کند و باید با معرفی الگوهای اسلامی در همه ابعاد به ویژه مدیریت شهری در گسترش مباحث اسلامی تلاش کنیم.

آیت الله اراکی اظهار داشت: شهرسازی مبتنی بر مبانی غربی آثار منفی بسیاری دارد که باید این موضوع را پایان داده و اجازه نداد سبک و سیاق فرهنگ‌های دیگر در کشور ما رسوخ کند.

وی با اشاره به جایگاه شهر قم نیز گفت: قم یک شهر مقدس و ام‌القرای جهان تشیع به شمار می‌رود و از این رو از شهرداری قم نیز انتظار می‌رود در مسائل فقه اسلامی مدیریت شهری تلاش کند و با پژوهش و تحقیق در گسترش آن بکوشد. قم باید در این عرصه پیشتاز باشد و از آنجایی که شهرداری قم و شخص شهردار اهتمام ویژه‌ای به این موضوع دارند می‌توان اقدامات خوبی را در این زمینه ایجاد کرد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی،تاکید کرد: باید قم به عنوان پایلوت مدیریت شهری اسلامی به جهان معرفی شود تا بتواند الگوی مناسب شهری ارائه کند.

آیت‌الله اراکی در پایان خاطر نشان کرد: شهرداری قم یکی از شهرداری‌های موفق کشور در چند سال اخیر بوده است و خدمات خوبی را ارائه کرده و با توجه به ارتباط خوب شهردار با مراجع عظام تقلید باید از تلاش‌های آنها قدردانی کنیم.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران