نرخ گشایش ال‌سی در دولت یازدهم هنوز ۱۳۰ درصد است

نرخ گشایش ال‌سی در دولت یازدهم هنوز 130 درصد است

خبرگزاری تسنیم: مدیرعامل شرکت آبسکون که از سیاست‌های دولت در بخش تولید دل پُری داشت، با اعتقاد به اینکه دولت فعلی تولید را رها کرده است، خبر داد: علی‌رغم ابلاغ مصوبه دولت یازدهم برای کاهش نرخ گشایش ال‌سی به ۳۰درصد، این نرخ همچنان ۱۱۰ تا ۱۳۰ درصد است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، حمایت از تولید ملی و داخلی یکی از مهمترین بندهای ابلاغی سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری است.       معنی و مفهوم حمایت از تولید ملی و داخلی در حرکت به سوی استقلال و خودکفائی و خوداتکائی و رهائی از وابستگی­‌ها، تحکیم پیشرفت همه جانبه، تحقق اهداف عدالت و پیشرفت، مستحکم کردن اقتصاد داخلی و شکوفایی آن، رشد همه جانبه ،افزایش قدرت خرید مردم،افزایش دارائی­‌ها و مالکیت مردم، جذب سرمایه­‌های بی­‌هدف و سرگردان و سوق آن به سمت کار و تولید،افزایش درآمد ملی،افزایش صادرات ،کاهش واردات، ارتقاء بهره­‌وری و و دهها عامل دیگر جلوه گر می شود.

بسیار روشن است که پیشرفت کشور وابسته به دو عنصر علم و تولید است. یک کشور برای دستیابی به اهداف خود نیازمند عنصر علم و  تولید یعنی عمل و کار براساس دانش خود است. از این رو اهمیت و ضرورت تولید در شرایط فعلی جامعه که به قول دولتمردان در رکود اقتصادی به سر می‌بریم امری ضروری تلقی می‌شود.

تولید داخلی این روزها در کشور با مشکلات عدیده دست و پنجه نرم می کند و یکی از نشانه های رکود تورمی در کشور عقب ماندگی تولید ملی از ظرفیت‌های بالقوه‌اش است. برای بررسی دقیق تر مشکلات بخش تولید و سیاستهای دولت یازدهم در این بخش با «هبت‌الله فاضلی»، مدیرعامل شرکت تولیدی صنعتی بازرگانی فرآورده‌های آلومینیوم (آبسکون) به گفتگو نشسته ایم که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

هبت الله فاضلی در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب گفت:تولید و تولیدکنندگان با مشکلات مختلفی روبرو هستند که رفع آن تنها با همت دولت انجام خواهد گرفت.

 فاضلی عدم تعلق تسهیلات بانکی به تولید کنندگان بدهکار را یکی از مشکلات دانست و  ادامه داد: اکثر قریب به اتفاق تولیدکنندگان به دلیل مشکلات فراگیر، دارای معوقات بانکی هستند و بانک‌ها حتی در صورت امهال قانونی بدهی‌های آنها، نام این شرکت‌ها را از سرفصل بدهکاران معوق خارج نمی‌کنند به همین دلیل امکان دریافت هیچگونه تهسیلاتی از سیستم بانکی برای آنها وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت تولیدی آبسکون در ادامه به نبود نقدینگی و سرمایه در گردش واحد‌های تولیدی اشاره و اظهار کرد: تامین نقدینگی به عنوان سرمایه در گردش در حال حاضر بزرگترین مشکل واحدهای تولیدی است که تهیه مواد اولیه نیز در گرو رفع این مشکل است.            

وی در ادامه دیگر مشکلات واحدهای تولیدی گفت: فشار بانکها برای وصول مطالبتشان از طریق اجرای وثایق و ممنوع الخروج کردن هیات مدیره شرکت‌های تولیدی، اصرار به دریافت وثایق ملکی برای تجدید یا امهال بدهی‌های گذشته از دیگر مشکلات تولید‌کنندگان در حال حاضر است.

* بانک مرکزی برای گشایش LCشعار می‌دهد

 رئیس هیأت مدیره اتحادیه صنایع آلومینوم ایران با بیان اینکه تداوم تحریم‌ها واردات مواد اولیه برای شرکت‌هایی که مواد آنها از منابع خارجی تامین را سخت کرده و این مساله از موانع سر راه تولید محسوب می‌شود گفت: دولت (بانک مرکزی)می‌گوید مشکلی برای واردات مواد اولیه و گشایش LC نداریم در حالیکه هنوز مشکلات بانکی در این زمینه حل نشده است.

 وی تاکید کرد: صف طولانی تخصیص ارز در بانک مرکزی بیش از سه ماه زمان می برد و با توجه به عدم پذیرش LC از سوی طرف‌های خارجی و عدم همکاری برخی از بانک‌های داخلی تولید کننده باید تا 130 درصد ارزش کالای وارداتی خود را به بانک پرداخت کند تا بتواند کالا را وارد نماید.

 رئیس هیأت مدیره اتحادیه صنایع آلومینوم ایران بیان کرد: هفته گذشته 100 درصد ارزش کالای وارداتی خود را به بانک توسعه تعاون پرداخت کردیم، برای گشایش LC قبول نکردند و در نهایت مجبور شدیم 110 درصد ارزش کالای وارداتی را پرداخت کردیم و 25 درصد هم سفته دادیم تا برای ما LCباز کنند. فاصله بین حرف تا عمل بین مسئولان تناقض دارد.

 وی با بیان اینکه آبسکون جز کارخانه‌های آسیب‌دیده است و 8سال زیان دیده است گفت: به جای اینکه دولت شرایطی برای بهبود وضعیت فراهم کند شعاری عمل می‌کند و در حال حاضر کارخانه ما با 20 درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کند.

*هنوز حتی یک ریال یارانه به تولید نداده‌اند

 رئیس هیأت مدیره اتحادیه صنایع آلومینیوم ایران تاکید کرد: بر خلاف آنچه صحبت از یارانه  تولید می‌کنند تا کنون حتی یک ریال تحت عنوان یارانه تولید به ما نداده اند.

 وی با بیان اینکه تولید آلومینیوم در کشور سالانه 300 تا 400 هزار تن است گفت:این آماری است که بیان می‌کنند اما به نظرم دقیق نیست. مصرف داخلی ما همین میزان است اما برخی از کارخانجات حدود 20 درصدصادرات در بخش های مختلف به خصوص شمش آلومینیوم دارند که در نهایت با کمبود مواجه می‌شوند.

 فاضلی با بیان اینکه بیش از 3 هزار عضو در سراسر کشور داریم گفت:مشکلات بسیاری در زمینه تولید داریم. به طور مثال دولت بعد از نوروز 93 مصوبه ای را ابلاغ کرد مبنی بر اینکه  قیمت مواد اولیه افزایش پیدا نکند. امادر حال حاضر حدود 25 درصد افزایش قیمت داشته‌ایم در حالی که هیچ کمبود عرضه داریم. اگر بخواهیم تولید در سال گذشته را با امسال مقایسه کنیم باید بگویم اکنون در سال جاری 800 تن تولید داشتیم و این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته 3 هزار تن تولید داشتیم.

رئیس هیأت مدیره اتحادیه صنایع آلومینیوم ایران با انتقاد از برگزاری همایش‌های مختلف گفت:به جای برگزاری همایش های مختلف در زمینه تولید بهتر است راه‌کارهایی در جهت حل مشکلات اندیشیده شود.درحال حاضر کل تولید کشور بومی است.

* دولت باید فکری به حال مشکلات بدهی‌های معوق کند

 فاضلی با بیان اینکه بیشتر وزارتخانه‌ها به صورت شعاری عمل می‌کنند ادامه دد: هنوز هیچ اقدامی و نشان از اینکه برای بخش تولید سهمیه ارزی، اعتبارات یا حمایت‌های خاصی در نظر گرفته شده باشد که با وجود بدهی‌های معوق بانکی قابل بهره‌برداری باشد مشهود نیست.  

مدیرعامل شرکت تولیدی آبسکون به عدم بخشودگی جرایم وام‌های معوق حتی در صورت امهال قانونی از سوی بانک‌ها اشاره کرد و گفت:بخشودگی جرایم وام‌های معوق حتی در صورت امهال قانونی از سوی بانک‌ها اعمال نمی‌شود و این در حالی است که بخش اعظمی از بدهی‌های معوق تولیدکنندگان را سود و جریمه بانکی شامل می‌شود.

 وی تاکید کرد: اگر بخواهیم به تولید کمک کنیم باید در اولویت اول مشکلات بدهی‌های معوق آنها را حل کنیم. امهال کوتاه مدت جز انباشت بدهی‌ها مشکل را حل نمی‌کند، امهال همراه با تقسیط بلند مدت ده ساله تامین سرمایه در گردش برای بازگرداندن واحدهای تولید به ظرفیت کامل و رونق کاری و کاهش سود بانکی از جمله راه‌کارهای مناسب برای عبور از بحران فعلی است.

 فاضلی تصریح کرد:در دولت گذشته با اعمال سیاست‌های نادرست و تنش‌های سیاسی،‌کشور به سمت بحران اقتصادی سوق داده شد و با اعمال تحریم‌ها و رکود اقتصادی تولیدکنندگان یکی پس از دیگری با کاهش سطح فعالیت خود و افزایش هزینه‌های ناشی از نوسانات نرخ ارزی و آسیب‌های طرح هدفمندی وارد بحران مالی شده و توان پرداخت بدهی‌های بانکی خود را از دست دادند به نوعی که می‌توان گفت میزان بدهی بانکی تولید کنندگان در دهه اخیر با توجه به بالا بودن سود بانکی و جرایم در کشور ما به بیش از سه برابر اصل آن رسیده است.

مدیرعامل شرکت تولیدی آبسکون افزود: دولت فعلی نیز گرچه با مشکلات فراوانی روبروست و به واسطه اعمال تحریم‌ها با محدودیت‌ منابع مالی مواجه است اما به نظر می‌رسد که به رغم شعارهایی که داده‌ می شود تولید را رها کرده است چرا که در شرایطی که تولید کنندگان از سیاست‌های گذشته و اعمال تحریم‌ها آسیب‌های جدی دیده‌اند، بایکوت کردن آنهادر سیستم بانکی کشور با عدم اعطای تسهیلات جدید، ندادن دسته چک، ممنوع الخروج کردن مدیران و محروم کردن از هر گونه خدمات بانکی دست کمی از تحریم‌های خارجی ندارد و همچنین فشارهای مضاعف نهادهای دولتی و قضایی بر آنها با شعار حمایت از تولید منافات دارد.

 فاضلی بیان کرد: باید در بحث بدهکاران بانکی بین تولیدکنندگان که قربانی سیاست‌های غلط و شرایط ناخواسته اقتصادی هستند با کلاهبرداری که با رانت منابع بانکی را برده‌اند تفاوت اساسی قایل شد.

*نرخ سود 23درصد برای اوراق مشارکت تیر خلاص بر پیکر تولید است

 رئیس هیأت مدیره اتحادیه صنایع آلومینیوم ایران اظهار کرد: ما به مشکلات کشور و دولت واقف هستیم امادر شرایطی که هیچ یک از واحدهای تولیدی در خوشبینانه ترین شکل و شرایط رونق نمی‌توانند بیش از 20 سوددهی داشته باشد، فروش اوراق مشارکت 23 درصدی از سوی بانک مرکزی، دادن سود سپرده بیش از آن در بانک‌ها و بالطبع اعطای وام‌های بالای 25 درصد در واقع تیر خلاصی بر پیکر بی جان تولید و تولید کننده است.

رئیس هیأت مدیره اتحادیه صنایع آلومینیوم ایران گفت: دولت هر توجیهی که برای اعمال چنین سیاست‌هایی پولی و بانکی داشته باشد برای تولید و تولید‌کننده چیزی را عوض نمی‌کند و این کارها با شعار سال مقام معظم رهبری یعنی تحقق اقتصاد مقاومتی با شاخصه درون زایی همخوانی ندارد.بنابر این رفع مشکلات و تنگناهای مالی تولید کنندگان برای تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری تمهیدات و همت مجلس را تواماً‌ نیاز دارد و با مصوباتی که صرفاً به تولید کننده امر و نهی می‌کند، چیزی عوض نمی‌شود.

*هیئت دولت در اتاق تعاون مشکلات بخش را بررسی کند

وی در ادامه بیان کرد: یکی از پیشنهاد‌های ما این است همانطور که دولت به استان‌ها جهت رسیدگی به مشکلات سفر می‌کند، وقتی را برای بخش تعاون اختصاص دهد.تا در حضور مدیران بخش، یعنی هم مدیران تعاونی‌ها و هم مدیران اتحادیه‌ها مسائل و مشکلات مختلف در بحث تولید را رسیدگی کند تا همانجا بتواند رسیدگی و مصوباتی را صادر کند.

فاضلی بابیان اینکه در بسیاری از کشورهای دنیا اتحادیه‌ها حرف اول در اقتصاد را می‌زنند گفت: اتحادیه‌ها مشکلات خود را بیان می کنند و دولت پس از رسیدگی درباره آن راهکار ارائه می‌کند این مسئله در ایران برعکس است. یعنی یا اصلاً‌ وجود ندارد یا بسیار ضعیف است.

فاضلی بیان کرد: شاخص اصلی رشد و توسعه در هر کشور افزایش تولید ملی است. این مهم تلاش تمام مردم جامعه در راس آنها متولیان اقتصاد کشور به دور از هر گونه شعار زدگی را می‌طلبد. ما مشکلات کشور و دولت را درک می‌کنیم و برای کمک به دولت از هیچ کوششی دریغ نداریم اما انتظار داریم دولت متقابلاً‌مشکلات و تنگناهای تولید کنندگان را جدی بگیرد.

 گفت‌وگو از پروانه حسین‌زاده

 انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه