۱.۴ میلیون تن برنج مازاد در انبارها در معرض آلودگی

1.4 میلیون تن برنج مازاد در انبارها در معرض آلودگی

خبرگزاری تسنیم:رئیس انجمن برنج با تاکید بر اینکه کم آبی کشت و تولید برنج ایرانی را تهدید می‌کند گفت: در حال حاضر یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن برنج مازاد وارداتی در کشور وجود دارد که به دلیل نگهداری بیش از حد در انبارها احتمال آلودگی آن وجود دارد.

جمیل علیزاده شایق در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، درباره میزان تولید برنج در کشور گفت: سال گذشته 2 میلیون و 300 هزار تن تولید برنج داشته ایم. از طرفی وزارت بهداشت بر اساس برررسی‌هایش اعلام کرد که هر ایرانی روزانه 98 گرم برنج مصرف می کند که به طور متوسط سرانه مصرف در ماه حدود 3 کیلو و بطور سالیانه 36 کیلوگرم است که وزارت بازرگانی این میزان را تا 42 کیلوگرم هم اعلام کرده است.

وی با بیان اینکه حداکثر نیاز کشور برای واردات برنج حدود 500 تا600 هزار تن است گفت: در سال 92،‌به میزان2 میلیون تن برنج وارداتی داشتیم که اگر بخواهیم محاسبه کنیم، یک میلیون و 400 هزار تن برنج مازاد وجود داشت.

علیزاده شایق تاکید کرد: در حال حاضر انبارها پر از مازاد برنج است و از آنجایی که نمی‌توان برنج را بیش از حد در انبار نگهداری کرد احتمال آلوده شدن این برنج‌ها وجود دارد. یکی از دلایل اعلام آلودگی برنج‌های واردتی حتی اگر خود برنج آلوده نباشد،نگهداری بیش از حد در انبار است.

رئیس انجمن برنج کاران با بیان اینکه کم آبی شرایط برنج ایرانی را تهدیده می‌کند افزود: در حال حاضر شالیکاران در سواحل گیلان، مازندران و گلستان با کمبود آب برای آبیاری مزارع مواجهند و کم آبی برنج ایرانی راتهدید می‌کند.

وی با بیان اینکه اگر در خرداد ماه بارندگی نداشته باشیم بخشی از شالیزارها خشک می‌شوند گفت:  اکنون وزارت نیرو برنامه‌ای برای آبرسانی به مزارع شمالی کشور ندارد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه