رئیس‌جمهور سد ارداک را در مشهد افتتاح کرد


محمود احمدی نژاد رئیس جمهور

خبرگزاری تسنیم: محمود احمدی‌نژاد در جریان سفر به استان خراسان رضوی سد مخزنی ارداک را که در شمال‌غرب مشهد واقع است برای تأمین آب کشاورزی افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار داد.

به‌گزارش گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم به‌نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، محمود احمدی‌نژاد بعد از ظهر امروز (چهارشنبه) در جریان سفر به استان خراسان رضوی با حضور در محل احداث سد مخزنی ارداک، واقع در 69کیلومتری شمال‌غربی مشهد این سد را افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار داد.

سد مخزنی ارداک در محل تلاقی دو شاخه اصلی رودخانه ارداک که از سرشاخه‌های "کشف رود" است و در فاصله 4کیلومتری روستای ارداک قرار دارد با هدف تأمین آب کشاورزی و نیز قسمتی از آب شرب شهر مشهد احداث شده است.

سد ارداک از نوع خاکی با هسته رسی به‌ارتفاع 56 متر از بستر رودخانه و 59 متر از پی با طول تاج 410 متر و حجم مخزن 30 میلیون متر مکعب است.

عملیات اجرایی این سد از سال 81 آغاز شده و به‌عنوان مکمل سد بزرگ دوستی در تأمین نیاز آبی بخش شرب و صنعت شهر مشهد احداث شده است.

ساخمان سد و شبکه آبیاری و زهکشی ارداک نیز با هدف مهار، کنترل، ذخیره و تنظیم جریانات دائم و فصلی رودخانه ارداک به‌منظور تأمین نیاز آبی مشهد به‌میزان 16.6 میلیون متر مکعب، تأمین نیاز آبی 1 هزار و 671 هکتار از اراضی زراعی روستاهای حقابه بر پایاب، ایجاد اشتغال پایدار در بخش کشاورزی و صنعت منطقه و توسعه تفرجگاه‌های آبی و امکان ایجاد فرصت سرمایه گذاری بخش خصوصی در گردشگری استان، احداث گردیده است.

طول خطوط انتقال آب شبکه آبیاری و زهکشی این سد 18 هزار و 570 متر لوله و 35 باب ابنیه فنی هیدرولیکی می‌باشد، هزینه نهایی اجرای دو طرح ساختمان سد و شبکه آبیاری زهکشی با احتساب هزینه‌های بخش مطالعه و نظارت، استملاک اراضی زراعی و باقی محدوده طرح و عملیات اجرایی در حدود 500 میلیارد ریال است.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon